selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 21:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jul 05, 2009 22:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Sep 02, 2007 15:05
Posts: 7
Quote:
Det är dock en vanlig åsikt, detta med att man gillar när det "låter sämre". För vad "man" egentligen menar är att man tycker det låter bättre trots att det "mäter sämre". Det räcker med några minuter på Faktiskt för att få detta i halsen.
Ja, det är fan helt fantastiskt =). Haha.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 06, 2009 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Här är ( för mig ) det avgörande experimentet:

http://www.tolvan.com/speldosa.mp4
Detta är något som alla över fem år, och som ägt en speldosa, vet om. Hela principen med en speldosa är just att kopplas till ett resonant underlag.

Men, Rudling har två påpekanden i detta sammanhang.
1) Det är bättre att högtalaren står stadigt i frekvenserna kring musikens rytm, även om golvet sjunger med.
2) Det är bättre att högtalaren står stadigt i frekvenserna kring musikens rytm, även om det sker en färgning i det hörbara området.

Att då hela tiden påvisa golvets koppling och färgningen i det hörbara området är att slå in öppna dörrar. Det är helt enkelt ett val vilka färgningar man accepterar. Att det för en Linnist är viktigare med musikens sväng än med att ljudet är så bra som möjligt är väl inget nytt?

En långt viktigare fråga är, påverkas svänget (stämdhet, lätt att följa melodin) verkligen av om högtalaren står på spikar eller mjuka fötter? Eller är det "bara" en adderad dist som gör att man tror så? Man kan jämföra med att göra en digital bild lite skarpare. Den ser skarpare ut men är det någon som tror att fler detaljer kommer fram? Knappast, däremot kanske de detaljer som finns syns tydligare.

/ B
I slutänden borde det innebära att de dyrare/bätter Linn-prylarna adderar mer dist/färgning
än de billigare? Dessutom borde det i så fall vara så att en Linnistisk högtalarplacering ökar
någon slags dist/färgning mer än en annan placering?

Ett intressant exempel som GR tagit upp i faktiskt-tråden (men som inte fått någon impact)
är frågan kring vad som låter bäst: En stämd gitarr med en tratt som förstärker (och "försämrar"
ljudet, elleren ostämd gitarr utan tratt.

Det verkar som att faktisisterna inte hängde med på vad GR menade där.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2009 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
...är frågan kring vad som låter bäst: En stämd gitarr med en tratt som förstärker (och "försämrar"
ljudet, elleren ostämd gitarr utan tratt.
En bra liknelse!

Släng in den Faktiskt så blir det väl en 25 sidor till i tråden.. :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jul 07, 2009 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
...är frågan kring vad som låter bäst: En stämd gitarr med en tratt som förstärker (och "försämrar"
ljudet, elleren ostämd gitarr utan tratt.
En bra liknelse!

Släng in den Faktiskt så blir det väl en 25 sidor till i tråden.. :-)

/ B
Den finns redan där, någonstans bland de första 1500 inläggen (har inte läst mer än så). Sök bland GR´s
inlägg så hittar du den. Jag trodde att åtminstone någon skulle börja fundera kring källa Vs högtalare när
han skrev det, men förmodligen var det inte någon som anade vart han ville komma...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Jul 08, 2009 21:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Jan 20, 2009 19:12
Posts: 16
Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
...är frågan kring vad som låter bäst: En stämd gitarr med en tratt som förstärker (och "försämrar"
ljudet, elleren ostämd gitarr utan tratt.
En bra liknelse!

Släng in den Faktiskt så blir det väl en 25 sidor till i tråden.. :-)

/ B
Den finns redan där, någonstans bland de första 1500 inläggen (har inte läst mer än så). Sök bland GR´s
inlägg så hittar du den. Jag trodde att åtminstone någon skulle börja fundera kring källa Vs högtalare när
han skrev det, men förmodligen var det inte någon som anade vart han ville komma...

/M
Den liknelsen känns ju fel tycker jag. Borde snarare vara: Vad är bäst? En stämd gitarr med en tratt som förstärker och försämrar eller en stämd gitarr? :)


Top
   
PostPosted: Thu Jul 09, 2009 03:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
kallekula wrote:
Magnus wrote:
...är frågan kring vad som låter bäst: En stämd gitarr med en tratt som förstärker (och "försämrar" ljudet, elleren ostämd gitarr utan tratt.
Den liknelsen känns ju fel tycker jag. Borde snarare vara: Vad är bäst? En stämd gitarr med en tratt som förstärker och försämrar eller en stämd gitarr? :)
Håller med om det, men du förstod i a f vad jag menade... :wink:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Jul 09, 2009 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
kallekula wrote:
Magnus wrote:
Bill50x wrote:
Den finns redan där, någonstans bland de första 1500 inläggen (har inte läst mer än så). Sök bland GR´s
inlägg så hittar du den. Jag trodde att åtminstone någon skulle börja fundera kring källa Vs högtalare när
han skrev det, men förmodligen var det inte någon som anade vart han ville komma...

/M
Den liknelsen känns ju fel tycker jag. Borde snarare vara: Vad är bäst? En stämd gitarr med en tratt som förstärker och försämrar eller en stämd gitarr? :)
Knappast, det exemplet som avses. Om man kan förbättra återgivningen i en anläggning genom att enbart förbättra källan vad tror ni man gör när man "förbättrar återgivningen" genom att, i samma anläggning, byta högtalare?


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Har Rudling försvunnit från Faktiskt? Sist jag kollade så hände det inte något i hans tråd där...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Har Rudling försvunnit från Faktiskt? Sist jag kollade så hände det inte något i hans tråd där...
Jag har också funderat över det faktum att Herr R lyser med sin frånvaro. Jag är inne på Faktiskt nästan varje dag och det var länge sedan han gjorde något inlägg. Lite synd, jag har väntat på hans avslut, som han lovade.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Jag har också funderat över det faktum att Herr R lyser med sin frånvaro. Jag är inne på Faktiskt nästan varje dag och det var länge sedan han gjorde något inlägg. Lite synd, jag har väntat på hans avslut, som han lovade.
Det är ju inte världens trevligaste stämning där, så jag förstår honom.

JohanR


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Håller helt med angående stämningen på faktiskt.se. Göran var dock duktig på att få fram sina åsikter trots att han blev mobbad och det är beundransvärt. Dock är jag inte så säker på att hans insats gjorde nåt större bestående avtryck. Och det är ju tråkigt.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
jajo wrote:
Håller helt med angående stämningen på faktiskt.se. Göran var dock duktig på att få fram sina åsikter trots att han blev mobbad och det är beundransvärt. Dock är jag inte så säker på att hans insats gjorde nåt större bestående avtryck. Och det är ju tråkigt.
Det är inget fel på stämningen på Faktiskt, även om det ibland går överstyr. Det får man ta eftersom det är rätt högt i tak där.

Jag tror nog att Rudlings åsikter fick genomslag hos många, men kanske inte hos dem som skriver/syns mest. Framför allt väcker han tankar om hur ljudåtergivning fungerar och om vad som är viktigast.

I slutändan vill vi ju alla samma sak, dvs att förmedla musik på det allra bästa sättet. VAD som är viktigast och vägen dit är det som skiljer oss åt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
JohanR wrote:
Quote:
Jag har också funderat över det faktum att Herr R lyser med sin frånvaro. Jag är inne på Faktiskt nästan varje dag och det var länge sedan han gjorde något inlägg. Lite synd, jag har väntat på hans avslut, som han lovade.
Det är ju inte världens trevligaste stämning där, så jag förstår honom.

JohanR
Personangrepp och den allmänna stämningen där verkade rinna av honom som vatten på en gås, så jag
gissar på att det tog för mycket tid i anspråk (det kunde skrivas typ 100 inlägg på en dag som han skulle
besvara).

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Personangrepp och den allmänna stämningen där verkade rinna av honom som vatten på en gås, så jag
gissar på att det tog för mycket tid i anspråk (det kunde skrivas typ 100 inlägg på en dag som han skulle
besvara).
Nä, man sätter sej inte på Göran!

JohanR


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
På sidan ett i den här tråden skrev jag om när jag träffade Peter Bremen under en helg,jag påminde honom om detta i en forumtråd på faktiskt.se,ja jag berättade även om den i dag preskriberade testlyssningen när han somnat...


ivor-isobarik skrev:
Vi hade en förening,en brokig skara,främst anhängare av det skotska högt uppskattade och förtjänstfulla omtyckta märket vi alla känner till. Vi opererade under namnet "öronvax" och var aktiva under mitten på nittiotalet. Det anordnades diverse hifirelaterade händelser varav vi under en av dessa hade turen att kunna bjuda upp Peter och hans apparatur en helg till vår vackra landsdel. Vi hade bokat en festvåning om jag minns rätt och elektroniken var i betastadiet vilket bara förstärkte spänningen och förväntningarna. Själv minns jag av någon anledning särskilt det i kilovis utsmälta limmet som höll komponenterna på plats samt diskantarrangemanget som fick tankarna att gå mot smideshållet. Jag tror undertecknad uppehöll Peter mest hela tiden och fick det ena frågetecknet uträtat med att ett nytt skapades. Vinet var gott och trevligt var det. Så här tolv år senare kan jag väl erkänna att vi smygspelade lite Bonnie Raitt,Bob Dylan/Johnny Cash och till och med Nationalteatern sedan du somnat. Jag vet att vi dyrt och heligt lovade att inte skulle röra den heliga gralen men, ja det är ju lite som att säga plats och gå från bordet åt hunden med en saftig söndagsstek framme.
Hoppas att det är preskriberat vid det här laget...

Vid fyratiden på morgonen då bara det nedersta olivlagret återstod så la jag på Bonnie Raitt "all at once" från Luck of the draw skivan och det var på bästa Linnvis så magiskt vackert att jag var tvungen gråta ut i min audiofilbroders armar..


Hmm... det är mycket man inte vet Bäst att aldrig somna Den där Amaronen gjorde sitt. Mycket trevligt var det och dessutom var ju Patrik med. Det var han som skötte kontakterna. Jag uppskattade verkligen Patrik i hans idoga arbete och hans kunnande av att hitta fina CD:n Preskiberat? Jag får fråga Stora Testisrådet vad de anser

MvH
Peter

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited