selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 12, 2014 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Såg detta på info om Sneaky DSM:
"Plays computer audio via Linn Songcast app e.g. iTunes, YouTube, Spotify, BBC iPlayer"

Betyder detta att man numera har direkt access till Spotify?

Och hur byter man ingång på Sneaky'n? Via Songcast?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 12, 2014 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Nej.
Citerar från forums.linn.co.uk:

"Spotify (in fact any PC/Mac/iOS based streaming service) can be used with Airplay (on OS/X and iOS), or Songcast (on Windows and OS/X) to output to a DS.
This gives the advantage of the streaming service native interface, along with the Linn DS audio output"


Länk: Manual för Songcast


Top
   
PostPosted: Wed Feb 12, 2014 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Ja, alltså, jag är ju inte så bra på sådant... Men uppenbarligen går det bra att lyssna på Spotify genom en Linn DS, eller? Så vad innebär "Nej" Roland?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 12, 2014 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Mitt svar var något förhastat, ursäkta. Linn DS eller Kinsky har ingen inbyggd funktion för att explicit kunna spela just Spotify. Linn har löst denna efterfrågade funktion genom ett program till Windows och Mac OS som heter Songcast. Programmet Songcast kan skicka allt ljud som spelas i datorn till Linn DS. Om du använder din dator för att t.ex. se film kan du således lyssna på filmens ljud i Linn DS.

Vad menar du med "direkt access"? :D

Att byta ingång på Linn DS kan du göra med fjärrkontrollen, i Kinsky och på knapparna på ditt försteg. :idea:


Top
   
PostPosted: Wed Feb 12, 2014 21:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Det är grymt smidigt att spela musik genom DS:en med Airplay också. Allt som behövs är att din iOS enhet är på samma nätverk som DS:en och sen välja DS som mål för Spotify/Wimp/Rdio/YouTube etc när du splear upp i respektive program. Songcast flyttar i princip Windows/OS X datorns ljudkort till DS:en, smidigt t.ex. om datorn är i närheten av stereon.

Jag föredrar detta upplägg framför en "inbyggd" Spotify i DS:ens mjukvara eftersom musikapparna uppdateras väldigt ofta, ibland är det mer GUI kosmetika men ibland kan det också påverka navigering, konfiguration etc. vilket kunde medföra att DS:en skulle behöva patchas för att ens kunna fortsätta spela upp. Som ett extra plus kan man välja vilken tjänst som helst bara den är kompatibel med iOS/Airplay, Windows eller OS X.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 13, 2014 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Vad menar du med "direkt access"? :D
Med det menar jag att man inte behöver ha en dator igång utan att DS'en går direkt ut på nätet. Som Squeezebox Touch tex. Min SB Classic behöver tex ett tredjepartsprogram i servern för att spela Spotify vilket betyder att jag måste ha en dator igång.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Feb 13, 2014 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Så länge du använder dig av en appleprodukt (iPhone/iPad etc) för att styra din DS så går det ju utmärkt att köra Spotify via AirPlay utan att ha någon (annan) dator igång. Jag har svårt att se hur man skulle kunna navigera i Spotify bara med hjälp av DSen och dess display på ett smidigt sätt.

Utan att kunna uttala mig av egen erfarenhet ger en enkel googling att detta bör funka även på Android-baserade system och jag inbillar mig att de flesta av oss använder någon form av mobil/surfplatta för att styra DSen.

Så strikt talat så har inte Linns DS någon direkt access i den mening jag uppfattar att du efterfrågar Bill, men i praktiken så kanske det är irrelevant iom användadet av mobil/surfplatta för att styra DS/spotify.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 13, 2014 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Traktorpojken wrote:
Så länge du använder dig av en appleprodukt (iPhone/iPad etc) för att styra din DS så går det ju utmärkt att köra Spotify via AirPlay utan att ha någon (annan) dator igång. Jag har svårt att se hur man skulle kunna navigera i Spotify bara med hjälp av DSen och dess display på ett smidigt sätt.

Utan att kunna uttala mig av egen erfarenhet ger en enkel googling att detta bör funka även på Android-baserade system och jag inbillar mig att de flesta av oss använder någon form av mobil/surfplatta för att styra DSen.

Så strikt talat så har inte Linns DS någon direkt access i den mening jag uppfattar att du efterfrågar Bill, men i praktiken så kanske det är irrelevant iom användadet av mobil/surfplatta för att styra DS/spotify.
Android funkar jättebra med Spotimote server och Songcast i PC men den måste man ju ha igång förstås. Men man behöver inte röra den sedan, står i annat rum. Men Android kan inte köra Airplay från Spotify, ej heller finns det något Songcast till Android.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 14, 2014 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Har som sagt inte testat själv, men läste detta och uppfattade det som om det skulle funka:

http://www.mobil.se/tips-tricks/s-k-r-d ... v1JT17ay2q


Top
   
PostPosted: Fri Feb 14, 2014 02:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Traktorpojken wrote:
Har som sagt inte testat själv, men läste detta och uppfattade det som om det skulle funka:

http://www.mobil.se/tips-tricks/s-k-r-d ... v1JT17ay2q
Det fungerar från musikfiler lagrade i androiden men inte från Spotify. Bubble DS -konstruktören har förklarat varför det inte går att lösa någonstans på Linns forum. Spotify-strömmen är helt inkapslad. Wimp? ingen aning men antagligen likartad konstruktion.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 20, 2014 00:57 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 29, 2010 21:31
Posts: 11
Location: Stockholm
Förutom att Songcast går via nätverket så har det ju inte tillfört så mycket jämfört med att dra en analog ljudkabel från datorn till stereon vilket jag gjorde redan för 20 år sedan.

Linn behöver implementera stöd i firmwaren för Spotify och Wimp mfl. Naim meddelade idag att de släpper en ny firmware med stöd för Spotify Connect som innebär att musiken streamas direkt från internet till spelaren och Spotify-appen används enbart som fjärrkontroll vilket är en överlägsen lösning jämfört med Songcast och/eller Airplay. När släpper Linn något liknande?


Top
   
PostPosted: Wed May 18, 2016 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
head wrote:
Förutom att Songcast går via nätverket så har det ju inte tillfört så mycket jämfört med att dra en analog ljudkabel från datorn till stereon vilket jag gjorde redan för 20 år sedan.

Linn behöver implementera stöd i firmwaren för Spotify och Wimp mfl. Naim meddelade idag att de släpper en ny firmware med stöd för Spotify Connect som innebär att musiken streamas direkt från internet till spelaren och Spotify-appen används enbart som fjärrkontroll vilket är en överlägsen lösning jämfört med Songcast och/eller Airplay. När släpper Linn något liknande?
Bump!

Har Linn släppt något sådant ännu?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 18, 2016 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Nej, tyvärr inte. Riktigt dåligt av Linn att inte prioritera en sådan funktion.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 10, 2016 16:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Roland wrote:
Nej, tyvärr inte. Riktigt dåligt av Linn att inte prioritera en sådan funktion.
Det är direkt uselt att inte ha stöd för Spotify Connect. Jag använder en billig streamer från Raumfeld som är kopplad digitalt till min DSM och det fungerar väl men det borde givetvis inte behövas någon ytterligare låda för något så självklart som Spotify.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Wed Aug 10, 2016 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
a.g wrote:
Roland wrote:
Nej, tyvärr inte. Riktigt dåligt av Linn att inte prioritera en sådan funktion.
Det är direkt uselt att inte ha stöd för Spotify Connect. Jag använder en billig streamer från Raumfeld som är kopplad digitalt till min DSM och det fungerar väl men det borde givetvis inte behövas någon ytterligare låda för något så självklart som Spotify.
Tidal är bättre så vad är problemet?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited