selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 18:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 30, 2017 13:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:
pekka71 wrote:
Ja det har man gjort några gånger, problemet med selleri är att personer behandlas olika, vissa har gräddfil till personangrep medans vissa knappt kan andas, selleri har varit ett bra forum, nu mera är det mest ett ryggkliar forum där enda vägen framåt är att stå i halleluja kör och hylla nya Linn produkter, hur det spelar är av mindre betydelse
Det här känner jag förstås inte igen mig i, och jag vågar påstå att jag talar för modteamet i övrigt också. Menar du att vi har någon form av lista över personer som tillåts komma med personangrepp, och en motsvarande lista över personer som knappt ska tillåtas skriva? Jag antar att det inte finns mycket jag/vi kan göra för att få dig att ändra en sådan uppfattning, men det vore intressant att veta hur du resonerar när du kommit fram till det, vilka situationer och namn du tänker på och vilka motiv för detta vi skulle ha - för att undvika pajkastning är bästa medium för det nog ett PM.
Nä absolut inte, gått igenom historiken en extra gång med PM och rapporterade inlägg. Det uppskattas alltid med sådana, även om vi läser allt kan man ju tolka saker olika och då har vi möjlighet att läsa inlägg en extra gång och se om vi missat något. Däremot har vi sett att ni är ett gäng som upprepar det du säger att vi behandlar folk olika, väldigt tråkigt att bli anklagad för. Som Ayn säger, skicka gärna PM till den av oss tre du har störst förtroende för så kan vi i bästa fall reda ut det, i sämsta fall vet vi för framtiden iallafall vilket ju alltid är något.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Ayn wrote:
pekka71 wrote:
Ja det har man gjort några gånger, problemet med selleri är att personer behandlas olika, vissa har gräddfil till personangrep medans vissa knappt kan andas, selleri har varit ett bra forum, nu mera är det mest ett ryggkliar forum där enda vägen framåt är att stå i halleluja kör och hylla nya Linn produkter, hur det spelar är av mindre betydelse
Det här känner jag förstås inte igen mig i, och jag vågar påstå att jag talar för modteamet i övrigt också. Menar du att vi har någon form av lista över personer som tillåts komma med personangrepp, och en motsvarande lista över personer som knappt ska tillåtas skriva? Jag antar att det inte finns mycket jag/vi kan göra för att få dig att ändra en sådan uppfattning, men det vore intressant att veta hur du resonerar när du kommit fram till det, vilka situationer och namn du tänker på och vilka motiv för detta vi skulle ha - för att undvika pajkastning är bästa medium för det nog ett PM.
Nä absolut inte, gått igenom historiken en extra gång med PM och rapporterade inlägg. Det uppskattas alltid med sådana, även om vi läser allt kan man ju tolka saker olika och då har vi möjlighet att läsa inlägg en extra gång och se om vi missat något.
Jag har skrivit något liknande förut så jag är kort.
Hoppas ni tar detta konstruktivt, för det är mitt syfte !

Ni moderatorer glömmer något, ni har hela bilden - det har inte vi läsare!
Det är helt uppenbart att för oss utomstående så upplevs modereringen ibland som oförståerlig.
Det är en naturlig konsekvens av att vi läsare inte ser...det ni ser.
Än värre är det för en läsare som kanske läser då och då. Och därmed missar det som händer. Vips så har det modererats en massa vilket gör trådens sammanhang väldigt svår att förstå.
Ni kan läsa det som togs bort, det kan inte vi.

Om inte annat borde man som moderator förstå att förvirring sker - utifrån de frågor som kommer... :wink:

Sony wrote:
Däremot har vi sett att ni är ett gäng som upprepar det du säger att vi behandlar folk olika, väldigt tråkigt att bli anklagad för.
Har sett att ni moderatorer skriver detta flera gånger.
Hur gärna ni vill vara rättvisa - GÅR INTE DET.
Det kommer alltid upplevas orättvist, av det skäl som jag skrev ovan.
Dessutom får man som moderator (chef och förälder, granne, samhällsmedborgare mm) inse att man behandlar olika personer olika - oavsett om man vill det eller inte. Så är det bara!
Det finns olika nivåer på vad som är ok och inte. Och otydlighet vad som gäller.

Om ni skriver att ni blir stötta och bortser från kritiken - istället för att ta kritiken på allvar...leder det till att de som ifrågasätter modereringen inte känner att deras synpunkter blir tagna på allvar, vilket oftast är ett värre problem än händelsen i sig.
(är just det jag läser in i vad som skrivs i återkopplingen)

Jag tror att ni istället ska förbereda er på kritik och möta den sakligt. Förklara hur ni tänker.
Helst direkt efter ni modererar.

Som jag tidigare sagt, jag saknar förklaringar på det som modereras. (ok det har kommit ibland, men på tok för långt efteråt)
Avundas er inte, uppskatter ert jobb. Men det finns förbättringspotential.
Sedan vet ni att jag inte gillar att man raderar inlägg. Bättre att korrigera med rödpennan de övertramp som ni anser skett, MED förklaring.
Övertramp kan tex kryssas över med röda kryss.

Ta detta nu som idéer till förbättring och inte klander. Ni är människor ni med, men det är de som skriver med. :D
Tydlighet och transparens.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Håller med Sportis i sak. Men hur ofta är det något här modereras? Selleri är ett mycket sansat forum med sansade människor som gör sansade inlägg. Nästan lite för sansat om ni frågar mig. Jag likställer dock inte sansat med ryggkliande, det ska naturligtvis finnas plats för oliktänkande. Man kan ju tex ifrågasätta/diskutera validideten och reliabiliteten i Tune-Dem utan att för den skull hamna utanför gränserna. Eller att driva deltagare härifrån.

Fast ibland känns det lite som att diskutera kristen etik på en islamistisk sajt, vissa saker får man helt enkelt inte tycka/skriva om. Personligen tycker jag att ni moderatorer sköter er väldigt bra, att vissa "fundamentalister" tar illa vid sig är ju inte ert problem.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Selleri är ett mycket sansat forum med sansade människor som gör sansade inlägg.
Undantag har funnits men det är verkligen inte ofta.
Bill50x wrote:
Fast ibland känns det lite som att diskutera kristen etik på en islamistisk sajt, vissa saker får man helt enkelt inte tycka/skriva om.
Vilka saker anser du att man inte får skriva om på selleri?


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag håller också med Sportbilsentusiastens inlägg. Och jag tror jag försökt uttrycka något liknande i tidigare inlägg här om moderering. Jag är säker på alla uppskattar förklaringar till modereringar (gärna i avvikande färg för synbarhet) och att så mycket som möjligt av ursprungstexterna kan få vara kvar (i tråden eller i utbruten tråd vid ämnesavvikelse). Rena personangrepp eller andra icke accepterade uttryck (enligt forumreglerna) kan naturligtvis klippas bort, med förklaring från moderatorerna.

Att sen någon i slutändan ändå tycker man blir specifikt drabbad tror jag är oundvikligt. Alla är inte stöpta i exakt samma form och formulerar sig på exakt samma sätt. Men vi kan alla försöka lära oss något av varandra.

Tydlighet och transparens tror jag hjälper detta.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 14:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Bill50x skriver bland annat i den här tråden en kommentar till att moderatorena fått kritik citat"att vissa fundamentalister tar illa vid sig är ju inte ert problem". På ett annat ställe i tråden skriver Bill50x Att gömma sig på ett hemligt forum och klia varandras ryggar leder ingen vart. Som moderator skulle jag inte tolerera sådana här uttalanden. Dels så är dom osakliga dessutom provocerande. Det finns tyvärr för många gnisttändare på Selleri det är ju därför Stampa forumet bildades som ett slutet forum. Tycker att upplägget vad det gäller att ta in nya medlemmar på Stampa är väldigt bra. Dom som står för forumet undersöker bl.a vad den som söker hållit för ton på Selleri, dessutom har dom ett telefonsamtal med den sökande. Först när detta är gjort beslutar dom om den sökande får vara med på Stampa. Som resultat av detta har vi ett väldigt trevligt forum med hög fart där åsikter och erfarenheter utbyts på ett trevligt och meningsfullt sätt utan att man på något sätt skall känna sig provocerad.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 16:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Några av de sakerna ni nämnt har vi sedan tidigare tagit till oss, uppskattar era synpunkter!

Att inte peta i inlägg om man inte absolut "måste" samt vara (över)tydlig med varför är två saker jag tänker extra på, som ni säger är ju det väsentligt. Sen är det ju helt sant Sportis att man aldrig kan göra alla helt nöjda.

Nu är det ju litet forum och utöver att flytta en och annan tråd är det sällan något behöver göras. Handlar om någon enstaka tråd/år kanske.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 16:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
Jag har skrivit något liknande förut så jag är kort.
Hoppas ni tar detta konstruktivt, för det är mitt syfte !

Ni moderatorer glömmer något, ni har hela bilden - det har inte vi läsare!
Det är helt uppenbart att för oss utomstående så upplevs modereringen ibland som oförståerlig.
Det är en naturlig konsekvens av att vi läsare inte ser...det ni ser.


Sant, lärt mig det hyfsat numera tycker jag även om det uppenbarligen finns utvecklingspotential.
sportbilsentusiasten wrote:
Om ni skriver att ni blir stötta och bortser från kritiken - istället för att ta kritiken på allvar...leder det till att de som ifrågasätter modereringen inte känner att deras synpunkter blir tagna på allvar, vilket oftast är ett värre problem än händelsen i sig.
(är just det jag läser in i vad som skrivs i återkopplingen)
.
Tar till mig vad du skriver men tycker inte att bortser från kritiken stämmer. Men lyckas vi inte förmedla att vi lyssnat måste vi ju göra saker annorlunda så att det syns att vi tar till oss.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
musikpolisen wrote:
Bill50x skriver bland annat i den här tråden en kommentar till att moderatorena fått kritik citat"att vissa fundamentalister tar illa vid sig är ju inte ert problem". På ett annat ställe i tråden skriver Bill50x Att gömma sig på ett hemligt forum och klia varandras ryggar leder ingen vart. Som moderator skulle jag inte tolerera sådana här uttalanden. Dels så är dom osakliga dessutom provocerande. Det finns tyvärr för många gnisttändare på Selleri det är ju därför Stampa forumet bildades som ett slutet forum. Tycker att upplägget vad det gäller att ta in nya medlemmar på Stampa är väldigt bra. Dom som står för forumet undersöker bl.a vad den som söker hållit för ton på Selleri, dessutom har dom ett telefonsamtal med den sökande. Först när detta är gjort beslutar dom om den sökande får vara med på Stampa. Som resultat av detta har vi ett väldigt trevligt forum med hög fart där åsikter och erfarenheter utbyts på ett trevligt och meningsfullt sätt utan att man på något sätt skall känna sig provocerad.
Jag är glad över att du inte är moderator här eftersom du verkar ta illa vid dig väldigt lätt. På vilket sätt är mina uttalanden osakliga och provocerande? Kan du förklara det utan att jag känner mig påhoppad och provocerad enligt ditt eget sätt att se på saken?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 17:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
matss wrote:
Jag är säker på alla uppskattar förklaringar till modereringar (gärna i avvikande färg för synbarhet) och att så mycket som möjligt av ursprungstexterna kan få vara kvar (i tråden eller i utbruten tråd vid ämnesavvikelse).
Absolut, det är bättre för alla och vi vill och ska följa den regeln.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 17:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Jag har redan påpekat vilka påståenden du kommit med som kan skapa osämja i den här tråden. Fick även reaktioner från medlemmar på Stampa över det du skrivit.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 17:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Vill även påpeka att den diskution jag har med Bill50x aldrig förekommer på Stampa eftersom det är ett forum där man lägger vikt vid att hålla god ton.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 18:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Härligt att ni har så god stämning. Det gillar jag också med det här forumet - engagerade och kunniga personer som delar sina erfarenheter med varandra. Gäller Linnprylar såklart men inte minst musiktipsen är suveräna.


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
musikpolisen wrote:
Bill50x skriver bland annat i den här tråden en kommentar till att moderatorena fått kritik citat"att vissa fundamentalister tar illa vid sig är ju inte ert problem". På ett annat ställe i tråden skriver Bill50x Att gömma sig på ett hemligt forum och klia varandras ryggar leder ingen vart. Som moderator skulle jag inte tolerera sådana här uttalanden. Dels så är dom osakliga dessutom provocerande. Det finns tyvärr för många gnisttändare på Selleri det är ju därför Stampa forumet bildades som ett slutet forum. Tycker att upplägget vad det gäller att ta in nya medlemmar på Stampa är väldigt bra. Dom som står för forumet undersöker bl.a vad den som söker hållit för ton på Selleri, dessutom har dom ett telefonsamtal med den sökande. Först när detta är gjort beslutar dom om den sökande får vara med på Stampa. Som resultat av detta har vi ett väldigt trevligt forum med hög fart där åsikter och erfarenheter utbyts på ett trevligt och meningsfullt sätt utan att man på något sätt skall känna sig provocerad.
Jag är glad över att du inte är moderator här eftersom du verkar ta illa vid dig väldigt lätt. På vilket sätt är mina uttalanden osakliga och provocerande? Kan du förklara det utan att jag känner mig påhoppad och provocerad enligt ditt eget sätt att se på saken?

/ B
Men Bill, du har själv upprepande gånger sagt att du gillar att "röra om i grytan", när du förr om åren fått synpunkter på att du provocerat. Du vet sedan tidigare att jag inte gillar det.

Första citatet innehåller ett nedvärderande ord, samt en uppmaning till moderatorerna att inte bry sig om att vissa tar illa vid sig.
Jag tycker citatet är under all kritik.

Andra citatet är även det en ren förolämpning.
Ser du inte det själv?
Du kan bättre Bill


Top
   
 
PostPosted: Tue Oct 31, 2017 20:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Skönt att få medhåll av sportbilsentusiasten. Som moderator skulle jag definitivt inte acceptera sådana utalanden som Bill50x haft här i tråden jag skulle stryka dom. Vill man ha ett forum som är trevligt så är det nolltolerans som gäller mot sådana dumheter. Så som moderator har ni ett stort ansvar. För grejen med det intresse vi har runt musik och ljud är väl ändå att det skall vara trevligt att snacka på forumet om det vi snöat in på.


Top
   
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited