selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23
Author Message
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 00:33 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om man håller sig till Linns kategorisering av sina produkter i kategorierna sorce, control och playback, så blir inte kringutrustning som möbler, elförsörjning och nätverksutrustning en del av källan. Och om Linn myntar en slogan "the sorce is in the speaker", så är det väl rimligt att utgå från deras indelning av sina produkter.

Då en DS kan återge digitalt material från alla möjligha håll - NAS/server, molntjänster på nätet, datorprogram (songcast) - så kanske alla dessa förekomster är mer att betrakta som fonogram, än källa. Och fonogrammets kvalitet kan ju vara än viktigare än källans kvalitet, för ett bra slutresultat.


Top
   
PostPosted: Sat Dec 27, 2014 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
DelNaja wrote:
per wrote:
Och enligt min uppfattning är inte NAS/Server/Nätverkskablage en del av källan i ett DS-system.
Tycker du inte att transporten är en del av källan i en digital musikåtergivningskedja? I CD-spelaren var ju transporten överföringen från skiva till DAC, ibland integrerad i en apparat (t.ex. Majik CD) eller en separat del (som Karik i en Karik/Numerik-kombo). I ett DS-system borde väl motsvarande länk i kedjan vara öveföringen från materialet (t.ex. FLAC) på NASen till DS-spelaren.

Om ovanstående stämmer borde NASen, switchen och nätverkskabeln i allra högsta grad vara en del av källan, eller hur?
Njae. Med signalen från en transport kommer inte bara data utan även en del av själva den analoga signalen, i det fallet klockan, som bestämmer hur exakt i tiden som resp sampel skall kodas till en analog signal. I fallet nätverksspelare, så som Linn implementerat dom, med klockan i spelaren och asynkron hämtning av data så är det en helt annan relation mellan dataström och utsignal från D/A-omvandlaren. Att NAS:en tillhör källan är nog också klart, men för den sakens skull betyder det inte att NAS:en är viktigare än nätverksspelaren vid uppspelning av den digitala informationen. Source-first är empiriskt vederlagd, men som alla empiriskt vederlagda hypoteser så gäller den bara för de fall där den visat sig vara gällande. Precis som Per skriver så är det inte självklart i vilken ordning de olika delarna i en vinylspelare bör prioriteras och på samma sätt är det sannolikt även när det gäller nätverksspelare.

Vad detta har med tune-dem att göra kan man undra?

(Rättade ett stavfel.)


Last edited by HCL on Fri Jan 06, 2017 11:54, edited 3 times in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Appropå:
Foundation First wrote:
Vi är några kvar som pratar Tune Dem kul,inte ens Linn själva gör ju det längre.....sorgligt.
Linn referar faktiskt fortfarande till att de tillämpar tune-dem. I vilken utsträcknng är dock oklart och de har onekligen tonat ner allt prat om tune-dem i sin marknadsföring. Kanske för att det stöter bort fler än det attraherar? På kort sikt är det troligen klokt, men om det också är klokt på lång sikt är väl inte helt klart.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 12:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Linn blev ju det dom blev pga olika byggstenar,där Tune Dem var en viktig del.Nu verkar dom riva tidigare byggstenar som dom tog marknadsandelar på och samtidigt vända sig till en ny kundkategori.
Förstår egentligen inte strategin,vi som lärt oss och tillämpat Tune Dem vet ju vilket ypperligt redskap det är.
Hela Linns upplägg byggde ju på det,80-90 samt 2000-talet.Göran Rudling argumenterade ju sig blodig mot Ljudtekniska Sällskapet i frågan bara i Sverige.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 13:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Tempo,rytm och tajming är viktigare än melodi = stampa takten är bättre än tune dem


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Linn blev ju det dom blev pga olika byggstenar,där Tune Dem var en viktig del.Nu verkar dom riva tidigare byggstenar som dom tog marknadsandelar på och samtidigt vända sig till en ny kundkategori.
Förstår egentligen inte strategin,vi som lärt oss och tillämpat Tune Dem vet ju vilket ypperligt redskap det är.
Hela Linns upplägg byggde ju på det,80-90 samt 2000-talet.Göran Rudling argumenterade ju sig blodig mot Ljudtekniska Sällskapet i frågan bara i Sverige.
Det får man fråga Linn och dess representanter om.

Spelulera kan man alltid...

T.ex.:
Linn kanske tycker att man nått vägs ände vad gäller traditionell (den av Linn definierade) tune-dem? Man kanske konstaterat att apparaterna redan (med viss marginal) passerat den kvalitetsnivå som en överväldigande majoritet av källmaterialet håller? Total skillnad i (upplevd då man lyssnar) tune-dem mellan apparater skulle därmed bli allt mindre och därmed inte lika viktig. Apparaterna (nästan oberoende av nivå - avseende just ursprunglig tune-dem) kanske gör det dom skall och det är faktorer utanför (installation, möbler, rum, ...) som har en allt mer avgörande påverkan? Jag spekulerar givetvis, men det är länge sedan många noterat att det är helt avgörande hur anläggningen installerats och att en väl injusterad äldre eller enklare anläggning kan prestera mycket mer (musikaliskt) tillfredsställande än moderna toppsystem. Det verkar dessutom som att de mest optimerade konstruktionerna (även enligt traditionell tune-dem) är notoriskt svåra att få att prestera tillfreddställande, men det går - om man lägger ner sin själ i att få till det ("rätt" elinstallation med rätt elkablar, "rätt" nätverksinstallation..., "rätt" möbler - "optimalt" placerade, rätt moment i varenda skruv i apparaterna, alla kontaktpunkter "rätt" vända - ett dj-a meck med fem-kanaliga aktiva system...). Man kan förstå om Linn ser det som ett problem. Apparaternas "tydlighet" är givetvis deras tillgång, men också deras största nackdel.

Notera att jag skriver om "traditionell" tune-dem (=silent repetition of the tune and how easy, or not it is to remember or recreate a tune after hearing it) till skillnad från den "variant" som många tycks förespråka nu för tiden, som går ut på att mer fokusera på vilken (hur mycket?) känsla som anläggningen lyckas förmedla från en inspelning. Detta är ju inte egentligen tune-dem (enligt definitionen), även om det också är ett kraftfullt verktyg, om än en aning förrädiskt.

Kanske kan man använda tune-dem för att välja hifi-tillverkare (skilja dom som kan från dom som inte kan) och därefter gå på mer finlir, hur väl lyckas en anläggning förmedla den känsla man vill komma åt? Där har det ju visat sig att inte ens (tidigare) hard-core linnister alltid är helt överens. Oftast är vi det, men inte alltid.

Man kan givetvis dra upp andra scenarion där man i Linns ledning inte förstått värdet av och vikten av tune-dem för Linn själva eller att man inte haft uthållihget eller kompetens att låta sin utveckling styras hårdare av tune-dem och att driva "attention to detail" tillräckligt hårt.

Som alltid är saker och ting inte enkla, så en kombination av allt kanske är bästa gissningen?


Last edited by HCL on Fri Jan 06, 2017 15:11, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 13:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Har en tanke om detta linnkan,men väntar så jag slipper skriva på telefonon

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
linnkan wrote:
Tempo,rytm och tajming är viktigare än melodi = stampa takten är bättre än tune dem
Vad som är viktigast är en sak.

Tune-dem är universellt användbart och pålitligt eftersom det bygger på att man evaluerar prestanda på ett förhållandevis objektivt sätt. Detta är kärnpunkten. Att ta fasta på något man faktiskt kan bedömma och faktiskt effektivt kunna utesluta att väga in subjektiva åsikter om återgivningen.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 06, 2017 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tune dem är, enligt min uppfattning, en metod som används när en utvärdering görs om man upplever att t ex en apparat, kabel eller installation är bättre eller sämre än det man jämför med. Det är ingen metod som används för att lyssna på musik. När valet av apparater och övriga tillbehör är gjort samt dessa, som man upplever, är rätt installerat, så används inte längre tune dem utan man lyssnar på den musik som återges av anläggningen.

Att tune dem ”effektivt skulle kunna utesluta att väga in subjektiva åsikter om återgivningen” är enligt min mening uteslutet. Det går inte att bortse från ett subjektivt tyckande oavsett om det är "stort eller litet". Gillar man Linn så går man omedvetet (eller medvetet) in med en positiv inställning. Ogillar man eller i förväg är ”skeptisk” till ett eller flera andra märken så har man på motsvarande sätt en (mer eller mindre) negativ inställning.

Hade tune dem varit objektivt så hade det bara funnits EN tillverkare som på det mest naturtrogna sätt kan återge det som finns på musikmediat. Och det kanske det gör för en del, men verkligheten är en annan. Det tyder den mängd tillverkare som finns och dito mängd olika kombinationer av musikanläggningar som vi valt att ha i våra hem.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2017 22:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har avstått att lägga mig i tråden, med så många svar..... Tills nu :-)

Men, vad handlar det om?

Någon försöker skapa ett förhållningssätt för att kunna bedöma hårdvara?

Allt för många tittar på prislappen, de tittar på logotyper,, de lyssnar på de som hyllar, eller dissar.



Låter det bra så är det bra!

Jag har aldrig fokuserat på annat än mina känslor när jag lyssnar på musik. Tyvärr var inte förutsättningarna så goda iom att jag först inte insett vikten av hårdvara och detaljer med tuning. (Mitt första besök med LP12 ändrade för all min framtid min inställning till all musik! Jag hade aldrig hört talas om Linn, och visste inte om det var dyr eller billig utrusning)

Men läser man Linns dokument om Tune Dem så känner jag att det är många motsägelsefulla saker.

Låter det bättre så är det bättre! Samtidigt så är Linn, och många andra, extremt intresserade av att sälja in sina egna förbättringar. De skall även presenteras på ett speciellt sätt.

Min uppfattning är att Linn är mycket duktiga på produktifiering och paketering! De lyckas hålla sina produkter vid liv, behålla kunderna, få nya kunder och detta utan att produkterna kannibalisera på varandra.

Jag är i grunden en som är skeptisk till hokus pokus, men ändå är jag intresserad och tillåter mig att bli överbevisad.


Så, vad tusan är Tune dem? Är det en lathund för att säljare skall hjälpa kunder att välja rätt nivå av produkter? En guide kring vilka produkter som skall demas för att tydligast få kunden att kunna avgöra vad de gillar bäst?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Jan 24, 2017 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Linn kanske tycker att man nått vägs ände vad gäller traditionell (den av Linn definierade) tune-dem? Man kanske konstaterat att apparaterna redan (med viss marginal) passerat den kvalitetsnivå som en överväldigande majoritet av källmaterialet håller? Total skillnad i (upplevd då man lyssnar) tune-dem mellan apparater skulle därmed bli allt mindre och därmed inte lika viktig.
Hoppas verkligen att din spekulation av hur Linn tänker, inte stämmer
HCL wrote:
Man kan givetvis dra upp andra scenarion där man i Linns ledning inte förstått värdet av och vikten av tune-dem för Linn själva
Ivor har varit tydlig med intentionen att tona ned "det som skrämmer bort kunder", tex tweak, komplicerad installation och det som är svårt att förstå.
Tune-dem var borta från hemsidan men är glädjande nog på väg tillbaks.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 03, 2018 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Info om tune-dem fortfarande på Linns hemsida:

https://www.linn.co.uk/tunedem


Top
   
PostPosted: Thu Jun 09, 2022 11:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
HCL wrote:
Info om tune-dem fortfarande på Linns hemsida:

https://www.linn.co.uk/tunedem
Det är frapperande hur dåligt de flesta högtalare i dagens hifibutiker låter .
Det saknades ofta kunskap förr, men nu verkar kunskapen angående installation av apparater och högtalare tyvärr vara nästan obefintlig. Undantaget är väl fortfarande Linnbutikerna i sverige, med de handlare som fick lära sig tunemethod av Göran på 80-talet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited