selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 11:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Funderar på en Naim atom, hur står sig en sån mot en superuniti ?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 13:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
En Norrlänning kan man svara eller hur :-) :-).

Ingen vet riktigt,Atomen har bara presenterats på mässor än så länge och då i " pre-production " version.
Enligt uppgift är det mjukvaran dom finoptimerar,hårdvaran är klar sedan före jul,därav förseningen,men på mässor har den blivit mkt omskriven.

Phil Harris,känd gammal Naim-anställd,Teknical Advisor bla,har på Naimforumet uttalat sig....
Han har den tidigare succe'n Naim UnitiQute2 som personlig favorit att den låter som en.... " coocked hat " jämfört med nya Atomen.

Finns lite trådar om detta,även din frågeställning på Naim's forum.Men svaret är att ingen vet än så länge,men det spekulera mkt.

Har faktiskt beställt en,den ligger på förhandsorder hos LydHifi i Umeå,bra att ha att göra med och kunnig på Naim.
Drog öronen åt mig då jag fick höra att ägaren av ToT i Luleå uttalat sig att Naim är bara skräp,lite senare då säljer dom produkterna.
Hur trovärdigt är det,penninggirigt i alla fall.

Bla därför blev det Mats på LydHifi i Umeå,förrutom kunnigheten som jag sa tidigare.
I början på Maj är det officiella släppet "world wide".

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Sun Mar 19, 2017 14:17, edited 2 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 13:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tråden flyttad till "Övrigt".


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Foundation First wrote:
En Norrlänning kan man svara eller hur :-) :-).


Drog öronen åt mig då jag fick höra att ägaren av ToT i Luleå uttalat sig att Naim är bara skräp,lite senare då säljer dom produkterna.
Hur trovärdigt är det,penninggirigt i alla fall.

Bla därför blev det Mats på LydHifi i Umeå,förrutom kunnigheten som jag sa tidigare.
I början på Maj är det officiella släppet "world wide".
Det är synd att ägaren på ToT gärna vill spilla dynga på andra, är det inte Naim som är skit så är det konkurrenter i stan som har gjort fel med diverse produkter.

Jag tror själv att Naim håller på ta fram en superprodukt och denna kommer att ta ännu mer marknadsandelar av Linn. Själv så gick jag en annan väg och har tagit bort min ADS och ersatt den med en OPPO BDP105 dels för att den spelar tillräckligt bra för mig och samtidigt så kan jag spela övriga digitala medier med den.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 16:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
smirre67 wrote:
Foundation First wrote:
En Norrlänning kan man svara eller hur :-) :-).


Drog öronen åt mig då jag fick höra att ägaren av ToT i Luleå uttalat sig att Naim är bara skräp,lite senare då säljer dom produkterna.
Hur trovärdigt är det,penninggirigt i alla fall.

Bla därför blev det Mats på LydHifi i Umeå,förrutom kunnigheten som jag sa tidigare.
I början på Maj är det officiella släppet "world wide".


Jag tror själv att Naim håller på ta fram en superprodukt och denna kommer att ta ännu mer marknadsandelar av Linn..
Det tror jag också,enligt Pekka71 så är den tidigare Naim UnitiQute2 hälften så dyr och dubbelt så bra som Linns Majik DSM för dubbla försäljningspriset.
Flera andra erfarna lyssnare har också den uppfattningen.

Personligen köpte jag Naims UnitiQute2 ohört enbart på Pekka71's rekomendation,det visade sig stämma.
Ser fram emot att höra hur Atomen spelar,Naim har utvecklat Unitiserien under 3år,i Atomen är mkt inplanterat från deras toppstreamer NDS.
Det är en helt nyutvecklad streamingteknologi mm,mm.

Naim har 3 enheter i Uniti-serien...... Atom,Nova samt Star.

Med tanke på deras aftermarket-service/support och reubilt/recapp-service så tror jag de kommer bli riktigt giftiga konkurrenter i Hifi/High-End världen.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 16:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Blir nog en sådan då :D
Passar ju riktigt bra till Lk-lådor också

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 19:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Du gör nog helt rätt men lyssna först. Jag har en UQ2 som är bra och som jag jämförde med en Majik DSM, naimen rätt mycket bättre.


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Sun Mar 19, 2017 19:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Där har Roger rätt,då dom demat Atom på mässor har Naim ofta haft ganska dyra golvare,det har enligt de som lyssnat fungerat riktigt riktigt bra,iom att Atomen är kraftigare änUQ2'an bla.

Då min son ska ha denna och har ett par Naim Allae (golvare) som han fick i somras,så kändes det naturligt att byta ut hans UQ2.

Annars då det gäller Linn och nya produkter brukar jag alltid vänta 8-12 månader efter nysläpp,det har genom åren visat sig att det alltid blivit ngn förrändring inom den tiden.
Lite som att dom testar den på marknaden.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 20:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 22, 2017 19:08
Posts: 31
Med tanke på det som skrivits i en annan tråd om att använda Naim och Linn i samma anläggning:

Vore det en dålig matchning med en t ex Atom och ett Linn-slutsteg, Rega Riaa och en Linn-spelare/arm?

I så fall, hur står sig en NAP100/150/200 mot M2100/A2200 t ex?

En beg Akurate DSM mot en ny Atom vore intressant jämförelse.


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 07:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det är inte bara att testa, naim har normalt speciella kablar, så kolla det först. När det gäller om de passar eller inte så är det bara att testa. Men det kan bli en dyr ekstra kostnad om du behöver köpa en spesiell övergångs kabel mellan Linn och naimen.


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 07:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag ska mest troligt lyssna på NaimNova nästa helg om jag har tid. Får se hur bra den är då.
Adsm är bra, så jag hade satsat på den mot de enklare naim. Men så är det här ett Linn forum, och du får säkert ett annat svar på Naim forum.


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 08:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
M1A wrote:
Med tanke på det som skrivits i en annan tråd om att använda Naim och Linn i samma anläggning:

Vore det en dålig matchning med en t ex Atom och ett Linn-slutsteg, Rega Riaa och en Linn-spelare/arm?

I så fall, hur står sig en NAP100/150/200 mot M2100/A2200 t ex?

En beg Akurate DSM mot en ny Atom vore intressant jämförelse.
Är nog inga problem att köra en Rega riaa och Linn skivspelare,det du ska unvika är produkter med switchad nätdel.Sen är det ju vanlig systemmatchning,vissa produkter fungerar bättre ihop,vissa sämre.Men ett Linn-slutsteg i Atomen känns märkligt då degraderar du Atomens signatur.....ser inte fördelen med det.
Du får vänta till Atomen släpps i Maj och testa,men tror inte på den kombinationen.

Tror inte du behöver extra slutsteg,men i fall att....kör ett Naimsteg,Linn har switchad nätdel,ingen höjdare i en Naim-kombination.

Som jag skrivit högre upp i denna tråd,Atomens företrädare UnitiQute2 är överlägsen Linns Majik DSM,hur den står sig mot mot Akurate DSM måste du vänta till Atomen släpps och testa.Men prisskillnaden är astronomisk,Atomen kostar 23500:- i Sverige Akurate DSM flera gånger mer.....tror den kostar 73 100:-.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En Klimax Renew kostar 25-35k beroende av version, så jag förstår inte riktigt varför ni tittar på nya prylar.
Renew är löjligt bra för pengarna.
Iof är KDS bättre och kan uppdateras...om budgeten tillåter.


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 08:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Comstedt wrote:
Det är inte bara att testa, naim har normalt speciella kablar, så kolla det först. När det gäller om de passar eller inte så är det bara att testa. Men det kan bli en dyr ekstra kostnad om du behöver köpa en spesiell övergångs kabel mellan Linn och naimen.
Tror Unitiserien har både rca samt din-utgångar,skriver tror....hinner inte i mitt fall nu på morgonen Binga (Microsoft's variant på Googla :-) ).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Naim streamers
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 09:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
En Klimax Renew kostar 25-35k beroende av version, så jag förstår inte riktigt varför ni tittar på nya prylar.
Renew är löjligt bra för pengarna.
Iof är KDS bättre och kan uppdateras...om budgeten tillåter.
Morning Sportis :-).......
Han pratar om allt i ett produkter,Atomen och AkurateDSM är streamer/för och slutsteg i samma låda.Där det går att koppla till ett slutsteg.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited