selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 16:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Quote:
Mätmässigt är det inte svårt att visa att ethernetkablar har olika elektriska egenskaper och vi kan därmed påvisa att det finns skillnader i den analoga vågform som når DS-spelaren via nätverksingången.
Sant men oväsentligt i sammanhanget. Se nedan.
Quote:
Om vi elektriskt isolerar signalen med en optisk brygga så uppstår också en påverkan på signalen, för optokopplaren är inte perfekt.
Också sant men oväsentligt.

Poängen jag försöker göra är att endera har LINN misslyckats med sin konstruktion. Dvs. släpper igenom jordströmmar eller annat skräp, något som jag har svårt att tro på. Men om detta är fallet kan jag mycket väl tänka mig att man kan höra skillnader mellan olika kablar. Om inte detta är fallet ingår det i själva protokollet som används för att överföra informationen att den inte kan förvanskas. Inte ens en liten enda nolla eller etta kan hamna fel. Återigen, om en enda bit (och då menat jag "bit" som en del i ett dataord) av informationen skulle kunna hamna fel eller utebli beror det endast på att konstruktionen är grovt bristfällig. Jag hoppas att vi kan vara överens om att vi inte tror att LINN klantat sig så pass.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:51 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kork wrote:
Poängen jag försöker göra är att endera har LINN misslyckats med sin konstruktion.
Finns det någon som någon gång har konstruerat och byggt något som blivit perfekt? Blir inte det mesta bara mer eller mindre bra?


Top
   
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
per wrote:
Kork wrote:
Poängen jag försöker göra är att endera har LINN misslyckats med sin konstruktion.
Finns det någon som någon gång har konstruerat och byggt något som blivit perfekt? Blir inte det mesta bara mer eller mindre bra?
Absolut. Men det är inte direkt hjärnkirurgi vi pratar om här utan grundläggande elektronik. Det som krävs för att förhindra de störningar som skulle kunna ställa till det här lär man sig på gymnasiet. I vart fall på min tid...

EDIT: Man lär sig det om man går rätt utbildning förstås :)


Top
   
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Kork: Det är ingen som tror att den data som når DA-omvandlaren ändras av kabeln eller någonting annat i nätverket, så länge det fungerar. Det här har vi varit igenom många gånger tidigare.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 10:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Aug 21, 2009 20:45
Posts: 23
Lejonklou wrote:
Kork: Det är ingen som tror att den data som når DA-omvandlaren ändras av kabeln eller någonting annat i nätverket, så länge det fungerar. Det här har vi varit igenom många gånger tidigare.
Om det stämmer så återstår då endast möjligheten att LINN släpper igenom annan "information" som kan minska genom att välja rätt kabel. Om man bortser ifrån att det är en konstruktionsmiss så är väl då det mest troliga att det handlar om Jordströmmar i skärmen? Kan det vara så att skillnaden folk hör uppstår när man byter mellan skärmade och oskärmade kablar? Problemet skulle också lösas genom att koppla spelaren och mottagaren på samma väggkontakt.


Top
   
PostPosted: Thu Nov 24, 2011 11:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kork wrote:
Men det är inte direkt hjärnkirurgi vi pratar om här utan grundläggande elektronik.
Ju mer man lär sig, desto mer förstår man hur lite man förstår. Inte ens grundläggande elektronik är så enkelt som man tror, i praktiken.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 27, 2011 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Patchkablar kostar ju inte så mycket. Fick därför för mig att köpa Supra Cat7+ RJ45 Patch Cable till dels mellan NAS/Router, dels mellan accesspunkt (som används som ethernet-adapter) och DS.

Det blev 1m kabel mellan det senare och 3m mellan det förra och tur var det för Supra-kabeln är attans så styv och därmed mindre "hanterbar" än en vanlig nätverkskabel. När jag anslöt kabeln, var jag noga med att märkningen (i detta fall texten) på kabeln gick åt samma håll.

Tidigare har jag använt 1m Cat6-kabel av märke Belkin till både NAS/Router och accesspunkt/DS.

Testade med att göra en första lyssning genom att spela Kents "Du & Jag Döden", en skiva som enligt mitt tycke ibland låter en del orent och där det kan vara svår att uppfatta vad sångaren verkligen sjunger. Tycker nog att det genast blev en liten förbättring med tydligare sång.

Nu har jag spelat en stund med flera olika artister. Kanske är det placebo, men visst låter det bättre. Kan det vara så att DS nu behöver använda sitt buffertminne mera sällan, att signalen "går snabbare" mellan NAS och DS och/eller att Supran kanske är bättre skärmad och därmed mindre känslig för externa störningar?

Ingen aning - bara spekulerar, men fina är de Supras isblåa patchkablar. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Nov 27, 2011 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
torig wrote:
...men fina är de Supras isblåa patchkablar. :wink:

/mvh
+1 :D


Top
   
PostPosted: Wed Jan 11, 2012 08:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Vilken fantastisk tråd! Underbart med allt engagemang. Jag sitter dock med tre frågor som någon kanske kan hjälpa mig med:

1. Jag håller på att renovera hemma och tänkte i samband med detta dra nätverkskabel innanför fodren för framtida multirummslösningar. Finns det någon kabel som går att köpa på löpmeter som är bra? Om jag har förstått saken rätt så omterminerar ändå de flästa kablarna för att bryta jorden?

2. Jag har i första hand tänkt att använda nätverket för knekt men även för en framtida DS. Är de rekommenderade kablarna även bra för analoga signaler. Eller ska jag välja en annan till knekt?

3. Är det någon som provat någon annan kabel än den sportis rekommenderat och tycker den är bättre?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue May 06, 2014 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tar upp en gammal tråd.
För 6-7år kom DS och ett par galna grabbar började testa alla Ethernetkablar vi kom över. Och annan nätverksutrustning. OJ vad skit vi fick :lol:

Numera har den värsta stormen har lagt sig.
Välkända Hifi-kabeltillverkare har lanserat sina Ethernetkablar och Hifi-firmor har dessa i sitt sortiment.
På Linnforumet (till o med från vissa Linnhandlare) talas det numera bra om Chord's svindyra Ethernetkablar; Indigo och Sarum Tuned ARAY streaming cable. 850 resp 1600£ för 1m.

Andra kablar, inte SÅ dyra:
- Supra STP Cat7-kabel som minst två Linnister kör med
- Audioquest har sina Cinnamon, Forest, Vodka och Diamond
- Furutech LAN 10G (Svalander)

Någon som testat dessa mot Microconnect? stegud har testat Supra


Top
   
PostPosted: Wed May 07, 2014 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Sportis, följer med intresse ditt bluray-testande. Om du skall låna hem Oppo, kan du inte kolla om du kan låna ett par Supra Cat7+ samtidigt också? HBB är väl Hembiobutiken ? dom listar ju att dom har Supra.

Vi har ju Hembioconsult här i Lerum och dom listar både Supra och Audioquest, har tänkt att kolla om man kan få låna hem något där.

Finns även en Chord som inte kostar skjortan, C-Stream Ethernet från 500:-, hittat den hos Ljudmakarn.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2795&menu=2

Fast jag funderar på om jag inte skall byta switch från GS-105 till GS108T v2 i första hand ? Vad tro ni, ni som har jämfört ?


Top
   
PostPosted: Wed May 07, 2014 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Smart förslag, ska givetvis försöka låna hem en Supra
stefan wrote:

Fast jag funderar på om jag inte skall byta switch från GS-105 till GS108T v2 i första hand ? Vad tro ni, ni som har jämfört ?
Ja, ingen av de 4-5 olika 5-portars Netgear jag testat är riktigt lika bra som 8-portarsvarianten av samma modell. Ingen aning varför men det är 8-portars du ska ha.
OBS var massa år sedan jag testade! Kan vara annorlunda nu.


Top
   
PostPosted: Wed May 07, 2014 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Finns även en Chord som inte kostar skjortan, C-Stream Ethernet från 500:-, hittat den hos Ljudmakarn.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2795&menu=2
Bra, någon i stockholm som kan låna hem o testa?
Helst som har MicroConnect...


Top
   
PostPosted: Sun May 25, 2014 17:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Nov 23, 2007 00:44
Posts: 73
Har nu läst hela den här tråden. Tack för all information och tips.

Vad jag har förstått så ska dock DELTACO UTP CAT.6 UNSHIELDED RJ45 3M GREY vara den allra bästa ur musikalisk synpunkt som idag finns tillgängligt på marknaden för Linn DS spelare, NAS, router och nätverket

Använder den själv och det fungerar utmärkt, men jag har å andra sidan inte genomfört ngr blindtester mot andra kablar.

Är det ngr andra som har erfarenheter av DELTACO UTP CAT.6 UNSHIELDED RJ45 3M GREY.

Finns på bl.a. Dustin.


Top
   
PostPosted: Mon May 26, 2014 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ettan47 wrote:
Vad jag har förstått så ska dock DELTACO UTP CAT.6 UNSHIELDED RJ45 3M GREY vara den allra bästa ur musikalisk synpunkt som idag finns tillgängligt på marknaden för Linn DS spelare, NAS, router och nätverket
Intressant!
Vem påstår detta och vilka andra kablar har det jämförts med?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited