selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page 1 2 3 4 523 Next
Author Message
 Post subject: Frågetråd om Tune dem
PostPosted: Sun Jul 22, 2007 23:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
En beskrivning av Tune dem-metoden finner ni exempelvis här.

Alla typer av funderingar kring metoden tar vi upp här, så hjälps vi alla åt att besvara de frågeställningar som dyker upp eftersom. Blir det en längre tråd kan man göra en kort FAQ i detta första inlägget med de vanligaste frågorna. Känner ni själva för att skriva en fråga ni tycker uppkommer här ofta och själv besvara den går det givetvis bra!


Top
   
PostPosted: Wed Oct 29, 2008 13:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Ja jag har en fråga. Lejonklou säger att det låter falskt om tunen är dålig. Men musikalitet har väl inte med om det är falskt eller rent att göra, utan hur följsam melodin rythmen är. Iof kan det kanske uppfattas som lite falskt, men tonerna är ju fortfarande rätta i höjdled. ett A är 440hz..

Som jag förstått det så är omusikaliskt att mörkare och ljusare toner inte infinner sig samtidigt pga av typ fasvridning eller nått. Altså basen och trummisen låter otajt, och detta skapar omusikalitet.. eller är jag ute och cyklar?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Oct 29, 2008 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hej doze84!

Jag tycker att det beror på vilken musik man spelar hur man uppfattar bättre/sämre. På till exempel ett piano tycker jag ofta att det låter som att pianot är ostämt när en sämre komponent kopplas in, högtalarna står på fel plats etc.

Med annan musik kan det kännas precis som du beskriver det; att bas och diskant kommer i otakt och bandet låter otajt. Tyvärr har det inte så ofta med fasvridning att göra, det kan mätmässigt vara pyttesmå skillnader som att distorsionen får ett annat spektrum. Medan en stor skillnad i distorsionsspektrum kan upplevas som helt acceptabel ur det "Tunemässiga" perspektivet.

Det känns som att det finns massor att lära inom området mätningars relation till hur musiken uppfattas...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 08:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hade en fråga här men fick svaret genom att lusläsa Lejonklou's beskrivning av tune dem tror jag.

Men jag kan dubbelkolla. . .
Har jag förstått det rätt om jag tolkar detta med att följa melodier och sen känna av om andra instrumenten hjälper eller försvårar för dig att följa den melodin, endast är en annan teknik för att lyssna om det låter samspelt eller inte??

Mvh en linnistlärling


Top
   
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Finns en mängd olika sätt att "tune demma", jag försöker att koppla bort hjärnan o bara känna...förstår jag musiken mer/mindre?
Man kan kalla det olika saker tex; spelar musikerna mer/mindre i takt&tillsammans (samspelta)

Andra metoder är att tex upprepa melodin, hur svårt var det? Den tycker jag inte passar mig...

Dock, om man testar tillsammans med en person som visar fattar man grejjen direkt.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 24, 2008 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
doze84 wrote:
Har jag förstått det rätt om jag tolkar detta med att följa melodier och sen känna av om andra instrumenten hjälper eller försvårar för dig att följa den melodin, endast är en annan teknik för att lyssna om det låter samspelt eller inte??
Jag skulle säga att det centrala med idén är att koppla bort "intellektet" så mycket som det bara går och istället fråga sig själv vilka känslor som framkallas av musiken man spelar. Egentligen är det inte konstigare än att lyssna på musik som vanligt, trots att det är en utvärderingssituation. Alltså: fråga inte hur bra höglalarna är, fråga hur bra musiken är. Utvärdera helst med musik som du inte har hört förut, låtar man redan gillar är ju bra i en köksradio och gör det lättare att börja fokusera på hur det "låter".

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Om man inte vill använda helt okänd musik hela tiden - för mig funkar det inte då jag ibland gör så många jämförelser i rad att det blir brist på nya låtar - så kan man med fördel välja stökiga, slamriga låtar. Eller såna man inte tycker låter nåt vidare bra. Eller låtar man aldrig riktigt har gillat, till exempel den sämsta låten på en i övrigt bra skiva. Det som ofta fungerar sämst är att välja låtar som man tycker låter jättebra på stereon.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 10:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nu är Lejonklou proffsinstallatör och jag själv medioker hemmapulare men håller med ovan till 100%. Bra låtar tycker jag är svåra att jämföra, har mycket lättare att jämföra i skalan "mindre eller mera illa" / "mindre eller mera rörigt" än bra/bättre har jag upptäckt. Så det är inte bara dåligt att mycket hårdrock är dåligt inspelat, en fördel när man ska tuna systemet även om man inte vill lyssna på sånt annars. :wink:

Edit: Sen kanske man bör lyssna på andra genres för att tuna ordentligt också(?) men åtminstone vid komponentjämförelser tycker jag det fungerar bättre.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Lejonklou wrote:
med fördel välja stökiga, slamriga låtar. Eller såna man inte tycker låter nåt vidare bra.
Precis, då hamnar du inte i fällan "låter det snyggt?" ...och kan istället lyssna efter hur bra det låter.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hm, om man ska rikta in sig på skivor med "mindre bra" ljud samt med stökigare musik, så kommer jag osökt att tänka på Metallicas nya som en inte helt oäven kandidat för tunedemande :lol:


Top
   
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Jag kan varmt rekommendera Mötley Crüe:s första skiva: Too fast for love.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 08:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hur funkar det att använda musik som är exakt i timing utan mänskliga tidsförskjutnungar någonstans, dvs elektronisk musik. Borde inte det hjälpa så slippar man lyssna på många olika låtar för att vara säker att det är en förbättring av transparent timing och inte överdrift åt något håll.?? Altså jag menar, basisten kanske är efter när han spelar, och om han blir mera korrekt än i verkliga livet genom en musikalisk färgning så har man ju en felaktig timing som låter bättre vilket man inte vill ha. Då kanske elektronisk musik är bra???

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
det funkar inte riktigt så, hinner bara förklara en kortis nu men andra kan säkert fylla på.

Alltså, musikalitet är SÅ mycket mer än bara takt och tidsförstjutninger. Du kan tom höra skillnad med tune dem på EN ton!
Är det mer musikalsikt är anslaget mer "rätt"...
Skriver detta för du ska förstå att det är mer komplext än vi kanske vet idag.
Är SÅ mycket vi inte vet om hur människan uppfattar musik och hur man ska reproducera musik.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2250
Faktum är att jag har tyckt mig höra skillnader bara av ljudet som uppstår när man lägger picupen i spåret. :oops:

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
henriklh wrote:
Faktum är att jag har tyckt mig höra skillnader bara av ljudet som uppstår när man lägger picupen i spåret. :oops:
Vid intuning av högtalare? Jo.. jag också. Måste vara inbillning... :roll:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page 1 2 3 4 523 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited