selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Dags för ett inköp
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 17:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Har hört vanliga Linn Classik och gång på gång blivit imponerad. Dock har väl inte en studentekonomi tillåtit en sån lite trevlig låda... fast nu börjar jag ha pengar och känner att det börjar vara dags.

En ny Classik går lös på ~16000:-, fast hur är det med en begagnad en? Dom ligger ju på runt 8000-12000 (enligt annonser) och det låter ju onekligen intressant.

Är det något speciellt man bör titta efter? Antar att "vanligt" slitage inte är något problem om den är 1-2 år gammal, men annars?

Det finns ju även olika modeller av Classiken. Det är "?", "T" och nu senast "K" (rätta mig om jag har fel!). Ska man satsa på senaste modellen eller spelar det mindre roll?

Skulle vara tacksam om nån gav mig några argument för vad som kan vara dåligt med en beggad Classik och även gav mig kort info om dom olika modellerna (om det är någon man ska passa sig för).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 18:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
Linn förbättrar sina produkter ljudmässigt rätt ofta, så ofta låter en nyare bättre än en lite äldre fasten att det kan vara samma "version".
Så kolla serienumer så att du vet när den är tillverkad! så att du inte får betala förmycket!.

köpa begangnat är bra, men då kan man ju inte få den 5åriga garantin, som Linn erbjuder när man köper nytt.


mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 18:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Först och främst Välkommen till forumet equi! Hoppas att du ska trivas lika bra som vi gör! :)

Vad gäller den vanliga classiken, så visst är det en trevlig låda.
När jag demade classiken mot Majik/Mimik2 så kände jag att det inte behövdes många minuter innan både jag och försäljaren insåg att det var en orättvis match.
Majiken körde helt enkelt ifrån Classiken med hästlängder.
Ett vanligt uttryck är "musikaliskt driv" och det var precis vad jag upplevde med Majik/Mimik men inte på samma sätt med classik.
Majiken kändes mycket stabil på alla punkter och imponerade med svängigt och roligt ljud.

Hur mimiken står sig mot classik som signalkälla törs jag inte uttala mig om, men jag kan ju gissa :D :D
Dock var ju detta min uppfattning och du ska ju självklart lita på dina egna öron.
Men det borde trots allt röra sig om ungefär samma pengar
En fin mimik2 kan du hitta för runt 4k och Majiken för ungefär lika mycket.
Kolla in hifimagasinet.
För 8k kan du alltså få en ruskigt kompetent förstärkare och en cd som i mina öron låter fantasiskt för pengarna.

Lycka till!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 19:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Okay... dock är det inte det lättaste att veta "var" i ordningen ett serie nr. ligger :?

Annars.. om jag är beredd att betala ~11500:- Då är det en "nyare" Classik T och framåt som gäller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 19:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Prata med din Linnhandlare eller maila till Linn och fråga.
Jag har mailat Linn flera gånger och frågat om serienummer och dylikt och har alltid fått snabba svar.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 20:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Har tänkt lite på Majik & Mimik och liknande kombinationer. Tvivlar inte på att det finns lösningar som är bättre än en Classik för samma pris.

Fast det blir väl egentligen inte riktigt samma sak om man tittar på Majik & Mimiks ålder... Dessa beggade (för samma summa) som en Classik är ju mycket äldre än en 2 år gammal Classik.

För mig känns det som att 15000:- på CD/förstärkare är max och att jag vill leva på det en längre tid. Köper man äldre saker är chansen stor att nåt jäklas och man tvingas reparera eller uppgradera efter 4-5 år.

Dock skulle det vara en väg att gå eftersom det känns som att jag har en kompetent CD-spelare som "kanske" håller nåt år till (även om den racklar som f-n när den har 10 år på nacken).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 20:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej och välkommen equi!

En beggad Classik borde som sagt gå att få tag på någonstans kring 10-11k. Det finns en kille som säljer sin Classik för 10k5 på hifimagasinet, den kan jag rekommendera!

Annars finns även alternativet att åka över till England och köpa...där kan du få tag på Classik för ungefär samma summa (10-11k), du får ju iofs lägga ut nån tusing på att resa också, men England är å andra sidan alltid trevligt :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har ingen aning om hur Classik står sig mot Mimik och Majik, har ej jämfört dessa. Men ett problem som dyker upp med Classiken är då man skall uppgradera. Köper man lösa delar är möjligheterna fler om man i framtiden vill uppgradera. Majik har många framtidsmöjligheter, till en Mimik kan man t.ex. köpa till en Numerik. Med en Classik finns det inte samma möjligheter. Kan vara bra att tänka på innan man handlar tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 21:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
varför inte köpa min genki:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=18471 och majiken som är till salu på hifimagasinet:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=19019
summa 11900kr,tror att det kan konkurrera med en classic,eller vad tror ni :?:
dessutom så finns det större möjlighet till framtida uppgraderingar!
och förlåt mig för mitt plumpa försök till försäljning :oops: kunde inte låta bli,bara :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
new order wrote:
varför inte köpa min genki:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=18471 och majiken som är till salu på hifimagasinet:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=19019
summa 11900kr,tror att det kan konkurrera med en classic,eller vad tror ni :?:
Mot Genki och Majik lär Classik inte ha mycket att sätta emot. Bara Genkin kostar ny lika mycket som hela Classiken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 21:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Hehe, hade du sålt Genkin när jag skulle handla så hade jag slagit till direkt.
Som sagt, där har Classiken absolut ingenting att komma med enligt mig.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 23:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Har haft Genki å Majik tidigare. Körde iofs aktivt med en LK100, men testade även passivt innan de såldes. Det svänger j*vligt bra för de pengarna om du frågar mig. Körde sedan med Classik K ett tag. Classiken kan låta väldigt bra, men kan också bli lite tunn med lite stökig Rock´n Roll el. dylikt. Körde iofs den till mina Tukan och efter att ha lyssnat hos handlarna så tycker jag den blir mycket bättre tillsammans med Katan. Kan ju uppgradera med en LK85 efter ett par år!!

Iallafall så tycker jag Genkin vinner solklart i längden. Får du loss den för 8 lappar så är det bara att slå till. Kombinera med Majiken å jag lovar att du blir lycklig. Missar iofs radion, men sportradion kan man lyssna på i datorn!! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 23:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Hmm... okay...

Som vanligt när man planerar att köpa något dyrt så finns det 1000 argument för och lika många emot.

Köpa lösa Linn-delar bör enligt många vara smartare av olika anledningar. Själv vet jag så lite om dessa så det känns lite "längre bort" än en Classik. Dock något att forska lite kring :wink:

Fast ingen har direkt haft något att klaga på när det gäller en enkel Classik och jag känner även flera som är nöjda med sin Classik. Av den anledningen känns fortfarande en Classik närmast till hands.

Den som säljs på hifimagasinet känns ju trevlig och jag har varit in på den annonsen ett 10-tal gånger. Fast ska jag köpa något vill jag gärna göra det av någon jag kan köpa den av "hand från hand".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 00:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Lite bonusinfo angående Classiken som ligger ute på hifimagasinet är att det är en moderator till det förra Linn-forumet som säljer den. Har själv köpt grejer av honom, helhygglig kille. Så om problemet var att kunna lita på den man köper av så skulle jag vilja påstå att du kan känna dig lugn :) Men visst, jag förstår att det är bättre ju mer man har koll på köpet...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 00:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
equi wrote:
Hmm... okay...

Som vanligt när man planerar att köpa något dyrt så finns det 1000 argument för och lika många emot.

Köpa lösa Linn-delar bör enligt många vara smartare av olika anledningar. Själv vet jag så lite om dessa så det känns lite "längre bort" än en Classik. Dock något att forska lite kring :wink:

Fast ingen har direkt haft något att klaga på när det gäller en enkel Classik och jag känner även flera som är nöjda med sin Classik. Av den anledningen känns fortfarande en Classik närmast till hands.

Den som säljs på hifimagasinet känns ju trevlig och jag har varit in på den annonsen ett 10-tal gånger. Fast ska jag köpa något vill jag gärna göra det av någon jag kan köpa den av "hand från hand".
ja...men det är väl bara dryga 6mil mellan piteå och luleå!!

mvh New order från piteå


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited