selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
siffernisse wrote:
pekka71 wrote:
för mig är det väldigt enkelt, blir jag berörd av musiken vill jag försätta lyssna. blir jag glad, sorgsen eller på festhumör av det som spelas, ja då har systemet något som är rätt, däremot om systemet är detalj rikt eller jag hör basgången mera tydligt är av mindre betydelse finns inte beröringspunkterna där så åker snabbt telefonen fram och man börjar titta på den eller fundera vad man ska äta när man kommer hem, tyvärr har ofta de exaktsystem det sista, väldigt tydligt, supertight bas hela systemet andas digital robot och inte levande människor

Givetvis överdriver jag lite, men i stort är det så jag upplever exakt, med undantag från akudorik som hade något
Godtycklig och oseriöst flummig utvärderingsmetodik på delsystemnivå blir detta. Din inställning och dagsform kommer här att ha stor inverkan på om du blir berörd/tillåter dig bli berörd. Du kommer även tvingas jämföra med något från ditt ljudminne. Detta är ju din ända referens.

På detta sätt kan man utvärdera en total installation med alla bidragande faktorer tillsammans i bästa fall, men det bör isåfall göras vid flera tillfällen för att försöka utesluta tex. dagsform, hörseln är otroligt adaptiv. Tror du/ni att man kan dra några slutsatser kring enskild teknisk lösning i en anläggning med denna metodik tycker jag att ni ska tänka om.
Efter att ha lyssnat på system över hela Sverige, kanske 100 st i hemma miljö eller mera, så får du en ganska klar bild när systemet presterar enligt mitt sätt att se på saken, ska jag vara helt ärlig så kanske det är 5-10% som är riktigt bra, däremot om man ska jämföra hur detaljerat ett system är mot ett annat från ljudminnet blir det nästan omöjligt eller hur tydlig fiolen var i en viss slinga, för då lyssnar man inte till helheten

Givetvis påverkar dagsform om man ska utvärdera ex 2 olika kablar där skillnaderna kan vara små, däremot så hör man ofta om ett system presterar eller inte, redan innan man kliver in i bostaden om det är igång, sen kommer ju förändringar även i ett bra system alltid att vara bättre/sämre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
"...däremot så hör man ofta om ett system presterar eller inte, redan innan man kliver in i bostaden om det är igång..."
:roll:


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
pekka71 wrote:
"...däremot så hör man ofta om ett system presterar eller inte, redan innan man kliver in i bostaden om det är igång..."
:roll:
Jag är lite kluven här. Kommentarer som "det lät bra redan i köket", "min sambo tyckte det lät bättre när hon duschade" och andra liknande kommentarer känns mest som skrönor.

Å andra sidan har jag iofs varit med om att det låtit bättre i köket än i vardagsrummet framför stereon. Så än så länge lyssnar/läser jag kommentarer som dessa, accepterar dem som tyckande och väntar till bedömning tills jag själv hamnar i samma situation.

När det gäller Exakt, det är ett system med enorm utvecklingspotential (hoppas jag inte behöver äta upp de orden) som redan idag är långt bättre än andra Linn-system i samma prisklass.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Linncredible wrote:
Sportis: Jag har en gammal platta med inspelningar med Charlie Parker, måste vara från 40-talet. Live-tagningar, bitvis riktigt usel inspelningskvalitet. Grötigt, svårt att höra vad musikanterna spelar etc. Fråga: om jag lyssnar på denna i en anläggning (A) då jag blir trött av "ljudgröten" efter en halv låt (och slutar att lyssna) och senare lyssnar på samma platta i en anläggning (B) då jag lyssnar på plattan utan avbrott och njuter av den, inklusive de enskilda musikanternas insatser, musikanternas samspel etc, är detta som du ser det ett tecken på att den senare anläggningen (B) presterar bättre ur ett tune dem-perspektiv (musikalisk förståelse) eller kan det vara ett tecken på att den andra anläggningen (B) presterar bättre ur något annat perspektiv (X) än tune dem/musikalisk förståelse som leder till detta resultat vad gäller min upplevelse?

Frågan kan uppfattas som något abstrakt, men jag hoppas du hittar någon "ingång" i frågeställningen och kan relatera till den.
ursäkta missade detta...

Svårt att svara på men KAN vara annat som gör att man föredrar B.
Min erfarenhet är att det är lätt att bli förförd av "fint ljud" och att man "tydligt hör alla musiker och vad de spelar".
Inget att be om ursäkt för, tack för svar!

För mig känns det dock konstigt att det, om man

I. "tydligare hör alla musiker och vad de spelar" - både individuellt och hur de samspelar (melodi, rytm etc) - OCH samtidigt
II. njuter mer av upplevelsen OCH samtidigt
III. mer "sugs in" i musiken och bara vill lyssna mer och mer (dvs hellre lyssna på hela plattor mer än enstaka låtar etc)

vid lyssning på en anläggning jämfört med lyssning på en annan, skulle handla om något annat än bättre musikalisk förståelse?!?

Kommentarer, synpunkter?!?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Tue Dec 16, 2014 18:07, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
pekka71 wrote:
....redan innan man kliver in i bostaden om det är igång.....

Håller absolut med. Och att höra att det är bra i ett angränsande rum låter sig alltid göras.

TD avgör om det är bättre eller sämre vid en jämförelse. Att jämföra med ljudminnet är såklart vanskligt om skillnaden är liten men vid solklara fall är det enkelt.
Dagsform och alkohol påverkar men återigen, de som har koll på TD hör om ett system är bra eller inte.

Erik


Top
   
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 18:32 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag håller med Erik om detta, alltså att en Tune Dem är en direkt jämförelse mellan två alternativ, där syftet är att konstatera vilket av dessa två alternativ som är bättre eller sämre. Och att det blir vanskligare då man försöker gradera system baserat på enbart en enskild provlyssning, eller jämföra system baserat på lyssningsminnen. Sedan kan man ju absolut bilda sig en uppfattning huruvida ett system är bra på att återge musik eller inte. Och har man lyssnat på många anläggningar så är såklart ljudminnet att jämföra med större. Men det kan väl konstateras att uppfattningarna kring en viss anläggnings företräden skiljer sig mer då dessa diskuteras utifrån bedömningar och ljudminnen, snarare än direkta jämförelser mellan två alternativ.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
pekka71 wrote:
däremot så hör man ofta om ett system presterar eller inte, redan innan man kliver in i bostaden om det är igång
Jag håller med till 100%. Jag har fönstren i vardagsrummet på glänt större delen av året och även när vi är ute på gräsmattan hör vi om nått är fel. Det är sällan det händer, trots att det är en mycket gammal Linn-anläggning svänger det som f-n men ibland har nån dragit in dammsugaren i nån av burkarna el liknande så man får justera.

Carl


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 02:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
siffernisse wrote:
pekka71 wrote:
för mig är det väldigt enkelt, blir jag berörd av musiken vill jag försätta lyssna. blir jag glad, sorgsen eller på festhumör av det som spelas, ja då har systemet något som är rätt, däremot om systemet är detalj rikt eller jag hör basgången mera tydligt är av mindre betydelse finns inte beröringspunkterna där så åker snabbt telefonen fram och man börjar titta på den eller fundera vad man ska äta när man kommer hem, tyvärr har ofta de exaktsystem det sista, väldigt tydligt, supertight bas hela systemet andas digital robot och inte levande människor

Givetvis överdriver jag lite, men i stort är det så jag upplever exakt, med undantag från akudorik som hade något
Godtycklig och oseriöst flummig utvärderingsmetodik på delsystemnivå blir detta.
Trist påhopp Siffernisse :(

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 09:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
pekka71 wrote:
siffernisse wrote:
pekka71 wrote:
för mig är det väldigt enkelt, blir jag berörd av musiken vill jag försätta lyssna. blir jag glad, sorgsen eller på festhumör av det som spelas, ja då har systemet något som är rätt, däremot om systemet är detalj rikt eller jag hör basgången mera tydligt är av mindre betydelse finns inte beröringspunkterna där så åker snabbt telefonen fram och man börjar titta på den eller fundera vad man ska äta när man kommer hem, tyvärr har ofta de exaktsystem det sista, väldigt tydligt, supertight bas hela systemet andas digital robot och inte levande människor

Givetvis överdriver jag lite, men i stort är det så jag upplever exakt, med undantag från akudorik som hade något
Godtycklig och oseriöst flummig utvärderingsmetodik på delsystemnivå blir detta. Din inställning och dagsform kommer här att ha stor inverkan på om du blir berörd/tillåter dig bli berörd. Du kommer även tvingas jämföra med något från ditt ljudminne. Detta är ju din ända referens.

På detta sätt kan man utvärdera en total installation med alla bidragande faktorer tillsammans i bästa fall, men det bör isåfall göras vid flera tillfällen för att försöka utesluta tex. dagsform, hörseln är otroligt adaptiv. Tror du/ni att man kan dra några slutsatser kring enskild teknisk lösning i en anläggning med denna metodik tycker jag att ni ska tänka om.
Efter att ha lyssnat på system över hela Sverige, kanske 100 st i hemma miljö eller mera, så får du en ganska klar bild när systemet presterar enligt mitt sätt att se på saken, ska jag vara helt ärlig så kanske det är 5-10% som är riktigt bra, däremot om man ska jämföra hur detaljerat ett system är mot ett annat från ljudminnet blir det nästan omöjligt eller hur tydlig fiolen var i en viss slinga, för då lyssnar man inte till helheten

Givetvis påverkar dagsform om man ska utvärdera ex 2 olika kablar där skillnaderna kan vara små, däremot så hör man ofta om ett system presterar eller inte, redan innan man kliver in i bostaden om det är igång, sen kommer ju förändringar även i ett bra system alltid att vara bättre/sämre
+1 Pekka71

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 09:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Ser man på den massiva förbättringen på LP12-komponenter de sista åren är det uppenbart att det analoga R/D-teamet hos Linn har samma ideal.
På den digitala sidan är det inte tydligt vilket ideal man har.
Hoppas Linn väljer rätt

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Erik wrote:
pekka71 wrote:
....redan innan man kliver in i bostaden om det är igång.....
Håller absolut med.
Skulle ni kunna tydliggöra "innan man kliver in i bostaden" och dess förutsättningar. Jag är nyfiken.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Svårt att svara på men KAN vara annat som gör att man föredrar B.
Min erfarenhet är att det är lätt att bli förförd av "fint ljud" och att man "tydligt hör alla musiker och vad de spelar".
Inget att be om ursäkt för, tack för svar!

För mig känns det dock konstigt att det, om man

I. "tydligare hör alla musiker och vad de spelar" - både individuellt och hur de samspelar (melodi, rytm etc) - OCH samtidigt
II. njuter mer av upplevelsen OCH samtidigt
III. mer "sugs in" i musiken och bara vill lyssna mer och mer (dvs hellre lyssna på hela plattor mer än enstaka låtar etc)

vid lyssning på en anläggning jämfört med lyssning på en annan, skulle handla om något annat än bättre musikalisk förståelse?!?

Kommentarer, synpunkter?!?
Observera ordet KAN. :wink:
Hade du bara skrivit ökad musikalisk förståelse hade jag sagt oreserverat JA.

Är lätt att lockas av snyggt ljud etc, trots att musikalisk förståelse blir sämre.


Top
   
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Quote:
Min erfarenhet är att det är lätt att bli förförd av "fint ljud" och att man "tydligt hör alla musiker och vad de spelar".
Intressant! Mina erfarenheter går åt det motsatta hållet. Min erfarenhet av renodlat audiofila anläggningar där man hör varenda andning brukar just upplevas som extremt jobbiga då man spelar en sämre inspelning eller skiva (parkerplattan) .
Håller med dig om det du skriver, men det var inte det jag menade i mitt citat. Se tidigare inlägg ikväll
Lupus wrote:
Sportis, som jag förstår din hållning till TD så kan man inte heller säga att något är bättre eller sämre enl TD. Då det endast är en metod för att jämföra olika produkter mot varandra. Har jag tolkat dig rätt?
Bättre eller sämre är ju svårt att säga om man inte jämför, men det är enkelt att direkt höra (även då man öppnad ytterdörren o ska kliva in) om det är BRA eller inte.
Hur bra eller hur dåligt är svårare. Men skit samma, är det BRA så är det.

Dock med massa erfarenhet kan man höra utan att jämföra om ett Majik-system presterar på "majiknivå" eller om något behöver fixas till i installationen. Erfarna handlare kan detta! Vissa Linnister med...
På samma sätt som en erfaren Porschemek direkt kan avgöra hur bilens chassi, bromsar, styrning, motor presterar - givet en "normal" bil med samma spec. utan att köra flera bilar efter varandra


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 17, 2014 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Min bild av dagens Sverige:
Sverige håller på att falla i bitar, igår var det svenska folket enade i åtgärder som KEEL, DS och RADIKAL var av godo.
Helt ok att tycka olika, ingen fara.
Lupus wrote:
Idag splittras vi beträffande fenomenet EXAKT, en tänkbar förklaring skulle kunna vara butikernas förutsättningar. Jag tror inte att det räcker som förklaring, min bild är att det finns fler fenomen som där åsikterna går i sär men där det inte blivit lika tydligt.
Det jag tänker på i första hand är nyttjandet av möbler där den västra fraktionen står enade med den norra, men även betydelsen av TP-kabel och super NAS-ar något som inte är så hett i vår östliga fraktion.
var ett himla tjafs på forumet då DS kom avseende kablar o rack till DS. Det verkar lagt sig. Kanske för att så många själva hört förbättringarna numera.
Lupus wrote:
Jag har inte läst alla inlägg på våra fora, men jag kan inte påminna mig om att jag läst om någon som föredrar dagens linn-högtalare i aktivt tillstånd utan exakt.
Det har flera skrivit om, jag tex.
Lupus wrote:
Här kommer den springande punkten, jag tror att allt är högst subjektivt. Och att sömn, stress etc påverkar på samma vis som alkohol. Dessutom så har grupptryck en kraftig inverkan på vad vi tycker. Det enda som vi kan bedöma är ett system i sin helhet, det är omöjligt att höra att ett par högtalare är grymma om man har kass elektronik, eller dålig uppställning. Vi ska bara inte förutsätta att alla har samma ideal och lyssnar efter samma saker, då vi blir inskolade av de vi umgås med, ser upp till och kanske inte minst våra egna anläggningar.
Klart idealet påverkar, även grupptryck.
Nej, man ska nog inte jämföra prylar om man är uttröttad o stressad, heller inte påverkad av droger.
Men vidhåller att TD är en objektiv metod.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 12:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
MNn wrote:
siffernisse wrote:
pekka71 wrote:
för mig är det väldigt enkelt, blir jag berörd av musiken vill jag försätta lyssna. blir jag glad, sorgsen eller på festhumör av det som spelas, ja då har systemet något som är rätt, däremot om systemet är detalj rikt eller jag hör basgången mera tydligt är av mindre betydelse finns inte beröringspunkterna där så åker snabbt telefonen fram och man börjar titta på den eller fundera vad man ska äta när man kommer hem, tyvärr har ofta de exaktsystem det sista, väldigt tydligt, supertight bas hela systemet andas digital robot och inte levande människor

Givetvis överdriver jag lite, men i stort är det så jag upplever exakt, med undantag från akudorik som hade något
Godtycklig och oseriöst flummig utvärderingsmetodik på delsystemnivå blir detta.
Trist påhopp Siffernisse :(
? vad menar du med det?

Godtyckligt=Slumpmässig
Oseriöst flummig utvärderingsmetodik=Motsatts till stringent metod, ingenjörsmässig utvärderingsmetodik som Linn själva förespråkar. Ändra bara en konstant åt gången vid jämförelse (A/B).
Delsystemnivå=Det var Exakt tekniken som avhandlades här som är en del i ett större sammanhang(total installation).

Uttala sig om en specifik teknisk lösning i en total installation genom att bara använda sig av ljudminnet från olika lyssnings sejourer runt om i Sverige (under flera års tid dessutom!) kan aldrig bli annat än godtyckligt, (godtyckligt i jmf med A/B mtod då).

Man ska väl även tänka på att Exakt är nytt, så de flesta anläggningar med dessa prylar är nyinstallerade. Personliga erfarenheter är att man kan behöva mycket tid för att justera in allt så det sista faller på plats. Även om man hyr in en konsult för högtalarjusteringen e.t.c. för att snabba på processen(vilket jag rekommenderar) så behövs det ändå mycket tidskrävande optimering runtomkring själva installation om det ska låta riktigt bra. Vilket kan ta lång tid i anspråk. Beroende på rummet kan förutsättningarna vara så att anläggningen aldrig kommer att kunna prestera på topp. Exakt har väl kanske lite större möjligheter här iomed rumskorrigeringen

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Sat Dec 20, 2014 20:59, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 119 20 21 22 23 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited