selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 15:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2003 18:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Vad hade du för högtalare ?

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2003 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Törs jag ju inte ens uttala mig om. Ett par Infinity Reference 61 MkII inköpta på T&T. Köpt när jag var yngre vilket tyder på att visa saker prioriteras mer än andra.

Upplever dom som ändå rätt roliga att lyssna på, diskanten tycker jag alltid har haft en trevlig klang, fast basen känns ofta lite bumlig. Fast det har gått att korrigera med rätt högtalarplacering.

Tror dock Classiken tar hand om dom tidigare problemen. Fast visst blir det att börja spara pengar till högtalare nu. Fast det är ett projekt som ligger en bit framåt i tiden.


Last edited by equi2 on Sat Nov 15, 2003 21:33, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Utvärdering Dag 1:

Nu har jag fått Classiken och jag var tvungen att halvt om halvt bryta mig in på postens "spridnings central". Kul när han som lämnade ut den säger: "Ahh... Linn-prylar!" :lol:

Börjar med att lyssna på "Eric Clapton" och känner att det låter annorlunda. Första känslan är att basen är väldigt kraftig om än mer kontrollerad än tidigare.

Byter skiva till "Fish - Acoustic Live" och eftersom jag lyssnat en hel del på denna skiva märker jag att det låter annorlunda. Upplever diskanten som lite varmare och torrare, fast mer detaljer än tidigare. Om det är en förbättring eller inte vet jag inte riktigt (både ock?), även om jag har gillat högtalarnas tidigare klang, som var lite "blötare" på nåt sätt.

Denna skiva upplever jag faktiskt som tråkigare än den varit tidigare. Än så länge har systemet inte imponerat.

Testar några andra skivor och visst är det ett lugnare sound med mer detaljer. Efter en pause med mat och en hel del skola tar jag mig på kvällskvisten tid till att lyssna mer. Eftersom natten är nära kan man inte spela speciellt högt.

Det blir det "underliga" valet att spela Dream Theaters nya skiva "Train of Thought" på mycket låg volym. Här hör jag en stor skillnad. Man hör detaljer som aldrig för (på så låg volym) basen som knappt brukar höras på denna volym hörs väldigt markerat samtidigt som man hör sången utan problem.

Slutsats efter första dagen:
Ljudet upplevs som mer kontrollerad och detaljer man aldrig hört tidigare finns plötsligt där. Dock upplevs viss musik som tråkigare än tidigare, vilket inte var ett önskat resultat.

Två parametrar till detta resultat är högtalarna och högtalarkabeln. Kabeln som används i nuläget är nämligen en tunn kabel som är alldelens för lång. Detta går så klart att åtgärda men det är något som ska tänkas igenom innan förändringar görs. Högtalarna går så klart att bytas ut, men det är ett projekt för framtiden. En första förändring blir att prova och se vilket resultat det blir av att täppa igen basporten på högtalarna med ett gäng tjocka strumpor.

Utvärdering Dag 2:
"Sophie Zelmani - Time To Kill" startar och ljudet är väldigt trevlig. Känns inte alls tråkigt och ett litet leende smyger sig fram (detta efter att ha satt "Treble +1".

"Madrugada - Industrial Silence" provspelas och även här känns det helt rätt. Vet inte om det beror på systemet eller om detta är en av mina absoluta favoritskivor? Jag låter skivan vara på i bakgrunden medan jag återgår till studierna.

Nästa skiva att prova blir "Dido - No Angel" vilket ger ett lite annat resultat. Än en gång känns det som att ljudet inte riktigt stämmer, för mycket bas och diskanten känns aningen torr och tråkig.

Anser att jag nu ska ta mig an utmaningen att ändra högtalarplacering så jag flyttar fram dom 3 cm (utan invinkling). Resultatet? Diskant och sång känns mer direkt och mer engagerad (så jag återstället "Treble O"). Nu blev det helt enkelt roligare att lyssa på Dido! Alltså gav flytten av högtalare ett lyckat resultat. :wink:
Basen fick sig även den en förändring. Jag upplever det som att det fyller ut rummet på ett nytt sätt. Även om basen fortfarande känns aningen kraftig.

Slutsats efter andra dagen:
Så här är jag då. Inser att högtalaran har sin egna lilla dialekt, vilket inte alltid uppskattas. Får nog flytta runt högtalarna lite mer när jag inte måste plugga och förhoppningsvis går det att få systemet att prestera ännu bättre (iaf i mina öron).

Det som skall provas härnäst, är en bredare placering av högtalarna och ny högtalarkabel. Sen får man se var man hamnar...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 15, 2003 23:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
Det du har upplevt med classiken känner jag igen från varje uppgradering jag gjort. När du får bättre grejer så blir högtalarplaceringen allt känsligare, det är därför linnhandlare ibland tar sig tid till att åka hem till folk för att hjälpa till med installationen av högtalarna.

Själv ändrar jag placeringen på mina högtalare varje vecka. Skillnaden på ett par centimeter är så avgörande för karaktären att det nästan är knäckande!

det du upplever som mer bas är för mig ett litet linn-signum och med bra högtalarplacering kommer ljudet att falla på plats. (Fast jag kallar det inte mer bas, utan snarare ett starkare tryck bakom melodiförande instrument och i synnerhet röster). Sätt på en american recording med j cash och du förstår vad jag menar.

Min erfarenhet är att classiken rockar. Fast å andra sidan har jag bara hört den med linnhögtalare :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ännu fler slutsatser
Lyssnat lite mer på den nya anläggningen och jag blir inte riktigt klok på hur det ska låta.

Okay, började idag med att lyssna på "Madonna - Ray Of Light" och visst lät det helt okay. Basen var dock lite jobbig i många av låtarna så jag provade att flytta ut högtalarna från väggen (ca 5cm)

Det blev bättre, även långt ifrån perfekt (fast det är väl högtalarnas fel).

Nästa skiva blev "Madonna - Immaculate Collection" eftersom jag lika var inne på den här typen av musik var det väl bara att fortsätta. Madonnas äldra låtar är väl aningen stela, men det lät helt okay.

Det lät "kul" vilket denna popsmörja ska vara, dock ska det kunna låta bättre. Beslöt mig för att prova med lite invinkling eftersom en sån ändring har jag upplevt som mer engagerande.

Jag hade helt rätt och nu lät det ju nästan "exakt" som det borde. Mycket mer engagerat och roligt. Hann tänka att möjligen kortare avstånd mellan högtalarna skulle kunna göra det ännu bättre, fast det är något som återstår att se.

Bytte skiva till "Madonna - American Life CDS" och jäklar vilket tryck det var. Det lät riktigt bra även om det blev jobbigt på högre volym, men man kanske inte kan förvänta sig så mycket mer?

Nu, väldigt less på sån här musik beslöt jag mig för att prova "Metallica - Metallica (Svarta). Vad händer? Känns som att låtarna har tappar all kraft i basen att det är ett enda virrvarr av allt för ljusa hi-hats.

Efter en noggrannare lyssning så känner jag att basen finns där men att den är aningen fel i takten. Den ligger inte där den borde och jag inser att jag nog måste flytta runt högtalarna än en gång.

Fast nu var jag för trött för att orka fortsätta. Blev att flytta ihop högtalarna en aning och lite mindre invinkling.. Får bli att provlyssna senare.

Problemet tycks vara att högtalarna är för bumliga och flyttar jag dom åt nåt håll så blir antingen basen trevligare, medan engagemanget i musiken försvinner. Eller så blir det tvärs om... antar att det gäller att hitta ett mellanläge.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 17:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Det brukar ta tid att få till högtalarplaceringen som man vill ha den.
Jag har spenderat otaliga timmar för att bli nöjd, och jag kan väl bara uppmuntra dig att fortsätta.
Det blir så mycket roligare när du får till det...kämpa på! :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 17:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Man måste vara medveten om att även om Classiken är en klart trevlig enhet så kan den inte allt ;) Tänker på det du säger om hur det börjar bli jobbigt på högre volym - för att det ska låta mindre ansträngt än det (förmodligen) gör behövs det mer muskler helt enkelt.

Classiken trollar med effekten på något konstigt sätt, det övergår mitt förstånd hur den kan lira bra ihop med Katan t.ex., men det gör den ändå! MEN faktum kvarstår att det ju inte är ett muskelberg direkt.

I övrigt har jag teorin att Classiken håller på för fullt med att avslöja vad som är fel på andra håll i anläggningen, hint hint ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Att det "alltid" kommer att låta aningen ansträngt på högre volym förstår jag mycket väl. Spelar ingen roll vilka högtalare jag har eller vilka tweaks jag provar. Det behövs mer muskler och det är knappt det hjälper...

Att det bara är att fortsätta att prova att flytta runt högtalarna vet jag, men det är jobbigt när man är sjuk. Får ta lite åt gången...

Sen kanske det är att föredra att skaffa en ny högtalarkabel också? Är Linn K20 något jag ska titta efter eller? (var ett förslag jag fick).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 18:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ibland blir man bara snurrig av att experimentera med placering av sig själv, högtalare och sånt. Då kan det vara bra att ställa dem där det låter hyfsat, spela så nån vecka och flytta runt åt något håll sedan. Även om man inte har a/b/a-jämförelse så får man en bättre uppfattning om hur det funkar med många skivor, men det verkar du ju ha upptäckt rätt tydligt eftersom det förändrades rätt mycket när du bytte skiva..

Ang. att classiken har sina begränsningar så tycker jag då att man för elektronik för 15' ska förvänta sig att kunna bli rätt nöjd med den mesta musiken. Iallafall tills man råkar jämföra med nån som har betydligt värre saker.. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 19:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Hehehe, Sony de var just de där med att jämföra med någon annan.
Det är livsfarligt! Jag vet inte om jag vågar åka ner till Umeå för att lyssna på Ikemis och Lp12;or för då gråter man väl hela vägen hem alt. super ner sig på krogen samma kväll :D :D :D
Sorry för OT!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ingen som ville yttra sig om högtalarkabeln? Har inga pengar att lägga ut ritkigt, men ett par beggade K20's är det nåt för mig?

Har som sagt bara just nu nå konstiga, tunna rackare som möjligen blir en liten flaskhals i anläggningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 20:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag har inte provat K-20, så det kan jag inte uttala mig om, men du kanske skulle spara ihop lite till och köpa K-400 ?
Då är du ju redo för bi-wire/bi-amping när den dagen kommer :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 20:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Instämmer med Nasoferm, köp K400 så att du är redo för ett framtida högtalarbyte. Den enklare Linnkabeln kan du säkert springa över väldigt billigt, men det kan du även göra om du lyckas finna en beggad K400.
Det kan hända att jag har ett par stumpar (typ 2X2 m) liggande som du kan få köpa för ngn hundring. Kan återkomma om jag lyckas finna dem och intresse finns.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 21:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
equi2 wrote:
Ingen som ville yttra sig om högtalarkabeln? Har inga pengar att lägga ut ritkigt, men ett par beggade K20's är det nåt för mig?

Har som sagt bara just nu nå konstiga, tunna rackare som möjligen blir en liten flaskhals i anläggningen.
hej
visst var du från luleå?
jag har en delad k400 som är 2x6m,alltså en single-wire kabel som du kan få köpa för 200 spänn om du kommer och hämtar den.
k400 är bättre än k20,mest pga att den är bättre isolerad samt att den är tvinnad.
mvh/new order


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2003 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Hmm.. det tål att tänkas på.. är det med färdiga Linnbananer till Classiken?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited