selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 09:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 31, 2009 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej igen!
Varit offline pga flytt.
Nu är jag på G igen, och vad skulle vara trevligare än en liten testa kablar-träff?

I mitt gamla hus testade vi DSnätverkskomponenter; NASar, någon switch, underlag mm och jag lovade en LANkabelträff när jag väl flyttat då vi inte hann med det.

Systemet är uppslängt lite slarvigt, då jag i sann source first anda tänker jag fixa till rummet/välja LANkablar/fixa till strömmen INNAN jag fintunar grejjerna.

Nu står NAS etc på en Harmonihylla mellan högra högtalaren och hörnet, inte optimalt men funkar kalas för kabeltester!
Ska sedan placeras i separat specialdesignad garderob (=ursågad botten borttagen parkett så racket kan stå på betongen) i angränsande rum.

Har en dröse olika cat5kablar samt några cat6. Skärmat&oskärmat.
Såg att Dustin fått in cat7 och några nya cat6 så följande är beställt idag.
SSTP CAT.7 SKÄRMAD RJ45 3.0M GRÅ
FTP CAT.7 SKÄRMAD RJ45 3.0M GRÅ
FTP CAT.6 SKÄRMAD RJ45 3.0M GRÅ
SSTP CAT.6 SKÄRMAD HALOGENFRI RJ45 3.0M VIT
SSTP CAT.6 SKÄRMAD RJ45 3.0M GRÅ

Siktar på lördagen 11 eller 18/4 - hör av er när ni kan (via PM) så bestämmer jag datum senast söndag.

Vi ses!


PS
hårda väggar/golv RULAR! Klart bättre tryck&stuns nu än i svajjrummet i Lindome.
Har betonggolv med parkett, inga fönster, 2 av väggarna i betong (bakom systemet, ena sidoväggen) alla väggar klädda med boardskiva+gips för stabiliteten. Lim emellan skivorna samt extra tätt spikat. Ljudisolering i regelverket. taket ljudisolerat på samma sätt.
Sabila innerdörrar i trä med isolering samt tätningslister, ej på tröskeln för ventilationens skull.
(samma konstruktion i hela huset förövrigt så man kan kräma på lite...)

En blandning av elmatning i båda rummen med egen fas/gemensam fas - så man kan testa ut bästa lösningen.
2 Kabelrör mellan rummen för cat kabel samt videokabel för projjen.

Dimensionerna på rummet (4.40/3.90/2.67) valda för att sprida ut resonansfrekvenserna.
Rummet är litet ca 17m2 men det funkar fint.
Extra kul att visa att man visst kan ha stora burkar i små rum utan basproblem :wink: . 90 på Kontrol inga problem. :mrgreen:


Last edited by sportbilsentusiasten on Thu May 14, 2009 20:47, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 06:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Verkiligen kul att du vill testa lite kablar ska bli spännade och höra vad du/ni tycker :)
och grattis till din nya välljudande lya :)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack, ska nämna att jag kör tills vidare med en cat6 (samma sort mellan switch-DS samt switch-NAS) som är hyggligt bra. Relativt små skillnader till den sämsta jag testat.
Ska även bli kul att se om vi kan enas om huruvida riktingar på cat-kabel har betydelse eller ej 8)

Idag ska jag skaffa 3spåriga Ikea Kvartal (fäste för skärmgardiner som sätts i tak) samt 4 60cm våder svart Solveig tyg. Ska kunna dras för en glasdörr på vänster sida, baktill i rummet för att mörklägga. I spåret längst ut ska ett designtyg hänga som skymmer de svarta våderna när de inte behövs för mörkläggning. Billigt och bra hoppas jag!
Allt fungerar samtidigt som akustikfix tillsammans med stringhylla med böcker som redan satts upp på höger sidovägg.

Tillsammans med en stor tygsoffa, ett pyttelitet bord samt matta på golvet ska det nog räcka för att få till akustiken.
Dvs, enkla och billiga lösningar räcker normalt.

Är lite beskymrad vad en fast 90" duk ska göra på framväggen mellan högtalarna. Ska pga detta skjuta mot den målade väggen till en början. (1500 grånyans utan färgbrytning)

OBS finns inget 1 april luris i detta :P


Top
   
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Det vore intressant om ni skulle testa någon Homeplug (nätverk via eluttaget) också. Jag vet att Linn-Andy använder det hemma och flera handlare. Försökte ställa frågan här för någon vecka sedan men fick inga svar. Jag har själv införskaffat detta och kopplat in det utan att uppleva någon uppenbar försämring. Någon närmare test har jag inte hunnit göra.

(Tex elgiganten tillåter ju öppet köp även om man testat grejerna och brutit förpackningen)

Kan tillägga att installationen av mina Homeplugs (Siemens Homeplug AV200) var föredömligt enkel - bara att plugga in och köra. Allt funkade direkt och gav över 50Mbit/s mot internet.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Traktorpojken wrote:
Det vore intressant om ni skulle testa någon Homeplug (nätverk via eluttaget) också. Jag vet att Linn-Andy använder det hemma och flera handlare. Försökte ställa frågan här för någon vecka sedan men fick inga svar. Jag har själv införskaffat detta och kopplat in det utan att uppleva någon uppenbar försämring. Någon närmare test har jag inte hunnit göra.
Tror också att resultaten KAN EV vara beroende på hur det ser ut avseende elnät, DS arkitektur - så man får nog pröva i sitt eget hem.
Vi testade i förra huset med optoövergång mellan switch-DS men det var sämre. Andra har kommit fram till motsatt resultat. Vi vet så lite om VAD som är det viktiga så det är bara att testa och se.

Vi kommer inte att ha tid med Homeplug hemma hos mig tyvärr. Vi tuna in allt först, men DÅ vore det kul att testa detta!! Ber att få återkomma.
Man ska ju helst jämföra med ett optimerat vanligt nätverk för att få en bra jämförelse.
Då jag vet hur viktig strömmen är känns det dock sisådär att dunka in fler prylar i elnätet som dessutom skickar signaler med hjälp av övertoner på en bärvåg (är väl så det fungerar antar jag)
Men ska givetvis testas!

Att vissa hos Linn nyttjar det säger tyvärr inte så mycket. Vissa av dom hör ju uppenbarligen inte skillnad på olika mjukvaror till Unidiskar och DSspelare...ivarjefall officiellt :wink:
Vid personliga möten "off the record" får man höra vad DE anser och inte vad företagets marknadsavdelning betämt ska gälla, hehe
Precis som hos andra företag alltså.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 01, 2009 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
Att vissa hos Linn nyttjar det (homeplug) säger tyvärr inte så mycket. Vissa av dom hör ju uppenbarligen inte skillnad på olika mjukvaror till Unidiskar och DSspelare...ivarjefall officiellt :wink:
Vid personliga möten "off the record" får man höra vad DE anser och inte vad företagets marknadsavdelning betämt ska gälla
Intressant nog var det Gillad T. himself som körde homeplug. Han borde ju veta! Men det kanske var en ren marknadsföringsåtgärd? Som när direktörerna på BT-Kemi drack förgiftat vatten från en älv de påstod var ren... :D
Traktorpojken wrote:
Jag vet att Linn-Andy använder det (homeplug) hemma och flera handlare.
Jag vet också en annan handlare, som verkligen bryr sig om den digitala insignalen. Han kan lätt demonstrera skillnader. Intressant nog får också han de bästa resultaten, verkar det som... :wink:

Att testa kablar och bry sig om den digitala insignalen var i varje fall inte särskilt populärt på linnforumet... :(
Det kan ju inte vara fel på en digital signal! :roll:


Top
   
PostPosted: Wed Apr 08, 2009 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
sportbilsentusiasten wrote:
Siktar på lördagen 11 eller 18/4 - hör av er när ni kan (via PM) så bestämmer jag datum senast söndag.
Blir lördag 18/4 tidigast. Alt lördagen efter.

Har som ni sett i tråden fått kablarna, jag har även hängt upp IKEAgardinerna (trevligt lyft) men väntar på 2 hyllplan Mimer.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 15, 2009 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Så trevligt med det balanserade lyftet! :D Det låter som att du är 100% övertygad, stämmer det? Hur känns det att gå tillbaka till obalanserat?

Och två Mimer... suverän uppgradering, du måste berätta hur det låter.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Apr 16, 2009 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Inge snack, tydligt bättre balanserat.
Ja ska bli spännande att höra vad Mimer ger hemma under källa/försteg. I butiken är det ett reält lyft. Även ljudmässigt.
Blir det så bra som jag hoppas sätter jag Mimer under slutstegen med. Source first!


Top
   
PostPosted: Fri Apr 24, 2009 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Imorgon Lördag testar vi!

Kom efter 17 så kör vi igång.
Kul om några som varit i gamla huset kan komma så ni kan jämföra vad olika hus/rum ger...

Skicka PM med namn/mobil så svarar jag med address.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 24, 2009 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Kan nog inte komma tyvärr :-( Först konfirmation och sedan 30-årsfest. Hör av mig om jag trots allt får möjlighet!


Top
   
PostPosted: Sat Apr 25, 2009 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag missar tyvärr också detta intressanta evenemang... :(


Top
   
PostPosted: Sat Apr 25, 2009 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Rapport tack, eller sitter ni och "kranar" ur boxen fortfarande?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Apr 27, 2009 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Det var tydligen svårt att höra någon skillnad på kablarna ;-)
När kommer rapporten?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Mon Apr 27, 2009 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Blev så få anmälda att vi hoppade över testandet av alla kablar. Hinner inte skriva mer än att den bästa är Cat6 från Micro Connect. (köpt från Dustin)

Text på påsen:
Cable SSTP 3meter, CAT6 WHITE LSZH
Batch_ID; 100001

kabeltext
Type CM 24AWG 60 deg C (UL) E188630 CSA LL81295 CMG ETL VERIFIED TIA/E1A-568-B.2-1 CAT6 Patch Cable S-FTP LSZH EVERNEW 8108JH020

Texten ska gå åt samma håll som informationen. Jo gör skillnad på vissa av de kablar som testats, vissa större än vissa andra som är marginellt olika beroende på riktning.

Återkommer.
De andra 20+ kablarna får vi testa nästa gång.
Nästa helg kanske?

EDIT skrev fel, det markerade ändrat från 80 till 08


Last edited by sportbilsentusiasten on Tue Jun 16, 2009 11:24, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited