selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 06:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next
Author Message
PostPosted: Sun Aug 02, 2009 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Bra tester Jan!

Jag kör med dina kablar och det låter bra.

Jag vill bara uppmana alla med DS att inte ignorera kablar/switchars påverkan av prestandan. Jag upptäckte för 10 minuter sedan att min DS var inkopplad i min Netgear-router istället för F108. Min dator satt i F108 istället. Jag vet när missödet hände (flyttade datorn för en vecka sedan) och jag kan ärligt säga att jag känt att nåt inte stått rätt till. Det låter SÄMRE. Inget snack om saken.

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Sun Jul 25, 2010 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Tänkte blåsa liv i en gammal tråd :-) Efter att ha läst en artikel i tyska Stereo http://www.stereo.de/fileadmin/user_upl ... 08/069.pdf, där de testade olika CAT kablar för nätverksspelare, beslöt jag mig för att köpa testvinnaren Monster Cable Digital Life Advanced High Speed (10Gbps):
http://www.monstercable.com/productdisplay.asp?pin=4697
Det var väl investerade 25,- Euro. Skillnaden var inte så stor som från en CAT 5e till min Telegärtner CAT 7-kabel, men Monster har ännu bättre flyt och sväng samt en precisare och djupare bas.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun Jul 25, 2010 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Intressant! Hade varit kul om fler testat den och jämfört med de Cat6 kablar de har hemma om Monster är bättre än alla eller bara vissa Cat6 kablar.

Tendaberry: Har kabeln riktngings anvisning eller får man prova fram vilken riktning som låter bäst själv? Har du laborerat med detta med denna kabel samt din tidigare kabel?


Top
   
PostPosted: Sun Jul 25, 2010 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Har än så länge bara hunnit testa med signalen i samma riktning som texten, men skall vid tillfälle jämföra den andra också. Det lät bara så rätt direkt...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Aug 03, 2010 21:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
precis vad jag behövde, beställt kablar från Dustin nu, tack Sportis! Mycket uppskattat.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Wed Aug 04, 2010 00:00 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Erm... Har varit, och är fortfarande, Linnägare och "believer" av Linns filosofi sedan 1987 men jag tror aldrig jag hört (läst) något märkligare än denna diskussion.

En Ethernet kabel överför data. Data kommer endera fram ograverad eller så kommer den inte fram, eller åtminstånde inte i "tid". Kommer den inte fram i tid blir det avbrott i musiken. Kommer den fram låter det precis som det ska låta. Det finns inga mellanting! Att påstå att vissa datakablar låter bättre än andra, eller att dom låter bättre om man kopplar dom i en viss riktning är helt enkelt fel.

Det enda som skulle kunna försämra/förbättra i detta sammanhang är om det går jordströmmar genom kabeln (vilket utesluter "vända på kabeln" teorin) Om det var fallet skulle man endast hörda skillnad om man bytte mellan skärmad och oskärmad kabel. Dvs, kablar som har ett metallhölje i kontakten respektive bara plast. I övrigt finns det inga tekniska/fysikaliska anledningar till att vissa kablar skulle låta bättre an andra, till skillnad från det mesta andra som vi Linnmänniskor använder som argument.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 04, 2010 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Kork wrote:
Erm... Har varit, och är fortfarande, Linnägare och "believer" av Linns filosofi sedan 1987 men jag tror aldrig jag hört (läst) något märkligare än denna diskussion.

En Ethernet kabel överför data. Data kommer endera fram ograverad eller så kommer den inte fram, eller åtminstånde inte i "tid". Kommer den inte fram i tid blir det avbrott i musiken. Kommer den fram låter det precis som det ska låta. Det finns inga mellanting! Att påstå att vissa datakablar låter bättre än andra, eller att dom låter bättre om man kopplar dom i en viss riktning är helt enkelt fel.

Det enda som skulle kunna försämra/förbättra i detta sammanhang är om det går jordströmmar genom kabeln (vilket utesluter "vända på kabeln" teorin) Om det var fallet skulle man endast hörda skillnad om man bytte mellan skärmad och oskärmad kabel. Dvs, kablar som har ett metallhölje i kontakten respektive bara plast. I övrigt finns det inga tekniska/fysikaliska anledningar till att vissa kablar skulle låta bättre an andra, till skillnad från det mesta andra som vi Linnmänniskor använder som argument.
Ok, så alla vi som HÖR skillnad och har gjort omfattande praktiska tester har fel bara för att du inte har teknisk förklaring till varför? :evil:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Wed Aug 04, 2010 08:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Vad jag menar är att ALLT annat som jag hört eller sett diskuterats sedan 1987 kan förklaras rent fysikaliskt även om vissa som man fösöker förklara det för inte riktigt kan eller vill förstår hur. När det gäller data som går över en kabel finns det inte utrymme för "försämring" av informationen. Det ligger i själva naturen av hur protokollet är kunstruerat att information inte kan/får försvinna. Om en etta eller nolla ändå skulle bli fel så skickas den delen av informationen igen tills det blir rätt. Om det skulle ske kunde man då tycka att man kan höra en försämring men då finns det en inbyggd buffert i systemen som kan hantera detta, om inte är systemen grovt felkonstruerade.


Top
   
PostPosted: Wed Aug 04, 2010 09:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Eftersom de här diskussionerna lätt kan bli lite infekterade tar jag mig friheten att tipsa om en tidigare tråd i ämnet vad som kan påverka DS-prestanda: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=4532


Top
   
PostPosted: Wed Aug 04, 2010 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Kork wrote:
Det enda som skulle kunna försämra/förbättra i detta sammanhang är om det går jordströmmar genom kabeln (vilket utesluter "vända på kabeln" teorin) Om det var fallet skulle man endast hörda skillnad om man bytte mellan skärmad och oskärmad kabel. Dvs, kablar som har ett metallhölje i kontakten respektive bara plast. I övrigt finns det inga tekniska/fysikaliska anledningar till att vissa kablar skulle låta bättre an andra, till skillnad från det mesta andra som vi Linnmänniskor använder som argument.
Hur vet du att det "enda" som kan försämra är jordströmmar genom kabeln? Jag säger inte att du har fel, men jag säger inte heller att de som vänder cat-kablar, lyssnar på olika hårddiskar osv har fel. Personligen tror jag (tror, inte vet) att det är små skillnader, så små skillnader att jag har massor med annat att fixa först. Men ska jag köpa kablar, router etc kan jag vill lika gärna köpa det som av andra befunnits vara välljudande, oavsett anledning?

Vad som "låter bra" och om man är överens om detta är en annan sak och gäller naturligtvis hela återgivningskedjan. Musik- och ljudåtergivning är samma sak när det är som bäst men ibland måste man kompromissa - och där kan vi ha olika preferenser.

Alla återgivningsskillnader som kan verifieras har en teknisk orsak. Om man sedan kan mäta eller förklara denna är en annan sak. Vi ska inte tro att vi idag vet allt. När Edisons fonografrullar kom var man överens om att ljudet från en inspelad ko var mycket illusoriskt, mycket likt verkligheten. Det tror jag inte att man anser idag :-)

Vi ska inte heller glömma att vissa saker kan påverka människan direkt, dvs de tekniska data som en viss apparat har ändras inte, men vi människor kan uppfatta musiken annorlunda. Påverkan av elektriska och magnetiska fält till exempel.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Aug 04, 2010 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Kork wrote:
Erm... Har varit, och är fortfarande, Linnägare och "believer" av Linns filosofi sedan 1987 men jag tror aldrig jag hört (läst) något märkligare än denna diskussion.

En Ethernet kabel överför data. Data kommer endera fram ograverad eller så kommer den inte fram, eller åtminstånde inte i "tid". Kommer den inte fram i tid blir det avbrott i musiken. Kommer den fram låter det precis som det ska låta. Det finns inga mellanting! Att påstå att vissa datakablar låter bättre än andra, eller att dom låter bättre om man kopplar dom i en viss riktning är helt enkelt fel.

Det enda som skulle kunna försämra/förbättra i detta sammanhang är om det går jordströmmar genom kabeln (vilket utesluter "vända på kabeln" teorin) Om det var fallet skulle man endast hörda skillnad om man bytte mellan skärmad och oskärmad kabel. Dvs, kablar som har ett metallhölje i kontakten respektive bara plast. I övrigt finns det inga tekniska/fysikaliska anledningar till att vissa kablar skulle låta bättre an andra, till skillnad från det mesta andra som vi Linnmänniskor använder som argument.
Hur ett material uppbyggs och hur det förändras när det t.ex dras till en tråd etc. påverkar bland annat hur elektroner går genom det, även beroende på riktning. Således borde det eventuellt kunna ge påverkningar som förs med till nästkommande apparat i kedjan. Det är möjligt att den digitala informationen är intakt och att det inte är nån skillnad mellan ethernet kablar och t.ex olika streamermetoder från data så länge de är digitala. Men det finns en möjlighet att de olika materiellen och riktningarna på dem förmed sig olika former av störningar som fortplantar sig i nästkommande apparat i kedjan.

Själv försöker jag främst läsa mig till vad andra har prövat sig fram till och vad Linn rekommenderar. Sen väljer jag och provar själv efter det. Jag flyttade nyligen och valde då ethernet kablar utifrån vad jag läst mig till verkar vara bäst. Ekonomiskt har de liten påverkan så jag ser ingen anledning till att inte göra det. De är tacksamt att andra provar allt möjligt som kan ha mer eller mindre påverkan för anläggningen. I de fallen jag ändå måste välja kabel/Nas/Hyllor till anläggning/nätkablar osv osv kan jag se på råd från de jag anser vara trovärdiga personer eller Linn och göra som de rekommenderar, vägt mot eventuella ekonomiska skillnader.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Sportis, Linnofil (och andra som testat): jag vill tacka er för dessa tester! :D
Mycket användbart!

En fråga, testade ni 4-meterskabeln?

Moderatorer, borde inte denna tråd bli en sticky-tråd? Skulle vara väldigt användbart om man slapp söka!
Även om alla inte tror på att nätverkskabeln gör skillnad, så skulle alla ändå ha nytta av tråden. Om nu kabeln inte gör nytta (om man tänker så), så kan man ju ändå köpa dessa :wink:


Top
   
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Kan ju påpeka också att ethernetmottagare är helt isolerade och skickar vidare ettor och nollor optiskt till apparaten för total frikopplimg apparater emellan. Sö fick jag det förklarat för mig av en dataingenjör. Har ocksåmycket svårt att se hur ethernetkablar kan påverka annat än att man tappar information ifall den är tvinnad fel eller saknar skärmning. Men jag är änDå öppen för att det kan påverka på något annat sätt. Men innan det är visat i upprepade dubbelblindtest så håller jag mig skeptisk men inte omöjlig. Men med hyffsade kablar ska de inte ha mer koppling till apparaterna än fjärrkontrollen vad jag förstått. Nån som tune demat dessa? :)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 22:03 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har provat koppla olika sorters ethernetkablar till jordskruven på en Linto grammofonförstärkare. Det låter olika bra med olika kablar anslutna. Att en DS med olika kablar anslutna låter olika, behöver inte ha att göra med förluster av digital information. Olika kablar kanske plockar upp olika sorters störningar som kommer in i systemet.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
per wrote:
Jag har provat koppla olika sorters ethernetkablar till jordskruven på en Linto grammofonförstärkare. Det låter olika bra med olika kablar anslutna. Att en DS med olika kablar anslutna låter olika, behöver inte ha att göra med förluster av digital information. Olika kablar kanske plockar upp olika sorters störningar som kommer in i systemet.
För att undvika missuppfattningar kring min inställning till detta så påpekar jag först att jag
Är öppen fär att de kan göra skillnad.

Men som jag skrev ovan så är mottagaren av signalen helt skärmad från sändaren då den har en optisk överföring i apparaten. Tror att sändaren är det också men är osäker.

Och om nu elktriska störningar är ett problem, varför använder linn inte optisk överföring då? I sammanhanget en mycket billig lösning

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited