selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 15:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
sportis, det jag närmast jämfört och som jag tycker är relevant är 5*2250 eller ett par Solo på ett par 242. Jag tror du håller med om att de senaste(sista) 2250 är hyffsade steg.
När det gäller handlare så litar jag inte blint på någon nästan (Kalle och LP 12 är ett undantag såklart, bättre mek för tolvor är nog svårt att uppbringa) utan jag har oftast tillsammans med en annan forummedlem kunnat trimma in systemen bättre. Framförallt när det gäller högtalarplacering men även när det gäller uppställningen av systemet.
Det gäller att vara stöddig så länge man kan 8)
Jag tycker många (Linn-)handlare börjat förbise behovet av bra rack och strömmatning. Det kan vara ett sätt att ta bort den esoteriska kufstämpel som legat kvar sen Rudlings tid och som uppstod med det sätt på vilket Linn marknadförde sig då.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Det är väl så här att kvaliteten på stegen bör följa kvaliteten på högtalaren. Enligt det resonemanget så är ju dubbla Kloutar overkill på ett par Keilidh även om det naturligtvis skulle bli mycket bra.
Skulle vilja säja att slutstegen ska vara MINST lika bra som burkarna.
Att de är bättre är ju det optimala :D
Just en bra stärkare kan lyfta en burk något otroligt!
Se min chakra 100w vs. 200w på Katan demo på annat ställe på Selleri


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
naimerik wrote:
sportis, det jag närmast jämfört och som jag tycker är relevant är 5*2250 eller ett par Solo på ett par 242. Jag tror du håller med om att de senaste(sista) 2250 är hyffsade steg.
Vi verkar ha samma åsikt.
Har man så pass bra burkar är 2250 ett utmärkt val, nya chakra likaså.
2250 låter klart snyggare än en 5125. Akurate är fruktansvärt avslöjande!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 15:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Pediatrik wrote:
Hur stor är skillnaden på aktiva Keilidh med två respektive tre slutsteg? Har i nuläget passiva Keilidh som jag planerar att aktivera med två LK140 så snart ekonomin tillåter.
Jag hade Keilidh med aktiva Lk100 och även i det läget gjorde ett tredje steg inte så himla mycket. Eftersom du har Lk140 så kan det inte vara problem att driva. Du kan med gott samvete köra på 2 Lk140 till att börja med och sedan testa om du tycker det är värt att skaffa ett tredje steg. Jag kände aldrig något behov av det tredje steget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 04, 2005 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Ok! Det går ju snabbare att spara ihop till två LK140. Har än så länge "bara" ett LK280.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Någon som vet vad det kostar att få korten installerade i ett 5125 till ett par ninka av en linn handlare helst på plats hemma då för att de ska kunna hjälpa till med inställningarna


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Weezer pratade ju alldeles nyss om det i en annan tråd; 1500:- om jag minns rätt.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
daniel.n wrote:
Weezer pratade ju alldeles nyss om det i en annan tråd; 1500:- om jag minns rätt.
Ja det gör mig nyfiken. Har ett andra slutsteg på ingång om allt går som det ska. Det innebär att ska aktivera.

Min plan var då att köpa beggade monokort från usa för 200 usd. Sedan lämna in stegen till HF för att sätta in dom. Om det kostar som Weexer 1500 sek. Då kanske det är smartare att köpa nya kort av HF. Men de kanske alltid tar 1500 sek för att installera kort, oavsett om man köper av dom eller inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Skulle gissa det beror på lite .. i extremfallet, om dom aldrig hört talas om dig (du har aldrig handlat där) och du köper endast kort av dom gissar jag att dom flesta handlare skulle ta betalt. En som handlat mycket däremot kan säkert mot så lite som fika få över handlaren även för att installera aktiva kort i extra-systemet han köpt beggat med kort och allt från blocket. Gissar jag. Du får fråga!

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 19:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Mina kort köpte jag jag begagnat på privata marknaden, Linn och dess handlare har tydligen som policy att de inte enbart monterar korten i steget åt kunden i butiken utan en intrimmning av det blivande aktiva systemet är ett "tvång" så att säga.

Senaste gången gick hembesöket på en tusenlapp; nu skall sub trimmas in åxo så landar väl på en 1500:- då, typ. Tilläggas ska att jag handlat mkt privat och typ enbart en center, kablage & stativ av min nuvarande handlare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag har lite funderigar på aktiv drift....

Vad jag vet så förspråkar alltid linn sorce first och därför undrar jag hur mycket man vinner på att t.e.x aktivera ett par ninka med som i mitt fall en Arcam dv79 som källa.

är detta någon idé eller är det bättre att lägga alla pengar på en i mitt fall då en unidisk sc eftersom jag även vill ha hemabio`?

Mina andra grejer är försteg Rotel 1066 samt linn 5125

nu är det ju inte alls samma pris på uppgraderingarna att köra ett par ninka aktiva som att köpa en sc men det jag undrar över är om man kommer att få denna stora skillnad mellan aktiva/passiva högtalare fast man inte har en riktigt bra källa


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 02, 2005 17:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
pekka71 wrote:
Jag har lite funderigar på aktiv drift....

Vad jag vet så förspråkar alltid linn sorce first och därför undrar jag hur mycket man vinner på att t.e.x aktivera ett par ninka med som i mitt fall en Arcam dv79 som källa.

är detta någon idé eller är det bättre att lägga alla pengar på en i mitt fall då en unidisk sc eftersom jag även vill ha hemabio`?

Mina andra grejer är försteg Rotel 1066 samt linn 5125

nu är det ju inte alls samma pris på uppgraderingarna att köra ett par ninka aktiva som att köpa en sc men det jag undrar över är om man kommer att få denna stora skillnad mellan aktiva/passiva högtalare fast man inte har en riktigt bra källa
Jag har haft ett par Ninka i aktivt och min uppfattning är att dom blir MYCKET bättre genom aktiveringen. Bättre kontroll och framförallt mycket mer djupbas. Jag skulle vilja säga att det är en fantastiskt stor ljudförbättring till förhållandevis små pengar. Så aktivera först, Unidisc sen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Mina ninka blev otroligt mycket roligare genom aktiveringen men hur skulle det bli om man ersätter 3 lk100 aktivt med ett klout passivt exvis?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 06:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
stranna wrote:
Mina ninka blev otroligt mycket roligare genom aktiveringen men hur skulle det bli om man ersätter 3 lk100 aktivt med ett klout passivt exvis?
Det är klart att det skulle bli bättre, men förbättringen skulle bli större om du aktiverade dina 3 LK100 jmf med en Klout passivt. Kan du dock få tag på en Klout till kan du ju köra aktivt med Klout vilket blir ändå bättre! Nu är det väl inte direkt jättelätt att hitta beggade kloutar så det lättaste är definitivt att aktivera dina LK 100.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Harry Våffla wrote:
stranna wrote:
Mina ninka blev otroligt mycket roligare genom aktiveringen men hur skulle det bli om man ersätter 3 lk100 aktivt med ett klout passivt exvis?
Det är klart att det skulle bli bättre, men förbättringen skulle bli större om du aktiverade dina 3 LK100 jmf med en Klout passivt. Kan du dock få tag på en Klout till kan du ju köra aktivt med Klout vilket blir ändå bättre! Nu är det väl inte direkt jättelätt att hitta beggade kloutar så det lättaste är definitivt att aktivera dina LK 100.

Hm vad jag fick det till så hade han redan aktivt med 3 LK100.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 610 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited