selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 03:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 22:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Så långt jag känner till tekniken bakom Ethernet i den variant som används i DS, bygger den inte på optisk överföring. Så jag undrar om det är en missuppfattning.

Däremot håller jag med om att det borde vara ett sätt att slippa elektriska störningar, alltså att använda någon optisk överföring av signalen med digital information. Då gäller det ju dock att den optisk-elektriska omvandlingsutrustningen inte i sig genererar störningar som är värre än de som kommer via en elektrisk kabel.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Inte så att öcerförongen i kabeln är optisk men mottagaren skickar signalen optiskt till en ytterligarw mottagare. Så man får total frånkoppling elektriskt apparater emellan och det gäller förstås också kabel till apparat också.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Nov 20, 2011 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
http://en.wikipedia.org/wiki/Optocoupler

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 00:02 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jaha, du menar att man ska ha någon extra ytterligare omvandlare än det som finns idag? Jag tror bara man inte ska glömma att även en sådan kan introducera komplexitet i form av extra strömförsörjning till dessa komponenter.

Det skulle ju kunna vara en bra ide. Som med mycket annat är förmodligen genomförandet viktigare än valet av teknik.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
per wrote:
Jaha, du menar att man ska ha någon extra ytterligare omvandlare än det som finns idag? Jag tror bara man inte ska glömma att även en sådan kan introducera komplexitet i form av extra strömförsörjning till dessa komponenter.

Det skulle ju kunna vara en bra ide. Som med mycket annat är förmodligen genomförandet viktigare än valet av teknik.
Som jag förstod så används just såna i alla viktiga applikationer nuförtiden. Och en seriös ds-spelare bör ha den. Inne i själva mottagaren.

Hursom borde ju optisk överföring användas om det nu är ett problem med störningar. Menmen, jag är ingen konstruktör, spekulerar bara

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
The Archangel wrote:
Men innan det är visat i upprepade dubbelblindtest så håller jag mig skeptisk men inte omöjlig. Men med hyffsade kablar ska de inte ha mer koppling till apparaterna än fjärrkontrollen vad jag förstått. Nån som tune demat dessa? :)
Det finns inga felfria isolatorer, så det är alltid en avvägning mellan problem i den externa miljön och de problem isolatorn tillför.

Men oavsett det så undrar jag om du utgick från upprepade dubbelblinda tester när du valde förstärkare till dina högtalare. Det finns gott om sådana tester, som visar att du slängt pengarna i sjön. För man hör faktiskt ingen skillnad på dem, så länge de inte är trasiga.

Om du svarar att du lyssnade dig fram mellan olika förstärkare, med en förvrängning under hörbar nivå, hur kommer det sig då att du inte förhåller dig till Ethernetkablar på samma sätt?

Om du redan lyssnat, men inte kunde höra någon skillnad på kablarna, hur kommer du till slutsatsen att det behövs dubbelblinda tester? Är det inte bättre att förhålla sig öppen för att skillnaden kan finnas och när tillfället dyker upp kanske du får uppleva dem?

Bara lite nyfiken på var gränsen går för när fenomen måste bevisas för att de ska vara möjliga.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Om lejonklou skulle lugna ner sig lite.

Jag är extremt tydlig i mina inlägg ovan att jag håller mig öppen för att kablar kan ha betydelse. Men om man utgår ifrån att jag är dum i huvudet och läser det man vill läsa så kanske man kan få det till något annat. Jag tycker dock att en person som du lejonklou ska hålla nivån lite högre än så.

Jag aäger upprepade ggr att jag är öppen för att skillnader kan finnas, men är skeptisk tills jag fått det bevisat. Rätt ok attityd eller hur?

Rent tekniskt kan vi ju alla förstå att de vanliga sakerna kan göra skillnad, de mäter olika alltså kan de rimligen låta olika. Helt rimligt och ingen har nån hög bevisbörda på detta.

På nätverkskablar i ett fotooptiskt galvaniskt isolerat system krävs det dock lite högre bevisbörda för att få alla övertygade. Det hör till grundläggande vetenskap.

För att ta ett exempel. Om jag säger att det finn järv i skogen uppe i norrland så krävs ingen större bevisbörda för att folk ska tro mig. Även om de inte sett någon själv. Men om jag säger att vi har enhörningar i norrlands skogar så krävs lite högre bevisbörda för att folk ska tro mig. Detta hör till grundläggande vetenskapsteori och jag tycker att en konstruktör som du ska respektera och förstå detta utan att vara syrlig och nedlåtande mot dina möjliga framtida kunder.
Lejonklou wrote:
The Archangel wrote:
Men innan det är visat i upprepade dubbelblindtest så håller jag mig skeptisk men inte omöjlig. Men med hyffsade kablar ska de inte ha mer koppling till apparaterna än fjärrkontrollen vad jag förstått. Nån som tune demat dessa? :)
Det finns inga felfria isolatorer, så det är alltid en avvägning mellan problem i den externa miljön och de problem isolatorn tillför.

Men oavsett det så undrar jag om du utgick från upprepade dubbelblinda tester när du valde förstärkare till dina högtalare. Det finns gott om sådana tester, som visar att du slängt pengarna i sjön. För man hör faktiskt ingen skillnad på dem, så länge de inte är trasiga.

Om du svarar att du lyssnade dig fram mellan olika förstärkare, med en förvrängning under hörbar nivå, hur kommer det sig då att du inte förhåller dig till Ethernetkablar på samma sätt?

Om du redan lyssnat, men inte kunde höra någon skillnad på kablarna, hur kommer du till slutsatsen att det behövs dubbelblinda tester? Är det inte bättre att förhålla sig öppen för att skillnaden kan finnas och när tillfället dyker upp kanske du får uppleva dem?

Bara lite nyfiken på var gränsen går för när fenomen måste bevisas för att de ska vara möjliga.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har varken varit syrlig eller nedlåtande och finner det märkligt att du uppfattar det så.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Lejonklou wrote:
Jag har varken varit syrlig eller nedlåtande och finner det märkligt att du uppfattar det så.
Det börjar med frågan om jag utgick ifrån dubbelblinda tester när jag valde förstärkare. Tror de flesta ser det.

Håller du med om den vetenskapliga aspekten på det hela?

Oavsett om det går att mäta eller ej så kommer ju hörbarheten bevisas, Eller motbevisas, i upprepningsbara dubbelblinda tester. Eller hur? Det är ju egentligen de enda sättet att bevisa det på så jag förstår inte varför du ska reagera som du gör för att jag och andra påtalar det.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 01:47 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
The Archangel wrote:
Som jag förstod så används just såna i alla viktiga applikationer nuförtiden. Och en seriös ds-spelare bör ha den. Inne i själva mottagaren.
En DS har inte någon sådan lösning inbyggd.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 21, 2011 03:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
The Archangel wrote:
Det börjar med frågan om jag utgick ifrån dubbelblinda tester när jag valde förstärkare. Tror de flesta ser det.
Det var ingenting nedlåtande i min avsikt.

Jag antar att du blev upprörd för att du tycker frågan om dubbelblind test av förstärkare är absurd. Nästan alla här vet ju att skillnaderna är tydliga och lätta att uppfatta. På samma sätt förhåller det sig med de som testat och hört skillnad på ethernetkablar, de uppfattar skillnaderna som tydliga och lätta att uppfatta. Det har inte gjorts några dubbelblinda studier i något av dessa fall, så var ligger skillnaden? Och när kan man begära att det ska göras dubbelblinda studier för att verkligen bekräfta att upplevelserna baseras på konkreta skillnader? För vissa är det när man själv inte kunnat uppleva skillnader, men är det inte så att man med detta gör ett avståndstagande och blir mindre nyfiken på vad som är möjligt?

Det räcker i min åsikt inte med att hänvisa till mätningar, för vad gäller förstärkarna i fråga (som vi uppfattar presterar uppenbart olika) kan de mätmässigt lika gärna betraktas som i det närmaste perfekta. Och många studier har gjorts där det visats att människor i dubbelblinda testsituationer inte kunnat skilja förstärkare med så bra prestanda åt.

Mätmässigt är det inte svårt att visa att ethernetkablar har olika elektriska egenskaper och vi kan därmed påvisa att det finns skillnader i den analoga vågform som når DS-spelaren via nätverksingången. Om vi elektriskt isolerar signalen med en optisk brygga så uppstår också en påverkan på signalen, för optokopplaren är inte perfekt. Hur dessa små skillnader i inkommande dataström kan påverka DA-omvandlingen så mycket att vi uppfattar dem ligger mycket nära frågeställningen hur ett byte av switchande nätdel i en Klimax Kontrol kan påverka dess ljudkvalitet. Om vi diskuterar dessa fenomen med tekniskt kunniga personer utanför vår hörna av HiFi-världen så kan båda betraktas som lika galna vanföreställningar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Nov 22, 2011 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tycker det är spännande att det finns entusiaster som har tid och ork att testa olika saker. Har samma inställning. ALLT kan ha betydelse, men orkar själv inte hålla på och testa :wink: . Jag använder dock korta Cat6-kablar dock utan att ha jämfört med andra.

Har en fundering vad det gäller Cat7. Svenska Supra Cables (kända för sina fina audio-kablar) släppte ju i våras en Cat7-kabel, SUPRA Cat7+ RJ45. Kabeln är "relativt" dyr (249 kr för 1m).

Är det någon som provat densamma och hört någon skillnad?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 792
Location: Förenade Arabemiraten
The Archangel wrote:
På nätverkskablar i ett fotooptiskt galvaniskt isolerat system krävs det dock lite högre bevisbörda för att få alla övertygade. Det hör till grundläggande vetenskap.
Hej Archangel, som utbildad civilingenjör har jag aldrig blivit delgiven den grundläggande vetenskapen du hänvisar till. Faktum är att JAG anser att du överreagerar i ditt svar. Personligen håller jag mestadels med dig i sak, och skulle själv inte orka testa olika nätverkskablar.
Om jag av misstag upptäcker någon skillnad vid omdragning kanske jag skulle bry mig.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
fredrik wrote:

Hej Archangel, som utbildad civilingenjör har jag aldrig blivit delgiven den grundläggande vetenskapen du hänvisar till. Faktum är att JAG anser att du överreagerar i ditt svar. Personligen håller jag mestadels med dig i sak, och skulle själv inte orka testa olika nätverkskablar.
Om jag av misstag upptäcker någon skillnad vid omdragning kanske jag skulle bry mig.
"...The result was highly statistically significant, but following author and astrophysicist Carl Sagan's dictum that extraordinary claims require extraordinary evidence, most physicists expressed doubts..."

http://www.scientificamerican.com/artic ... D_20111121

Sen om det tillhör grundläggande vetenskap eller inte kan ju diskuteras. Hur som helst håller jag med Carl Sagan :)


Top
   
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
fredrik wrote:
The Archangel wrote:
På nätverkskablar i ett fotooptiskt galvaniskt isolerat system krävs det dock lite högre bevisbörda för att få alla övertygade. Det hör till grundläggande vetenskap.
Hej Archangel, som utbildad civilingenjör har jag aldrig blivit delgiven den grundläggande vetenskapen du hänvisar till. Faktum är att JAG anser att du överreagerar i ditt svar. Personligen håller jag mestadels med dig i sak, och skulle själv inte orka testa olika nätverkskablar.
Om jag av misstag upptäcker någon skillnad vid omdragning kanske jag skulle bry mig.

Det är möjligt att saker försvinner i snabba inlägg på forum, så jag kamske överreagerade i min tur. Isåfall är jag den förste att be om ursäkt.

I övrigt så ingick det då i min utbildning då jag pluggade teknisk fysik att lära sig om vetenskapsteori. Tror det var andra eller tredje kursen vi läste. Bästa kursen på hela utbildningen då man lärde sig för livet. Men iaf: det första vi fick lära oss var att om vi såg en enhörning i trädgården så fick vi vara beredda att lägga fram mer bevis än vad som försvann i O.J.-rättegången för att övertyga folk om detta. Att solen hade gått ned bakom horisonten var inget som nån krävde bevis för.

Kork har även uttryck sig kort och precist. För övrigt i just det som får mig att gå igång:).

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited