selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 16:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Nov 10, 2003 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vilket är det bästa system ni hört? Vilket är det sämsta? Behöver inte innefatta Linn utan även andra märken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2003 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
För min egen del så är nog det bästa system jag hört: Ikemi, 5103, 5125, Ninka på ToT. Det lät fruktansvärt bra. Gåshudsfaktor 10! :P :P :P

Det sämsta är onekligen: Von Schweikert VR-4 (tror jag det var) tillsammans med Copland elektronik. Det lät så vasst att försäljaren nog helst skulle börja med att ge kunderna huvudvärkstabletter innan de lyssnar. Detta trots att han spelade sin egen valda testskiva... Vet inte om det var grejerna eller installationen det berodde på, men illa lät det i allafall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2003 21:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
bästa system;wadia 301 cd-spelare.advantage thor som försteg,lamm monoblock samt sonus faber cremona allt hopsnörat med kimber kablage.på bossanova i luleå.vad man än stoppade in i cd-spelaren så lät det nästan magiskt.det blev en hel del skunk anansie,cranberries,deep purple,prodigy,johnny cash på hög volym!! inte en tendens till orenheter.
bara en otrolig dynamik och renhet,samt närvaro som inte har matchats någon annanstans hittils.

näst bäst:linn cd12,av5103,klimax monoblock samt av5140 på stereokompaniet (det gamla stället).lyssnade på rage against the machine och type o negative,högt!!kontroll var ordet.klimax-stegen höll 5140 i ett järngrepp.klockrent ljud.

sämsta system;meridian cd-kombi,audionet integrerad förstärkare samt
mirage om-5.på ljudshopen i skellefteå.vet inte vad som inte funkade,om det var rummet eller elektroniken,men det var oengagerande och kallt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2003 03:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Min egen anläggning såklart!, finns inget ställe jag kan njuta av musik så mycket.

sedan kanske jag hört bättre ljud på andra ställen typ, cd12, klimax kontroll, solo, espek på T&T lät mycket bra, kände knappt igen låtarna från mina skivor.
Även cd12, 5103, 2250, Ninka lät mkt bra, även det på T&T.

Bra system(förutom alla Linn): Naim cd5+nait5 på Totem på Bossa..Naim system på Totem på Lule-mässan(även moon var bra).

Sämsta system: En kompis har en sådan pioneer stapel, med allt(även skivspelare). Den låter fruktansvärt!

Mer seriösa system som låtit illa. Lamm/Edge/dcs/jmlab,mm på Lulemässan lät riktigt illa. var ju på privat demo och körde några egna skivor efter att alla gått...oj va illa det lät.

Canton rc-l med pioneer 717 och hemmabioreciver som en kompis har, låter ju inte så fint häller!

En annan bekant med B&W nautilus 803, Graphon??, nad-cd. Gick inte att lyssna på musik med sång, pga den skrikiga diskanten. Men det är nu åtgärdat genom att han ändrat i delningsfiltret.


Bladelius grendel, wadia 301, och sonus faber cermona, lät mycket tråkigt och oangagerat. Även advantage s1, s250monoblock, ML aeon på RC lät under all kritik.
krell showcase+cermona, Classe'+dynaudio evidense på T&T..kan göra listan mkt lång..

mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2003 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Den bästa anläggningen är nog tveklöst Linns Music Master System, d.v.s.
CD12/LP12/Lingo2/Ekos2/Akiva/Linto/Klimax Kontrol/4 par Klimax Solo/Komri.

Men även CD12/Maxad LP12/Kisto/2250/Akurate 242 var ruggigt bra.

Vad som inte var så kul - men dyrt - var Accuphase DP77 (SACD)/Accuphase C-2800 (försteg), Accuphase P-7000 (slutsteg) och B&W Nautilus 800. Pris minst SEK 550.000,- Lät bitvis OK, men rätt oinspirerande, ibland t.o.m. vasst och otrevligt. Föredrar klart min egen anläggning (LP12/Lingo2/Ekos2/Troika/Linto/Ikemi/5103/5125/Aktiva Ninka)

Björn


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2003 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag kommer inte ihåg exakt vilket system som jag tyckt låtit bäst men det som imponerat mest på mig är Linn LP12, Ekos1, troika, LK1, LK280 Isobarik men det var för att det var det systemet som fick mig riktigt intresserad av musik återgivning igen.

Ger mig på ett försök på bästa LP12, ekos2, lingo2, Arkiv B, Linto, 5103, 2250, Espek.

Sämsta seriösa system jag hört var med Forsell air reference en förstäkar kombo jag inte kommer ihåg vad den hette och ett par akoustic energi högtalare. System som lät imponerande men oengagerade var nån toppmatad CD och usher för och slutsteg på usher högtalare lät trevligt men oegagerande som sagt skulle tro att den stora bristen var CD'n för det verkade som förstärkeri och högtalare hade mycket att ge.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2003 18:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
siffernisse wrote:
Även cd12, 5103, 2250, Ninka lät mkt bra, även det på T&T.
fredde wrote:
För min egen del så är nog det bästa system jag hört: Ikemi, 5103, 5125, Ninka på ToT. Det lät fruktansvärt bra. Gåshudsfaktor 10!
jag har i ärlighetens namn aldrig hört ninka låta bra :!: kan inte sätta fingret på vad det är som gör att jag inte riktigt gillar dom,kanske för att dom låter lite "burkigt",att ljudet inte riktigt vill släppa från högtalaren upplever jag det som.
då har jag lyssnat på dom aktivt (på t&t) med bra kringutrustning. espek/5140 passar min smak mycket bättre t.o.m passiva.jag tycker att dom spelar ut på ett helt annat sätt.


OBS!detta är inget försök till provokation.bara min ärliga åsikt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2003 18:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
espek kostar ju iofs de dubbla :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2003 19:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
"

då har jag lyssnat på dom aktivt (på t&t) med bra kringutrustning. espek/5140 passar min smak mycket bättre t.o.m passiva.jag tycker att dom spelar ut på ett helt annat sätt.

"

Aktiva Ninka på t&t, är du säker! Har sprungit på t&t med jämna mellanrum i 4 år och jag har aldrig hört ett par Aktiva högtalare där. Men självklart kan jag missat det.

mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 15:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
siffernisse wrote:
"
Aktiva Ninka på t&t, är du säker! Har sprungit på t&t med jämna mellanrum i 4 år och jag har aldrig hört ett par Aktiva högtalare där. Men självklart kan jag missat det.
mvh/ siffernisse
har du aldrig hört aktiva högtalare på takt och ton?väldigt konstigt!
dom körde aktiva ninka med av5125/av5103 och unidisk på t&t i våras.

det som är skoj med högtalare är att det är den komponent som är lättast att välja och det är den komponent som enskilt gör den största skillnaden! och,det bör tilläggas,är väldigt mycket en smakfråga som ni kanske redan har märkt på denna tråd!
ninka och deras föregångare keilidth har jag aldrig gillat lika mycket som tukan eller katan.kanske beror det på att de förstnämnda är slutna lådor och de sistnämnda är basreflex-konstruktioner!
jörgen på stereokompaniet sa en gång när jag pratade med honom(detta var innan ninka/katan/espek hade kommit ut)att linns bästa högtalare var
tukan!och varför inte!de gånger som jag lyssnat på tukan så har dom låtit väldigt bra.

mvh/new order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 18:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 21, 2003 17:22
Posts: 28
Location: Luleå
Bästa system jag hört
CD 12
5103
2 st klimax solo
Komri
Uppriggat utomlands.
I ett land där dom har fin whiskey samt bra musik produkter
:D

Sämsta system jag hört

Classe CD
Classe försteg
Classe slutsteg
samt gigantiskt feta dynaudio burkar
DYRT !!! :!:

_________________
feel the power


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 18:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Hääääälvete grabbar, ni verkar ju ha missat Linns forna slagskepp Keltik kapitalt! Hörde den med en tillsammans med en 12:a och en massa klimax solo och det var nog banne mig det absolut tuffaste jag någonsin hört! Nu kanske inte jag har riktigt så stora preferensramar som många andra här, men det var verkligen ngt i hästväg! Har ni inte lyssnat på ngr dyl så gör det!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
young wrote:
Hääääälvete grabbar, ni verkar ju ha missat Linns forna slagskepp Keltik kapitalt! Hörde den med en tillsammans med en 12:a och en massa klimax solo och det var nog banne mig det absolut tuffaste jag någonsin hört! Nu kanske inte jag har riktigt så stora preferensramar som många andra här, men det var verkligen ngt i hästväg! Har ni inte lyssnat på ngr dyl så gör det!!!
Har lyssnat på Keltik med Klimax, 2250, Klimax Kontrol och cd12. Det var det grymmaste jag hört :!: :twisted:

En avgrundsdjup bas och helt rent ljud trots en vansinnig volym!

Men jag tycker inte att det var det bästa system jag hört, men det beror troligtvis på uppställningen och rummet.

Hade jag obegränsat med pengar så skulle jag nog troligtvis investera i ett par Keltik och silverserien. Om rummet är bra har jag en känsla av att det här systemet är mycket svårt att slå när det gäller driv, djupbas och livekänsla.

Jag håller med dig, dessa burkar är något jag tycker att alla ska få uppleva...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 21, 2003 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
young wrote:
Hääääälvete grabbar, ni verkar ju ha missat Linns forna slagskepp Keltik kapitalt! Hörde den med en tillsammans med en 12:a och en massa klimax solo och det var nog banne mig det absolut tuffaste jag någonsin hört! Nu kanske inte jag har riktigt så stora preferensramar som många andra här, men det var verkligen ngt i hästväg! Har ni inte lyssnat på ngr dyl så gör det!!!
Klart att man hört Keltik. Hörde dem tillsammans med LP12a Kairn och 4 stycken Kloutar det var det bästa just då jag hade hört.

skulle definitivt inte ha något emot ett par Keltik eller ett par Isobarik hemma. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited