selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Thu May 06, 2021 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
xanlin wrote:
Egentligen är det alls svårt. Linn använder en metod för att utvärdera skillnader mellan olika produkter och utvärdera förbättringar. En metod som ger repeterbara resultat. Produkter utvecklade så har egenskaper som tilltalar en del människor, andra inte. De som gillar vad de hör kanske t.o.m. köper produkterna och gillar att diskutera sina erfarenheter och upplevelser. De kanske t.o.m. skapar ett forum för att dela tips och för att hjälpa varandra. Men för att kunna jämföra resultat och hålla resonemangen med en gemensam måttstock så används samma metod som när produkterna utvecklas.

Precis som att det underlättar att använda meter som enhet när man pratar om avstånd.
Om någon annan vill lägga till något till diskussionen fast vill använda ett eget påhittat måttsystem så är det väl naturligt att fråga hur det förhåller sig till den uttalade normen. Om man hellre har en annan måttstock så kanske man kommer till andra resultat, men de är inte jämförbara.

Men då kanske man ska välja andra produkter som bättre passar sin måttstock och välja andra forum.
Internet är stort och det finns många val att göra.
Med det tillhör god ton att anpassa sig till det forum man väljer att bidra i.
Nej det är det inte men för att man tycker annorlunda så är man inte välkommen på ett forum. Även om man har kunskap och verktygen för att utvärdera produkter utan en gammal säljmetod från 80 talet ?
För att du skall kunna utvärdera skillnader måste du ha en referens och det är du inte ngn annan.
Och de resultaten med en annan måttstock är inte jämförbara ? Varför Anders ?

Jag väljer Lp 12an som produkt för att jag gillar den och brinner för att utveckla och förbättra den i alla avseenden.
Förändringar är inte Linn folkets grej men ibland måste man sälla sig till den generationen som är idag och glömma det gamla förlegade.

Man kan ju på andra forum som har medlemmar som diskuterar samma produkter ha olika uppfattning, men inte här tydligen.
Jag försöker visa mkt olika uppgraderingar här och nyheter som finns till lp 12 an utan att det är reklam men blir ändå anmäld för att jag gör reklam.
Jag lägger ner tid på att hjälpa Lp 12 ägare med tips o trix och vilket detta forum är till för.

Jag har en god ton i forumet och håller mig till fakta och kunskap map Lp 12 an.
Är också den enda i Sverige som kan erbjuda störst utbud till Lp 12 an och renovera alla innehållande delar till Linn Sondek Lp 12 i Sverige.

Vad mer kan jag göra Anders ?

P.S jag pissar inte på LINN jag gillar LINN annars hade jag inte valt det spåret 1986...

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 06:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Roland wrote:
LinnArts wrote:
Jag beskrev den just.
Var har du beskrivit den? Jag vill gärna läsa. Eller du, kan du inte skapa en helt ny tråd som heter Signaturmetoden så kan vi hålla isär dessa olika diskussioner, vore nog bra.
På sidan 1 i denna tråd frågade jag första gången om du har möjlighet att beskriva Signaturmetoden. Kom tyvärr inget svar den gången.

Det här är från sida 1:
Roland wrote:
Tycker dock att det du hittills skrivit om Signaturmetoden är tunt. Motsatsen till TD. Läser gärna mera av dina ord kring Signaturmetoden. Hur går den till, hur är den pålitlig, hur bedömer man vad som är bättre av A/B?
Sorry kommer inte att lägga ut den metoden i helhet på detta forum. Den får bli en hemlighet så länge då jag ändå kommer att få försvara den här hela tiden.
Besparar mig detta.
Tyvärr då pga att det inte är god ton här och allt jag skriver slängs iväg till admin som att det är reklam pga att jag är ett företag på ett "företagsfientligt" forum.

Nästan var och varenda inlägg blir rapporterat som reklam till admin känns ju tråkigt när man bara vill hjälpa andra.

Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
xanlin wrote:
Egentligen är det alls svårt.
Hur menar du här ?

"Egentligen är det svårt" eller "Egentligen är det inte alls svårt" ?

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Signaturmetoden?

Jag ser den metoden som ett hittepå och att du inte lägger ut den är bara ett bevis för att den inte finns.

....bara hjälpa andra.... Offerkoftan passar illa.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Japp

LOL

Och kappan passar bra ?

Ta dig en rejäl grogg sätt på lite jazz på Lp 12 an och njut.

Trevlig helg Erik


Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:
Japp

LOL

Och kappan passar bra ?

Ta dig en rejäl grogg sätt på lite jazz på Lp 12 an och njut.

Trevlig helg Erik


Lennart/LinnArts

Jag kan nog ha mina egenheter men har aldrig blivit kallad kappvändare, snarare envis och svår att ändra mig. Det torde utan större analys framgå att jag är rätt bestämd i mitt tyckande. Det är mycket få jag litar på, och dessa har samma värderingsgrund som jag. Därav vet jag att dina tolvor är musikaliska katastrofer.
Jag är ihärdig i detta eftersom jag tycker synd om den irrlära du lurar på andra.
Jag dricker inte grogg.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 15:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
LinnArts wrote:

Nej det är det inte men för att man tycker annorlunda så är man inte välkommen på ett forum. Även om man har kunskap och verktygen för att utvärdera produkter utan en gammal säljmetod från 80 talet ?
För att du skall kunna utvärdera skillnader måste du ha en referens och det är du inte ngn annan.
Och de resultaten med en annan måttstock är inte jämförbara ? Varför Anders ?

Lennart/LinnArts
Ok. Jag gör ett till försök att förklara. Jag ifrågasätter inte att du har förmåga att bedöma vad du tycker är bäst enligt din egen uppfattning. Du har naturligtvis all rätt att tycka precis som du vill. Ingen har sagt något annat. Men om vi ska jämföra A och B och inte kommer överens om hur vi ska jämföra dem så spelar det ingen roll vad den andre kommer fram till, möjligheten att jämföra resultat finns inte.

Tänk så här. Jag säger att BMW är den bästa bilen och någon annan har uppfattningen att Skoda är det enda förnuftiga valet. Vi har båda rätt utifrån våra egna preferenser. Men våra resultat är inte desamma och det är inte värt jämföra våra resultat så länge vi inte kan förstå varandras kriterier. Linn använder tunedem för att bedöma vad är bättre (enligt Tunedem) och det är inte vägen till lycka för alla. Helt ok. Men om man kommer till ett Linnforum och säger att er metod att utvärdera är fel så är det väl inte konstigt att det blir protester. Om alla väljer olika kriterier så blir det svårt att utbyta resultat med varandra och man hamnar i oändliga cirkeldiskussioner.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Fri May 07, 2021 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag kan nog ha mina egenheter men har aldrig blivit kallad kappvändare, snarare envis och svår att ändra mig. Det torde utan större analys framgå att jag är rätt bestämd i mitt tyckande. Det är mycket få jag litar på, och dessa har samma värderingsgrund som jag. Därav vet jag att dina tolvor är musikaliska katastrofer.
Jag är ihärdig i detta eftersom jag tycker synd om den irrlära du lurar på andra.
Jag dricker inte grogg.
Du är ju bara för gullig, Erik :-)
Alltså, jag beundrar människor som har en klar linje i sina åsikter och står fast vid dem. Tänk bara Sten Broman!

Samtidigt måste jag säga att en öppenhet inför andra värderingar också står högt i kurs hos mig. Jag tänker på Linns filosofi tex under alla åren som jag följt denna. Det handlar alltså om tiden från slutet av 70-talet fram till nu. Jag hjälpte/stödde en kamrat att starta Tonläget i Göteborg och hade rikliga tillfällen att lyssna på Linn innan jag köpte min första LP12:a 1982. Före detta inköp försökte jag på diverse Linn pickuper men i andra spelare. Det lät alltid kul ocj svängigt men ofta inte speciellt länge och framför allt inte i innerspår. Basic med rund nål tex, lät kass i några veckor tills den var inspelad, sedan lät den OK i någon månad och sedan gav den upp. Men lät bara bra på den första halvan av en skiva. Men för den som bara "stampade takten" var ju pickupen snudd på nirvana, speciellt med tanke på priset. Sedan kom ju K9 och K18 som var marginellt bättre. Sedan gav jag upp och iom min LP12:a satsade jag på andra pickuper/tillverkare. Och så kom ju även Linn högtalare. Samma sak där, Kan lät tunt och trist ljudmässigt även om det svängde. Men som vi all (?) vet kan man få Kan låta alldelses utmärkt vilket väl torde betyda att källa (LP12) och elektronik (på den tiden Naim) inte var tillräckligt bra.

Det som är intressant är, att under Linns mest "skramliga" period var det många som reagerade på det mer polerade ljud som en del konkurrenter presterade. Tänker på tex Audio Research vars rör-elektronik presterade långt bättre än tidig Linn-elektronik. Men för Linnisar så var det naturligtvis inte något bra musikaliskt. Men sedan kom Linns "nya" elektronik som i början mötte på motstånd men senare accepterades mer allmänt. Ja, möjligen då inte bland våra kära norrlänningar ;-)

Så vad vill ja ha sagt? Jo att fokus och acceptans har förändrats under de ca 45 år som jag lyssnat på, och ägt, Linn-produkter. Ingenting är hugget i sten.

För min egen del har Linn gått från klarhet till klarhet. Medryckande, musikaliskt till en början, med tiden har även ljudkvaliteten ökat. Något som fortfarande saknas är förmågan att måla upp ett rum framför. Lyssnar man på en kompetent Linn-anläggning låter musiken alltid suveränt bra. Men man känner nästan aldrig att "man är där". Den aspekten saknas fortfarande. Det kommer väl men då kostar väl DSM'en en halv miljon och Klimax-högtalarna en mille :D

/ B

PS. Måste försöka få möjlighet att lyssna på någon av LinnArts skapelser. Är inte säker på att jag ogillar dem så mycket att jag skulle kalla dem för musikaliska katastrofer. Men jag kan tänka mig att de fokuserar på andra saker än Tune-Dem. Som du vet, Erik, så kan jag tänka mig att balansera tune-dem med andra parametrar. Och där är jag lika envis som du :-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
@Linnart och Bill50x
Inte denna tröttsamma diskussion igen...
Detta är ett Linnforum så TuneDem är utvärderingsmetoden.

Och detta har inget att göra med "öppenhet inför andra värderingar". Man kan använda vilka utvärderingsmetoder man vill, men att ständigt försöka debatera TD är INTE visa respekt för dom som gillar Linn's och Lejonklou's produkter - och därför hänger här.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 07:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
@Linnart och Bill50x
Inte denna tröttsamma diskussion igen...
Detta är ett Linnforum så TuneDem är utvärderingsmetoden.

Och detta har inget att göra med "öppenhet inför andra värderingar". Man kan använda vilka utvärderingsmetoder man vill, men att ständigt försöka debatera TD är INTE visa respekt för dom som gillar Linn's och Lejonklou's produkter - och därför hänger här.
Är det munkavle på för andra åsikter än den "sanna vägen". Det kanske är en annan väg att komma till samma resultat, jag har använt mig av td men hör gärna om andra metoder.
I stället för att sparka bakut så fort någon har en avikande åsikt som man inte vet någonting om, kan det inte vara intressant att höra om den ?

Vad vet ni nu om signaturmetoden,,,,,, ingen ting,,,, men ni har redan sågat den.

Måste man vara religös för att delta här på forumet ? blir jäkligt enformigt då,,, amen.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Stigo wrote:
Vad vet ni nu om signaturmetoden,,,,,, ingen ting,,,, men ni har redan sågat den.
Det verkar inte så lätt att få veta något om den.
Stigo kan du Signaturmetoden?
Kan du beskriva den i en ny tråd?


LinnArt har bara skrivit att Signaturmetoden är motsatsen till Tune dem.
LinnArts wrote:
Roland wrote:
LinnArts wrote:
Allt utvärderat under Signaturmetoden.
Vad är signaturmetoden för något?
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.

Carl har frågat om Signaturmetoden.
Carl wrote:
Hej Lennart, du kan väl förklara vad Signaturmetoden är så alla kan hänga med i resonemangen. Gärna med något praktiskt lyssningsexempel. Då blir det mer fakta att debattera i forumet.

Bipen har frågat om Signaturmetoden.
Bipen wrote:
Jag skulle också tycka det vore intressant och klargörande om du kunde beskriva Signaturmetoden Lennart.

Jag har frågat om Signaturmetoden flera gånger utan svar.
LinnArts wrote:
Roland wrote:
LinnArts wrote:
Jag beskrev den just.
Var har du beskrivit den? Jag vill gärna läsa. Eller du, kan du inte skapa en helt ny tråd som heter Signaturmetoden så kan vi hålla isär dessa olika diskussioner, vore nog bra.
På sidan 1 i denna tråd frågade jag första gången om du har möjlighet att beskriva Signaturmetoden. Kom tyvärr inget svar den gången.
Sorry kommer inte att lägga ut den metoden i helhet på detta forum.


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 12:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Roland wrote:
Stigo wrote:
Vad vet ni nu om signaturmetoden,,,,,, ingen ting,,,, men ni har redan sågat den.
Det verkar inte så lätt att få veta något om den.
Stigo kan du Signaturmetoden?
Kan du beskriva den i en ny tråd?


LinnArt har bara skrivit att Signaturmetoden är motsatsen till Tune dem.
LinnArts wrote:
Roland wrote:

Vad är signaturmetoden för något?
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.
Tyvär så vet jag inget om den, men är nyfiken.


Carl har frågat om Signaturmetoden.
Carl wrote:
Hej Lennart, du kan väl förklara vad Signaturmetoden är så alla kan hänga med i resonemangen. Gärna med något praktiskt lyssningsexempel. Då blir det mer fakta att debattera i forumet.

Bipen har frågat om Signaturmetoden.
Bipen wrote:
Jag skulle också tycka det vore intressant och klargörande om du kunde beskriva Signaturmetoden Lennart.

Jag har frågat om Signaturmetoden flera gånger utan svar.
LinnArts wrote:
Roland wrote:

Var har du beskrivit den? Jag vill gärna läsa. Eller du, kan du inte skapa en helt ny tråd som heter Signaturmetoden så kan vi hålla isär dessa olika diskussioner, vore nog bra.
På sidan 1 i denna tråd frågade jag första gången om du har möjlighet att beskriva Signaturmetoden. Kom tyvärr inget svar den gången.
Sorry kommer inte att lägga ut den metoden i helhet på detta forum.
Tyvär så vet jag inget om den, men är nyfiken.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Fast Lennart, det känns lite tjurigt när du hänvisar till en metod som du inte vill berätta vad det är ;-)

Låt oss diskutera saken, precis som vi diskuterar Tune-Dem. Visst, det finns dom som inte vill diskutera det heller, bara säger att om man inte är 100 % övertygad om förträffligheten så har man inte förstått. Men numera blir jag inte ens irriterad över sådana sura kommentarer :mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:
Motsatsen till TD som jag inte använder och aldrig gillat eller litat till.
Då förstår jag, det torde betyda att Signaturmetoden är subjektiv, icke repeterbar och urskiljer det minst musikaliska.

Skämt å sido; jag tror inte den är definierad utan ett hittepå för att obstruera.


Last edited by Erik on Wed May 12, 2021 06:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Grattis Mikael !
PostPosted: Mon May 10, 2021 18:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Erik wrote:

Då förstår jag, det torde betyda att Signaturmetoden är subjektiv, icke repeterbar och urskiljer det minst musikaliska.

Skämt å sido; jag tror inte den är definierad utan ett hittepå för att obstruera.
Kalas Erik, du verkar veta hur den funkar.
Berätta för oss som är nyfikna.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited