selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Hej
Hade ett bråk igår med den som vi syskon gett uppdraget att organisera,sköta försäljning av hus mm efter mamma.?

Fråga: Mina föräldrar byggde och har bott i en villa sen 1961,den är på 115 kvadrat med fullt inredd "källare" som är bostadsutrymme.Alltså 230m2.
Dom samlade på allt men bara kvalitetsaker,oavsett plastskål eller tavlor,tomt 1000m2,lekstuga,boda samt vind med mkt grejor på.
Ta i beräkningen att det är känslor efter mamma med och att det mesta är fina saker,samt alla kort osv.
Varenda skåp,låda är "knökfull med grejor.

En del ska till auktion för försäljning,Röda Korset,Lions,Pingstkyrkan mm ska hit och ta sitt som vi ger dom.Skräp ska till soptippen.
Vissa saker visa för lösöresuppköpare i hemmet,är ensam som gör detta.


Hur länge skulle ni tro att det skulle ta för er att göra helt tomt så att det bara är städningen kvar

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Oj. Ja det där är ett drygt jobb. Man behöver ta på sig teflon-hud när man gör det om det inte skall ta ganska mycket tid. Fårgan är vilket som är bäst. Jag tror man, för egen skull kan låta det ta lite mer tid och samtidigt ge sig själv möjlighet att rekapitulera den delen av sin tillvaro. Det kan kanske hjälpa en att gå vidare efteråt. Att hasta igenom riskerer att lägga locket på och då kan det komma att pysa ett bra tag framöver. Det beror nog på hur man är som person. Samtidigt är det en process som kommer äta på en under tiden, både terapi och nedbrytande alltså. Man måste nog känna efter själv och se vad man mäktar med och helst vill själv. Omgivningen får helt enkelt acceptera läget.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Hej
Hade ett bråk igår med den som vi syskon gett uppdraget att organisera,sköta försäljning av hus mm efter mamma.?
Beskriv vad ni är oense om och hur båda sidor ser på saken.
Svårt att råda annars.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Han tycker att Röda Korset mm bara behöver en dag och sen tömma det andra på 2 dgr,inberäknat min "sorteringstid" så har han avsatt 9 dgr,då är 2 helger inräknat i dessa nio dgr då återvinnigar soptipp mm är stängt.
Känner att jag är helt slut och på söndagkväll ska det vara tomt för på måndagmorgon kommer städfirman.
Skriv gärna tiden ni beräknar att det skulle ta,jag kanske är ineffektiv och ute och cyklar men jag håller rent ut sagt på att dräpa mig.
Tänkte ha dessa uppgifter som ett stöd för mig själv i nästa "sammandrabbning" med den där människan.Alla jag refererat till i tidigare inlägg och som varit här och sett säger att tidsplaneringen är helt vansinnig.
Med tanke på att jag är smal och hyffsat vältränad och han om ni ursäktar uttrycket är en rejäl "tjocksmock" =inget fel i det,men då blir denna tidsplanering löjeväckande.
Utan att veta,om jag tar till tror jag inte han skulle hålla mitt tempo mer än en dag.

Tacksam för svar.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Sat Mar 04, 2017 10:57, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 10:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Hej
Hade ett bråk igår med den som vi syskon gett uppdraget att organisera,sköta försäljning av hus mm efter mamma.?
Beskriv vad ni är oense om och hur båda sidor ser på saken.
Svårt att råda annars.

Det där är ett råd att ta tillvara på!
Vad är tvisten, vad har ni för förväntningar på båda sidor och hur ser uppdraget ut?
Finns det en alternativ lösning som ni gemensamt kan komma fram till där båda parter kan känna sina behov tillfredställda?

Ni är i ett sorgarbete och då kan det vara svårt att hantera känslor och förmedla det som eg är relevant i frågan.
Inventera era behov och försök forma uppdraget efter det, får lite känslan av att ni gått för fort fram?


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 11:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Har kompletterat inlägg 2.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Han tycker att Röda Korset mm bara behöver en dag och sen tömma det andra på 2 dgr,inberäknat min "sorteringstid" så har han avsatt 9 dgr,då är 2 helger inräknat i dessa nio dgr då återvinnigar soptipp mm är stängt.
Enkelt, fråga Röda Korset hur lång tid de behöver.
Dvs, på de punkter ni är oense - kolla med tredje part.
Foundation First wrote:
Känner att jag är helt slut och på söndagkväll ska det vara tomt för på måndagmorgon kommer städfirman.
Du ska INTE stressa.
1 Avbryt arbetet med att röjja.

2 Begär att dina andra syskon ställer upp och planera in ett datum för utröjingen då ni syskon tillsammans gör detta.
Kan/vill inte syskonen hjälpa till, ta in hjälp från andra som syskonen får betala ersättning till. (per/timme)

3 Planera städfirman till senare datum = då utröjningen är klar. Ta till god marginal.
Foundation First wrote:
Alla jag refererat till i tidigare inlägg och som varit här och sett säger att tidsplaneringen är helt vansinnig.
Lyssna på dom.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Om allt ska bort, dvs säljas, slängas etc (och inte till ett förråd för senare omhändertagande) så lutar jag åt nåt i stil med minst 4 veckors heltidsarbete för en person. Kommer det nånstans i allt detta in diskussioner med släkt etc om vad som ska hända med enskilda grejer så kan det ta bra mycket mer tid. Det förutsätter också att man är vansinnigt effektiv och hårdhudad tror jag. I praktiken går det inte att göra på heltid pga det tar på känslorna samt att man har jobb och ett övrigt liv mm att beakta. Kalendertiden kan då bli BETYDLIGT längre. Väldigt grovt tillyxat men i alla fall.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 13:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Det du skrev känns som min bild också,hinner inte skriva nåt längre än så här.En kompis är här och två personer med en halvstor lastskåpbil.Vi småspringer hela tiden mellan rummen och lastbilskillarna fattar inte heller tidsplaneringen.
Vi försöker effektivisera men alla grejor bara kastas i lådor.
Tänk respekt mot den avlidne....fyfan,ursäkta uttrycket.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Min bild är baserad på två liknande men inte identiska situationer. Jaga inte livet ur dig/er för att andra inte har förmåga att göra realistiska bedömningar (det finns väldigt många i den här världen som inte har den förmågan, har jag yrkesmässigt tvingats konstatera).

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Var i en liknande situation när mina svärföräldrar skulle flytta till lägenhet. Herrn i huset för svag för att göra något praktiskt, frun för dement för att kunna göra någon nytta. Två veckor innan flytten märker vi att i princip inget har hänt med packning. Så min sambo och jag samt hennes syster spenderade först en helg med att packa in allt löst, mycket tid gick åt till att "lura bort" modern så hon inte vimsade runt och lade sig i :-)

En helg gick åt till att packa ner allt löst och en helg gick åt att packa ihop resterande och flytta till lägenheten. En stor hjälp var att sambon och systern köpt ett lantställe i närheten så allt som inte fick plats i lägenheten kördes dit, för att åtgärdas senare. Detta lantställe (som lika gärna kunde vara ett hyrt Shuregard) var absolut räddningen på denna operation.

Ett tips är att inte sitta och bedöma varje grej för sig, det kan ta år att gå igenom. Sortera upp det i grupper, stoppa ner det i lådor och gör en tydlig märkning av innehållet istället. Att titta och vända på varje pryl i ett hus med 140 m2 boyta och en källare på 70 m2 och där i princip ingenting slängts på 40 år är en övermänsklig uppgift om man inte går konsekvent tillväga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 19:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Kort matpaus,kort bakgrundsbeskrivning.

Mamma var tvungen att ta sig till kvinnojouren 2007,då fick jag reda på allt,då hon började berätta så sprutade orden.Jag lovade då mamma att jag ska hjälpa och skydda henne.Vi har haft en kanonuppväxt men hon har burit på en mörk hemlighet.Det blev polisanmälan för Grov kvinnofridskränkning mm mot min far,mina två systrar trodde inte på mamma och tog min fars parti,och som är så vanligt kvinnan blir inte trodd,i detta fallet av döttrarna resultat familjesplittring.

Domaren tog förhandsbeslut att byta låsen i huset,men terrorn fortsatte genom åren,där döttrarna medverkar på olika sätt.Detta är förutsättningarna inför bodelningen.
Systrarna hade med sig sina respektive på bodelningsmötet så jag var ensam,inte så kul och i den situationen så lägger boutredningsmannen från begravningsbyrån fram en tidsplan för allt ihop som beskrivits ovan.
Tänkte väl inte klart i den situationen (kände mig rätt obekväm),utan skrev under som de andra två,dessutom två mot en så det var från början "kört" så att säga.Men man tror ju att bo-mannen borde ha en mer realistisk erfarenhet.Så det är bara att bita i det sura äpplet,Söndagkväll ska huset vara tomt.

Ursäkta att jag är kortfattat öppenhjärtad men det känns skönt att skriva av sig lite i en kort paus,så ni kanske förstår varför jag inte redovisat den saknade delen i systemet i "Stampa Takten"-tråden,samtidigt som mina medlyssnare vill göra en second opinion-lyssning för att testa en teori.
Det blir ju då intressanta inlägg här och det vill jag gärna delta i,den tiden finns inte nu......men förhoppningsvis senare.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 05, 2017 13:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Gjort lite tillägg i inlägget ovan.

Tack alla ni som svarat/skrivit,ibland behövs inte mer för att få lite extra energi.Samt att jag fick möjlighet att använda Selleris Övrigt som en liten säkerhetsventil......än en gång STORT TACK.

I övrigt kör vi på så det ryker här i norr,känns som att vi klarar det ngn gång fram på småtimmarna.Men,dom som besöker Pingstkyrkans Second Hand till veckan kommer göra riktiga fynd,för vi hinner bara vräka ner allt i kartonger.
Pingstkyrkan har sagt att vi kan ställa allt på deras lastbrygga.

Ha det gott Sellerivänner :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 05, 2017 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Foundation First wrote:
Gjort lite tillägg i inlägget ovan.

Tack alla ni som svarat/skrivit,ibland behövs inte mer för att få lite extra energi.Samt att jag fick möjlighet att använda Selleris Övrigt som en liten säkerhetsventil......än en gång STORT TACK.
Taskigt gjort av dina släktingar att hämnas i det sista istället för att vara generösa i denna sorgliga stund.
Det handlar sällan om annat än girighet. Du får försöka förlåta dem.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 05, 2017 21:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Hade jag varit i din situation så skulle jag ha krävt att du skall ha minst en månad på dig att sköta allt detta, helst lite längre. Vi måste ju tänka på att när man själv skall rensa ut ett dödsbo så går det åt mycket tid eftersom det är ett känsligt arbete, det är lätt hänt att man träffar på någon sak som framkallar minnen och man faller i gråt, det är inte lätt. Däremot är det säkert lätt att kräva att det skall göras snabbt om man har klippt banden med den avlidna.

Många stora styrkekramar till dig, du har gjort ett hästjobb, och du kommer med all sannolikhet att ångra att du har satt iväg saker som du egentligen skulle ha velat ha kvar.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited