selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 00:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har postat en liknande på hififorum, några kanske sett den där..

Tycker mina Tukan är riktigt trevliga till norah jones, bo kaspers, och annan lite mer lugn musik eller vad man ska kalla det. Dock är metallica och dire straits och orkester/muikal-musik lite tam känner jag, saknas det där i botten som tillför ganska mycket.

Alternativen som finns är ju att:

gå på golvare (ninka lämpligast just nu)
köpa sub

Vad är för och nackdelarna med dem som ni ser det och har någon av er erfarenhet av sub+stativare och integrera det bra? Kör jag Ninka och sedan om ett tag köper ett till lk140 så kan jag ju köra aktivt och få dem att gå lite djupare...har tänkt göra så efter att ha hört både Tukan aktivt hos Fredde och Ninka på Stereokompaniet. Aktivt verkar helt klart ha stora fördelar men dit dröjer det så just nu är det sub vs nya golvare som jag vill ha synpunkter och för och nackdelar av.

ifall ni inte kikat på mitt krypin så är övriga delar Ikemi/Kolektor/Lk140

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 03:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det är sent på natten och jag har nyss kommit hem från Matrix Revolutions (klyschig film f.ö.), så jag håller mig kort...

Jag tycker absolut att du snarare ska satsa på Ninka och så småningom gå aktivt. Anledningen till det är att Ninka inte bara har fördelar gentemot Tukan i basen, utan även i de andra registren. Mellanregistret är helt underbart...

Sen bor du väl som jag i studentrum, om du då går aktivt så småningom finns all bas du kan önska sig. Redan passivt är Ninkas bas härligt "torr", och aktivt blir det samma sak men djupare och ännu mer kontroll... :)

Du har ju en ganska kort väg till aktivt sen dessutom. Jag tycker valet är solklart :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 09:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej Ayn! Vettiga synpunkter, återstår att se om någon annan har en annan åsikt, roligast så :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Får väl komme med min åsikt då.

NINKA! :D :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 10:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
hepcat: Är det inte lite för mkt pengar för långt ner i kedjan för din smak :wink:

Vet att Fredde tyckte alla register förbättrades av ninka, så om jag stället om frågan något då: Vad är fördelen med att gå på sub istället för nya högtalare? Om ni inte alls ser några fördelar går det bra att svara så också :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
hepcat: Är det inte lite för mkt pengar för långt ner i kedjan för din smak


nej varför skulle det det jag tycker bara att signalkällan är viktigaste länken att ha så bra som möjligt därmed inte sagt att den ska vara dyrast. :D :D :shock: :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag var länge inne på tanken att köpa till en Sizmik till mina Tukan. Jag jämförde aldrig alternativen men som det redan är skrivet så är det inte bara basen som är bättre i Ninka än vad den är i Tukan, det är alla register som är mycket bättre. Då jämför jag aktiva Tukan mot passiva Ninka.

Fördelarna med en Sizmik är att du knappast kommer att få samma djupbas med Ninka som med en Sizmik, inte ens med aktiva Ninka men överlag tror jag ljudet blir bättre med Ninka än mot Tukan+Sizmik. Fast det beror lite på vad man föredrar naturligtvis...

Ett annat problem som dyker upp med en subbas är installationen. Som jag förstått är det inte helt enkelt att installera en subbas så att den spelar musik på ett bra sätt. Att få den att spela effekter i en film är en annan sak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Men jag tror faktiskt att Tukan+Sizmik kan bli ett jäkligt grymt system om det är rätt installerat, och med aktiva Tukan blir det ännu bättre. Men återigen, det beror på vad man själv föredrar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 12:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Köper jag Linn-sub kan jag säkert få den installerad hemma, men 11' för en sub känns i mesta laget eftersom, som du säger Fredde att övriga register bättras på en del också om man går på ninka. Pratade med en person som jobbar på en Hifiklubbenbutik som för övrigt visste exakt vad Tukan var för högtalare, lite imponerande! :)
Han tyckte att sub var bättre i mitt lilla rum men att golvare var bättre om man skaffade ett större rum...och skulle man ha en sub som matchade så föreslog han ex. B&W:s cm-sub som kostar omkring 12'.

Det känns som lite mkt pengar, då kan jag ju byta in Tukan mot Ninka utan stenfötter och nästan köpa en riktigt billig "dålig" biosub (om jag alls tycker att det behövs) att ha när jag ser på film för samma pengar och hifi-delen har bättrats på ändå...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Köper jag Linn-sub kan jag säkert få den installerad hemma
Jag har tyvärr väldigt dålig erfarenhet när det gäller den biten... Fast det gäller inte en sub i och för sig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 12:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jo, jag vet det. Fattar inte hur han kan vara så klumpig så han inte håller vad han sagt. Med tanke på Linn:s priser så måste ju den främsta reklambiten för dem vara få men nöjda kunder...

Ungefär lika bra som killen jag köpte stereon av som på ett halvår inte lyckats lägga ett kuvert på lådan med kvittot på stereodelarna jag köpt. Har dock kollat med High Fidelity så det är ju köpt där och allt har gått rätt till men...skulle jag bara bott närmare stockholm hade jag ju sagt ett par väl valda ord..fysiskt! :evil:

// Daniel


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited