selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 14:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

Var ska man satsa mest pengar i signalkedjan?
Poll ended at Wed Oct 29, 2003 10:46
Signalkällan 50%  50%  [ 5 ]
Högtalarna 10%  10%  [ 1 ]
Förstärkeriet (försteg och slutsteg) 0%  0%  [ 0 ]
Ungefär lika mycket på varje del 40%  40%  [ 4 ]
Total votes: 10
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 28, 2003 00:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
hepcat wrote:
Japp då ligger vi rätt här nu då viktigaste delen är helt klart signalkällan.
Ojdå, här var man öppen för att andra har olika åsikter då! :evil:

Ironi framgår inte alltid så lätt i textform och med tanke på hur förra forumet slutade kanske det inte är det mest slipade inlägget...dock är det ju intressant frågeställning...

Som någon skrev ovan så beror det också en del på vad man har för budget, har man 10' att lägga så tycker jag högtalarna är det som har störst inverkan på ljudet, de ändrar ljudet i mycket större utsträckning än elektroniken. Har man 100' som budget har man plötsligt riktigt bra saker överallt i kedjan (förutsatt att man gjort grovjobbet med akustiken i rummet och högtalarplacering) och en bättre signalkälla märks på ett annat sätt. Min erfarenhet, men det betyder ju inte att alla övriga håller med.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 28, 2003 00:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
jag har aldrig fullt ut köpt tanken på "source first",visst är det en vettig tanke men om man fullt ut köper den filosofin och bränner merparten av pengarna i signal-ledet så kompromissar man bort välljudet någon annanstans!
jag jämförde ex.vis kolektor med en 5103 för en tid sedan.och 5103 var så totalt överlägsen att jag som (nu fd.) kolektor-ägare satt med hakan i backen och bara kippade efter andan!nu hade det kanske varit svårare att höra skillnaderna om vi lyssnat över en gammal pioneer cd-spelare,men jag tror banne mig att man hört skillnader ändå!

högtalarna är (i min åsikt) den enskilda komponent som gör den största skillnaden!
för hur bra signalkälla och förstärkeri man än har,spelar ingen som hellst roll om du har ett par burkar som låter skit!
då blir det "bra in-skräp ut" istället för "skräp in-skräp ut".
olika tillvägagångssätt,samma resultat!
och det är slutresultatet som är det viktiga.eller hur? :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 28, 2003 06:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Quote:
hepcat wrote:
Japp då ligger vi rätt här nu då viktigaste delen är helt klart signalkällan.


Ojdå, här var man öppen för att andra har olika åsikter då!

Ironi framgår inte alltid så lätt i textform och med tanke på hur förra forumet slutade kanske det inte är det mest slipade inlägget...dock är det ju intressant frågeställning...
Oj tänkte inte på att lägga in lite smileys ber om ursäkt för det.
:D :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 28, 2003 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
och det är slutresultatet som är det viktiga.eller hur?
Helt rätt!
Man bör alltid ta beslut baserat på sina egna erfarenheter och inte baserat på vad andra tycker.

Men ge gärna "source first" ideologin en changs trots att den bryter mot i stort sett resten av hifi världens ideologi.

Resultatet av rörstningen visar ju också på att inte alla här prioriterar signalkälla först och det är väl ett tecken på att kvaliten på de billigare signalkällorna förbättrats en hel del på senare år?

Hade vi pratat cd-spelare av tidigt -90 tal så hade nog resultatet varit anorlunda :?

För min egen del föredrar jag dock att lägga det som blir över i första hand på signalkällan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited