selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 13:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: en genkis sista strid...
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
i morgon ska jag låna hem lite intressanta cd-spelare för en direkt jämförelse med min genki.detta blir i samband med ett hemlån av mina blivande(?) högtalare och förstärkeri.högtaleriet i fråga är sonus faber cremona och förstärkaren en advantage thor.ska bli intressant hur cremonorna funkar i min lägenhet!
kombatanterna när det gäller cd-spelarna är följande;myryad mcd200?,audio analouge maestro och cairn fog2.skall bli intressant att se hur genkin klarar sig mot dessa i ett icke linn-system.
återkommer senare med lyssningsintryck

mvh/new order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 23:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
ja skicka gärna in dina intryck! själv har jag aldrig vågat mig på att låna hem en bättre cdspelare. det är ju så gnetigt dyrt med digitala grejer. :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 16, 2003 03:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har lyssnat både på Cairn Fog2 och Myryad MCD200 (jag tror att det var den iaf, och inte dess storebror MCD600), dock inte samtidigt som Genki. Jag skulle tro att MCD200 spelar mer likt Genki, medan Fog2 har en ganska radikalt annorlunda karaktär.
För mig var Fog2 annorlunda på ett negativt sätt, men det handlar mycket om vad man föredrar. Vill man ha riv och ös ska man nog titta på något annat ;) Men som alltid är det individuellt.

Väntar med spänning på intrycken :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 00:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
efter en lång,men rolig och givande dag har jag fått svar på mina frågor främst om hur sonus faber cremonorna funkade i min lägenhet men också vilken cd-spelare som jag föredrog av kombatanterna.audio analouge kom inte med så den kan jag inte bedömma,men linnen,cairnen och myryad mcd200 har utvärderats.

vi började med att koppla ihop cremonorna med advantage thor och linn genki.allt var ihopsnörat med linns svarta interconnect och en delad k400
(k200? :wink: )
det funkade ok med undantag av att diskanten hade eget liv s.a.s,den spelade helt enkelt inte ihop med övriga register!

raskt bytte vi ut den svarta interconnecten mot en kimber silver streak och då började det hända saker.allt började falla på plats när högtalarkabeln byttes ut mot en nordost red dawn.då stämde det helt plötsligt och jag kom till insikt att linns högtalar-kabel och interconnect
inte håller måttet helt enkelt!
nu är det så att varken kimber signalkabeln eller nordost högtalarkabeln är billiga precis,men det måste finnas många linn riggar ute i stugorna som är begränsade av kablaget.en sak att tänka på kanske?

sen kom en jämförelse mellan genki och cairn fog,samma signalkabel och ingång användes.och skillnaderna mellan de två var inte så stor men ändå märkbar.när man lyssnade på diana krall fick vi det intrycket att cairnen hade ett lite "analogare" ljud,den lät helt enkelt lite lite varmare
och öppnare,inte så stor skillnad,men märkbar.när vi däremot provkörde
cairnen på den balanserade utgången så blev det märkbart mycket bättre.

myryad påminde ganska mycket om linn och naims cd-spelare,men den fick inte riktigt samma förutsättningar som genkin eller cairnen.den provspelades nämligen helt kall och som de flesta vet så presterar ingen
cd-spelare bra om den inte stått på ett tag.
bossanova janne hade dessutom(bara för att djävlas :wink: )tagit med
en theta d/a-omvandlare och med den inkopplad med myryad som transport så krossade den allt annat,att en dac kan göra så mycket,fattar det inte :shock:

det provades även med en transparent audio högtalarkabel istället för nordost red dawn och med den inkopplad så var det ett helt annat lugn i återgivningen,om det var till det bättre är det svårt att avgöra på den här korta provlyssningen,klart är att BÄGGE knäcker linns kablar så det ryker om det.att det nästan är NASA priser på kablaget är en annan sak :wink:

som slutsats kan jag säga följande.skillnader mellan cd-spelarna fanns där.MEN om jag stod mellan att behålla genkin och snöra ihop anläggningen med annat kablage eller byta cd-spelare och behålla linn-snörena så väljer jag helt klart det första alternativet.det gjorde helt enkelt störst skillnad.det största :?: ,om hur mina nya favvo-högtalare funkade i lägenheten,blev bara ett stort :!: dom funkade klockrent och
spelade ännu bättre i min lägenhet än på bossanova.det börjar luta åt ett par sådana....

tack till ove och richard som hängt med och lyssnat.

till sist vill jag tacka Janne på Bossanova som hänger med och lånar ut prylar på en söndag!!tala om service!och om entusiasm!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 18:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Roligt och informativt repotage/recension, mera sånt! Har en granne som har några kimber-kablar, ska prova att koppla in dem och jämföra lite. Jag och några kompisar kopplade in ett par tara labs-kablar här hemma men de gjorde försumbar skillnad tyckte vi. Intressant att se om kimber-kablarna gör skillnad..

Vad kostar theta d/a-omvandlaren? Antar att det är astronomiska belopp eftersom du inte ens tar upp hur mycket dyrare den är än genkin.. :wink:

Står högtalarna hemma hos dig, det är elektroniken som ska väljas, eller har du inte köpt dem ännu? Känns som att jag måste övertyga Fredde om att vi måste göra en dagstur mot norr någon dag för att inspektera sonus faber, är riktigt nyfiken på vad de går för.. :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 21:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Sony wrote:
Roligt och informativt repotage/recension, mera sånt! Har en granne som har några kimber-kablar, ska prova att koppla in dem och jämföra lite. Jag och några kompisar kopplade in ett par tara labs-kablar här hemma men de gjorde försumbar skillnad tyckte vi. Intressant att se om kimber-kablarna gör skillnad..

Vad kostar theta d/a-omvandlaren? Antar att det är astronomiska belopp eftersom du inte ens tar upp hur mycket dyrare den är än genkin.. :wink:

Står högtalarna hemma hos dig, det är elektroniken som ska väljas, eller har du inte köpt dem ännu? Känns som att jag måste övertyga Fredde om att vi måste göra en dagstur mot norr någon dag för att inspektera sonus faber, är riktigt nyfiken på vad de går för.. :P
thetas d/a-omvandlare kostade 100 000kr ny!!den begade som står på bossa,(och var i min lägenhet en allt för kort stund,suck!)kostar 25000kr.visst är det dyrt för en begad d/a kanske,men den presterar också på en hög nivå,tycker jag i alla fall.

jag har inte skaffat högtalarna (än) utan dom lånades hem dom också.skulle dock inte ha något emot att få behålla dom :wink: .
det som är riktigt roligt med sonus fabrarna är att det är väldigt svårt att
analysera hur dom faktiskt låter,man börjar att lyssna på musiken och glömmer bort sig och då måste dom göra någonting rätt,eller?

det var roligt att du gillade min lilla recension.

mvh/new order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
25', skulle ju vara lite kul att prova och se vad den gör...fast man kanske skulle ha lite bättre högtalare än tukan för att göra dem rättvisa. Hur menar du med dyrt för en beg. d/a-omvandlare, slits de mer än andra komponenter? Linn-prylarnas andrahandsvärde är ju väldigt högt, keltik är ju de enda som är billiga i andra hand om man ser till nypriset.. :?:

Ja, trivs man bara med musiken måste de ju helt klart vara ett steg i rätt riktning. Själv så har jag upptäckt helt nya sidor av musiken sen jag installerade stativen igår kväll. Fattar inte hur det kan vara så stor skillnad på stativ och stativ. Och det känns som att det borde vara rätt stor skillnad eftersom jag inte trodde det, inte att jag intalar mig det alltså. Börjar nästan tro att Ikemi:n har en hel del prestanda att komma med :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Sony wrote:
25', skulle ju vara lite kul att prova och se vad den gör...fast man kanske skulle ha lite bättre högtalare än tukan för att göra dem rättvisa. Hur menar du med dyrt för en beg. d/a-omvandlare, slits de mer än andra komponenter?
de enda jag menar med det är att en d/a-omvandlare är en digital produkt.och i allmänhet så brukar digitala grejor inte ha ett så bra andrahandsvärde i och med att utvecklingen inom digital-tekniken går i rasande fart,grejorna blir fort gamla.
jag tror nog att dina tukan skulle klara av det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 23:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
om ni är intresserade av lite bilder av mitt lilla hif-äventyr så kan ni kolla in
den här länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22235


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 23:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Sony wrote:
Linn-prylarnas andrahandsvärde är ju väldigt högt, keltik är ju de enda som är billiga i andra hand om man ser till nypriset.. :?:
Ser fortfarande mitt Numerik-köp som ett av de bästa jag gjort. Visst går digital-utvecklingen ruggigt fort, men i min åsikt åldras Numeriken utan tvekan med värdighet :) Billig och bra.
Quote:
Börjar nästan tro att Ikemi:n har en hel del prestanda att komma med :wink:
lol jo, det är nog dags att börja inse det nu om du inte insett det förut tycker jag :) Annars vet du ju att jag fortfarande väntar på att den kommer nätt förpackad i ett paket hit ner!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 00:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ayn wrote:

lol jo, det är nog dags att börja inse det nu om du inte insett det förut tycker jag :) Annars vet du ju att jag fortfarande väntar på att den kommer nätt förpackad i ett paket hit ner!
Hahaha, jag litar inte riktigt på postens transporter nu när jag inte jobbar där längre så den får nog stå kvar här tills vidare...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited