selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 18:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Har ägnat en del av fredagkvällen åt att genomföra ett blindtest mellan svarta kabeln och silverkabeln. Gjorde ett antal tester och detta är en sammanfattning av resultatet:

Lisa Ekdahl: "Vem vet"

Tyckte att den svarta kabeln lät bättre än silverkabeln. :?

Ulf Lundell: "Då kommer jag och värmer dig"

Här pekade jag ut silverkabeln 4 gånger av 4 möjliga. Dvs jag tyckte att den kabeln var den bästa.

Roxette: "The Look"

Hörde ingen skillnad alls.

Cat Stevens: "Wild world"

Lyckades med nöd och näppe urskilja vilken som var silverkabeln. Den svarta kabeln hade mer markerade "s"-ljud.

Lars Winnerbäck: "Solen i ögonen"

Spelade bara intro:t, kunde inte höra någon skillnad alls mellan kablarna.

Vad visar då detta? Jo, när jag sitter och testar kablarna och jag själv vet vilken som är ikopplad upplever jag skillnaderna betydligt större. I början av blindtestet var jag också lite stressad och då kunde jag inte urskilja någon kabel på någon låt, dessa har jag ej tagit med ovan.

Sammanfattningsvis tycker jag att detta visar på följande:

1. Vet man om vad som är ikopplat blir skillnaderna också större.

2. Det är väldigt liten skillnad mellan kablarna.

3. Skillnaderna kommer fram betydligt tydligare på vissa låtar än på andra.

4. Den svarta kabeln är faktiskt bättre eller åtminstone lika bra på vissa låtar trots att den kostar 1/3 av silverkabeln.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Roligt test fredde!
Placeboeffekt, var det så de kallades när medvetna skillnader förändrades till förbättringar genom inbillning ?? :D :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Roligt test fredde!
Placeboeffekt, var det så de kallades när medvetna skillnader förändrades till förbättringar genom inbillning ?? :D :D
Japp, jag vill mena att man definitivt blir påverkad av att veta vad som är ikopplat. Detta är de resultat jag kommit fram till ikväll, skulle jag göra testet imorgon kanske jag tydligare skulle höra skillnad mellan kablarna eller kanske mindre tydligt. Men mina slutsatser står jag fast vid.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kul test! Roligt att du också redovisar att du tyckte den vanliga var bättre på vissa låtar, särskilt som du själv har den dyrare...

Skulle vara intressant att testa om silverkabeln ger tydligare skillnader i en mer maxad anläggning, med aktiva ninka och ett bättre försteg exempelvis...testade du med lp12:an eller genki?

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Kul test! Roligt att du också redovisar att du tyckte den vanliga var bättre på vissa låtar, särskilt som du själv har den dyrare...

Skulle vara intressant att testa om silverkabeln ger tydligare skillnader i en mer maxad anläggning, med aktiva ninka och ett bättre försteg exempelvis...testade du med lp12:an eller genki?

// Daniel
Testade mellan Genkin och Kolektorn. I LP12:an är kabeln monterad utan avbrott från pick-upen så där går det inte att byta kabel. Eller snarare: det är ett jäkla jobb att byta kabel där. :)

Jag tror också att skillnaderna är större i en maxad anläggning. Men en kompis till mig provade i en anläggning bestående av Ikemi, Kairn Slimline, Klout och Espek och även där var det ytterst svårt att urskilja vilken kabel som var vilken. Den svarta valdes även då till den bättre kabeln på en av låtarna. :? Jag var själv dock inte med på det testet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Misstänkte nästan att det var knöligare att byta kabel på lp12:an men var ju lika bra att fråga för säkerhets skull...

klout på espek, lär ju låta hyfsat det misstänker jag :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Misstänkte nästan att det var knöligare att byta kabel på lp12:an men var ju lika bra att fråga för säkerhets skull...

klout på espek, lär ju låta hyfsat det misstänker jag :P
Japp, det är inte att leka med. Han har dock haft en del akustikproblem men har nu bytt rum, men jag har inte varit och lyssnat där ännu, han bor en bra bit bort. Ikemin är för övrigt till salu numer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 01:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Intressant test! Bra och välskrivet dessutom, tack fredde :)

Förvånar mig inte att det är mycket svårt att skilja på de två...jag upptäckte samma sak när jag jämförde två kablar, bara att i mitt test var det Black Interconnect som jag jämförde med...helt vanliga lakritssnören :? Det är som du säger, att vissa låtar hörs det helt enkelt mer på, medan det ibland inte hörs nån skillnad alls. För min del tog jag det på anslaget på vissa låtar med akustisk gitarr i...och inte ens då var det solklart ändå. Nä, kablar är finlir av hög grad...men det känns ju bättre att ha ett par Silver Interconnect i anläggningen än att ha ett par lakritssnören 8) Och allt som känns bättre blir ju bättre...sen kan man iofs diskutera hur rationellt det är!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vill påpeka att detta är ett blindtest. Om ett test ska vara riktigt seriöst ska det helst kombineras med ett test som pågår under en längre tid, inte bara en halvtimme. Resultatet är dock intressant tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ayn wrote:
Intressant test! Bra och välskrivet dessutom, tack fredde :)

Förvånar mig inte att det är mycket svårt att skilja på de två...jag upptäckte samma sak när jag jämförde två kablar, bara att i mitt test var det Black Interconnect som jag jämförde med...helt vanliga lakritssnören :? Det är som du säger, att vissa låtar hörs det helt enkelt mer på, medan det ibland inte hörs nån skillnad alls. För min del tog jag det på anslaget på vissa låtar med akustisk gitarr i...och inte ens då var det solklart ändå. Nä, kablar är finlir av hög grad...men det känns ju bättre att ha ett par Silver Interconnect i anläggningen än att ha ett par lakritssnören 8) Och allt som känns bättre blir ju bättre...sen kan man iofs diskutera hur rationellt det är!
Var det ett blindtest?

Det ligger något i det du säger, om man tror att det är bättre så blir det bättre och det kan räcka långt! :) Fast det kan bli en obehaglig överaskning om man får reda på att man lagt ut en massa pengar på någon som kanske i värsta fall låter sämre!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 01:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
De absolut största skilladerna jag hört i kabelsammanhang är då jag lät handlaren löda kontakterna på högtalarkablarna i jämfört med de lödningar jag själv gjort, som såg perfekta ut men uppenbarligen inte var det. Här var det inte frågan om några små subtila skillnader, utan väldigt stora skillnader. Jag rekomenderar varmt att kolla upp lödningarna, det kan bli en mycket positiv överaskning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 02:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
I LP12:an är kabeln monterad utan avbrott från pick-upen så där går det inte att byta kabel. Eller snarare: det är ett jäkla jobb att byta kabel där.
Nja utan avbrott från pickupen är den ju inte, den går ju till botten av tonarmen där tar det interna kablaget vid via en fempolig kontakt. det jobbiga är att byta P klippset eftersom de är olika och att få det i spänn plus att det kommer att ta tid emellan lyssningarna. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 03:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
Quote:
I LP12:an är kabeln monterad utan avbrott från pick-upen så där går det inte att byta kabel. Eller snarare: det är ett jäkla jobb att byta kabel där.
Nja utan avbrott från pickupen är den ju inte, den går ju till botten av tonarmen där tar det interna kablaget vid via en fempolig kontakt. det jobbiga är att byta P klippset eftersom de är olika och att få det i spänn plus att det kommer att ta tid emellan lyssningarna. :)
Ok, fel av mig, nu tänkte jag inte efter riktigt här. 12:an har jag aldrig kollat i men de tidigare spelarna jag haft har ju inte heller kabeln utan avbrott hela vägen när jag tänker efter...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited