selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 02:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 00:43 
stranna wrote:
Sant men det blev så påtagligt på nått sätt som jag aldrig upplevt förr :D
Aktivt blir så, om du aldrig upplevt det förr. Det rockar, helt enkelt.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 13, 2005 16:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
Varför ska man leka expert och pilla i grejjerna när det finns RIKTIGA experter som jobbar hela dagarna med dylika saker? Speciellt om man riskerar att skada sina dyrbara tingestar? Det är värt varenda öre att lämna prylarna till en auktoriserad Linn-mek - då kan man ju dessutom diskutera problemet och få till det EXAKT som man vill...

Då jag uppgraderade mina Kaber från passivt till aktivt kom Kalle (High Fidelity, Karlavägen, Sthlm) hem till mig och gjorde det på plats (ingick i priset). Han stämde av efter rummets akustik osv. och fick till det 100% perfekt. Tog ca tre timmar. Skulle aldrig i livet låta nån annan eller själv meka med innehållet.

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Han stämde av efter rummets akustik osv. och fick till det 100% perfekt.
Vill gärna höra om någon fler har erfarenheter av detta?
Hur pass bra har man kunnat anpassa till den akustik som du har i ditt rum?

Undrar då inte bara över EasyRider:s anläggning utan alla ni andra som kör aktivt?

Vilka justeringsmöjligheter finns rent tekniskt på de aktiva korten förutom en ändring av nivån på högre registren?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 10:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
Sondek wrote:
Hur pass bra har man kunnat anpassa till den akustik som du har i ditt rum?

Undrar då inte bara över EasyRider:s anläggning utan alla ni andra som kör aktivt?
Jag har 3 LK100 till aktiva Kaber (med K600-kabel). Se'n har jag LP12, KarikII, Numerik & Kairn (funkar bra). :lol:

Som sagt, Kalle höll på ett par tre timmar och ljudet blev fantastiskt bra. Helt annorlunda jämfört med när han började.

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 15:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
I min nuvarande bostad har jag gjort två sådana injusteringar. Den första när jag köpte på mig Keltik och den andra när jag nu bytte slutsteg. Lyckades ganska snabbt hitta rätt position och därefter ställde in korten. Ett snäpp upp på diskanten (0,5 db) var det som behövdes. Standard vad gäller den sista generationen diskanter på Keltik. Visst går det att ställa både mellan och bas, bas bröt vi av på 30Hz vilket är default. Annars tror jag mest det är diskanten som kan behöva justeras.

Vad gäller placeringen hamnade dom cirka 24 cm ut från väggen med ett "toe-in" på 1 cm, dvs. 23,5 på inre hörnet och 24,5 på yttre. Markerade platsen i golvet för säkerhets skull.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 05, 2005 22:23 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Mar 30, 2005 16:55
Posts: 7
Location: Umeå
EasyRider wrote:
Har kört med aktiva Kaber några år. Höll på att smälla av av skillnaden mellan Passivt och Aktivt!!
Vill därför rekommendera alla som funderar på detta att bygga om till aktivt system!
Oslagbart!
Jag är inte övertygad att det alltid är bättre att köra aktivt än passivt taget i beaktande antalet spenderade kronor. Skillnad i kvalitet på förstärkeri och rummets egenskaper är nog så viktiga. Hade från början tänkt mig aktivt med 2 x 5125 (till CD12, Klimax kontrol och A242) men med passiv klimax twin (chakravarianten) framstod musiken mycket mer lättlyssnad, levande och exakt än första alternativet. Prisskillnaden är ju moderat... Men när samma jämförelse gjordes hemma hos en kamrat (Uni1.1, klimax kontrol, A242) föll valet i stället på aktiva 5125.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 06, 2005 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Skulle tro att det beror på hur bra man "får till" 5125.
Är mycket internkablage i 5125 med aktiva kort.
Så är det gjort rätt är det en jätteskillnad.
Dessutom är installation av aktiva system är brutalviktigt!!!
Slår vad om att Kalle skulle får dina 242 att ROCKA FETT med 2*5125.
Han är GRYM på aktiva system.
Anders likaså.
Dessa två har justerat mina Keltik i olika rum o det blev löjligt bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 02, 2005 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Aktiva system är betydligt kinkigare med intuning och minsta fel avslöjas direkt MEN det finns fördelar med ett bättre passivt slutsteg och framförallt när det blir så många register så att Klimax blir aktuellt :D Ett par Solo mot aktiva 2250 på 242 är ungefär samma pengar och jag är inte övertygad om vad jag skulle välja. Det finns en "naturlighet" i de dyra slutstegen som aktivt inte rår på även om många andra saker är väldigt bra.

När det gäller Naim har jag hört liknande skillnader och det skulle aldrig falla mig in att gå aktivt istället för att köra med ett NAP 500. (Det skulle aldrig falla mig in att köra aktivt med 3*NAP 500 heller eftersom kostnaden är absurd).

TA inte det här som att jag inte gillar aktiva system, det gör jag, men var skeptisk och jämför alternativen.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 00:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Som gammal Linn-kund vill jag kommentera lite av diskussionen i tråden:

- Det är bra att det snackas om det mindre lämpliga att själv tro att man ska mecka med dessa grejor som man gör med sin dator. Om man inte är utbildad och vet vad man gör ska man låta bli. Gå till en Linn-handlare, eller en annan seriös handlare eller en som kan sin sak med elktronik så är det lugnt.

- Det är oerhört värdefullt att få sitt aktiva system monterat på plats och ordentligt intrimmat av en Linn-sakkunnig. Det gör stor skillnad.

- Till dags dato har jag haft 3 olika aktiva Linn-system, Keilidh, Ninka och Keltik. Jag kan bara understryka att skillnaden är stor. Håller med om att skillnaden är större på Keilidh än på Ninka men Ninka får ett bättre bett i bottnen som jag saknade passsivt.

Att gå aktivt är något jag rekommenderar starkt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
- Det är oerhört värdefullt att få sitt aktiva system monterat på plats och ordentligt intrimmat av en Linn-sakkunnig. Det gör stor skillnad.
Undra om det inte är lika stor nytta på ett passivt system egentligen...
Bara att släpa hem grejjerna o ställa i rummet blir oftast rätt kasst oavsett passivt/aktivt.

naimerik man kan diskutera "passivt med höjdarsteg" vs. aktivt med sämre steg" en evighet.
Jag tycker man ska upp på bra slutsteg innan man går aktivt.
"Bra" är ett steg som matchar anläggningen i övrigt.
Tex köra 2*5125 på Akurate 242 känns lite fel för mig. Ska visst vara skitbra men ett par Akurate lyfter reält med fin signal!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Harry Våffla wrote:


- Till dags dato har jag haft 3 olika aktiva Linn-system, Keilidh, Ninka och Keltik. Jag kan bara understryka att skillnaden är stor. Håller med om att skillnaden är större på Keilidh än på Ninka men Ninka får ett bättre bett i bottnen som jag saknade passsivt.

Att gå aktivt är något jag rekommenderar starkt.
Det du säger om basen på aktiva vs passiva Ninka. Om man läser specifikationerna (vilket jag iofs nästan aldrig gör) så visar de att de går djupare i basen aktivt än passivt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 08:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Undra om det inte är lika stor nytta på ett passivt system egentligen...Bara att släpa hem grejjerna o ställa i rummet blir oftast rätt kasst oavsett passivt/aktivt.
Jo, det är sant men med aktivt så är det ju ytterligare en dimension genom att man även har möjligheten att skruva på filtren. Passivt tror jag fler klarar själva att greja då mycket handlar om den fysiska placeringen. Det är dock ett smart drag att även här nyttja den expertis som finns hos sin handlare. Med aktivt är det än mer nödvändigt. Personligen så vill jag inte skruva i apparater som är anslutna till elnätet och har locket av (nu behöver man inte det med nyare kort men med äldre är det fortfarande en nödvändighet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 08:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
ulfbnilsson wrote:
Det du säger om basen på aktiva vs passiva Ninka. Om man läser specifikationerna (vilket jag iofs nästan aldrig gör) så visar de att de går djupare i basen aktivt än passivt.
[/quote]

Det skiljer inte bara i basen men där är skillnaden stor, och det var det området som jag tyckte Ninka hade brister passivt. Men hela registret blir mycket bättre aktivt. När det gäller Keilidh så är skillnaden emormt stor. Om jag skulle rekommendera en instegsanläggning på Linn med max. ljud för så lite pengar som möjligt så blev det nog ett system med aktiva Keilidh!! Ni som ännu inte har aktiverat era Keilidh, gör det snarast!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 08:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
naimerik man kan diskutera "passivt med höjdarsteg" vs. aktivt med sämre steg" en evighet.
Jag tycker man ska upp på bra slutsteg innan man går aktivt.
"Bra" är ett steg som matchar anläggningen i övrigt.
Tex köra 2*5125 på Akurate 242 känns lite fel för mig. Ska visst vara skitbra men ett par Akurate lyfter reält med fin signal!
Kan bara säga att det första systemet jag hade aktivt (Keilidh med 2 LK100) blev en alldeles otrolig förbättring. Det är väl så här att kvaliteten på stegen bör följa kvaliteten på högtalaren. Enligt det resonemanget så är ju dubbla Kloutar overkill på ett par Keilidh även om det naturligtvis skulle bli mycket bra. Enligt samma resonemang är 4 Lk100 inte optimalt för ett par Keltik även om det bevisligen går och låter förvånansvärt bra.

Däremot innebär det alltid en klar förbättring att gå aktivt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 03, 2005 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Hur stor är skillnaden på aktiva Keilidh med två respektive tre slutsteg? Har i nuläget passiva Keilidh som jag planerar att aktivera med två LK140 så snart ekonomin tillåter.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited