selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 18, 2024 11:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
GR startade High Fidelity en gång i tiden och hoppade väl av typ -93. Nu har han reagerat på några inlägg på Faktiskt.se av Peter Steindl (tidigare hette han Bremen) och skrivit ett ganska kul inlägg. Peter Steindl hade tidigare Linn-agenturen men fick släppa den när Linn hade kravet att han inte fick sälja Systemdek samtidigt.

Vem som har rätt av de båda herrarna kan inte jag avgöra men kul ordväxling är det :-)

Läs GR´s inlägg och PS´ svar på Faktiskt.se här (25% ner på sidan):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=960

Vill ni läsa mer om PS´ åsikter om Linn får ni läsa föregående sidor i tråden.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Inte så blygsamt inlägg av G R... :mrgreen:

Intressant tråd annars, läste den i vintras en gång.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Någon som vet vad han pysslar med numera?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Kul tråd det där! Den där Onkeln har jag tillbringat en weekend med för flera år sedan på en hifi mässa som vi anordnade på det glada nittiotalet. Peter hade med sig sina prototyper som vi riggade upp och körde. En intressant farkost onekligen. Han passade på att uttrycka sin åsikt om det skotska fabrikatet som han bara kom att vara generalagent för under en väldigt begränsad tid. Detta berodde enligt egen utsago på att fabrikatet i fråga inte höll måttet. Onkel kändes väldigt djup och introvert och eftersom jag arbetar inom psykiatrin vet att medicin är hälsa så tog jag tillfället i akt och bjöd honom på en stänkare. Föga anade jag vilken deep impact lite svensk skogsstjärna hade på Onkel Ägg som blev aningen mer lättlyssnad och roande på äkta linn-vis. Vi kom att diskutera teknisk fysik och om hur han bland annat konstruerade om ett svenskt kärnkraftverk på ett högst förtjänstfullt vis så kylningen avsevärt förbättrades. Han öppnade villigt sina chassien och förevisade dess innanmäte för oss. Det visade sig att den store tänkaren inte tålde drickat så bra och efter någon timme var han tvungen att tänka på refrängen. På heder och samvete fick vi lova att inte röra hans anläggning vilket jag likt en korgosse fromt dyrt och heligt lovade att se till. Därefter vacklade han iväg till ett hörn och somnade. Inte långt därefter började en audiofilafton som pågick till långt in på småtimmarna...
The great gig in the sky med Pink Floyd,Bonnie Raitts luck of the draw,Deep Purple lazy hamrades in med en sådan övertygelse att det är svårt att finna ord att återberätta vad vi upplevde. Sista låten vi lirade var "alla at once" med Bonnie Raitt vid fyrablåset då midnattsolen för länge sedan börjat slicka horisonten i en oförglömlig brinnande orange soluppgång..

Jag har aldrig tidigare träffat en sådan speciell person,att inte hjärnan skulle vara nog stor för att krympa betvivlar jag starkt så där har hans antagonist fel, den enda jag känner som är på Peters nivå är min bästa polare Järnet som ringer i bland och vill ventilera sina senaste ideer,det brukar kännas som om man snabbt kommer ut på djupt vatten och att man håller på att drunkna. Hur som helst så är det skojigt med lite memory lane. By the way: är det fler än undertecknad som var insyltad i nämnda tilldragelse på nittiotalet? Jag har faktiskt tröjan kvar från hifi mässan i fråga som målartröja och funderar starkt på att trycka upp en nostalgisk dito bara för att det faktiskt var en minnesvärd tilldragelse..


edit: rättat lite stavfel

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Tue Jun 09, 2009 09:03, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 08:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Hade inte P Bremen agenturen för Pink Triangle ett tag? (ser nu att det visst står nåt om det i nåt faktiskt.se-inlägg som jag googlade fram.... så jag kanske har rätt :-) )

OM det var han så kommer jag ihåg en "intervju"/"artikel" (kalla det vad man vill) från HiFi&Musik där de två rök ihop om skivspelare.

Men jag hade ingen aning om att de hade en historia innan det.... och jag kunde ju inte tro att de fortfarande höll på..... (när tillfälle ges).


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Tycker man kan hitta flera gemensamma nämnare mellan Göran Rudlings inlägg och retorik som med Stures inlägg om sand i stativ ( http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... 382#p63382 ) :roll:


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 10:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Göran R satte ju Linn på Sveriges HiFi karta. Innan dess var Linn s.a.s. "bara" en skivspelare.

JohanR


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
monkeydevil wrote:
Tycker man kan hitta flera gemensamma nämnare mellan Göran Rudlings inlägg och retorik som med Stures inlägg om sand i stativ ( http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... 382#p63382 ) :roll:
Menar du att Sture kanske = Göran ?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Det får väl Sture svara på, men tyckte argumentationen och tonen var slående lik hos båda.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lite nya inlägg som kan vara av intresse att ta del av medan regnet strilar ner (åtminstone här i Stockholm): http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 693#755693

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Missa inte denna tråd!!!!
Detta är årets happening. Jag följer den från morgon till kväll!
Göran Rudling fullkomligt äger Faktiskt.se
Vilken lirare. När jag läste hans första poster höll jag på att skratta ihjäl mig. Så elak och träffsäker men ändå snäll och sympatisk.

Och vilka snubbar det finns på Faktiskt.se, en del är uppriktigt intresserade, men andra verkar totalt inskränkta.
Att förstå Linns förhållningsätt till musikåtergivning verkar vara fullständigt omöjligt för Faktiskt.se:s läsare.
En kille menade till och med att en stereo där musiken låter bra troligen är sämre än en där musiken låter dåligt pga att CD-inspelningarna är så dåliga. Desto bättre stereo, desto fler CD-skivor låter dåligt.... Jag tror "faktiskt" inte att han var ironisk

Bill och Sportis är med lite i tråden

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Verkar lite rundgång. Underbar läsning men 50 sidor text borde väl kunna sammanfattas med "använd Tune Dem för att utverdera hifiutrsustning". 8)
Men det kanske är som Ingmar Stenmark sa. "Inte lätt att förklara för den som inte förstår"..

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Jag läste det inlägg som lincreddible länkat till och det var faktiskt ( :D ) snudd på briljant! Däremot fattar jag inte varför han ens orkar bry sig om de där tomtarna. Varje gång jag orkar läsa lite på faktiskt så fascineras jag över hur korkade människor kan vara (även om flera av dem säkert är bra på en viss typ av logiska resonemang). Det är ju ingen som verkar fatta ett skvatt av vad han skriver (med reservation för att jag faktiskt bara har läst typ fem inlägg, jag slutade när en jeppe skrev om hur han "palperar" högtalarna för att utvärdera sina mjuka fötter, jag menar testa att lyssna på dem istället :!:).

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ja inte är det intellektets högborg direkt. Försökte också väcka några nya frågeställningar på faktiskt (för länge sedan), men det var som att hälla vatten på en gås. De har helt enkelt bestämt sig för hur saker och ting är redan. Trist!


Top
   
PostPosted: Tue Jun 16, 2009 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Så, då har jag läst igenom hela tråden. Tog en två, tre timmar :D

Det är ju nästan så man blir deprimerad över att det finns folk som verkligen inte VILL förstå vad GR har att säga :(
Jag vill inte hacka ner på dem som ärligt inte hänger med på resonemanget... men det syns på långa vägar att vissa (många, tyvärr) har ett attitydproblem.
Man måste ha ett öppet sinne och en vilja att förstå den andres argument, vilket ju inte betyder samma sak som att anamma dem. Precis som Sportis säger där.

Intressant tråd, men som sagt, det är ganska nedslående att se folks attityd.
Jag tycker det är skönt att se att Selleri är så annorlunda just där, trots att jag inte "hängt med" forumet så lång tid.
Det uppskattas verkligen, ska ni alla veta! :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited