selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Wed Jul 15, 2020 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Lejonklou wrote:
torig wrote:
fredrik wrote:


Spännande! Vad har du för pickup? Var du tvungen att göra någon anpassning av Entity för att matcha den?
När du skriver fastare grepp, snackar du om en ljudmässig skillnad eller beskriver du tune-dem? :lol:
Ursäkta, Fredrik, att jag inte svarat tidigare. Min pickup är en Krystal. På Entity finns det möjlighet att välja tre olika ingångsimpedanser (90/120/180 ohm) och för Krystal passar 120 ohm bäst.

”Ljudmässig skillnad eller tune dem”. Förstår inte riktigt frågan. Tune dem är för mig en urvalsmetod man använder när man väljer om något är bättre eller sämre. Ser inget motsatsförhållande till ”ljudmässig skillnad” och ”tune dem” när jag beskriver mina upplevelser. :wink:

/mvh
Hej alla!

Såg denna tråd och blev glad över att Entity diskuterades!

Ville bara nämna att för Krystal (och Klyde) tycker jag 180 ohm är bäst, alltså mittenläget på omkopplaren. För Arkiv/Akiva/Kandid är däremot 120 ohm min rekommendation.

Vad tror du om detta, torig? Man behöver inte slå av Entity när man ställer om lasten, utan det är bara att "klicka" och lyssna.
Hej och ursäkta sen återkoppling!

Jag skrev tyvärr fel i mitt inlägg om ingångsimpedanser för olika Linn-pickuper. 180ohm är det ju, som du skrev, för Krystal och det är vad jag haft inställt hela tiden på min Entity. Tycker att Entity är ett väldigt trevligt MC-steg och är fortsatt mycket nöjd med mitt köp.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou Entity
PostPosted: Fri Jul 17, 2020 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
torig wrote:
Lejonklou wrote:
Hej alla!

Såg denna tråd och blev glad över att Entity diskuterades!

Ville bara nämna att för Krystal (och Klyde) tycker jag 180 ohm är bäst, alltså mittenläget på omkopplaren. För Arkiv/Akiva/Kandid är däremot 120 ohm min rekommendation.

Vad tror du om detta, torig? Man behöver inte slå av Entity när man ställer om lasten, utan det är bara att "klicka" och lyssna.
Hej och ursäkta sen återkoppling!

Jag skrev tyvärr fel i mitt inlägg om ingångsimpedanser för olika Linn-pickuper. 180ohm är det ju, som du skrev, för Krystal och det är vad jag haft inställt hela tiden på min Entity. Tycker att Entity är ett väldigt trevligt MC-steg och är fortsatt mycket nöjd med mitt köp.

/mvh
Det tog ju bara en dag, så återkopplingen var rätt snabb tycker jag. :D

Okej, då vet jag! Har du lyssnat på 120 och 90? Det är lite spännande vad som händer när lasten ändras. Mest hörs det i basen. Lägre motstånd dämpar pickupen och högre motstånd minskar dämpningen. För lågt låter "strypt" och för högt låter "löst".

Olika kapacitiva laster har en liknande effekt (högre värde dämpar och mindre värde minskar dämpningen). Men kapacitansen inverkar på ett större frekvensområde. För låga värden gör det "virrigt" (men det kan upplevas som detaljerat) och för höga värden blir bara trist. Jag valde att inte göra kapacitansen justerbar, för oavsett pickup fann jag att 10 nF var mest musikaliskt. Det beror delvis på att det finns en väldigt bra komponent i exakt det värdet, medan de närliggande värdena av samma fabrikat och modell inte spelar lika harmoniskt.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited