selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 20:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 12:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Lutar fortfarande mot en enkel Classik, mest för att jag får en relativt ny en för rätt pris.

Den som Ayn rekommenderade känns ju väldigt prisvärd, dock överväger jag om det ändå inte är bättre att betala 1000-lappen mer för en Classik här i Luleå.

Tackar dock för hjälpen... verkar ju som att ingen direkt har något dåligt att säga om en Classik. Inga vanliga fel eller sånt man ska se upp med :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 19:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej equi!

Hur länge har du sparat till classiken? Jag tycker det första du ska göra är att ha is i magen. Jag väntade över ett halvår innan jag köpte mina prylar, oavsett om du köper en classik eller lösa delar så kommer du ju ha kvar apparaten ett tag. Låter lite tråkigt men funderar du ett ett par dagar/veckor/månader så tror jag du kommer till rätt beslut oavsett. Jag var ute efter classik men köpte sedan lösa delar begagnag och är MYCKET nöjd med det eftersom jag funderar på att uppgradera vidare när plånboken tycker det är lämpligt (se medlemmarnas system för info om vad jag har..). Däremot skulle jag exempelvis absolut rekomendera mina föräldrar att köpa en classik istället. Den har mycket bra prestande, tar lite plats och har ju radiodel också. De är inte intresserade av att betala mycket mera för lite mer prestand utan vill ha en apparat som spelar musik och inte tar så stor plats.

Det jag menar är att båda alternativen är rätt val, men för olika personer. Det svåra är att komma fram till vilken kategori man tillhör, inte alldeles lätt val...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 01:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Det är helt sant...

Lösa delar betyder uppgraderingsmöjligheter, även om en Classik i mitt fall skulle innebära att ett sånt system kan uppgraderas likaså. Det går ju alltid att byta högtalare och skaffa sig en riktig skivspelare.


Quote:
Hur länge har du sparat till classiken? Jag tycker det första du ska göra är att ha is i magen.
Ja, pengarna kommer från studiestödet (som tur är inget studielån). Så då förstår du kanske att jag har sparat ett tag. Tror det blir så att jag inväntar en lämplig Classik i Luleåtraken... tycker "den rätta" upp så får jag väl slå till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2003 09:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Från studiestödet...haha, det beror ju på hur man ser på det. Antingen går mitt studielån till hifi och bidraget till mat/hyra eller tvärtom....beror väl på hur man ser det.... :D

I vilket fall så har du precis som mig slitit ihop till pengarna, så det är ju dumt att köpa något som man till 90% känner att man vill ha. Oavsett hur du gör tror jag du kommer att bli nöjd men tror du att du kommer att vilja ha bättre prylar så går det ju att fixa oavsett om du har classik eller genki/majik, blir lite längre väg att gå via classik bara. Förhoppningsvis är du nöjd med den tills du slutat plugga och jobbar och blir rik (nåja) och har råd att uppgradera...funderar du på Linns lp-spelare så är ju alla framtida pengar inbokade redan för de kostatar ju en slant..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Det går ju alltid att byta högtalare och skaffa sig en riktig skivspelare
Högtalare kan du lätt byta men ska en skivspelare till så måste du också ha en bra RIAA förstärkare!
En klar brist hos Classiken då den helt saknar den viktiga pusselbiten.
Det bästa och mest vettiga är då att köra en gammal LK1:a som RIAA förstärkare. Men då får man ju en två lådes kombination och då känns en Majik som bra mycket smartare val.

Förstår om du väljer Classiken för att det ger ett snyggt cleant intryck med en enda låda i hyllan! Men Majik + Genki är inte bara lite bättre rent musikaliskt utan rätt så rejält mycket bättre och om det är RIAA i Majiken(Vet någon om den finns utan RIAA del??) så är det ju bara att jacka in vinylsvarven den dag du införskaffar en sådan :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 06, 2003 02:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
och om det är RIAA i Majiken(Vet någon om den finns utan RIAA del??) så är det ju bara att jacka in vinylsvarven den dag du införskaffar en sådan
Majik finns som P och L version varav P har phonosteg och L har linjesteg om jag nu inte blandar ihop något.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 11:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Ayn:

Jag är lite inne på att köpa Classiken av

Här stod en epostadress som jag har tagit bort. // Admin

Okay.. det är sant, kanske inte det lämpligaste med email-adresser.. men jag frågade om en Alexi som säljer en Classik i stockholmsområdet

Visst var det han du pratade om tidigare?


Last edited by equi on Fri Nov 07, 2003 13:22, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
Quote:
och om det är RIAA i Majiken(Vet någon om den finns utan RIAA del??) så är det ju bara att jacka in vinylsvarven den dag du införskaffar en sådan
Majik finns som P och L version varav P har phonosteg och L har linjesteg om jag nu inte blandar ihop något.
Det stämmer bra det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 16:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
equi, japp, det är killen jag pratar om. Köp Classiken av honom så får han råd till sin efterlängtade bil ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 16:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Wuhu? Bil? Det har jag redan, även om den är röd och väldigt skruttig :oops:

Mm... har mailat han och får se om man kan komma överens om något. Har även hittat en som vill köpa min förstärkare, dock känns det inte riktigt lönsamt att skicka den per post till stocholm.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2003 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Var tvungen att göra en ny användare.. råkade fummla bort den förra på nåt kul sätt :(

Nu har jag iaf köp min Classik. Den är inspekterad och var i fint skick. Så nu återstår väl bara att vänta på att den ska levereras.

haha... sen återstår bara att spara pengar till högtalare :lol: fast det blir nog inte inom den närmaste framtiden (brukar låta så).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 11, 2003 22:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
equi2 wrote:
Nu har jag iaf köp min Classik. Den är inspekterad och var i fint skick. Så nu återstår väl bara att vänta på att den ska levereras.

haha... sen återstår bara att spara pengar till högtalare :lol: fast det blir nog inte inom den närmaste framtiden (brukar låta så).
låter riktigt spännande o kul!..själv har jag väldiga problem med vad jag ska köpa/göra...hemmabio träsket väntar!

mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2003 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Många säger hemmabio träsket :?: På ett sätt så kan man ju få en stor upplevelse i form av det ljud en hemmabio ger en, fast jag vet inte. Känns som att dom summorna pengar inte finns där.

Iofs så kan man hitta imponerande lösningar som inte är så dyra. Är ganska säker på att en Classik Movie, ett par Ninka, en bra center och sen nå enkla bakhögtalare låter spännande.

Fast jag är inte så intresserad av film faktiskt. Iaf inte när det handlar om ljudet. Det är väl endast i musik DVD's men då föredrar jag nästan 2-kanaligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 12, 2003 18:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
equi2 wrote:
Många säger hemmabio träsket :?: På ett sätt så kan man ju få en stor upplevelse i form av det ljud en hemmabio ger en, fast jag vet inte. Känns som att dom summorna pengar inte finns där.

Iofs så kan man hitta imponerande lösningar som inte är så dyra. Är ganska säker på att en Classik Movie, ett par Ninka, en bra center och sen nå enkla bakhögtalare låter spännande.

Fast jag är inte så intresserad av film faktiskt. Iaf inte när det handlar om ljudet. Det är väl endast i musik DVD's men då föredrar jag nästan 2-kanaligt.

Jo jag håller med dig equi2. men nu är det ju så att jag har en nästa ny 5103:a, och Tv:n åkte ut för ca 1.5år sedan. Så nu när jag har skrapat ihop lite pengar tänkte jag köpa en Tv/proj/plasma, och så tänkte jag ju att man kan utnytja 5103:an nu när den är så extremt bra som den är till hemmabio.

men självklart så kommer hemmabio alltid att vara nr2, för mig !

mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 14, 2003 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Det är olidligt spännande att vänta på Classiken.. men nog ska dom dra ut på tiden. Hoppas det nu stämmer att den skulle komma ikväll.

*nu kom det en bil!!*

Ah.. inte någon till mig.. Tycker det börjar likna tortyr när man ska vara tvungen att vänta så här :twisted:

Har tagit bort dom gamla stereoprylarna och jagat dammråttor ett tag.. så nu återstår ju egentligen bara att koppla i dom nya prylarna.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited