selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 07:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 21:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
equi2 wrote:
Hmm.. det tål att tänkas på.. är det med färdiga Linnbananer till Classiken?
om det är bfa-kontakter du menar,så är svaret nej.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
app app app, ska inte equi ha den så tar jag den direkt.
Kan hämta den imorgon :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
nasoferm wrote:
Hehehe, Sony de var just de där med att jämföra med någon annan.
Det är livsfarligt! Jag vet inte om jag vågar åka ner till Umeå för att lyssna på Ikemis och Lp12;or för då gråter man väl hela vägen hem alt. super ner sig på krogen samma kväll :D :D :D
Sorry för OT!
Jo, men även om jag var upp på hifimässan i Luleå i höstas så tycker jag fortfarande att min hemmastereo är bra, även om det fanns prylar där som lät ruggigt bra...men det beror väl på vad man har för perspektiv, min stereo är väl snäppet dyrare än "svenssons" också..
Det kanske går att kombinera hifilyssnande med en krogrunda här i stan.... 8) Fast efter mina strapatser på rullskridskor i lördags natt så tror jag att lite musikpratande räcker långt för min del.. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ytterligare en utvärdering (eller vad man ska kalla det)
Flyttade ihop högtalarna några cm och provade med "Saga - Best Of...". Musiken som är nånstans nära Depeche Mode fast åt metal-hållet (skivan köpt på beggismarknad).

Det lät si-så-där och jag testade att flytta högtalarna några cm närmare väggen eftersom det är så dom stått tidigare. Resultatet blev bättre, fast bredden på ljudet minskade vilket gjorde att jag direkt flyttade isär högtalarna, dock inte lika mycket som dom stod när jag började.

Inte så värst stor skillnad och besvikelsen börjar smygga sig på en :cry:

Samlade nya krafter och bytte till "Fish - Acoustic Live" och låten "Fortunes of War" vilket är en lugn och skön låt framfört acustiskt i studion. Lät riktigt hyggligt nu!

Vid första lyssningen på Classiken här hemma kände jag att det kändes aningen torrt med för mycket bas. Efter att ha flyttat högtalarna så upplevde jag det mer som att musiken inte höll ihop som den ska, men nu helt plötsligt kändes det som att ljudet föll på sin plats mycket bättre.

Det var kraft i sången och den hörde väldigt tydligt. Samtidigt som den akustiska gitarren plingade på väldigt lugnt och stilla. Inga problem att följa ackorden där inte!

Bytte mellan några låtar och nu blev det ett :D för det lät verkligen härligt bra. Allt så jäkla lungt och fint och förvånad när jag helt plötsligt hör hur nån i bandet (bakgrunden) sjunger "högt" några ord. Det har jag inte lagt märket till tidigare.

Satte volymen på "70" och lyssnade igenom några låtar. Nu spelade jag ändå relativt högt och allt verkade stämma. Basen som tidigare varit lite för bummlig kändes mer stabil, även om den inte var perfekt, men det bästa jag hört dessa högtalare prestera.

Så imorgon blir det spännande att se vad det blir för resultat när jag ploppar i någon annan skiva. Får hoppas på ytterligare ett :D även om man ibland blir förvånad hur skivor kan skilja på sig.

Slutsatsen är väl att om jag har högtalarna långt ute från väggen så blir basen mer "öppen" medan mellanregistret och diskanten på nåt sätt inte riktigt hamnar där den ska.

Närmare väggen gör att basen känns snabbare (vilket är att föredra så länge den inte blir för kraftig) och mellanregistret och diskanten känns mer sammanhängande med helheten/melodin.

Det hela handlar om förändringar på ~3cm, max är högtalarna flyttade 6 cm från väggen (från närmast väggen till längst ut).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 22:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Sony wrote:
Det kanske går att kombinera hifilyssnande med en krogrunda här i stan.... 8) Fast efter mina strapatser på rullskridskor i lördags natt så tror jag att lite musikpratande räcker långt för min del.. :D
Hohoho! :D :D De duger gott med musikprat och lyssning, men jag är inte den som säger nej om det blir prat om en öl eller kanske två.

Equi; Härligt att det löste sig med placeringen. Det är ren och skär njutning när man får till det :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Härligt att det löste sig med placeringen. Det är ren och skär njutning när man får till det
Vi får se om jag säger samma sak efter att jag provlyssnat andra skivor :wink: Fast det är antagligen en bra bit på vägen som jag har kommit.

Konstigt nog så har det "låtit" bättre vid varje flytt av högtalarna.. Är det så att man "uppskattar" förändringen eller det att man hör en förbättring på en viss detalj, medan allt annat börjat låta sämre (ungefär)?

Nu är jag ju nästan tillbaka där jag började... aningen bredare mellan högtalarna, 2 cm längre ut och strumpor i basporten!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 23:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag tycker att du ska flytta tills det låter bra. Försök komma ihåg dina intryck, och sedan låter du det vara ett par dagar.
Märk sedan upp hur dom stod med tejp eller nått och sedan provar du att flytta dom igen. Låter det då bättre eller sämre ?

Lycka till!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 23:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Föredömligt hursomhelst att verkligen experimentera fram och tillbaka med vad som låter bäst. Vet många som nästan hellre köper nya prylar än testar att ändra på högtalarnas placering, eller för den delen gör andra enkla ingrepp i rummet.

Jag ska inte säga så mycket iofs, jag har inte hållt på och ändrat positionen så särskilt mycket på mina Ninka sen jag fick dem...visst blir det skillnader mellan olika placeringar, men jag upplever dem inte som så stora som det verkar vara när du flyttar dina högtalare 3cm fram och tillbaka! Det är la från högtalare till högtalare (och från rum till rum) det där.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 23:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det pratades om BFA-bananer också...jag har, eh, 4 st över om du vill ha ;) Vete tusan var de andra fyra tog vägen. De kanske är så billiga att köpa nya att det inte är värt portot ens hursomhelst. Nåja, vill du ha 4st så är det bara att säga till iaf.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej.. om det är BFA dom heter (kontakterna till Classiken) så har jag själv.. tänkte bara om dom var färdiga eller om det krävdes lite "pyssel" innan dom gick att använda. Men tror det får vänta...

Kommer att fortsätta att flytta högtalarna om jag inte är nöjd. Det är den enda förändringen jag ska syssla med nu närmaste tiden.

Mätte med linjal hur mycket jag egentligen har flyttat dom och det rör sig ungefär 10-12cm mot väggen.. och runt 8 cm totalt i sidled på båda högtalarna (antar att mitt ögonmått inte var det bästa :oops: ).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 00:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
equi2 wrote:
Nej.. om det är BFA dom heter (kontakterna till Classiken) så har jag själv.. tänkte bara om dom var färdiga eller om det krävdes lite "pyssel" innan dom gick att använda. Men tror det får vänta...

Kommer att fortsätta att flytta högtalarna om jag inte är nöjd. Det är den enda förändringen jag ska syssla med nu närmaste tiden.

Mätte med linjal hur mycket jag egentligen har flyttat dom och det rör sig ungefär 10-12cm mot väggen.. och runt 8 cm totalt i sidled på båda högtalarna (antar att mitt ögonmått inte var det bästa :oops: ).
ett råd kanske? ta ett snöre och be en kompis/förälder/flickvän att parkera sig i "sweetspot".be dom att hålla fast snöret exakt mitt i där du har lyssningspositionen.sen är det bara att gå med snöret mellan högtalarna.då får du dom exakt på samma avstånd från lyssningspositionen,fiffigt va!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 00:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
10-12 cm tycker jag inte låter mycket, men det beror ju på hur stort rum du har. Jag har mina Tukan 15 cm från väggen nu och tycker det ser ut som de är riktigt nära väggen..men det är ju smaksak. Kan ju vara något att testa att flytta dem ordentligt i sidled eller djupled också, en halvmeter-meter i sidled och kanske några dm ut.

Tredjedelsregeln ska visst minska problemen med utsläckningar och förstärkningar ganska bra (har sett nån fin graf på det men vet inte hur det funkar i praktiken), om du har ett rum som är 6 m långt så ska du ställa högtalarna 2 m ut och dig själv 2 m från väggen. Låter helt knäppt men kan ju vara kul att testa vad som händer. Eventuella väggreflexer borde ju bli duktigt små, och även om det blir helt galet så vet du ju det då...

Var förresten hos en kille i närheten av Umeå och lyssnade på hans stereo och surrade lite, han hade ett vardagsrum på 35 m2 och hade högtalarna 2 meter ut, samt över 3 meter mellan dem och starkt invinklade mot lyssningplatsen. Såg väldigt lustigt ut i rummet, men funkade utmärkt med hans prylar...vidgade mina perspektiv för hur man kan placera högtalarna kan jag säga :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 00:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Vi har tagit upp akustik och placering i denna tråd: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=47
Kanske finns några tips att hämta där.
Tror bland annat att jag tog upp "snöret" där... :) :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tack för alla tips, fast jag har nog tänkt på det mesta. Jag har mätt och börjat från vad man "normalt" ska ha..

Har något kortare avstånd mellan högtalarna än till lyssningpositionen, vilket jag upplever ger ett mer sammanhållet ljud. Försöker ha det så brett som möjligt utan att det upplevs som tomt i mitten.

Har även provat att flytta ut högtalarna väldigt långt ut från väggen, men det gav inte önskat resulat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2003 13:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Laborerade själv lite med högtalarplacering igår, det var riktigt kul. I slutändan kom jag fram till att det var bra som jag hade från början, men jag flyttade fram högtalarna ytterligare en liten bit.

Jag testade också att flytta fram högtalarna så att de stod kanske typ en meter ifrån väggen, det såg sjukt ut och lät konstigt ;) Påträngande och ansträngt...

Image

Tur det, för om jag hade kommit fram till att denna position varit den bästa så hade jag haft rejäla problem - i mitt lilla studentrum är det omöjligt att ha dem stående sådär.

Ursäkta för OT, ville bara ge en liten minirapport :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited