selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 04:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 21, 2014 02:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hej!

I och med att lite gamalt ska ut och nytt in ska jag även byta lite "nät accessorier"

Vilken är bästa switchen? GS108T v2 eller finns det ändå bättre. pris är mer variabelt än storlek. (har svårt att få plats med rackmonterat utstyr :wink: )

vilke är de bästa normalkostnads Ethernet kablarna ni testat? Är det llnad i val av långa som korta?



OM NÅGON har ett bra förslag på en Router som både klarar hög prestanda gjenom betongväggar och även klarar en 6-7 klienter kopplat via tråd (via router direkkt eller switch) samt 8-10 saker trådlöst. Alla grejer kommer inte användas sammti, men 2 mobiler, 1 dator 2 pads och nåt tv spel sammtidigt bör den klara av finnt. Just nu lutar det åt nån Linkssys.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 21, 2014 11:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Asus routrar fungerar väldigt bra, kan varmt rekommendera dessa. Haft en RT-N66U som nu snurrat utan omstart eller bekymmer i snart två år vilket är ovanligt för en router. Bra trådlöst och bra kapacitet rakt igenom.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Last edited by Aleann on Tue Oct 21, 2014 11:51, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Oct 21, 2014 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Aleann wrote:
Asus routrar fungerar väldigt bra, kan varmt rekommendera dessa. Haft en RT-N66U som nu snurrat utan omstart eller bekymmer i snart två år nu vilket är ovanligt för en router. Bra trådlöst och bra kapacitet rakt igenom.
+1
Har en likadan och den funkar klockrent.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 05, 2014 01:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Bara en fråga. Kan man höra skillnad på nätverkskabel? Det är ju ettor och nollor som passerar genom? :shock:

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Fri Dec 05, 2014 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
DrJones wrote:
Bara en fråga. Kan man höra skillnad på nätverkskabel? Det är ju ettor och nollor som passerar genom? :shock:
Läs hela tråden så har du en stor del av svaret.

Teorierna om varför är lite svaga men det brukar råda en viss konsensus i att det handlar om att det inte bara är ettor och nollor som passerar i kablarna utan även analoga störningar (tex jordslingor med skräp från nätdelar) som kan störa tex d/a-omvandlingen i en DS. Det har funnits andra förklaringar också, bla av Sportis, men dessa har jag inte lagt på minnet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Dec 05, 2014 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
DrJones wrote:
Bara en fråga. Kan man höra skillnad på nätverkskabel? Det är ju ettor och nollor som passerar genom? :shock:
Läs hela tråden så har du en stor del av svaret.

Teorierna om varför är lite svaga men det brukar råda en viss konsensus i att det handlar om att det inte bara är ettor och nollor som passerar i kablarna utan även analoga störningar (tex jordslingor med skräp från nätdelar) som kan störa tex d/a-omvandlingen i en DS. Det har funnits andra förklaringar också, bla av Sportis, men dessa har jag inte lagt på minnet.

/ B
Du fick nog med det viktigaste.
HCL har även testat med att ta bort jordningen (skärmen) i ena änden och fått förbättring.

Man ska även komma ihåg att det som passerar Ethernetkabeln är en analog signal som tolkas som 1 o 0!! Signalen är en blandning av olika frekvenser = även om det finns effektiva filter, störningar KAN KOMMA att påverka kretsen.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 05, 2014 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ett enkelt test är att lägga sin DS's ethernetkabel intill apparatens strömkabel respektive inte nära någon strömkabel (kanske en dm mellanrum åtminstone). Blir då väldigt tydligt att kabeln påverkas av störningar anser jag.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 07, 2014 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
monkeydevil wrote:
Ett enkelt test är att lägga sin DS's ethernetkabel intill apparatens strömkabel respektive inte nära någon strömkabel (kanske en dm mellanrum åtminstone). Blir då väldigt tydligt att kabeln påverkas av störningar anser jag.
Ett utmärkt test faktiskt, även om det kanske inte handlar så mycket om störingar från spännings-nätkablel till nätverkskabel utan snarare om hur jordslingan dom emellan ser ut. Lämpligt utfört kan man minimera kablarnas (f.f.a. nätverkskablagets) antennegenskaper och på så sätt minska störnivån in till apparaterna.

Det blir oftast bäst med ett "lagom" (ca 10 cm har i några fall visat sig bäst) avstånd mellan ström-kabel och nätverkskable. Dte är givetvis inte nödvändigtvis exakt 10 cm utefter hela längden. Man får testa att arrangera de delar man har möjlighet att arrangera... Det kan göra oväntat stor skillnad.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 07, 2014 21:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Mycket intressant ! ☺ tack för svar.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
PostPosted: Mon Dec 08, 2014 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Min favorit-ethernetkabel är Audioquest Cinnamon, vad gäller pris/prestanda. Har dock inte jämfört den mot AQ Vodka eller Diamond (som är tramsigt dyr). Kan även rekommendera AQ Cinnamon som HDMI-Kabel...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2014 09:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
hur jordslingan dom emellan ser ut.
Ja, flera med koll rapporterar samma sak.
(samma sak gäller Audioquest)
Har själv haft dessa på min "att testa" lista ett tag nu!


Top
   
PostPosted: Tue Dec 09, 2014 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Enligt teorierna så är en kabel alltid jordad (eftersom man har en minusledare som i alla obalanserade applikationer används även för jord) och att tex en extra skärm inte spelar någon roll vare sig den är ansluten i bara ena änden eller båda.

Men alla som testat olika konfigurationer på jordning av kablar (det har jag, för länge sedan) vet att det blir en skillnad. För min del handlade det (då) om att bli av med brumproblem i analog utrustning men jag utesluter inte att det även kan påverka annat. Med bättre kunskaper hade jag naturligtvis kunnat systematisera de olika tekniska lösningarna bättre och framförallt kunnat förklara dem. Men än idag använder jag bara kunskapen till att slippa brum - om/när jag har problem, och det blir alltmer sällan (i princip aldrig).

OBS, jag pratar nu om lågnivåkablar, inte om övriga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Dec 10, 2014 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Ny audiofil-NAS

Såg just denna mini-recension. Läs den däri länkade pressreleasen också. Otroligt intressant!!

http://forum.minimserver.com/showthread ... 0#pid12540


Top
   
PostPosted: Wed Dec 10, 2014 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
monkeydevil wrote:
Ny audiofil-NAS

Såg just denna mini-recension. Läs den däri länkade pressreleasen också. Otroligt intressant!!

http://forum.minimserver.com/showthread ... 0#pid12540
Mycket intressant! Kan man bestycka med egna diskar? Oavsett, de är ganska dyra "The Melco N1A has a UK SRP of £1600 and the N1Z of £6200."

Men principen att koppla till DS via dedikerad utgång kanske är något man kan skapa med andra NAS? Hur fungerar Toslink tex?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jul 25, 2015 16:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag återupplivar den här tråden - eftersom jag precis införskaffat en Audioquest Cinnamon Ethernetkabel. Delvis inspirerad av lite trådar på olika forum, men även av den här tråden.

Min dragning ser ut så här (det är fler saker inkopplade på switch 2 men jag orkar inte göra om bilden nu...):
Attachment:
Nätverk HuA.jpg
Nätverk HuA.jpg [ 35.09 KiB | Viewed 4333 times ]
Jag ska ersätta den kabel som sitter närmast DSI:n, dvs mellan switch 3 och DSI. Idag sitter en no-name Cat6 kabel där (köpt via Dustin för 25 spänn).

Ett annat experiment som jag skulle kunna ge mig på är att flytta ner en NAS till undervåningen och koppla in på switch 3 - då skulle jag få kortast möjliga väg mellan NAS och DS.
Attachment:
Nätverk HuA v2.jpg
Nätverk HuA v2.jpg [ 32.44 KiB | Viewed 4333 times ]
Just nu kör jag igenom en spellista med den vanliga kabeln och sedan ska jag koppla in AQ:n - så får vi se.... :D
Det är med blandade känslor som jag ger mig in i den här debatten igen - jag har varit kabelskeptiker, och framför allt när det gäller digitalt....men jag har haft positiva erfarenheter av både Supra och AQ när det gäller koaxiala digitalkabalar. Så varför skulle det inte kunna funka även när det gäller nätverkskablar?
Om jag inte hör någon skillnad inom någon vecka så kan jag lämna tillbaka den på Hifiklubben där den är inköpt....


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited