selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 12:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 11, 2016 11:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
HCL wrote:
a.g wrote:
Roland wrote:
Nej, tyvärr inte. Riktigt dåligt av Linn att inte prioritera en sådan funktion.
Det är direkt uselt att inte ha stöd för Spotify Connect. Jag använder en billig streamer från Raumfeld som är kopplad digitalt till min DSM och det fungerar väl men det borde givetvis inte behövas någon ytterligare låda för något så självklart som Spotify.
Tidal är bättre så vad är problemet?
Ja...tex att Tidal är 2,6ggr så dyrt (för finversionen) samt att många har redan Spotifykonton i familjpack eller via sina telefonabonnemang


Top
   
PostPosted: Thu Aug 11, 2016 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Perka wrote:
HCL wrote:
..

Tidal är bättre så vad är problemet?
Ja...tex att Tidal är 2,6ggr så dyrt (för finversionen) samt att många har redan Spotifykonton i familjpack eller via sina telefonabonnemang
Oavsett argumenten att Tidal och Quboz (ej tillgängligt här) är bättre så är trycket från Linns kunder att implementera Spotify rätt stort. Linn vet om detta. Kommentarerna från Linn har varit luddiga men dom har inte sagt nej. Kanske dom jobbar på det men har kört fast, en licensieringsfråga ?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 12:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Perka wrote:
Ja...tex att Tidal är 2,6ggr så dyrt (för finversionen) samt att många har redan Spotifykonton i familjpack eller via sina telefonabonnemang
Just så. Jag betalar 149 per månad för Spotify och då får alla i familjen ett eget konto. Använder man alla sex kontona blir styckepriset 25 kronor i månaden. Dessutom är hela ekosystemet ett skäl att välja Spotify. Det är det jag använder och det alla mina och alla barnens vänner använder. Det gör att vi kan dela musik med andra på ett helt annat sätt. Postar jag en bra skiva på Facebook kan mina vänner enkelt lyssna på den.

Tidal hoppas på att de kan öka efterfrågan på sin tjänst genom att tillverkare som Linn bara har stöd för deras tjänst och det måste rimligen finnas något i den dealen också för Linn. Jag tror dock att det riskerar att slå tillbaka på de tillverkare som exkluderar tjänster som Spotify eller Apple Music. För min del är Spotifystöd viktigt och något jag utan tvekan hade tagit med i ekvationen om jag skaffade streamer nu.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 17:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Att köra spotify genom en fin anläggning är väl mer att betrakta som hädelse? ;)

(Att ens prata om pris på lossy musiktjänster när man lagt en bra slant på stereon känns faktiskt lite.. bakvänt. Som att diskutera pris på billigaste skitdäcken till Mustangen man just köpt.)

Ja, nu är jag snobbig.. Men source first.. för bövelen. Skitsamma om spotify ens så vore gratis.. Tidal är acceptabelt (inte lika bra som en NAS med korrekta flacs) men spotify är verkligen inte alls bra nog som källa. För att lyssna ut musik ja.. men då duger songcast utmärkt och då blir det en non-issue med spotify connect.

/Duckar för hagelsvärmen från alla som nu känner sig kränkta.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 20:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Aleann wrote:
Att köra spotify genom en fin anläggning är väl mer att betrakta som hädelse? ;)

(Att ens prata om pris på lossy musiktjänster när man lagt en bra slant på stereon känns faktiskt lite.. bakvänt. Som att diskutera pris på billigaste skitdäcken till Mustangen man just köpt.)

Ja, nu är jag snobbig.. Men source first.. för bövelen. Skitsamma om spotify ens så vore gratis.. Tidal är acceptabelt (inte lika bra som en NAS med korrekta flacs) men spotify är verkligen inte alls bra nog som källa. För att lyssna ut musik ja.. men då duger songcast utmärkt och då blir det en non-issue med spotify connect.

/Duckar för hagelsvärmen från alla som nu känner sig kränkta.
Jag håller med till 100%

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Aleann wrote:
Att köra spotify genom en fin anläggning är väl mer att betrakta som hädelse? ;)

(Att ens prata om pris på lossy musiktjänster när man lagt en bra slant på stereon känns faktiskt lite.. bakvänt. Som att diskutera pris på billigaste skitdäcken till Mustangen man just köpt.)

Ja, nu är jag snobbig.. Men source first.. för bövelen. Skitsamma om spotify ens så vore gratis.. Tidal är acceptabelt (inte lika bra som en NAS med korrekta flacs) men spotify är verkligen inte alls bra nog som källa. För att lyssna ut musik ja.. men då duger songcast utmärkt och då blir det en non-issue med spotify connect.

/Duckar för hagelsvärmen från alla som nu känner sig kränkta.
+ 1

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Digitalt duger väl endast till att lyssna ut vilken musik man ska köpa på LP [WINKING FACE]

Att Linn inte har med Spotify känns dåligt med tanke på alla andra eftergifter de redan gjort med sitt "nog bra"


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Äntligen börjar vissa diskutera inspelningar och dess kvalité som "source first". Hur ofta har jag inte fått mothugg med meningen att det är CD/DS-spelaren som är just source first för resten kan man ju inte påverka.

Härligt att höra/läsa att det numera även är inspelningens kvalitet som räknas!

Fortfarande är det dock så att en 192k mp3 med en bra master i botten utklassar en söndermastrad 24-192 mixning. Av den anledningen skulle Spotify kunna vara minst lika bra som tex Tidal. Men tyvärr lider Spotify av samma problem som tex HD-Tracks, man får det man får av skivbolagen. Och det är inte alltid, kanske inte ens speciellt ofta, det bästa.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 15, 2016 09:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
a.g wrote:
Perka wrote:
Ja...tex att Tidal är 2,6ggr så dyrt (för finversionen) samt att många har redan Spotifykonton i familjpack eller via sina telefonabonnemang
Just så. Jag betalar 149 per månad för Spotify och då får alla i familjen ett eget konto. Använder man alla sex kontona blir styckepriset 25 kronor i månaden. Dessutom är hela ekosystemet ett skäl att välja Spotify. Det är det jag använder och det alla mina och alla barnens vänner använder. Det gör att vi kan dela musik med andra på ett helt annat sätt. Postar jag en bra skiva på Facebook kan mina vänner enkelt lyssna på den.

Tidal hoppas på att de kan öka efterfrågan på sin tjänst genom att tillverkare som Linn bara har stöd för deras tjänst och det måste rimligen finnas något i den dealen också för Linn. Jag tror dock att det riskerar att slå tillbaka på de tillverkare som exkluderar tjänster som Spotify eller Apple Music. För min del är Spotifystöd viktigt och något jag utan tvekan hade tagit med i ekvationen om jag skaffade streamer nu.
Tycker fortfarande ungefär såhär. I Sverige ÄR streaming Spotify och oavsett om det är för att linn är för snobbiga för att inkludera en ej lossless tjänst eller om något annat avtal som ligger bakom så suger det, de ska inte välja tjänst åt mig. Det skulle definitivt ha påverkat mitt val av streamer om kunskapen hade funnits då jag valde.

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Mon Aug 15, 2016 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Gillar spotify för att upptäcka ny musik, så jag skulle nog också vilja ha det.
Sen när jag hittat nått bra så köper jag det och rippar.
Tex The Dead Daises-Midnight moses,,,, så fick jag med det också :lol:

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Mon Aug 15, 2016 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klart Linn ska stödja Spotify - liksom alla andra större musiktjänster!!


Top
   
PostPosted: Tue Aug 16, 2016 22:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Aleann wrote:
(Att ens prata om pris på lossy musiktjänster när man lagt en bra slant på stereon känns faktiskt lite.. bakvänt. Som att diskutera pris på billigaste skitdäcken till Mustangen man just köpt.)
En bättre liknelse är att det är som att Porsche plötsligt beslutat att deras bilar inte går att vardagsköra på vanlig väg utan bara på bana eftersom de tycker att det är roligare. Eller för att ta en mer närliggande liknelse som att Linn skulle bestämma att utrustningen jag köpt bara kan användas för att lyssna på Deutsche Grammofon eftersom Naxos inspelningar oftast är träiga och mekaniska. Linn ska precis skita i vilken källa till musik jag använder. Jag som kund vill välja Spotify av flera olika skäl och att Linn teckat ett troligen lönsamt exklusivt kontrakt med en av flera konkurrrande streamingtjänster tycker jag som kund är dåligt. Jättedåligt.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 08:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
a.g wrote:
Aleann wrote:
(Att ens prata om pris på lossy musiktjänster när man lagt en bra slant på stereon känns faktiskt lite.. bakvänt. Som att diskutera pris på billigaste skitdäcken till Mustangen man just köpt.)
En bättre liknelse är att det är som att Porsche plötsligt beslutat att deras bilar inte går att vardagsköra på vanlig väg utan bara på bana eftersom de tycker att det är roligare. Eller för att ta en mer närliggande liknelse som att Linn skulle bestämma att utrustningen jag köpt bara kan användas för att lyssna på Deutsche Grammofon eftersom Naxos inspelningar oftast är träiga och mekaniska. Linn ska precis skita i vilken källa till musik jag använder. Jag som kund vill välja Spotify av flera olika skäl och att Linn teckat ett troligen lönsamt exklusivt kontrakt med en av flera konkurrrande streamingtjänster tycker jag som kund är dåligt. Jättedåligt.
Jag håller inte med dig. Jag som kund har inget behov alls av en lossy källa. Hade jag resonerat åt det hållet hade jag nog inte köpt linns grejer alls då en stor del av deras filosofi under alla år varit just "skit in, skit ut" eller på deras språk, source first.

Dessutom är det så att stödet inte fanns när du köpte din streamer, Linn har heller aldrig sagt att stöd skall komma. Så vad är problemet? Man kan inte alltid komma i efterhand och kräva saker och ting.. Vill man prompt ha en streamer som har inbyggt stöd för en lossy musiktjänst så är det väl bara att köpa en streamer som har uttalat stöd för det?

Om det nu är så att de tecknat ett exklusivt avtal med Tidal där vi som linnkunder faktiskt fick gratismånaders utprovning så säger jag hellre: tack Linn, jag är då helnöjd med det och jag tycker det är bra. Jättebra.

Mitt glas är då halvfullt..

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Vi behöver inte argumentera om att Spotify är sämre än Tidal lossless. Klart är i alla fall att en stor andel av Linns kunder vill ha Spotify integrerat. Jag kan inte tro att streamingtjänsterna skulle bry sig om att göra exklusiva avtal med en såpass liten tillverkare som Linn. Det viktiga är att dom har stöd i alla mobiler för det är ju vad majoriteten av kunderna använder. Jag har ingen aning om varför Linn inte har lagt in stöd för Spotify, rent tekniskt borde dom inte ha problem med det.

90 dagar fritt Tidal är inget som bara gäller Linn-kunder. Så här skriver Naim som stöder både Tidal och Spotify connect:

- Spotify Connect built-in to stream millions of songs from the world’s most popular streaming service

- Native support for TIDAL streaming service with free 90 day trial of lossless HiFi tier


Top
   
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Väldigt off topic,men är det någon som vet hur det går för Linn i siffror räknat? En av de större Linnaktörerna skrev för en tid sedan att Exakt verkligen inte var någon höjdare och att försäljningen gick trögt. Fritt ut minnet reciterat:
"-Hört på gatan att försäljningssiffrorna för Exakt är dåliga" varpå en annan aktör på andra sidan Atlanten svarade något i stil med:
"-Det måste vara en lång gata för den sträcker sig ända hit och jag har uppfattat samma sak"

Oavsett så anser jag att blir det för analt att konsumera musik så finns risken att man spontangör något annat än att lira på DS'en. Minns inte för egen del sist jag rippade en platta,däremot är det lätt hänt att man halkar in på Spotify och vänder på högarna av godiset som finns där,förvisso med väldigt ojämn kvalitet.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited