selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 54 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Oct 22, 2017 13:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Jag har som ni märkt inte skrivit på Selleri på länge. Orsaken är mycket trist. Jag tycker att Selleri blivit ett forum där man på ett ofta ganska så otrevligt sätt framför sina åsikter. Åsikter framförs ofta på sandlådenivå istället för att ta del av varandras åsikter på ett positivt sätt. För många här tycks det viktigaste att ha rätt. När man dessutom har moderatorer som ställer till med ännu större röra genom att stryka det som skrivits utefter sina värderingar och ibland låter värsta påhoppet stå kvar ja då får man ett trist forum. Jag tycker verkligen att forummedlemarna skall ta sig i kragen och tänka efter lite mer innan man skriver på forumet. Detta för att göra forumet mer vuxet och trevligt. Skapa en tråd om hur ni vill ha det på Selleri där ni även ransakar er själva och ert agerande på forumet.


Top
   
 
PostPosted: Sun Oct 22, 2017 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tråkigt att du känner så. Vilka konkreta inlägg tänker du på? Det blir enklare att rannsaka vårt beteende då, vi som fortfarande skriver här.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 
PostPosted: Sun Oct 22, 2017 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Håller med Matss
Ursäktar mitt beteende isf. Sandlådenivå har jag nämnt men var då riktad till ett företags marknadsföring inte mot ngn person vilket isf har missuppfattats.
Håller med om att vi skall ta vara på varandras åsikter och göra ngt bra av detta forum.
Har en vid syn på denna spelare, men vill med mitt medlemskap försöka hjälpa andra. Har inte varit min mening att bara sticka ut hakan, utan försöker att hjälpa Lp 12 folk med deras spelare och isf ber jag om ursäkt om jag har uppfattats otrevlig.

[O/]
Lennart/Linnarts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 
PostPosted: Sun Oct 22, 2017 23:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Ni kan ju bl.a gå in på den tråd jag skapade i början av året. Tråden är Linn service är bedrövlig. Moderatorn strök bl.a en massa inlägg där. Detta var ett exempel men i många andra trådar var det ochså en ganska så dålig stämning.


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
Ni kan ju bl.a gå in på den tråd jag skapade i början av året. Tråden är Linn service är bedrövlig. Moderatorn strök bl.a en massa inlägg där. Detta var ett exempel men i många andra trådar var det ochså en ganska så dålig stämning.
Ok, det kommer jag ihåg. Men det är också så vitt jag vet senast en moderator varit inne och editerat inlägg här. Jag trodde du refererade till saker skrivna efter det, för det var ju ett tag sen. Det finns för övrigt en tråd om detta med rubriken ”Forumets moderering” under Uppdateringar/Information. Skriv gärna ner dina tankar där, för jag kan inte se att du försökt bidra där än.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 10:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Min tråd var en av orsakerna till att många slutade att aktivt medverka i Selleri. Du skriver att tonen blivit bättre sedan dess, tror att anledningen till det kan vara att många av dom som lämnat är sådana som är kritisk till vad Linn står för idag. Att Linn lämnat sitt ljudideal och blivit ett företag i Hifimängden. Det är alltid lättare att hålla en god ton när man i grund och botten är överens om det mesta. Jag fick bl.a en massa skit från medlemmar här på forumet när jag var kritisk till Linn service beteende. Det skrevs bl.a att jag mest verkade vara bitter och att jag inte verkade vara intresserad av att hitta någon lösning på hur Linn behandlat mig. Vet även att en medlem som försvarade mig kastades ut från Selleri av en av moderatorerna. Ett annat grundläggande fel med forumet är att man låter handlare skriva här på forumet. Det är aldrig bra när personer med kommersiella intressen får blanda sig i ett sådant här forum. När företag genom att skriva på ett speciellt sätt i Selleri kan tjäna pengar på att delta. Selleri är ju ett forum med stor genomslagskraft på dom som gillar Linn och att man då ger handlare chansen att lägga ut rena reklamtrådar eller reklaminlägg i andras trådar kan jag inte förstå att man tillåter. Är numer med i ett slutet Linn forum där handlare ej får delta. I det forumet känner jag en stor kamratskap som jag aldrig kände i Selleri. Det är ett forum där man verkligen behandlar varandras åsikter med största respekt och som lett till åsiktsutbyten inte bara via forumet utan ochså via telefon. Det är säkerligen grundorsaken till att medlemsantalet vuxit i rasande fart och att det hela tiden händer saker på det forumet.


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
Du skriver att tonen blivit bättre sedan dess, tror att anledningen till det kan vara att många av dom som lämnat är sådana som är kritisk till vad Linn står för idag.
Om ditt inlägg var riktat till mig får du gärna visa var jag skrivit att tonen blivit bättre här på Selleri efter tråden du refererar till, för jag minns inte att jag gjort någon sån bedömning? Annars är det en intressant iakttagelse av dig tycker jag, att tonen skulle ha förändrats efter att några medlemmar lämnade forumet. Och då kan vi kanske reflektera vidare över vad den förändringen skulle kunna bero på?

Bidra gärna med dina synpunkter om forumet i tråden här viewtopic.php?f=4&t=11334, som moderatorerna öppnade efter händelserna du refererar till.

Jag gläds samtidigt över att du hittat nya forum att trivas på. Själv har jag delat åsikter och funderingar samt fått ovärderlig hjälp av trevliga forummedlemmar här på Selleri, både före och efter din tråd om besvikelse över Linns serviceförmåga.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Min tråd var en av orsakerna till att många slutade att aktivt medverka i Selleri. Du skriver att tonen blivit bättre sedan dess, tror att anledningen till det kan vara att många av dom som lämnat är sådana som är kritisk till vad Linn står för idag. Att Linn lämnat sitt ljudideal och blivit ett företag i Hifimängden. Det är alltid lättare att hålla en god ton när man i grund och botten är överens om det mesta. Jag fick bl.a en massa skit från medlemmar här på forumet när jag var kritisk till Linn service beteende. Det skrevs bl.a att jag mest verkade vara bitter och att jag inte verkade vara intresserad av att hitta någon lösning på hur Linn behandlat mig. Vet även att en medlem som försvarade mig kastades ut från Selleri av en av moderatorerna. Ett annat grundläggande fel med forumet är att man låter handlare skriva här på forumet. Det är aldrig bra när personer med kommersiella intressen får blanda sig i ett sådant här forum. När företag genom att skriva på ett speciellt sätt i Selleri kan tjäna pengar på att delta. Selleri är ju ett forum med stor genomslagskraft på dom som gillar Linn och att man då ger handlare chansen att lägga ut rena reklamtrådar eller reklaminlägg i andras trådar kan jag inte förstå att man tillåter. Är numer med i ett slutet Linn forum där handlare ej får delta. I det forumet känner jag en stor kamratskap som jag aldrig kände i Selleri. Det är ett forum där man verkligen behandlar varandras åsikter med största respekt och som lett till åsiktsutbyten inte bara via forumet utan ochså via telefon. Det är säkerligen grundorsaken till att medlemsantalet vuxit i rasande fart och att det hela tiden händer saker på det forumet.
Vilket annat forum är du med i?

Att handlare är med tycker jag iofs bara är bra. Men det ska framgå tydligt att det är en handlare och inte en privatperson. Sajten Faktiskt.se har tex som policy att personer som har koppling till branschen ska ange detta i sin signatur. Som exempel, för mig får gärna någon skriva att hen tycker att dagens mastrade skivor låter jättebra, men jag vill gärna veta om det är en privatpersons åsikt eller någon som jobbar på en mastringsstudio. Ofta kan branschfolk komma med information som belyser de missförstånd som ofta frodas bland oss amatörer.

I övrigt minns jag de positiva inlägg du har gjort och hoppas att du har lust att medverka här framöver. Man kan faktiskt vara med i flera forum samtidigt ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Känner mig lite utpekad här, men känner samtidigt att jag har gett många goda råd och produkter som normalt inte finns i Sverige och försökt att ge uppslag om bättre prisbild på detaljer som är användbara till allas spelare oavsett intresse eller inte.
Det fina med detta att det finns handlare på alla forum i princip förutom det forum som du skriver där vi handlare inte kan vara med på.
Det gläds mig verkligen att du har funnit likasinnade där ihop med 25 andra medlemmar vilket jag antar blir fler med tiden och hoppas på detta också.
För allas vetskap sökte jag till detta forum med öppna kort och fick bli medlem vilket jag känner mig hedrad av och känner att detta forum har mer hjärta än andra och gör detta för att ge mina medmänniskor ett och annat tips och hur man bör göra och för de som tar sig an de tipsen/råden så är de alldeles gratis....

Men skall försöka rikta trådar och inlägg så att de ser och förblir gratis så att ingen tar illa upp.

Bra från Forumets sida hade varit att tex skriva : Trader vid signaturen.

Mvh Lennart

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 13:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Ursäkta, feltydde tydligen din kommentar när du skrev att det var den senaste tråden en moderator varit in och strykit i. Ser samtidigt inte att du bidragit med något konstruktivt i denna tråd. Tjafset har ofta varit fallet när det gäller Selleris trådar där medlemmar tjafsat istället för att vara konstruktiva Har även läst andra trådar som skrivits efter min Linn service tråd där nivån legat på tjafsnivå istället för att hålla sig till ämnet. Vilket gör mig bara frustrerad. En konstruktiv positiv stämning där man håller sig till ämnet saknas. Jag har även fallit in i Selleri kulturens tjafsande när jag var aktiv här, tyvärr. I ett forum som inte strikt håller sig till vissa regler blir det lätt så här. Som moderator skulle jag vara stenhård om man gick utanför ämnet eller med något uttalande kränkte någon. Jag är glad att jag inte är involverad i detta forum längre. Vet ochså att många lämnat Selleri och att forumet tappat fart på grund av detta. Detta borde vara ett betyg för hur forumet fungerat tycker jag. Sedan hoppas jag att forumet tänker till och förändrar sig annars blir det nog ett forum som kommer att tappa ännu mer fart. Som slutkommentar vill jag uppmana dom som tänker skriva i denna tråd att vara konstruktiva. För det är väl ändå det som gör att en diskussion berikar.


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LinnArts wrote:
Känner mig lite utpekad här...
Jag tror att du känner dig lite onödigt utpekad. Musikpolisen hänvisar ju till händelser som skedde långt innan du blev medlem här.

Att du tipsar om (tredjeparts-)produkter som kan användas till Linn (i ditt fall LP12 om jag förstått det rätt) är väl bara positivt. Tror inte någon inte förstått att du arbetar med, och har en utkomst från detta. Testa att lägga in en liten by-line i din signature, gärna med länk till din webbsida.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Ursäkta, feltydde tydligen din kommentar när du skrev att det var den senaste tråden en moderator varit in och strykit i. Ser samtidigt inte att du bidragit med något konstruktivt i denna tråd. Tjafset har ofta varit fallet när det gäller Selleris trådar där medlemmar tjafsat istället för att vara konstruktiva Har även läst andra trådar som skrivits efter min Linn service tråd där nivån legat på tjafsnivå istället för att hålla sig till ämnet. Vilket gör mig bara frustrerad. En konstruktiv positiv stämning där man håller sig till ämnet saknas. Jag har även fallit in i Selleri kulturens tjafsande när jag var aktiv här, tyvärr. I ett forum som inte strikt håller sig till vissa regler blir det lätt så här. Som moderator skulle jag vara stenhård om man gick utanför ämnet eller med något uttalande kränkte någon. Jag är glad att jag inte är involverad i detta forum längre. Vet ochså att många lämnat Selleri och att forumet tappat fart på grund av detta. Detta borde vara ett betyg för hur forumet fungerat tycker jag. Sedan hoppas jag att forumet tänker till och förändrar sig annars blir det nog ett forum som kommer att tappa ännu mer fart. Som slutkommentar vill jag uppmana dom som tänker skriva i denna tråd att vara konstruktiva. För det är väl ändå det som gör att en diskussion berikar.
Bra om du nämner till vem detta inlägg är riktat! Alternativt kopierar ett talande citat till vad du svarar på.

Generellt skulle jag vilja säga att ju öppnare ett forum är för olika synpunkter desto bättre överlever det. Förbjuder man oliktänkande är man död. Naturligt med undantag om det finns tillräckligt med likasinnade som gillar begränsande erfarenheter med tillhörande ryggkliande. Men om alla bara håller med mig, varför då tjata på ett forum? Jag vet ju redan bäst, varför ska jag lyssna på andra?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Vi är betydligt fler än 25 st. Olika åsikter måste man få ha bara man håller en god ton. Det är ju dom nya infallsvinklarna som är värdefulla. Man kan alltid lära sig något från det. Men här på forumet har det funnits en del medlemmar där det viktigaste verkar vara att ha rätt vilket ofta leder till felaktig information. Dom tycker jag synd om och det är dessutom ingenting som berikar ett forum. Jag har lärt mig mer på det forum jag är på nu än alla år jag huserade på Selleri som exempel kan jag nämna att mina kunskaper gällande Tuning ökat även om jag har mycket kvar att lära när det gäller den biten. Så ett forum där man ödmjukt erkänner sina kunskapsbrister och bidrar med det man vet kommer i längden att vara den stora vinnaren.


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
Ursäkta, feltydde tydligen din kommentar när du skrev att det var den senaste tråden en moderator varit in och strykit i. Ser samtidigt inte att du bidragit med något konstruktivt i denna tråd.
Eftersom jag tolkar att den första meningen var riktad till mig, blir jag lite brydd om även den andra är det. Jag såg inte spontant att jag hade något konstruktivt att bidra med i en tråd som inte direkt hade med Linn eller Linns produkter att göra, utan om att du personligen inte skriver eller läser här längre (vilket du nu bevisligen gör båda delarna :?). Jag försökte bidra med mina tankar om hur ett forum kan modereras i denna gamla tråd viewtopic.php?f=4&t=11334, där jag försökte vara konstruktiv.

När det gäller mina egna inlägg på Selleri, så står jag för allt jag har skrivit här och på andra forum. Jag har som regel att rannsaka det jag skriver innan jag publicerar, eftersom min erfarenhet är hur lätt det skrivna kan vridas och vändas på helt annorlunda än en levande diskussion i realtid.

Det är mina egna åsikter och erfarenheter jag försöker dela med mig av på forum, vilket jag försöker vara tydlig med. Och är ytterst ödmjuk inför att andra kan tycka annorlunda och ha andra upplevelser. Vilket jag verkligen tycker är essensen av att dela med sig på ett forum - att dela upplevelser, åsikter och erfarenheter, oavsett vilka men inom forumramarna. Då får vi alla chansen att lära oss något nytt eller få nya idéer. Jag tycker lika med Bill50x och LinnArts inlägg här och hoppas naturligtvis att så många som möjligt vill vara med och bidra enligt såna riktlinjer.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Det forumet du är med på hade 25 medlemmar när jag frågade om man fick vara med men jag har ett företag inom branschen så jag fick inte enligt forumets regler vara med, vilket givetvis accepterades.
Förstår att medlemsantalet ökar och hoppas ni har ett bra utbyte av varandras erfarenheter och kunnande, Lycka till !
Är det så jag kan bidra med ngt så är det bara att höra av sig.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 54 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited