selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 04:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 29, 2009 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Kanske är det konstruktionsskillnaden (basreflex vibrerar mer än sluten låda??) eller att piP går mycket lägre ner i registret (Kan rullar väl av vid 70Hz och piP betydligt länge ner).

Du som ogillar Kan, borde lyssna på dom under "rätt" betingelser (i mitt fall med SD-fötter). Då tror jag du hade ändrat uppfattning (he, he). DS
KAN har jag lyssnat på i flera olika anläggningar. Med några få inspelningar låter dom OK, men oftast bara tunt, distat och hårt. Hur någon kan gilla dom högtalarna övergår mitt förstånd.

piP går ner till under 30 Hz och låter oändligt bättre än Kan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 30, 2009 21:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Det verkar som att signaturen "Svante" på Faktiskt.se just har förklarat varför spikes låter annorlunda än mjuka kuddar. Mycket tydligt.
Han har troligen rätt dessutom. Jag föredrar likväl spikes. Tycker det är lättare att höra vad musikerna spelar med spikes.
Och nu vet jag varför jag tycker det.
Alla anläggningar försämrar ljudet. Att göra ljudet litet "larger than life" med hjälp av spikes gör att livestämningen återfås.


Last edited by Rutger on Tue Jun 30, 2009 21:19, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jun 30, 2009 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Om det inte var ett så sjukdomssymptomatiskt debattklimat och lite färre nötknoppar på faktiskt skulle man orka läsa, men de enormt få matnyttigheterna fullkomligt dränks av rappakaljan. Jag har helt enkelt inte lust att ens skumma av för att för att ev. få nya infall.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 30, 2009 21:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Här är ( för mig ) det avgörande experimentet:

http://www.tolvan.com/speldosa.mp4


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
Här är ( för mig ) det avgörande experimentet:

http://www.tolvan.com/speldosa.mp4
Detta är något som alla över fem år, och som ägt en speldosa, vet om. Hela principen med en speldosa är just att kopplas till ett resonant underlag.

Men, Rudling har två påpekanden i detta sammanhang.
1) Det är bättre att högtalaren står stadigt i frekvenserna kring musikens rytm, även om golvet sjunger med.
2) Det är bättre att högtalaren står stadigt i frekvenserna kring musikens rytm, även om det sker en färgning i det hörbara området.

Att då hela tiden påvisa golvets koppling och färgningen i det hörbara området är att slå in öppna dörrar. Det är helt enkelt ett val vilka färgningar man accepterar. Att det för en Linnist är viktigare med musikens sväng än med att ljudet är så bra som möjligt är väl inget nytt?

En långt viktigare fråga är, påverkas svänget (stämdhet, lätt att följa melodin) verkligen av om högtalaren står på spikar eller mjuka fötter? Eller är det "bara" en adderad dist som gör att man tror så? Man kan jämföra med att göra en digital bild lite skarpare. Den ser skarpare ut men är det någon som tror att fler detaljer kommer fram? Knappast, däremot kanske de detaljer som finns syns tydligare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 10:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Bill50x wrote:

En långt viktigare fråga är, påverkas svänget (stämdhet, lätt att följa melodin) verkligen av om högtalaren står på spikar eller mjuka fötter? Eller är det "bara" en adderad dist som gör att man tror så? Man kan jämföra med att göra en digital bild lite skarpare. Den ser skarpare ut men är det någon som tror att fler detaljer kommer fram? Knappast, däremot kanske de detaljer som finns syns tydligare.

/ B
Jag tror du är något på spåret här. Ökad kantskärpa på foton kan göra att det ser tydligare ut, fastän kantskärpan är artificiell, dvs endast tillför skräp till bilden. Eftersom alla anläggningar försämrar ljudet något- så kanske denna "kantskärpa" som spikes tillför- kan återinföra illussionen av ett riktigt musikframträdande. Detta med att högtalarna står mera stilla med spikes verkar inte troligt, efter man läst hela tråden. Men man vill ju ha kul då man lyssnar. Extra kryddning som gör det roligare är väl OK, tycker jag. Om musikerna upplevs mera samspelta med spikes så ska man väl ha kvar dom. Låter det bättre, så är det bättre. Tycker jag.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
BRA inlägg Bill :!:


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Nån som provat SD-fot istället för julgrans-fot? Vem vet, kulorna kanske blir ofärgade.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Rutger wrote:
... Detta med att högtalarna står mera stilla med spikes verkar inte troligt, efter man läst hela tråden.
Med spikfötter rör sig högtalaren mindre för riktigt låga frekvenser, men mer för halvlåga frekvenser (några 10-tals Hz). Drycken i kylen eller i frysen - tja det beror på vad som är målet... Sellerister fördrar nog oftast drycken kyld (ej fryst) eftersom vi helst dricker den. På faktiskt tycks man föredra att mäta på drycken och då kanske det är lättare om den är fryst eftersom man bara tycks ha måttband och våg!?
Rutger wrote:
Men man vill ju ha kul då man lyssnar. Extra kryddning som gör det roligare är väl OK, tycker jag. Om musikerna upplevs mera samspelta med spikes så ska man väl ha kvar dom. Låter det bättre, så är det bättre. Tycker jag.
Låter det bättre så är det också bättre (i den meningen), men om man är beredd att acceptera detta även om det bara låter bättre med ett fåtal plattor vilket borde vara resultatet om det är en "extra kryddning" så är jag inte lika säker. Man vill ju att det också låter bättre d.v.s. att man förstår musiken bättre även med de plattor man inte hunnit prova med som ju är de plattorna där det är viktigast eftersom det är just dom man inte ännu hört/förstått/lärt sig. Att föredra en färgning om man för samma kostnad kan slippa den utan andra nackdelar verkar inte rationellt.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Jag har en känsla att mycket hade varit enklare om Göran börjat med att förklara Tune Method.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Bill50x wrote:
KAN har jag lyssnat på i flera olika anläggningar. Med några få inspelningar låter dom OK, men oftast bara tunt, distat och hårt. Hur någon kan gilla dom högtalarna övergår mitt förstånd. B
Hmmm, det är länge sedan jag hörde dem nu. Men ett outplånlig minne är när jag hörde dem med dåvarande topp LP12, Kairn och bi-ampade med 2 Klout ca. 1991. Speciellt kul var att dema Yello och kolla när hakan trillade ner på lyssnaren.
Gissar att om man spänner upp en LP12/Radikal/Urika, Klimax Kontrol och 4 Solos framför ett par Kan 2 låter det rätt hyfsat ;-) Jag vågar svära på att det inte låter tunt och hårt...

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Läs här om test av spikfötter som Ingenjören gjorde för 20 år sedan...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
... Men ett outplånlig minne är när jag hörde dem med dåvarande topp LP12, Kairn och bi-ampade med 2 Klout ca. 1991. Speciellt kul var att dema Yello och kolla när hakan trillade ner på lyssnaren.
Sådana lyssningar har jag också varit med om. Dvs när en speciell låt har låtit ruskigt bra.

Med Linn KAN har jag tex hört "When I dream" med Carol Kidd (Linnrecords) låta helt fantastiskt.

Men jag har också hört Joy Divisions "Love will tear us apart" låta extremt bra med ett par Philips JetSet-högtalare som "bas" och ett par små hembyggen som toppar, biampade och delade vid ca 100 Hz. Men jag tror inte denna kombination generellt skulle låta bra, Klimax Solo eller inte... :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jul 03, 2009 03:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Läs här om test av spikfötter som Ingenjören gjorde för 20 år sedan.../ B
Intressant att notera i den tredje teoretiska kurvan på första sidan att den mjuka foten ger en högre hastighet vid låga frekvenser än vad spikfoten ger. Men eftersom ingen information finns i subregionen som kan excitera den rörelsen så antas detta vara oväsentligt.

Jag kom att tänka på att det finns en liknande situation inom elektronik, där den subsoniska delningen av många anses vara helt oväsentlig förutom när det gäller att blockera likspänning (DC). Min erfarenhet är att denna delning är väldigt viktig för ljudkvalitén, men jag kan inte teoretiskt förklara varför. Alltså: Om vi har en DC-kopplad förstärkare, som återger allt från noll Hz och uppåt (till en övre gränsfrekvens långt ovanför 20 kHz) och det inte finns någon DC-komponent i signalen eller instabilitet i förstärkaren, så kan det ändå låta väsentligt bättre om man istället filtrerar bort de allra lägsta frekvenserna (långt under hörbart område). Mäter man på detta så är resultaten i det närmaste identiska. Ingen subsonisk information kommer in, förstärkaren arbetar nästan exakt likadant och högtalarna återger i vilket fall ingenting där nere. Men den hörbara lågbasens karaktär förändras märkbart.

Jag har flera gånger tagit upp detta med ingenjörer som är betydligt duktigare än mig på elektronik och de har inte kunnat ge någon förklaring. Annat än att en så pass låg subsonisk filtrering inte borde kunna påverka den hörbara basen. Om något borde den tillföra lite mer brus och annat dåligt - och jag kanske gillar när det låter lite sämre (ingenjören ler)?

Det här kanske inte har något att göra med fötter under högtalare, men jag tycker det är intressant att det kan vara viktigt vad som händer i det subsoniska området.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Fri Jul 03, 2009 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Jag har flera gånger tagit upp detta med ingenjörer som är betydligt duktigare än mig på elektronik och de har inte kunnat ge någon förklaring. Annat än att en så pass låg subsonisk filtrering inte borde kunna påverka den hörbara basen. Om något borde den tillföra lite mer brus och annat dåligt - och jag kanske gillar när det låter lite sämre (ingenjören ler)?
En gång i tiden jobbade jag på Xelex och deras konstruktioner var i högsta grad "ingenjörsstyrda". Hifi-apparaterna var en mycket liten del, det mesta handlade om strömförsörjningar och ljudsystem för publika applikationer (tex ljudanläggningar på flygplatser, båtar osv). Efter en "Linn-session" så tog jag upp detta med att vända nätkontakten rätt (efter att ha lyssnat på en Rudling-demo i Gbg) och förväntade mig ett rått skratt i ansiktet. Till min förvåning blev det tvärtom, den dogmatiske konstruktören jag pratade med (som tyckte att man kan mäta sig fram till konstruktion av optimala förstärkare) menade att det alls inte var något konstigt. Förklaringen som kom översteg mina kunskaper och jag har inte lagt den på minnet. Men det hade något med faserna att göra, att alla inkopplade apparater ska "gå i takt".

Det är dock en vanlig åsikt, detta med att man gillar när det "låter sämre". För vad "man" egentligen menar är att man tycker det låter bättre trots att det "mäter sämre". Det räcker med några minuter på Faktiskt för att få detta i halsen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited