selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

Var ska man satsa mest pengar i signalkedjan?
Poll ended at Wed Oct 29, 2003 10:46
Signalkällan 50%  50%  [ 5 ]
Högtalarna 10%  10%  [ 1 ]
Förstärkeriet (försteg och slutsteg) 0%  0%  [ 0 ]
Ungefär lika mycket på varje del 40%  40%  [ 4 ]
Total votes: 10
Author Message
PostPosted: Sat Oct 25, 2003 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tänkte kolla hur ni prioriterar de olika delarna i signalkedjan...

Observera att jag ser förstärkeriet som en enhet, oavsett om det är en integrerad eller om det är separat försteg och slutsteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2003 11:51 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ganska tydligt vad folk här tycker, 100% på lika mycket på varje del :shock:

..eller om det beror på att det är bara jag som har röstat...jag funderade lite på hur proportionerna ser ut nu och hur de kommer att se ut lite längre fram i tiden, håller inte exakt som jag röstade men en tredjedel på varje del tycker jag är en vettig utgångspunkt som inte ger några katastrofer. Om jag skulle välja ett system skulle jag börja så, och sedan prova att byta ut en del i taget mot bättre. Vad som passar bäst tror jag beror ganska mycket på vad man har för prylar, är högtalarna extremt tungdrivna kanske mer krut ska läggas på förstärkare men är de lättdrivna kanske bättre högtalare eller källa ger mer valuta för pengarna.

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2003 15:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
30 papp på varje "lagdel" sedan hade jag varit nöjd :D

Jag tycker en bra CD-spelare oftast växer för varje skiva man lyssnar på, vilket gör att om man provlyssnar i butik är det lättare att falla för ett par dyrare högtalare istället. Det är (tycker jag) större skillnad i ljudkaraktär mellan högtalare, men när man spelar lite stökigare plattor i en schysst CD blir man såå jä*la glad :D

Sedan är det ju svårt att "projektera" sin slutanläggning. Ska man leva i nuet och köpa en Genki istället för Ikemi och köra aktivt istället? Eller ska man köpa Ikemin för att det är den man vill ha och aktivt sedan (detta gör ju att man t.ex. bara behöver addera ett slusteg + filter och slipper byta in osv)?

Frågorna är många! Ska man leva med sina TUKAN (vilket iofs inte är svårt) eller ska man dra på med ett par ESPEK, köpa en hyffsad DVD spelare för 4-5000 och invänta en bantad Unidisk? Oj, nu svävade jag iväg...

Framför allt beror % på vilken budget man har. I en anläggning för 10000 hade jag nog lagt mest på högtalarna.

Själv har jag följande fördelning (för tillfället)

CD: ca 50%
Först: ca 34%
Högt. : ca 16%

Man kan säga att det är lite "SONY" varning på den fördelningen. Å inte så lite heller :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2003 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag röstar som det ligger just nu hemma hos mig mao signalkällan. Men å andra sidan så kostar det rätt mycket att göra riktigt bra högtalare.
Gillar egentligen inte att ta det som en kostnads fråga utam mer var ska man lägga mest tid till att utvärdera vad man vill ha ungefär.
Ett par rätt billiga högtalare men givetvis bra kan ju funka utmärkt om de är i ett passande rum som samverkar bra med dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2003 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
hepcat wrote:
Jag röstar som det ligger just nu hemma hos mig mao signalkällan. Men å andra sidan så kostar det rätt mycket att göra riktigt bra högtalare.
Gillar egentligen inte att ta det som en kostnads fråga utam mer var ska man lägga mest tid till att utvärdera vad man vill ha ungefär.
Ett par rätt billiga högtalare men givetvis bra kan ju funka utmärkt om de är i ett passande rum som samverkar bra med dem.
Jo frågan är inte tänkt på blodigt allvar! :) Naturligtvis finns det undantag beroende på omständigheter som rum, budget och sådant. Frågan är ställd för det generaliserade fallet, mest för att se "åt vilket håll det lutar"!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 25, 2003 19:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vad är viktigast för bra ljud? - Källan såklart!

Vilken komponent behöver man lägga ut mest pengar på för att komma upp till en viss nivå? - Högtalarna!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Har nu lagt min röst på signalkällan då jag är gammal inbiten anhängare av source first teorin.

För 13 år sedan körde jag med en LP-12:a och förstärkare för 2000:- och högtalare för 2000:- vilket fungerade förträffligt!
Det kan väl tyckas rätt extremt i dag och jag säjer inte att man måste leva så slaviskt enligt Linnismen :D

Vettigt sammansatta anläggningar:

Genki -- Majik -- Tukan

Genki -- Kolektor -- LK85 -- Ninka

Ikemi -- Kolektor -- LK140 -- Ninka

Ikemi -- Kairn -- AV5125 -- (aktiva)Ninka el. Espek

CD12 -- Kairn-2250 -- Espek

I mina öron mindre vettigt:

Mimik -- Kolektor -- 2xLK140 -- Ninka

Ikemi -- Klimax Kontrol -- Klimax Twin -- Akurate 242

Och då kan man fråga sig vad jag baserar mina åsikter på?
Jo jag menar på att exempelvis en Ninka kan återge de fördelar de bästa signalkällorna CD12 respektvie maxbestyckad LP-12:a kan leverera.

Visst vill man sträva efter en viss balans och man kan få mer bas och upplösning med de dyrare förstärkeriet och högtalarna.

Signalkällan är viktigast för en stark musikalisk upplevelse!

Med bra ljud kanske man menar något annat? :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag håller själv på att försöka hålla en jämn prisnivå i systemet. Varför? Jo, billiga högtalare låter inte bra, oavsett hur bra signalkällan är och ljudet blir inte heller bra med en för billig signalkälla, oavsett hur bra högtalare man har. Man kan komma undan billigare om man köper stativhögtalare men vill man ha realistisk bas så kostar det en hel del pengar.

Förstärkeriet tycker jag ofta kommer bort i såna här diskussioner. Jag tycker inte alls att man kan snåla in där. I mitt system är skillnaden enorm mellan att köra med en LK85 eller 2 stycken. Kopplar man in Klout, ja då blir det riktigt roligt. Skillnaden mellan 2 LK85:or och Klout upplever jag som minst lika stor (fast kanske något annorlunda) som skillnaden mellan min LP12:a (precirkus, K9)och en med Cirkus, K18.

Dock är jag tveksam till att man skall köpa högtalare som är mycket dyrare än signalkällan, åtminstone för rimliga prisnivåer. Ligger budgeten på 600000:- kan man prioritera en del i systemet på ett annat sätt eftersom alla inbördes delar håller så hög nivå ändå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 26, 2003 20:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Återigen så handlar det tycker jag (tyvärr) om pengar och tillfälle.
För mig handlar det oftast om bra begagnat-köp.
Vart man ska lägga mest pengar faller då ur ramen på sätt och vis.
Just nu har jag rätt klart för mig vilka högtalare jag vill ha och det är heller inte en omöjlig summa (Katan, 10000kr)
MEN det är fortfarande frestande att leta reda på ett par begagnade högtalare så att behållningen kan gå till skivor eller till sparkassan för Genki/Ikemi.

Således lägger jag min röst på "Lika mycket pengar på varje del".
Min handlare proklamerar source-first och jag kan mycket väl förstå tanken bakom det.
Jag personligen tror att det handlar om vad som gör störst skillnad efter att du har ett komplett system och framförallt ett sådant som du känner att trivs med men som kan bli ännu bättre.
Source-first är alltså en regel som gäller först efter att andra "krav" är uppfyllda. (Tolka citationstecknen)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2003 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
När det gäller source-first så framgår det inte vad jag sett att det handlar om pengar, dvs att signalkällan nödvändigtvis skall vara dyrare än högtalarna. Jag tolkar source-first som att man anser att signalkällan är viktigaste länken eftersom det är där ljudkedjan startar. Jag tycker inte heller att Linnhandlarna själva stödjer att signalkällan skall vara dyrast i kedjan. Classik + Ninka är ett exempel på ett paket som man säljer. cd12 + Komri är ett annat exempel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2003 06:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Absolut fredde. Signalkällan behöver inte vara det dyraste. Vad gäller pengafrågan så gällde det mig själv oavsett vilken del man pratar om. Ville bara klargöra det så att de inte blir missförstånd :) :)

Jag håller helt med dig om det du skrev om Linnhandlarna och även din tolkning av source-first.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2003 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Även Linn handlare har smak för det här med att tjäna pengar och det är inte alltid säkert att dom ger er som köpare det förnuftigaste och prisvärdaste uppgraderingsförslaget.

Dom är oftast vettigare än andra hifihandlare att ha och göra med men dom är inte sådana helgon som en del vill framställa dom som!

Många av dom kränger hellre ett slutsteg till kunden än t.ex tonarmar, pickuper och cirkusar som kräver en omfattande installation.
Jag har full förståelse för det eftersom timkostnaden på någonstans runt 400 kr är en mycket dålig inkomst för en Linn butik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2003 20:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
har nu också lagt min röst, och det blev inte helt oväntat signalkällan!
Har samma erfarenheter som "Sondek.

En bra signalkälla är förutsättningen för att anläggningen ska kunna spela musik, på ett tillfredställande vis!

mvh/ siffernisse

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2003 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Var lite otydlig i min fråga, tråden heter "Viktigaste delen i signalkedjan" men sedan frågar jag "Var ska man satsa mest pengar i signalkedjan?". Det kan ju vara två olika svar på dessa frågor. Nåja, det är väldigt intressant att läsa hur ni som skrivit resonerar i allafall. Intressant är också att meningarna går isär rätt rejält fast det är ett Linnforum. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 27, 2003 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Japp då ligger vi rätt här nu då viktigaste delen är helt klart signalkällan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited