selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 14:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Blindtester
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Hur många av er gör blindtester då ni skall utvärdera en produkt? Det måste väl ändå vara den absolut bästa metoden att avgöra vilken produkt som är bäst, man blir då inte påverkad av pris, utseende etc..

Om det skulle visa sig av ett blindtest att man valt den billigaste produkten så vore väl det jättebra, men istället tror jag man skulle reagera med att man "har hört fel", "var trött just nu" eller liknande. Just pga att man inte kan acceptera att en billigare produkt kan vara bättre än en dyrare (om vi rör oss inom samma märke). För smaken är ju olika, en del tycker Karik är bättre än Ikemi, andra tvärt om.

Skulle det visa sig i ett blindtest att man inte kan avgöra vilken av apparaterna som är bäst, då kan det ju inte spela någon roll vilken man köper. Eller?

Jag skall försöka genomföra fler blindtester framöver. Så länge det är praktiskt möjligt tror jag att det är den absolut bästa metoden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 19:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Om det, som de oftast gör, gäller tester inför ett tänkt köp så gäller det ju att ens Linn-handlare låter en låna hem produkten så att man får testa i sin hemmiljö. Då anser jag att en helg (låna hem på fredagen och lämna igen på måndagen) är det minsta man bör ha "prylen" hemma.
Då hinner man gå omkring och leva sitt vanliga liv samtidigt som man lyssnar OCH att man kan sätta sig ner och verkligen lyssna och blindtesta produkten i fråga.

Lyssningen i butik känns ju egentligen inte speciellt nödvändig. I butik tycker jag att man kan koncentrera sig på att klämma och känna på kvaliteten, samt försöka bedöma funktionalitet osv.
Då borde man ju snabbt kunna sålla bort såna produkter som man absolut inte vill ha.

Tex. släd-kvaliteten på cdspelare är lätt att kontrollera i butiken. (Ayn jag vet att du är kinkig på den punkten hehehe :lol: )
Men iofs om en cd låter riktigt hiskeligt bra så kanske man kan leva med vissa andra brister vad vet jag, det beror kanske på priset...

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
ODå anser jag att en helg (låna hem på fredagen och lämna igen på måndagen) är det minsta man bör ha "prylen" hemma.
Då hinner man gå omkring och leva sitt vanliga liv samtidigt som man lyssnar OCH att man kan sätta sig ner och verkligen lyssna och blindtesta produkten i fråga.
Jo helt klart så skall man ha en produkt hemma ett tag för att riktigt kunna utvärdera den. Det bästa är att ha den hemma ett långt tag och sedan se eftersom hur mycket man spelar. Spelar man mindre än tidigare så är apparaten garanterat sämre, lockas man att spela hela tiden så är det jättebra. Jag tycker numer inte alls om A/B tester. Det blir bara att man lyssnar efter detaljer om man testar så, helheten går förlorad. Jag vill också hävda att man bör köra minst ett blindtest för att utvärdera en produkt, man påverkas så himla mycket av priset och kvaliten på släden osv annars.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 20:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Ett sätt kan ju vara att första testa den lånade cdn och den man har sedan tidigare. Efter det testet så tar man hem likasinnade vänner och ber dom lyssna och säga vad dom tycker. Dom kan då även ta med sig sina spelare så att man har ett bredare test. Det spelar ju egentligen ingen roll om kompisarna har bättre spelare. Efter dom borde ju ändå den man har lånat hem komma...om den nu är bättre dvs.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 20:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
nasoferm wrote:
Tex. släd-kvaliteten på cdspelare är lätt att kontrollera i butiken. (Ayn jag vet att du är kinkig på den punkten hehehe :lol: )
Men iofs om en cd låter riktigt hiskeligt bra så kanske man kan leva med vissa andra brister vad vet jag, det beror kanske på priset...
jag har inte riktigt fattat vad för betydelse kvaliten på släden har,annat än estetiskt då.spelaren använder ju inte ens släden när skivan spelas!

pioneers gamla cd-slädar var däremot en bra idé,varför är det bara wadia som använder den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Nej släden kan inte ha någonting med ljudkvaliten att göra. Pioneers "skivtallrik" gillar jag, den ger lite mer "vinylkänsla"! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 20:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Själv känner jag inget behov av att ha en "rock steady" släde, men nog är det roligt att "rucka" lite på karikens släde som är det bästa jag har känt än så länge :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 21, 2003 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Själv känner jag inget behov av att ha en "rock steady" släde, men nog är det roligt att "rucka" lite på karikens släde som är det bästa jag har känt än så länge :D
Jag tycker också att slädens kvalité faktiskt är mycket viktig för helhetsintrycket av spelaren. Det känns bättre om det är snyggt och välbyggt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Ni kan ju testa att vända på säkringarna och se om ni kan höra om det låter bättre åt något håll. Glöm bara inte att börja med att ta ut den och sätta tillbaks den först. Tipset kommer från en Italiensk Linn-handlare som skrav om det på Topica för länge sedan.

Testet är ju helt "blint" och skillnaden lär ju vara mycket mindre än mellan tex olika kablar.

Jag tycker ofta attt det är lättare att avgöra vad som är bättre eller sämre ju mindre skillnaden är.

Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 11:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
nasoferm wrote:
Ett sätt kan ju vara att första testa den lånade cdn och den man har sedan tidigare. Efter det testet så tar man hem likasinnade vänner och ber dom lyssna och säga vad dom tycker. Dom kan då även ta med sig sina spelare så att man har ett bredare test. Det spelar ju egentligen ingen roll om kompisarna har bättre spelare. Efter dom borde ju ändå den man har lånat hem komma...om den nu är bättre dvs.
Det finns ju bara ett problem i detta, och det är ju att man såklart inte har några likasinnade vänner. De flesta av mina polare tycker mina värderingar är helt upp och ner... tyvärr :(

Speciellt tråkigt när man har tankar på att köpa cd-spelare inom en inte allt för avlägsen framtid.

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 15:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jo det var just de serben...
Jag förstår ditt dilemma.

Åter till ämnet; vi fick plocka bort ett inlägg från tråden för de hände nått konstigt. Fredde skrev ett svar som jag citerade och svarade på, men det försvann och kvar blev mitt inlägg under freddes namn :D :D
Så vi börjar om;

Det gällde alltså ett blindtest av kablar.
Jag skrev att jag förmodligen inte skulle kunna rangordna kablarna efter prisklass. Men det vore jäkligt skoj att testa :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 16:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
På tal om blindtester så testade jag ett en kopierad Yes-CD samt en kopierad Shania Twain "Come On over" och jämförde sedan mot originalen. Nån som gjort detsamma?

Spelade 20-30 sek, bytte sedan CD, Spelade 20-30 sek till, bytte CD osv. Testade några låtar på både Shania och Yes. Missade inte ett enda beslut om vilken som var kopian. Tyvärr gjorde jag inte kopiorna själv och vet således inte om hur kopieringen gått tillväga. De var inte komprimerade iallafall.

Om jag spinner vidare på ämnet så testade jag en monsterkabel mot LINN svarta analog mellan CD och förstärkare. Jag var dock helt oförmögen att höra skillnad... till trots att det egentligen inte var ett blindtest och jag "ville" LINN kablen skulle låta bättre :D

Gjorde förresten jämförelsen på min gamla Genki!

Tja...bara ett litet inlägg i debatten... :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 17:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
En annan vinkling i tråden ang. tester: Även om man en produkt inte presterar så mkt bättre än den gamla i sitt hemmasystem (att det motiverar prisskillnaden) kan det vara en ide att dema på bättre elektronik hos en handlare. Ett belysande exempel utifrån mig själv:

Jag tror inte i min nuvarande setup att Ikemi-cd:n är värld mellanskillnaden mot en genki (har inte jämfört hemma så kan inte svara säkert) på omkring 10 000 kr begagnat. MEN, eftersom jag räknar med att inom en inte alltför avlägsen framtid skaffa Ninka och köra dem aktivt på 2 lk140 (istället för ett lk140 på Tukan) tror jag att det kan göra större skillnad. Det blev kanske ändå billigare i längden (blev det i mitt fall eftersom det var paketköp allt jag har nu) än att ha först skaffat genki och sedan bytt mot Ikemi..

..inte helt på topicen men lite iallafall...har ju inte skrivit något på ett par dagar så.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 17:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
nasoferm wrote:
Lyssningen i butik känns ju egentligen inte speciellt nödvändig. I butik tycker jag att man kan koncentrera sig på att klämma och känna på kvaliteten, samt försöka bedöma funktionalitet osv.
Då borde man ju snabbt kunna sålla bort såna produkter som man absolut inte vill ha.

Tex. släd-kvaliteten på cdspelare är lätt att kontrollera i butiken. (Ayn jag vet att du är kinkig på den punkten hehehe :lol: )
Men iofs om en cd låter riktigt hiskeligt bra så kanske man kan leva med vissa andra brister vad vet jag, det beror kanske på priset...
Givetvis är släden viktig ;) Sen får andra säga vad de vill. Det är sant att släden bara "används" när man slänger i och ur skivor, men med samma argument kan man påstå att skalet på en komponent aldrig används överhuvudtaget. Men vem vill köpa en maskin utan skal på?...

I övrigt så kan jag bara hålla med om att det är svårt att få en vettig uppfattning om vad man tycker om saker när man lyssnar på dem i butik. Hur bra och proffsig butiken är så kommer man (inte jag iaf) ifrån att det är en annan situation än när man sitter och lyssnar avspänt i sin hemmiljö. Därför tycker jag det är väldigt trevligt att åtminstone folket på Ljudkompaniet här i stan är väldigt snabba med att fråga om man vill låna hem prylar som man visar intresse för. Hur är det med det på resten av Linn-butikerna i Sverige? Samma?
I kontrast står t.ex. Hifiklubben, som alla gånger jag varit inne och varit lite nyfiken på prylar bara fått lite muttrande om "öppet köp eller inget alls"... :? Där tappade de garanterat mig som kund.

Sen angående blindtest om kablar...det sägs att det finns en belöning på 40000 att inhämta om man kan skilja mellan ett vanligt 'lakritssnöre' och vilken annan dyrare kabel som helst i ett test med 20 omgångar. Vete tusan om jag skulle vilja anta den utmaningen faktiskt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 22, 2003 21:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag har ALDRIG blivit erbjuden att låna hem några saker ifrån taktoton.
Detta borde vara en självklarhet enlig mig, oavsett om det är nya eller begagnade saker.

Utmaningen som Ayn skriver om skulle jag aldrig anta.
Usch så svårt.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited