selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Musikaliska hörlurar?
PostPosted: Sun Feb 01, 2015 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Nån här som har nåt tips på musikaliska hörlurar ala Linn-stuk?

Man vet liksom inte vart man ska börja ens.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 01, 2015 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
The Archangel wrote:
Nån här som har nåt tips på musikaliska hörlurar ala Linn-stuk?

Man vet liksom inte vart man ska börja ens.
Flera AKG är bra. De Sennheiser jag lyssnat på har alla varit totalt förvirrande. Jag köpte ett par AKG550, som funkar på det mesta, inte jättenyanserade, men bra. Jag köpte dessa för att de är slutna och jag behövde detta för att kunna använda dom för monitorlyssning i inspelningssammanhang. Jag provade också att använda dom vid mixning, men det visade sig vara helt hopplöst då de inte alls förmedlar materialet, så som det är. Något som lät bra i AKG550 kunde låta rätt skumt i andra lurar eller anläggningar. Jag skulle dock fortfarande rekomendera dom om man inte har behov av att höra precis vad inspelningen innehåller. En bra kompromiss helt enkelt.

Med anledning av AKG550:s tillkortakommanden sökte jag efter slutna lurar som folk i studiobranschen använde och hittade då UltraSonne, som (när insignalen tillåter) både låter bättre än AKG, har mycket bättre isolation mot ljud utifrån och f.f.a. (för mig) går utmärkt att mixa musik med. Det finns bl.a. två vettiga varianter som inte är så dyra, de jag köpte (680) ligger runt 1500 kr och är något mer kritiska att få att låta bra, medan de något billigare tycks mer toleranta (lite mer som AKG på den punkten). De jag har låter riktigt kasst kopplade till t.ex. iPad (Wimp hifi), men till inspelningsinterfacet låter de bra (f.f.a. när matrialet är riktigt bra). De är m.a.o. ungefär som bra högtalare, inte bra om insignalen inte är bra nog, medan mycket bra när insignalen är det.

BTW; Tråden borde flyttas till övrigt.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 01, 2015 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Jag köpte ett par Superlux HD668b från Thomann (http://www.thomann.de/se/superlux_hd668 ... 452e047e0e) efter rekommendation från Lejonklou på hans forum. För knappa 300 exkl frakt har man inte mycket att förlora.

Jag har för min del insett att hörlurslyssning alltid är en kompromiss, men ibland måste man visa lite hänsyn till sin omgivning och då funkar Superluxarna utmärkt. Tvivlar inte på att det finns bättre lurar, men som jag använder dem är jag tveksam till om det finns några med bättre värde. Särskillt inte om man tar i beaktande att lurar (åtminstone hos mig) har en tendens att slitas mycket hårdare än andra stereokomponenter.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 01, 2015 22:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
audeze är det bästa musikaliska hörlurar som går att köpa.
https://www.audeze.com/

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Mon Feb 02, 2015 00:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
linnstrom wrote:
audeze är det bästa musikaliska hörlurar som går att köpa.
https://www.audeze.com/
"The pace is faster, snappier, more nimble and quick. The sound is cleaner, especially in the midrange and bass."

Låter lovande, pris? Har du hört dom? vad har du jämfört med?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Mon Feb 02, 2015 01:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Jun 12, 2009 21:14
Posts: 77
Location: Stockholm
doze84 wrote:
linnstrom wrote:
audeze är det bästa musikaliska hörlurar som går att köpa.
https://www.audeze.com/
"The pace is faster, snappier, more nimble and quick. The sound is cleaner, especially in the midrange and bass."

Låter lovande, pris? Har du hört dom? vad har du jämfört med?
Jag gick in på ljudmakaren i stockholm och testade igenom hörlurar ett par timmar och då jämförde jag med AKG812 och några sämre AKG och sennheiser 800,700,650, momentum även några Bose med ljuddämning samt OPPOs nya hörlurar. Min uppfattning var att Audeze billigaste (10tkr)var bättre än AKG812 och Sennheiser 800. AKG812 bättre än Sennheiser.
men bäst av allt var Audeze LCD-3, den var magisk. kostar 20tkr.

_________________
~~ Alvar Linnström ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akurate DS


Top
   
PostPosted: Sat Feb 07, 2015 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Tack för alla svar. Lutar just nu åt audeze. Antingen lcd2 eller 3.

Frågan är då vilken drivning man ska ha. Klimax ds blir källan. Funderat på Naim Headline som förstärkare men frågan är om de klarar drivningen och är nog bra. De har bara 0.5 watt som effekt. Tillverkaren av audeze rekommenderar flera watt på förstärkaren. Vill ju ändå kunna rocka med dessa :).

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 08, 2015 21:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Någon som vet vart man kan köpa gjutna snäckor med ljudkvalite?

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Wed Feb 25, 2015 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
De bästa lurar jag hört - med bred marginal - är Stax SR-009 tillsammans med SRM-007t förstärkaren. Visserligen rätt dyra (Set knappt € 8.000,-), men de är så bra, att man inte saknar högtalare ett dugg :D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Ingen som hittat ett par vettiga in-ear lurar. Har tappat bort mina etymotic och är riktigt sugen på ett par nya.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Traktorpojken wrote:
Jag köpte ett par Superlux HD668b från Thomann efter rekommendation från Lejonklou på hans forum. För knappa 300 exkl frakt har man inte mycket att förlora.
Nu har jag köpt och fått dessa levererade - på din rekommendation. 8)
Lurarna är billiga och de känns billiga i konstruktionen.
Helt okej att ha på sig både för öronen och huvudet. Luren omsluter hela örat men stänger inte ute något bakgrundsljud.
Har än så länge bara lyssnat på ett par tiotal låtar så de är ännu inte inspelade. Tycker att lurar behöver ganska lång inspelningstid.
Just-nu-känslan är att jag vill fortsätta använda dessa lurar.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 20:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Apr 12, 2014 17:33
Posts: 4
Lupus wrote:
Ingen som hittat ett par vettiga in-ear lurar. Har tappat bort mina etymotic och är riktigt sugen på ett par nya.
Jag kan rekommendera sennheiser ie800. Jag har haft en hel del inears genom åren och de är klart de bästa jag ägt.

_________________
Using Tapatalk


Top
   
PostPosted: Wed Mar 04, 2015 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Roland wrote:
Traktorpojken wrote:
Jag köpte ett par Superlux HD668b från Thomann efter rekommendation från Lejonklou på hans forum. För knappa 300 exkl frakt har man inte mycket att förlora.
Nu har jag köpt och fått dessa levererade - på din rekommendation. 8)
Lurarna är billiga och de känns billiga i konstruktionen.
Helt okej att ha på sig både för öronen och huvudet. Luren omsluter hela örat men stänger inte ute något bakgrundsljud.
Har än så länge bara lyssnat på ett par tiotal låtar så de är ännu inte inspelade. Tycker att lurar behöver ganska lång inspelningstid.
Just-nu-känslan är att jag vill fortsätta använda dessa lurar.
Kul att du är nöjd. Iom att jag inte längre har något hörlursuttag på min stereo används lurarna oftast med ganska bristfälliga källor och då kan jag säga att de tillkortakommanden som uppstår sällan eller aldrig beror på lurarna.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2015 19:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 26, 2008 23:46
Posts: 49
The Archangel wrote:
Nån här som har nåt tips på musikaliska hörlurar ala Linn-stuk?

Man vet liksom inte vart man ska börja ens.
Audeze.
Har ett par LCD-2 som man fastnar mellan. Man får som passa sig, tar jag på mig de fastnar jag.... i musiken!

Tutan

_________________
Tape It Or Leave It


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2015 20:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Lyssna på Grado från 225 och uppåt. Där har du musikalitet och spelglädje. Dvs. det som Linn står för.

Många fabrikat har klarare ljud, mer bas, krispigaren diskant . Finns hur mycket som helst hos olka märken.
Grado leverar musik. Undvik de dyraste lurarna, de är mer HiFi och mindre musik men de låter fantastiskt men man blir snart lyssningstrött.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited