selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uppgradera eller vänta
PostPosted: Thu Oct 30, 2003 23:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Så var det dags igen. Linntarmen börjar suga efter mer. inte för att jag har råd för tillfället, men jag vill ändå höra vad ni säger om följande.

Jag är sugen på att skaffa en Movie DI. Den skulle ersätta Genki, Kolektor, Sherwoodreciever samt min DVD-spelare. Endast två av de inbyggda slutstegen kommer ju till användning, de som driver bakkanalerna, men det är väl en smäll jag får ta. Som läget är nu driver ju recievern endast bakkanalerna och det kan också räknas som slöseri.

Är detta vettigt? Det jag funderar över är vad vi har att vänta under de närmaste två åren. När mitt sunda förnuft vinner när jag ligger och funderar på nätterna brukar jag komma fram till att det är bäst att vänta. Förhoppningen är att det skall komma en billigare unidisk. Det kommer det med största säkerhet också att göra. Då kanske det är vettigare att satsa på en sådan och en begad 5103 eller ett eventuell billigt bioförsteg.

Vet inte om ni hängde med i detta flummande. Men det är så det ser ut i huvudet på en förvirrad lärare... :wink:

Inget kommer hända på ett bra tag i min anläggning, men när det väl gör det vill jag vara säker på att det blir rätt saker som händer...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 31, 2003 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Movie DI är väldigt lockande efter senaste prissänkningen!
Till och med jag som inbiten 2-kanalare inser detta :)

Man har ju fixat en hel del brister eller ska vi säja avsaknad av funktioner på den första Movien. Prestanda mässigt så slår den Genkin på cd fronten och Sherwooden på biofronten! Säkerligen är försteget i Movie DI i klass med Kolektorn och kanske rent av bättre??

Det som skulle kunna tala emot den är inte bristen på prestanda(min personliga åsikt!) utan att den saknar möjlighet att spela SACD och DVD-AUDIO...

Men som man kan konstatera så går det otroligt segt med lansering av SACD och väldigt få titlar finns tillgängliga trots att SACD funnits ett tag.
DVD-AUDIO är ju nästan omöjligt att få tag!

Det finns ju två typer av unidisk lanserade redan i dag --> Unidisk 1.1 99 000:- och Unidisk 2.1 65 000:-
Så jag tror inte att risken är så stor att vi får se en billigare version i första taget.

Om jag var inne på hemmabio spåret skulle jag kunna tänka mig att satsa på en Classik Movie DI utan att oroa mig för framtiden. Man kan ju med fördel köra separata slutsteg och få grym prestanda från denna maskin. Blir ju också mer pengar över till filmer och musik då än om du satsar på Unidisk som ju bara är en signalkälla!

Det här var lite tankar och åsikter från min sida.
Möjligt att inte alla tycker som jag :?

Quote:
Men det är så det ser ut i huvudet på en förvirrad lärare...
Vilket eller vilka ämnen föreläser du i?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 01, 2003 13:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
klart att du ska köpa movie di!
med prissänkningen så är det en klockren produkt,och du slipper att ha
en sherwood som skräpar ner när du lyssnar på musik-dvd :wink:
det har ju kommit en billigare unidisk!endast 65000kr!rena rama fyndet :wink: :roll: skämt åsido
är verkligen unidisk 2.1 den budgetvariant som alla linns fattigare cineaster har väntat på :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 01, 2003 14:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
new order wrote:
klart att du ska köpa movie di!
med prissänkningen så är det en klockren produkt,och du slipper att ha
en sherwood som skräpar ner när du lyssnar på musik-dvd :wink:
det har ju kommit en billigare unidisk!endast 65000kr!rena rama fyndet :wink: :roll: skämt åsido
är verkligen unidisk 2.1 den budgetvariant som alla linns fattigare cineaster har väntat på :?:
Jag är väldigt sugen. Men jag har inte råd för tillfället. Iofs får jag ju loss endel pengar när jag säljer bort de prylar som blir överflödiga. Jag hoppas få råd snart.

När det gäller budgetvarianten av unidisk håller jag med dig. Det är inte den vi fattiga cineaster väntat på. Det måste komma en billigare variant, om dom nu inte tänker lämna de "billigare" systemen bakom sig för gott...

En unidisk under 30.000 är ett måste enligt mitt sätt att se på det.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 01, 2003 15:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
jag såg på hifi-forum att myryad ska komma med sin motsvarighet till
classic movie di,det kan kanske vara ett intressant alternativ?
kolla in den här länken till hifi-forum:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20671
där pratas det om den,lite billigare än linns classic movie dir blir den dock!
kanske inte så farlígt,eller :?: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 01, 2003 15:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Vi skulle behöva få svart på vitt hur bra classik di egentligen är.
Vi har just nu bara spekulationer om att den spelar cd bättre än genki osv.
Så spring ut och lyssna för fanken! :D :D


Som kuriosa kan jag berätta att jag har testat den vanliga classiken och den blev ifrånkörd av mimik2/majik kan jag säga.
Det var helt enkelt en annan liga.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 03, 2003 00:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Det går rykten om att en Unidisk 3.1 är på gång, möjligen innan jul...det kan ju alltid vara något. Det känns ju lite kaka på kaka att köpa en CMS Di när man redan har förstärkeri.

En annan kombatant tycker jag borde vara Arcam DV27FMJ som ska vara en riktigt rolig maskin. Okej, det står iofs inte Linn på den, men i mina ögon har Arcam ett högt anseende. De gör roliga prylar helt enkelt :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited