selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 15:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11
Author Message
PostPosted: Sun Sep 19, 2010 03:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Lite liv i en gammal tråd.
Hittade följande på Linns hemsida (tagen ur en frågor-o-svar session), angående kuddar vs. spikes:

[Comment From ZTZT: ]
Hi Philip, do you regard spikes as mandatory for Linn speakers? I have been wanting to use high-grade dampers, to do our neighbours a favour ;-)

Philip Budd:
Hi ZT, oh yes. I would avoid dampers for supporting a loudspeaker. The principle aim is to get the baffle of the loudspeaker (the front of the cabinet) locked rigid in space. This locks the chassis of the drive units in place and allows for accurate reproduction. If the cabinet can rock back and forth you just loose detail


Top
   
PostPosted: Sun Sep 19, 2010 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Så varför inte bulta fast högtalaren i väggen och golvet med en gång?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Sep 19, 2010 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
tja med rätt placering och betong tror jag det skulle vara överlägset bäst

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Sep 19, 2010 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Så varför inte bulta fast högtalaren i väggen och golvet med en gång?

/ B
Jag måste säga att jag inte är så insatt i det tekniska runt spikes/kuddar, men ett svar på din fråga måste väl vara "användarvänlighet"?
Det är bökigt om högtalaren är fastbultad i vägg/golv.
Men det säger ju inget om vad som är bättre eller sämre.

Men i övrigt är det intressant att lägga märke till att Linn, eller åtminstone Linns högtalarkonstruktör Philip Budd som ju stod bakom föregående svar, så tydligt intar en ståndpunkt i frågan. Såhär skrev Philip Budd:
Quote:
[Comment From Philip Budd]
I am the acoustic engineer at Linn, responsible for loudspeaker design and development, as well as any other acoustic projects which come along. I have been with Linn for about 6 years.
Q/A sessionen var från 2010-07-28, den finns på Linns hemsida, till höger under "Latest News".
Intressant läsning :)


Top
   
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 14:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
pekka71 wrote:
tja med rätt placering och betong tror jag det skulle vara överlägset bäst
Akurate 242s fot är förberedd för att man ska kunna förankra dem i golvet. Jag har dock inte provat under min tid med 242orna men kommerihåg att Lejonklou inte rekomenderade detta då jag en gång tog upp frågan.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Hela resonemanget, omän intressant, haltar en aning eftersom Linn from. -91 började använda ku-stone material i sina stativ till de mindre högtalarna, dvs. Index II, Helix samt Nexus. Stativen var gjorda av tungt flintsten.

Ku-stonestativen innebar att en ökad tyngd tillfördes högtalaren, som dessutom skruvades fast stenhårt med två långa metallstänger fastgängat i högtalare och stativ.
Detta var helt motsatt vad som förut förespråkats av Göran Rudling, i boken "lyssna", där allting ska vara lätt och med så lite kontakt som möjligt.

Ku-stonestativen tillförde en ökad massa med flera kilo- dessutom gjorde det plastkompositöverdragna fotfästet att högtalaren kunde röra på sig en aning- betydligt mindre "upplevt" stabilt än tex- de gamla Kan-stativen.

Likväl upplevde jag (och alla andra kunder ) en massiv förbättring med ku-stone stativen, mot lätta, spikesförsedda stativ- med de nya linnhögtalarna.

Därför är jag övertygad om att högtalare kan konstrueras på många olika sätt, och "den optimerade punkten" är den viktiga- dvs. om högtalaren är konstruerad för lätta stativ med spikes, så kommer de också låta subjektivt bäst med sådana.
Högtalare som är konstruerade med mjukfötter kommer likaledes låta bäst med sådana....


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 01:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Här hittade jag en tråd från 2009 där Göran Rudling dyker upp på Faktiskt.se,har ni inte läst hans hela spike-debatt på det forumet då har ni missat ngt i livet ;-).
Han har hela forumet emot sig,men inget problem för Göran R,man förstår varför Linn blev stort i Sverige under hans tid.
Hade gärna betalat ngr kronor mer per produkt och haft kvar honom som Generalagent,han tog vilken debatt i vilket sammanhang som helst och gick segrande därifrån.

Nu ska jag berätta en hemlis,när Per skulle sälja Fru Musica i Umeå för att ta över High Fidelity så försökte Göran få mig att ta över Fru Musica.
Men då jag visste att Göran var på väg bort så kändes det inte lika inspirerande.

Jag vill inte glorifiera ngn för mycket,...MEN, det finns bara en som Göran Rudling.

På sid 33 i tråden som Bill länkar till i sitt startinlägg börjar Göran R bemöta Peter Steindl ang Linnagenturens uppkomst i Sverige,tror inte detta är spikedebatten men ändå intressant.Som ngn skrev i den tråden...... IngvarÖhman,Peter Steindl (fd Bremen) och Göran Rudling i debatt i samma tråd,de 3 största inom Hifin i Sverige.

På sid 35 länkas till Görans första inlägg här på Selleri där han svarar Pekka71,läs det.......en av moderatorerna kommenterar......" Oj,vilket första inlägg :-) ".


Han hade då nicket "Sture" så ingen visste vem det var,först senare kom ngn på det pga hur han skrev :-) :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 13:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Pekka71,hade du ngn aning om då "Sture" svarade dig om sandfyllda stativ att det var självaste MR Göran Rudling :-) :-) ?

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 13:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 22, 2017 19:08
Posts: 31
DelNaja wrote:
Bill50x wrote:
Så varför inte bulta fast högtalaren i väggen och golvet med en gång?

/ B
Jag måste säga att jag inte är så insatt i det tekniska runt spikes/kuddar, men ett svar på din fråga måste väl vara "användarvänlighet"?
Det är bökigt om högtalaren är fastbultad i vägg/golv.
Men det säger ju inget om vad som är bättre eller sämre.

Men i övrigt är det intressant att lägga märke till att Linn, eller åtminstone Linns högtalarkonstruktör Philip Budd som ju stod bakom föregående svar, så tydligt intar en ståndpunkt i frågan. Såhär skrev Philip Budd:
Quote:
[Comment From Philip Budd]
I am the acoustic engineer at Linn, responsible for loudspeaker design and development, as well as any other acoustic projects which come along. I have been with Linn for about 6 years.
Q/A sessionen var från 2010-07-28, den finns på Linns hemsida, till höger under "Latest News".
Intressant läsning :)
Finns/fanns ett antal Kaber och Keltik här uppe i norr som bultats fast i golvet.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 14:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Öhman och mjuka fötter mm,startade 12/6 2009.
Detta är Spike's tråden.Ett måste att läsa för alla nya Sellerister.

2012 påtalade jag denna tråd här sist,läs den på Faktiskt.se.
Tycker det är imponerande att starta en sån tråd på det forumet,det är ju som att kasta sig rakt ner i en lejongrop.
Tro det eller ej,Göran överlever med den äran.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Ett annat tips kan vara som jag sa till Pekka,om man har betongsula och bjälklag ovan,vilket var vanligt på 1970 talet,ta en dosfräs genom parketten (eller vingborr)slå i en dasshylsa och gjut en betongslurk. Fördel om man tunat färdig innan:)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 14:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
haraldur wrote:
Ett annat tips kan vara som jag sa till Pekka,om man har betongsula och bjälklag ovan,vilket var vanligt på 1970 talet,ta en dosfräs genom parketten (eller vingborr)slå i en dasshylsa och gjut en betongslurk. Fördel om man tunat färdig innan:)
:-) :-) Love it.

I mitt fall sträckte jag mig inte längre än till att borra genom parketten och dra M10'ors fransskruv direkt i betongsulan.
Spike'sen på fransskruvarna.

Ps: Det var färdigtunat ;-).Ds

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited