selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 14:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 11:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Kan ju vara så att mjukvaran ställer till det med ljudkvalitén,
Prova stänga av "allt" o jämför.
Jag har i alla fall kommit fram till att när jag stänger av alla
Tjänster, soncast, Tidal mm så höjs kavaliten på spelande från
Nas.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Aleann wrote:
Att köra spotify genom en fin anläggning är väl mer att betrakta som hädelse? ;)

(Att ens prata om pris på lossy musiktjänster när man lagt en bra slant på stereon känns faktiskt lite.. bakvänt. Som att diskutera pris på billigaste skitdäcken till Mustangen man just köpt.)

Ja, nu är jag snobbig.. Men source first.. för bövelen. Skitsamma om spotify ens så vore gratis.. Tidal är acceptabelt (inte lika bra som en NAS med korrekta flacs) men spotify är verkligen inte alls bra nog som källa. För att lyssna ut musik ja.. men då duger songcast utmärkt och då blir det en non-issue med spotify connect.

/Duckar för hagelsvärmen från alla som nu känner sig kränkta.
Håller med!

Något de flesta tycks ha missat är att av de strömmande tjänsterna är Google Play bäst. Trots mp3-format spelar det klart bättre än Tidal. Spotify är i särklass sämst, där upplever jag att en låt måste vara i världsklass för att jag ska bli berörd.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag kör inga streamade tjänster, allt är noga rippat och lagt på min NAS - allt noga optimerat.

Men DOCK, företag ska inte uppfostra kunder imho.
SAAB försökte det (vägrade länge sälja kombi och vägrade mugghållare tex) och då går det som det går...

Att inte stödja de stora streamingtjänsterna är dålig kundvård - strunt samma om DS inte stödde det vid köpet eller om Spotify är dåligt.
Linn gör kunder förbannade genom dylik "uppfostran".
Om de ändå vore tydliga med hur de resonerar och demar skillnaden.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 20:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Märker att jag skulle behöva gå en kurs i hur man citerar flera :)
Naturligtvis har jag krav och förväntningar på ett produktsystem som jag väljer att köpa, kanske ännu mera när det är en så pass stor investering som ex ett Linn ljudsystem. Även om inte teknologin fanns när jag köpte så ska jag alltså frivilligt avstå den enbart pga av det? Självklart finns det samma krav på andra tillverkare som tex naim, sonos etc att följa med utvecklingen och anpassa produkterna efter det när det så är möjligt vilket det verkar vara för många andra.
Om det nu sedan är så att Linn bestämt att inte integrera Spotify, oavsett om det är snobbism, teknisk oförmåga eller affärsavtal med tex Tidal så tycker jag att de åtminstone kan upplysa om det så att jag får fatta beslut så välinformerad som möjligt. Att bara tiga ihjäl allt tycker inte jag fungerar samt är respektlöst mot sin kundbas.

Sedan om den motvilja som verkar finnas av en del mot Spotify eller lossy format generellt. Nu verkar jag inte ha välsignats (eller förbannats) med sådana guldöron som en del i sällskapet har men för det jag använder streamingtjänster till så har faktiskt kvaliten till en gräns underordnad betydelse. Jag lyssnar när jag lagar mat eller kanske på mobilen på bussen. Där hittar jag en del favoriter som jag skaffar FLAC på för mer närgånget lyssnande. Jag tänker inte ens påstå att jag alltid skulle kunna höra skillnad i ett dubbelblindtest. Att det sedan i det här fallet är så att streaming i sverige ÄR spotify förändras inte av de enstaka flac streamers Tidal skrapat ihop. Att kunna använda samma tjänst bland familj och vänner är en inte helt obetydlig faktor. Sedan var ska gränsen/kraven dras för att det ska få spelas med en Linn streamer? Vill ni ta bort möjligheten till tex radio och mp3 då det måste falla långt under er ribba också? Nätverkskablar i guld med pilar åt rätt håll? Krav på expertinstallerad elförsörjning? Ja nu raljerar jag nog men jag har förståelse för att det är ganska lätt att göra parodi på extrema ljudfantaster. :wink:

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 20:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Argumentet att Linn av omtanke om vårt välbefinnande valt att inte bygga in stöd för Spotify faller om inte annat på att de har stöd för webbradio och har åtminstone tre egna kanaler med strömmad mp3-kodad radio. Dessutom säljer de lossyinspelningar i sin webbbutik och också dessa går att spela på deras streamers.

Återstår andra förklaringar. Ingen av dem bra.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det finns en övertro på begreppet 'lossless'. Många tror att format som är lossless betyder att de håller hög kvalitet. Det stämmer inte.

Dessutom: Lossy är INTE lika med sämre-än-lossless! Det finns nämligen andra saker som spelar större roll. Några av dessa förstår jag, många förstår jag inte alls, men lik förbaskat påverkar de den musikaliska kvalitén betydligt mer än en MP3-kodning.

Att Tidal strömmar lossless i CD-kvalitet (än så länge, för när de börjar sända MQA-kodade filer är de inte längre lossless och högst troligen sämre för de som inte har en spelare som avkodar MQA) är den huvudsakliga anledningen till dess popularitet bland HiFi-entusiaster. Men samma musik strömmad lossy från Google Play är klart bättre. Och ibland bättre än omsorgsfullt rippade CD-skivor lagrade som FLAC på en NAS!

Hoppas ni inte tyckte detta var off-topic.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Att Tidal strömmar lossless i CD-kvalitet (än så länge, för när de börjar sända MQA-kodade filer är de inte längre lossless och högst troligen sämre för de som inte har en spelare som avkodar MQA) är den huvudsakliga anledningen till dess popularitet bland HiFi-entusiaster. Men samma musik strömmad lossy från Google Play är klart bättre. Och ibland bättre än omsorgsfullt rippade CD-skivor lagrade som FLAC på en NAS!
Ja digital musikinformation är lurigt att förstå sig på. Vissa saker påverkar trots att de inte borde det...
Kvalitetet på olika streamingtjänster är värt en egen tråd!


Top
   
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Intressant diskussion.

@Fredrik: hur kan du veta att Tidals streamade CD-format är sämre än google plays format?
Kan inte problemet lika gärna vara hur signalen hanteras i DS:en.

En annan tanke, kan det vara så att Google Play utgår ifrån 24-bitars filer som komprimeras?

Oavsett så låter det intressant att testa Google play

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Aug 18, 2016 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Stephan wrote:
@Fredrik: hur kan du veta att Tidals streamade CD-format är sämre än google plays format?
Kan inte problemet lika gärna vara hur signalen hanteras i DS:en.
Resultatet fås både med Linn DS-spelare och annan streamer. Men hur signalen hanteras och via nätverket levereras till streamern spelar stor roll.
Stephan wrote:
En annan tanke, kan det vara så att Google Play utgår ifrån 24-bitars filer som komprimeras?
Det vore häftigt, men jag tvivlar på det med tanke på hur stor deras katalog är. Men det är något de gör väldigt rätt!
Stephan wrote:
Oavsett så låter det intressant att testa Google play
Ja, testa och rapportera! Jag tycker till och med att det är hyfsat njutbart i telefonen (vilket Spotify inte är, oavsett upplösning).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Jag har också gått över till Google play music men mer för att jag tycker att dom inte är lika aggressiva i sin marknadsföring av sin tjänst. och att det är lättare att navigera i google play !!!!

Det är bara att hoppas att konkurrensen mellan jättarna leder till bättre och bättre ljudkvalité

:!: :!:


Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Stephan wrote:
@Fredrik: hur kan du veta att Tidals streamade CD-format är sämre än google plays format?
Kan inte problemet lika gärna vara hur signalen hanteras i DS:en.
Resultatet fås både med Linn DS-spelare och annan streamer. Men hur signalen hanteras och via nätverket levereras till streamern spelar stor roll.
Man kan ju köpa musik från Google Play också, låter även denna lika bra som strömmande?
Så här skriver dom:

Filtyp
MP3 (komprimering anges ej, finns det några uppgifter?)
Åtkomsttyp
Strömning och genom permanent nedladdning till datorn och/eller enheten

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Fri Aug 19, 2016 10:55, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kan man testa Google Play i DS o mobil utan kostnad?
För demo...

Antar att man spelar upp med App i mobil, men hur spelar man upp i DS? Har inte sett att DS stödjer den tjänsten i Konfig.


PS
Kan inte MOD starta en ny tråd o flytta diskussionen dit?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2016 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Kan man testa Google Play i DS o mobil utan kostnad?
För demo...

Antar att man spelar upp med App i mobil, men hur spelar man upp i DS? Har inte sett att DS stödjer den tjänsten i Konfig.
Erbjuder tre månadrs musik på prov...
https://play.google.com/store?utm_sourc ... rc=ds#/now

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Aug 20, 2016 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Får väl ta och skaffa mig ett Google Play abonnemang också, men det vore intressant om ni som har möjlighet att jämföra redan nu skulle uttala er om vilken tjänst som gör albumet mest rättvisa (kommer givetvis även testa själv).

Selsius, First Do No Harm:

> Google Play <

> Spotify <

> Tidal <

> iTunes <


Top
   
PostPosted: Mon Aug 22, 2016 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Lejonklou wrote:
Resultatet fås både med Linn DS-spelare och annan streamer.
sportbilsentusiasten wrote:
Antar att man spelar upp med App i mobil, men hur spelar man upp i DS? Har inte sett att DS stödjer den tjänsten i Konfig.
Jag har samma fråga som sportbilsentusiasten. Hur spelar man musik från Google Play i sin Linn DS?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited