selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 08:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Våra kära Linn-handlare säljer ju även begagnade prylar, för tillägg borde man kunna åstadkomma två saker:
1) hjälp med dylika operationer
2) du stödjer din handlare med några spänn så att han kan fortsätta existera

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
daniel.n wrote:
2) du stödjer din handlare med några spänn så att han kan fortsätta existera
Ja hur ser det ut med handlare att stödja här i Umeå?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tja Johan här på forumet stödde honom precis idag :D. Skjutsade dit honom så han kunde köpa ett par beggade Ninka. Vet itne vilken status Jögga själv tycker sig ha, men det funkar ypperligt att handla av honom iaf, och spela också för den delen. Tror aldrig jag hört Rush på så hög volym som vid lunchtid idag :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
weezer wrote:
men som sagt, jag har aldrig haft problem med ESD-skador tidigare så jag kör på av gammal vana.

Edit; kunskapen, eller snarare okunskapen om ESD-skador är rätt stor, så inlägget ditt är onekligen matnyttigt!
Det är just det som är bekymret, man tycker sig inte ha upplevt problemet därför att man inte vet hur problemet visar sig!

En dator som krånglar skyller man på Bill G, en apparat som lägger av eller inte fungerar som den ska skyller man lite allmänt på "trasiga komponenter". HUR komponenterna blivit trasiga är en annan femma....

Jag jobbar med ESD-problematiken, såväl inom utbildning, konsultation som varuförsäljning. Normalt tar vi 20.000:-/dag för att sprida våra kunskaper men på detta forum är det gratis! Är det någon som på en träff vill ha en liten föreläsning ställer jag gärna upp på det. Alla här hjälper mig med mina frågor, självklart försöker jag hjälpa tillbaka med det jag kan.

På faktiskt.se har det varit en diskussion om en mirakel-spray som ska appliceras på en cd´s etikettsida. Troligen är det någon form av antistat-spray och ett par personer har testat vår variant men liknande goda resultat. Skillnaden är att den ursprungliga geggan kostar 500:- för en liten flaska, vi tar strax över hundringen per liter...

Vi tänker inte sälja detta antistatmedel till konsumentledet, det är inte vår affärsidé. Men om någon vill prova så skickar jag gärna ett gratisprov för test.

Varför skulle en antistatspray ge ljudmässiga skillnader? Tja, inte vet jag. Jag har inte testat och har inga synpunkter. MEN, en uppladdad skiva kan mycket väl vara uppladdad till några tusen volt i ena änden och noll i den andra (en cd är gjord av isolerande plast och ingen utjämning av laddning sker). En sådan cd som roterar med några hundra varv i minuten skapar ett pulserande magnetiskt fält, kanske kan det påverka elektroniken?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 20:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
daniel.n wrote:
Våra kära Linn-handlare säljer ju även begagnade prylar, för tillägg borde man kunna åstadkomma två saker:
1) hjälp med dylika operationer
2) du stödjer din handlare med några spänn så att han kan fortsätta existera

De tar dyrt betalt, tyvärr (och beg privat har en tendens att vara billigare än handlare av förklarliga skäl).

Personligen vill jag inte betala 1000:- för installation av kort (inkl placering/intuning av högtalarna). Det är för mkt pengar helt enkelt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
weezer wrote:
daniel.n wrote:
Våra kära Linn-handlare säljer ju även begagnade prylar, för tillägg borde man kunna åstadkomma två saker:
1) hjälp med dylika operationer
2) du stödjer din handlare med några spänn så att han kan fortsätta existera

De tar dyrt betalt, tyvärr (och beg privat har en tendens att vara billigare än handlare av förklarliga skäl).

Personligen vill jag inte betala 1000:- för installation av kort (inkl placering/intuning av högtalarna). Det är för mkt pengar helt enkelt...
Ja, alla vill vi ha betalt när vi arbetar, det är ju problemet. Tänk vad mycket lägre hyra vi skulle ha om vi tog hand om våra sopor, städade trapphuset, reparerade trasiga kranar, skottade snö... För att inte tala om hur mycket billigare bilen skulle vara om vi servade den själva. Och så vidare.

Visst kan vi meka själva med våra Linn-prylar, men blir det lika bra som när vi anlitar proffs? Och om det inte finns några handlare, var ska vi då lyssna på och jämföra olika uppsättningar?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 25, 2004 22:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Ja, jag faller väl in under kategorin snåla risktagare, det får jag väl helt enkelt stå för :D.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 26, 2004 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
weezer wrote:
Ja, jag faller väl in under kategorin snåla risktagare, det får jag väl helt enkelt stå för :D.
Jooo, så länge det är en kalkylerad risk och inte en dumhet så är det OK :-D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Jag är fortfarande nyfiken på att få veta om man törs ta i ett par aktiva kort, eller andra typer av kretskort också för den delen, med bara händer. Är det en gigantisk operation att förklara vad som kan gå fel med en elektrisk pryl om den skulle utsättas för statisk elektrisitet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tjagge wrote:
Jag är fortfarande nyfiken på att få veta om man törs ta i ett par aktiva kort, eller andra typer av kretskort också för den delen, med bara händer. Är det en gigantisk operation att förklara vad som kan gå fel med en elektrisk pryl om den skulle utsättas för statisk elektrisitet?
Jadå, man törs ta i ett par kort med bara händerna. Men man SKA ha ett handledsband kopplat till jord på sig. Dessutom ska man ha ett dissipativt (lite slarvigt uttryckt "halvledande") underlag att arbeta på som också är kopplat till jord. Dissipativt = 1-100 Mohm. Å så ser man till att inte ha frigoliter, plastpåsar, Cola-flaskor och andra uppladdningsbara föremål närmare elektroniken än en halvmeter - minst. Det gäller även fleece-tröjor, så byt till bomullskläder innan ni börjar meka.

Underlaget (sk service-kit eller dissipativ gummimatta - Elfa har) ska naturligtvis vara inkopplat innan ni tar ut korten ur sin skärmande metallpåse och öppnar locket på förstärkaren!

Eftersom förstärkaren står på isolerande gummifötter, koppla (metall-)chassit till jord eller ha kroppskontakt med chassit medan du arbetar med den.

Vad som kan hända med komponenter vid statiska urladdningar (som kan vara så små att du inte märker dem) är väl dokumenterat av såväl komponenttillverkare som andra intressenter. I princip kan man säga att det finns två typer av skador, de akuta som innebär att komponenten går sönder direkt. Ett sådant fel märks förstås vid test eftersom komponenten inte fungerar längre. Men det är ju inte säkert det är någon kritisk komponent, det kan ju vara en konding som inte sitter i signalkedjan (och bara ger sämre ljud om den inte fungerar), eller någon IC som inte används normalt. Tex om man har en phonoingång som inte används, där lär ju ett fel inte upptäckas förrän man använder just den delen av (för-)steget.

Det värsta problemet är dock de latenta skadorna, vilket också är de överlägset flesta (upp till 90 % av skadorna pga statisk elektricitet). Komponenten blir skadad men fungerar fortfarande, kanske till och med innanför sina specifikationer. Men med tiden kommer skadan förvärras, funktionen degraderas sakta och till slut ger komponenten upp, tex vid en överlastning den normalt ska tåla eller kanske bara av tidens tand. Jämför med ett för ögat osynligt stenskott i din billack. Kan efter en tid bli ett fult hål genom plåten.
Dessa latenta skador kan utvecklas till akuta fel över en helg, men det kan ta ett år också. Detta är anledningen till att jag själv aldrig skulle lägga dyra slantar på förstärkeri som någon privatperson mekat med. Eller dator för den delen. Antingen bygger jag min dator själv eller så köper jag en dator där jag har åtminstone ett års garanti.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 29, 2004 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Nu känns det helt plötsligt helt ointressant att köpa något begagnat slutsteg. Någon gång under sin livstid så har väl ett steg varit aktivt, någon har alltså varit och pillat. Och jag har som sagt sett med egna ögon hur en Linnhandlare mekat utan dessa prylar som du pratar om. Han hade steget i knät och något armband tog han aldrig på sig. Detta ger då att jag inte skulle våga lita på att en handlare instalerar på rätt sätt, ett direkt fel som du nämner skulle ju märkas men inte de långsiktiga skadorna som du nämner. Det blev vanskligt det här.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 30, 2004 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tjagge wrote:
Nu känns det helt plötsligt helt ointressant att köpa något begagnat slutsteg. Någon gång under sin livstid så har väl ett steg varit aktivt, någon har alltså varit och pillat. Och jag har som sagt sett med egna ögon hur en Linnhandlare mekat utan dessa prylar som du pratar om. Han hade steget i knät och något armband tog han aldrig på sig. Detta ger då att jag inte skulle våga lita på att en handlare instalerar på rätt sätt, ett direkt fel som du nämner skulle ju märkas men inte de långsiktiga skadorna som du nämner. Det blev vanskligt det här.
Jag håller med dig i sak. Men ESD-skador är lite som rysk roulett, det är inte alltid som de inträffar. Oftast klarar man sig, men problemet är att man inte får någon kvittens direkt om något går snett.

Men en Linn-handlare som riskerar att skada sina kunders dyra apparater *skakar på huvudet*... mitt råd är, byt handlare! Det spelar ingen roll om det är nonchalans eller okunskap, det är lika illa om något går sönder. Men handlaren kan ju ha andra unika fördelar, men kräv då förlängd garantitid på apparaten, minst ett år efter "ingreppet" :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 27, 2004 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Ändras ljudbilden eller har jag inte justerat riktigt klart?

Efter fått i dom beg korten i mina LK100 och justerat in högtalarna lite ( handlaren kommer men inte än på ett tag) så tyckte jag att sången , speciellt när versen sjungs att den kom väldigt mycket ifrån mitten om ni förstår hur jag menar.

Lyssnade bla på Peter Gabriel/ Kate Bush "don´t give up" och där låter Peter vldigt i mitten, man skulle säga mono ( han är ju själv så konstigt vore annat) men när Kate kommer in och speciellt när pianot kommer igång låter det fruktansvärt bra.
Man ramlar nästan ur soffan vilket drag det blir.

Testade fler skivor med samma effekt.

Berätta om era upplevelser, kanske jag gjort fel? kanske det ska vara så här bara det att det inte märkts förr.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 00:13 
stranna wrote:
Berätta om era upplevelser, kanske jag gjort fel? kanske det ska vara så här bara det att det inte märkts förr.
Bara för att det är i stereo måste inte ljud komma från alla möjliga håll, tvärt om.

Om du gjort fel? Näe! Det ska bli så mycket bättre med aktivt, du har inte gjort fel! ;)

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Sant men det blev så påtagligt på nått sätt som jag aldrig upplevt förr :D

_________________
Peter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited