selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 00:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 04, 2007 15:04
Posts: 32
Location: Luleå
Tjenare!

Har en classik movie DI och ett par whaferdale emerald nu hemma och planerar inom en hyffsat snar framtid skaffa nya högtalare, om några månader kanske.
Har inte ens hunnit lyssna på classiken för jag väntar på kablar som ska lödas men mina whaferdale ska defintivt byas ut då dom är alldeles för fula och tråkiga i rummet.
Tidigare har jag varit helt inställd på ett par Ninka, och priset är ju onekligen tilltalande nu på T&T.
MEN var på demo och lyssnade på Majik 140 och Climax anläggningen... Ni förstår säkert vart detta leder:-)

Ninka eller Majik 140?

Självklart vet jag att min spelare inte mäter sig med en climax men att köpa en climax är totalt uteslutet pga priset.
Och före köp ska jag provlyssna båda (högtalarna) bredvid varandra innan jag bestämmer mig. Vore bara kul att höra vad någon tycker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Eftersom jag själv kör Classik Movie senaste modellen i hop med Ninka så har jag väl kanske lite ideer.

Alt 1) Om man har för avsikt att köra enbart med det i Movien inbyggda slutsteget så skulle jag gå på Komponent 104 stativarna med matchande Komponent subben!

Alt 2) Om man i framtiden funderar på att hänga på ett slutsteg typ 5125 eller bättre så kan man mycket väl gå på Majik 140.

Personligen så tycker jag att båda dessa alternativ slår mina Ninka. Fast då ska man veta att det låter väldigt bra redan med Ninka. Tycker till och med att film är njutbart med passiva Ninka och phantom läge och ett par stativare som surround.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 17, 2007 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Gazeta wrote:
MEN var på demo och lyssnade på Majik 140 och Climax anläggningen... Ni förstår säkert vart detta leder:-)
Om du hade lyssnat på Klimax DS med Unik så hade du förodligen blivit sugen på dem... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 03:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 04, 2007 15:04
Posts: 32
Location: Luleå
Säker hade jag det blivit det:-)
Men tror ni inte classik movie orkar driva Majik 140 på ett bra sätt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ingen aning men det är väl bara att prova som du var inne på. Det är nog inte många som har testat just den kombinationen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 11:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Testa och se vad du tycker. Men jag personligen har svårt att tro att det är värt merkostnaden. Det kommer säkert låta snyggare med Majik 140, bättre på klassiska hifiparametrar, men tune dem tror jag inte blir bättre. Dessutom är det ju mycket enklare att uppgradera till aktivt med Ninka, om du skulle vilja det.

Det enda vettiga är att testa och jämföra dina alternativ. Då kommer du säkert lätt kunna avgöra vad som är bäst för dig.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 13:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Riktigt intressant test, du måste absolut göra jämförelsen och återkomma med vad du tycker! Även om ett gäng här hört Majik 140 tror jag det är få som gjort en A/B-jämförelse mot Ninka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Vi jämförde Ninka och Majik 140 på Tonläget, på senaste Musikaliska aftonen. Helt klart är Majik 140 väldigt mycket bättre än Ninka. Men frågan är om det är värt pengarna när man "bara" har en CMS Di. Det är där jag tror begränsningen ligger. Man ska ha bättre källa för att dra nytta av skillnaden i tune.

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 18:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 04, 2007 15:04
Posts: 32
Location: Luleå
Det ska bli skit kul att kolla om det är någon nämnvärd skillnad mellan dem, förhoppningsvis så säljer jag mina högtalare ikväll så då blir det direkt till butiken på måndag:-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 19:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Apr 01, 2006 18:38
Posts: 102
Location: Luleå
Grattis till köpet av Movie Di. :D /Danne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 18, 2007 20:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 04, 2007 15:04
Posts: 32
Location: Luleå
Tack så mkt :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 17:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 08, 2006 17:51
Posts: 129
Location: Stockholm (Småland)
Tycker helt klart du ska lyssna på Komponent, de är riktigt bra 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 19, 2007 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har inte hört de nya Majik högtalarna så jag spekulerar fritt baserat på vad jag läst.

Jag skulle bli förvånad om det inte blir betydligt bättre än med ett par Ninkas. Jag har själv Ninkas och de är ju rätt hyffsade, men inte precis några superhögtalare. Di är ju trots allt en väldigt bra källa så den kan nog blomma ut ordentligt om den bara får chansen att visa vad den går för med ett par bra högtalare. Dessutom har du en bra högtalare så om du vill uppgradera i framtiden har du ett par högtalare som du kan växa med.

Fast du måste självklart lyssna. Det är först då du kan avgöra. Men som sagt min gissning är att du nog kommer att vara beredd att lägga upp mellanskillnaden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 10:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Har du varit och provlyssnat Ninka VS Majik 140? Är själv kanon nöjd med mina Majik 140 ett stort lyft från Ninka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 20, 2007 16:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 04, 2007 15:04
Posts: 32
Location: Luleå
Har ringt och förvarnat butiken att jag och en polare kommer in på förmiddagen imorgon för en jämförelse mellan de två.
Säljaren tyckte inte jag behövde ta med mig min Movie DI utan han tyckte vi kunde lyssna på Movie 05, inte så stor skillnad enligt honom..

Precis som ulfbnilsson sa så kommer jag nog att välja Majik då dom antagligen låter bättre och jag har som redan börjat förbereda mig på att punga ut de extra pengarna... :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited