selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 22 23 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 04, 2013 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Lupus wrote:
jag har hört många hävda att Kan är en värdelös högtalare enl TD
Jämfört med vad? undrar jag då. Om det är jämfört med vad som helst så har jag aldrig hört någon som kan Tune dem säga det. Det här påminner om ditt exempel med musiksmak; att de som använder Tune dem skulle lyssna på ett fåtal utvalda skivor, när jag anser att det är precis tvärt om. Vad är det för personer du refererar till och hur många är de? De kanske säger att de kan Tune dem medan de inte har en aning?
Lupus wrote:
En sak som jag själv inte förstår men kanske övertolkar är att analysera huruvida instrumenten låter välstämda eller inte.
Jag har viss erfarenhet av att stämma instrument, då främst klavérinstrument och förknippar främst ostämda instrument med svängningar i övertoner. Är det detta som avses? Eller bokstavligt att ackord inte låter rena?
Att instrument upplevs som välstämda är Tune dem! Vissa lyssnar nästan bara efter det, men det är inte det enda förhållningssättet. Om låten man spelar består av en superdistad gitarr och trummor kan ett fokus på hur skickligt och uttrycksfullt framförandet är vara mer gångbart, tycker jag. Men visst går det att stämma även superdistade gitarrer, så båda dessa fokus leder till samma svar.
Lupus wrote:
2. Jag tycker mig skönja en kritisk hållning som mot alla äldre produkter som ofta förklaras med bristfällig TD.
Jag tror att det beror på vem du frågar. Om du frågar någon som säljer Linn så håller jag med om att de rätt ofta favoriserar det senaste. Det är ju trots allt vad de lever av och det vimlar av begagnade äldre apparater att konkurrera med. Frågar du privatpersoner så går väl åsikterna lite isär vad gäller äldre top-of-the-line kontra nyare billigare. Jag tycker ofta att de nya slår de gamla på Tune dem. Top of the line-produkter har ofta ett fint ljud som inte de enklare har, oavsett årsmodell. Men musikalisk förståelse är något annat än fint ljud. Det kan låta ganska illa och ändå vara musikaliskt.
Lupus wrote:
I övrigt undrar jag likt Harald om någon har något tips på någon som är grym på att förevisa Tune Dem?
Jag läste just att du var på High Fidelity. De borde kunna demonstrera Tune dem, liksom alla Linnhandlare. Förr i tiden var det en självklarhet. Jag demonstrerar det gärna, så fort tillfälle ges.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Oct 05, 2013 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Fredrik!
Tack för ditt svar! Jag uppskattar att du tar dig tid att svara och att hjälpa mig i denna infekterade debatt som många upplever som uttjatad.
Quote:
Vad är det för personer du refererar till och hur många är de? De kanske säger att de kan Tune dem medan de inte har en aning?
Detta var gällande ett generellt påstående om att Kan skulle vara en dålig högtalare enl TD samt att jag antytt att "strikta TD anhängare skulle vara mer fokuserade på anläggningen än musiken". Hela resonemanget byggde på fördommar/förutfattade meningar från min sida efter att ha plöjt igenom denna tråd samt personliga kontakter med linnister. Syftet med att resonera runt dessa påståenden var inte att exemplifiera vilka det var eller hur många de är. Utan ett försök från min sida att skapa en förståelse för det som jag upplevde som en polarisering TD metoden (det som jag benämnde som Melodiker/Pragmatiker). Som du skriver så bygger dylika generaliseringar på ett konkret perspektiv. Ett exempel kunde vara: Strikta TD anhängare tycker att Kan är en sämre högtalare än Unik.

Jag är inte intresserad av att försöka belägga mina "fördomar" in absurdum utan att förstå metoden samt om det finns parametrar där metoden inte är fullständig i syfte att hitta den "mest musikaliska anläggningen".
Quote:
Top of the line-produkter har ofta ett fint ljud som inte de enklare har, oavsett årsmodell. Men musikalisk förståelse är något annat än fint ljud.
Det är det här med "fint ljud"/musikalitet som jag funderar lite över. Just det att jag finner att samtliga av linns top of the line system sedan 70-talet är bättre än dagens instegssytem. Må hända att jag då lyssnar efter "fint ljud" men jag kan ändå känna att min gamla metod var mer holistisk än att enkom följa melodier.

Dvs att lyssna på varje enskilt instrument, hur tydligt det går att separera, om ljudet låter tydligt och realistiskt.

Att anslaget är tydligt och ev biljud från instrumentet hörs.

Att ljudet är engagerande och att man lyssnar på musiken snarare än ljudet.

Att musiken utgör en helhet och att musikerna spelar tillsammans. (det är kanske främst på grund av denna parameter som jag alltid har valt Linn, har hört andra bra anläggningar som levererar välartikulerad musik, men allt låter uppseparerat och dött)
Quote:
Att instrument upplevs som välstämda är Tune dem! Vissa lyssnar nästan bara efter det, men det är inte det enda förhållningssättet. Om låten man spelar består av en superdistad gitarr och trummor kan ett fokus på hur skickligt och uttrycksfullt framförandet är vara mer gångbart, tycker jag. Men visst går det att stämma även superdistade gitarrer, så båda dessa fokus leder till samma svar.
Förstår jag dig rätt i att det handlar om att välstämda instrument endast är en metafor för att musiken har energi och spelglädje (kanske musikalitet i all enkelhet). Det är alltså inte en bokstavlig fråga om att instrumenten låter som att dom nyligen stämts? I så fall förstår jag dig och håller med dig till fullo!

Nästa steg blir helt klar att få TD instruerad för mig. Även om jag upplever att metoden är ganska enkel och lätt att begripa. Jag har fortsatt att jämföra små steg så gott som dagligen. Jag tror verkligen att det är en bra och tydlig metod för att tweaka och tuna sin stereo. Det jag ställer mig frågan om är om det är rätt att använda den som religion och bibel för att avgöra vilka produkter som är Bättre med stort B. Det är klart att individer som alltid lyssnar efter Tune Dem alltid kommer att tycka att produkter som presterar bra TD är bättre.

Det jag undrar över är om det verkligen räcker för att sätta ett likhetstecken mellan Tune Dem och Musikalitet (som för mig kanske är det ord som borde vara närmast synonymt med bättre).

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Oct 05, 2013 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Lupus wrote:
Det jag undrar över är om det verkligen räcker för att sätta ett likhetstecken mellan Tune Dem och Musikalitet (som för mig kanske är det ord som borde vara närmast synonymt med bättre).
Om vi nu ändå är inne på semantik och ordbetydelse. Ingen anläggning/apparat/högtalare är musikalisk. Begreppet förutsätter någon form av förståelse för musikens innehåll och det har ingen återgivningsapparat. Inte än i alla fall.

Däremot kan apparater förmedla musikalitet, dvs om sådan finns i inspelningen. En anläggning som kan få en omusikalisk tönt att låta musikalisk förvanskar dock signalen och kan ju knappast kallas för en god återgivare. Frågan är om en anläggning kan förvanska musiken på detta sätt och jag har aldrig varken kunnat klura ut detta själv eller fått något reellt svar på frågan från någon annan. Men det finns ju apparater som kan justera falsksång i realtid, så varför inte?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Oct 09, 2013 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Om vi nu ändå är inne på semantik och ordbetydelse. Ingen anläggning/apparat/högtalare är musikalisk. Begreppet förutsätter någon form av förståelse för musikens innehåll och det har ingen återgivningsapparat. Inte än i alla fall.
Jag är inte helt säker på om jag förstår dig, tyckte att jag var ganska så tydlig men mitt användande av musikalisk kanske kan misstolkas. Kan du själv redovisa din "hifi terminologi", vilka ord du tycker att man ska använda för att beskriva en produkt förmåga att förmedla musik.
Quote:
En anläggning som kan få en omusikalisk tönt att låta musikalisk förvanskar dock signalen och kan ju knappast kallas för en god återgivare.
Vilken anläggning är det du beskriver här? Jag har själv aldrig stött på någon.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
En stilla fundering. Hur skulle ni relatera TD till volym på anläggningen. Blir era anläggningar bättre TD-mässigt vid en viss volym?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Allt jag skrev försvann men svaret är ja.

Rummet påverkar mer vid högre volymer.

Elementen behöver lit energi för at få fart och bas hörs bara när de kommer upp lite i DB iaf lägre bas.

Utrustningen blir också mer ansträngd ved maxvolym och mer.

Digitala volymkontroller försämrar signalen mer och mer ju bort den är från 1:1
Altså en DS rätt in slutsteg låter kanske riktigt bra på volym 75 jämfört med 35 (80 tror jag är 1:1 hos Linn)

Mer förvrängning och dist upplevs som att man spelar på högre volym. JAg vet många som gärna spelar riktigt högt och menar det spelar Live, och det gör det iof, men det kräver en bra utrustning och bra rum för att det skall vara bättre TD. Men spelar man riktigt högt känner man musiken i kroppen..


Top
   
PostPosted: Sat Jun 21, 2014 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Intressant, tack för ditt svar!

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 14, 2014 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:
Diskussionen som sådan bekräftar min tes om att tune dem likt alla lyssningsmetoder är högst subjektivt. Musikalitet som parameter är lika objektivt som bra.
Dessa två meningar är motsägelsfulla eller vad missuppfattar jag?
Och Tune dem är INGEN lyssningsmetod, det är en utvärderingsmetod. Den är objektiv, ger alltid samma svar.
Men om man använder metoden för att jämföra takt, stampa foten, driv eller hur bra man hör...ja då kommer man fram till andra slutsatser. Inget konsigt med det. Och om DET är det viktiga för personen, ja då ÄR det ju DET man ska välja.
Jag väljer dock musikalisk förståele och utvärderar därefter!

Är därför inte konstigt att flera tycker olika om Exakt. Det gör Linnister ju om annat med.

PS Håller med att det Lupus säger är lite motsägelsefullt, du (Lupus) får gärna utveckla lite mer om du känner för't! :-) DS


Som Bill skriver, Exakt är i första hand en ljudförbättring, det räcker inte för mig.
Sportis: Jag har en gammal platta med inspelningar med Charlie Parker, måste vara från 40-talet. Live-tagningar, bitvis riktigt usel inspelningskvalitet. Grötigt, svårt att höra vad musikanterna spelar etc. Fråga: om jag lyssnar på denna i en anläggning (A) då jag blir trött av "ljudgröten" efter en halv låt (och slutar att lyssna) och senare lyssnar på samma platta i en anläggning (B) då jag lyssnar på plattan utan avbrott och njuter av den, inklusive de enskilda musikanternas insatser, musikanternas samspel etc, är detta som du ser det ett tecken på att den senare anläggningen (B) presterar bättre ur ett tune dem-perspektiv (musikalisk förståelse) eller kan det vara ett tecken på att den andra anläggningen (B) presterar bättre ur något annat perspektiv (X) än tune dem/musikalisk förståelse som leder till detta resultat vad gäller min upplevelse?

Frågan kan uppfattas som något abstrakt, men jag hoppas du hittar någon "ingång" i frågeställningen och kan relatera till den.

PS Lupus: Förtydliga gärna vad du menar (det som Sportis citerar), jag håller med honom om att det är lite motsägelsefullt och svårt att förstå. Jag anar att du med "lyssningsmetod" egentligen menar "metod för jämförelse m h a lyssning", det fattar jag, men resten av det du säger i citatet förstår jag inte. DS

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
Däremot så vill vi i bland dela med oss av vad vi upplevt och jämföra det mot något annat, då blir det lätt så att vi börjar säga att saker är bra eller bättre.
Varför skriva "blir det lätt så"?
Det är jättebra att säga att saker är bra eller bättre tycker jag.
Varje person har sin upplevelse och det är bra. Att han väljer det system han föredrar är bra. För alla.
Lupus wrote:
Och som jag tolkar dig sportis så är TD som utvärderingsmetod helt objektiv. Förutsatt att jag behärskar TD så kommer jag tycka att en anläggning presterar lika bra oavsett humör och vilken anläggning jag levt med senaste tiden. Dessutom så kommer mina upplevelser överensstämma med andra personer som också behärskar metoden.
yepp!
Lupus wrote:
Men även om jag har använt TD som metod så kommer jag att tycka att olika anläggningar låter olika bra i och med att vi har olika smak ex jag gillar ent tydlig och definierad bas, medan någon annan föredrar mycket detaljer (ex keltik vs A212).
Ja så är det men notera att jag anser att musikalisk förståelse ÄR det viktiga.
Går man efter något annat anser inte jag att man följer metoden fullt ut.
Dock kan det vara så att ÄVEN trots att man kommer fram till att 212 är bättre (=ger mer musikalisk förståelse) man inte kan försaka något (bas i detta fall)
Då tycker jag man ska vara ärlig mot sig själv o skriva att JA, 212 är mer musikalisk men jag väljer trots det Keltik, då det ger den dynamik o tryck som jag vill ha.
Tycker själv det är skitjobbigt att inte ha Komri, saknar draget hela tiden. :|
Skulle LÄTT försaka lite musikalitet för att få detta. Men det är ju jag det. Men inte för mycket musikalitet !
Lupus wrote:
Min erfarenhet är att humör, blodsocker, alkoholintag, stressnivå etc påverkar hur man upplever en anläggning avsevärt.
Alkohol påverkar ja, men dricker inte så mycket.
De andra påverkas inte enl mig. Ett BRA system kommer alltid att skapa förståelse av musiken oavsett hur man mår.
Ett DÅLIGT system gör det inte.
Enl mig är det därför enkelt att känna vad som är BRA resp inte bra. Hur bra eller hur dåligt kan man ju däremot inte säga säkert. Men skit samma - vissa system har DET, andra inte. Som Pekka beskrev...
Lupus wrote:
Det som blir rörigt är när när man å ena sidan säger att, Exakt presterar bra enl Tune Dem, eller att man upplever att Exakt inte ger samma musikaliska förståelse. Min bild är väldigt få som förhåller sig kritiska till exakt som fenomen föredrar 350 etc med samma setup utan exakt, eller har jag fel?
Hänger inte med i vad du vill förmedla här. Kan du utveckla?
Alla har lika rätt till sin åsikt enl mig.
Lupus wrote:
Det blir lite olika diskussioner, men jag tror att vi ska passa oss för att utgå från att det finns allmängiltiga ideal och att alla i grunden vill åt samma håll men har olika förmåga att behärska en utvärderingsmetod.
Ser man på den massiva förbättringen på LP12-komponenter de sista åren är det uppenbart att det analoga R/D-teamet hos Linn har samma ideal.
På den digitala sidan är det inte tydligt vilket ideal man har.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 02:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 451
Location: Övik
pekka71 wrote:
för mig är det väldigt enkelt, blir jag berörd av musiken vill jag försätta lyssna. blir jag glad, sorgsen eller på festhumör av det som spelas, ja då har systemet något som är rätt, däremot om systemet är detalj rikt eller jag hör basgången mera tydligt är av mindre betydelse finns inte beröringspunkterna där så åker snabbt telefonen fram och man börjar titta på den eller fundera vad man ska äta när man kommer hem, tyvärr har ofta de exaktsystem det sista, väldigt tydligt, supertight bas hela systemet andas digital robot och inte levande människor

Givetvis överdriver jag lite, men i stort är det så jag upplever exakt, med undantag från akudorik som hade något
Godtycklig och oseriöst flummig utvärderingsmetodik på delsystemnivå blir detta. Din inställning och dagsform kommer här att ha stor inverkan på om du blir berörd/tillåter dig bli berörd. Du kommer även tvingas jämföra med något från ditt ljudminne. Detta är ju din ända referens.

På detta sätt kan man utvärdera en total installation med alla bidragande faktorer tillsammans i bästa fall, men det bör isåfall göras vid flera tillfällen för att försöka utesluta tex. dagsform, hörseln är otroligt adaptiv. Tror du/ni att man kan dra några slutsatser kring enskild teknisk lösning i en anläggning med denna metodik tycker jag att ni ska tänka om.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 07:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Linncredible wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Lupus wrote:
Diskussionen som sådan bekräftar min tes om att tune dem likt alla lyssningsmetoder är högst subjektivt. Musikalitet som parameter är lika objektivt som bra.
Dessa två meningar är motsägelsfulla eller vad missuppfattar jag?
Och Tune dem är INGEN lyssningsmetod, det är en utvärderingsmetod. Den är objektiv, ger alltid samma svar.
Men om man använder metoden för att jämföra takt, stampa foten, driv eller hur bra man hör...ja då kommer man fram till andra slutsatser. Inget konsigt med det. Och om DET är det viktiga för personen, ja då ÄR det ju DET man ska välja.
Jag väljer dock musikalisk förståele och utvärderar därefter!

Är därför inte konstigt att flera tycker olika om Exakt. Det gör Linnister ju om annat med.

PS Håller med att det Lupus säger är lite motsägelsefullt, du (Lupus) får gärna utveckla lite mer om du känner för't! :-) DS


Som Bill skriver, Exakt är i första hand en ljudförbättring, det räcker inte för mig.
Sportis: Jag har en gammal platta med inspelningar med Charlie Parker, måste vara från 40-talet. Live-tagningar, bitvis riktigt usel inspelningskvalitet. Grötigt, svårt att höra vad musikanterna spelar etc. Fråga: om jag lyssnar på denna i en anläggning (A) då jag blir trött av "ljudgröten" efter en halv låt (och slutar att lyssna) och senare lyssnar på samma platta i en anläggning (B) då jag lyssnar på plattan utan avbrott och njuter av den, inklusive de enskilda musikanternas insatser, musikanternas samspel etc, är detta som du ser det ett tecken på att den senare anläggningen (B) presterar bättre ur ett tune dem-perspektiv (musikalisk förståelse) eller kan det vara ett tecken på att den andra anläggningen (B) presterar bättre ur något annat perspektiv (X) än tune dem/musikalisk förståelse som leder till detta resultat vad gäller min upplevelse?

Frågan kan uppfattas som något abstrakt, men jag hoppas du hittar någon "ingång" i frågeställningen och kan relatera till den.
Bump

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Detta är en tråd om exakt, det var dumt av mig att kasta bensin på tune dem elden i denna tråd. Problemet är att jag uppfattar att utvärderingsmetoden eller kanske snarare: otydlighet gällande vilka ideal man strävar efter vid nyttjande av TD resulterar i olika åsikter gällande exakts förträfflighet.

Min bild av dagens Sverige:
Sverige håller på att falla i bitar, igår var det svenska folket enade i åtgärder som KEEL, DS och RADIKAL var av godo.

Idag splittras vi beträffande fenomenet EXAKT, en tänkbar förklaring skulle kunna vara butikernas förutsättningar. Jag tror inte att det räcker som förklaring, min bild är att det finns fler fenomen som där åsikterna går i sär men där det inte blivit lika tydligt.
Det jag tänker på i första hand är nyttjandet av möbler där den västra fraktionen står enade med den norra, men även betydelsen av TP-kabel och super NAS-ar något som inte är så hett i vår östliga fraktion.


Jag har inte läst alla inlägg på våra fora, men jag kan inte påminna mig om att jag läst om någon som föredrar dagens linn-högtalare i aktivt tillstånd utan exakt.

Min teori

Samtliga fraktioner av Sverige (Öst, Väst och Nord) använder TD som utvärderingsmetod, men så kommer detta ord in: BRA eller BÄTTRE och när vi inte är överens så låter inte svaret vänta på sig: - "du kan inte nyttja utvärderingsmetoden". Som om alla skulle komma till samma slutsats så länge man nyttjar samma metod. Eller som de linn-representanter jag pratat med uttryckt sig. EXAKT är bättre på allt!

Eller för att vara tydlig, man benämner utvärderingsmetoder som
Quote:
Godtycklig och oseriöst flummig
Quote:
Varför skriva "blir det lätt så"?
Det är jättebra att säga att saker är bra eller bättre tycker jag.
Varje person har sin upplevelse och det är bra. Att han väljer det system han föredrar är bra. För alla.
Om jag tolkats som att jag inte tycker att alla har rätt till en egen åsikt så kan jag inte tolkas mer fel. Jag tycker mig bara se en hegemonisk syn på att det finns något som är bra. Orden som vi använder för att beskriva utrustningen benämner vi "parametrar" som om de vore faktiska mätbara staplar när det i själva verket är djupt värdeladdade ord som: dynamik, högupplöst eller god musikalisk förståelse (Jag har ännu inte träffad den som söker en anläggning som förmedlar sämre musikalisk förståelse. :D )

Min slutsats
Quote:
Alkohol påverkar ja, men dricker inte så mycket.
De andra påverkas inte enl mig. Ett BRA system kommer alltid att skapa förståelse av musiken oavsett hur man mår.
Ett DÅLIGT system gör det inte.
Enl mig är det därför enkelt att känna vad som är BRA resp inte bra. Hur bra eller hur dåligt kan man ju däremot inte säga säkert. Men skit samma - vissa system har DET, andra inte. Som Pekka beskrev...
Här kommer den springande punkten, jag tror att allt är högst subjektivt. Och att sömn, stress etc påverkar på samma vis som alkohol. Dessutom så har grupptryck en kraftig inverkan på vad vi tycker. Det enda som vi kan bedöma är ett system i sin helhet, det är omöjligt att höra att ett par högtalare är grymma om man har kass elektronik, eller dålig uppställning. Vi ska bara inte förutsätta att alla har samma ideal och lyssnar efter samma saker, då vi blir inskolade av de vi umgås med, ser upp till och kanske inte minst våra egna anläggningar.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
är kanske lite otydlig ibland men allt jag skriver är vad JAG tycker.
Jag förutsätter att alla inlägg här är egna åsikter och inte någon allmängiltig sanning. Det behöver man inte skriva varje gång man påstår något.

Att jag litar mer på vissa inlägg mer än andra är en annan sak.

/ B
Jag tycker att det är synd att nyanserna i språken urholkas på detta sätt. Om någon säger att "det är såhär" (syftande på en specifik företeelse) så är det väldigt lätt att tro att denna person anser att det är ett objektivt faktum att så är fallet. Om detta inte är skribentens avsikt är det ju bättre att säga att "jag tycker att det är så här". Inte minst eliminerar det risken för missförstånd och "tjafs". Sen att man, som Sportis är inne på, inte alltid orkar/hinner vara 100% konsekvent är en annan sak... vi är alla människor!!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
Sportis: Jag har en gammal platta med inspelningar med Charlie Parker, måste vara från 40-talet. Live-tagningar, bitvis riktigt usel inspelningskvalitet. Grötigt, svårt att höra vad musikanterna spelar etc. Fråga: om jag lyssnar på denna i en anläggning (A) då jag blir trött av "ljudgröten" efter en halv låt (och slutar att lyssna) och senare lyssnar på samma platta i en anläggning (B) då jag lyssnar på plattan utan avbrott och njuter av den, inklusive de enskilda musikanternas insatser, musikanternas samspel etc, är detta som du ser det ett tecken på att den senare anläggningen (B) presterar bättre ur ett tune dem-perspektiv (musikalisk förståelse) eller kan det vara ett tecken på att den andra anläggningen (B) presterar bättre ur något annat perspektiv (X) än tune dem/musikalisk förståelse som leder till detta resultat vad gäller min upplevelse?

Frågan kan uppfattas som något abstrakt, men jag hoppas du hittar någon "ingång" i frågeställningen och kan relatera till den.
ursäkta missade detta...

Svårt att svara på men KAN vara annat som gör att man föredrar B.
Min erfarenhet är att det är lätt att bli förförd av "fint ljud" och att man "tydligt hör alla musiker och vad de spelar".


Top
   
PostPosted: Tue Dec 16, 2014 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Min erfarenhet är att det är lätt att bli förförd av "fint ljud" och att man "tydligt hör alla musiker och vad de spelar".
Intressant! Mina erfarenheter går åt det motsatta hållet. Min erfarenhet av renodlat audiofila anläggningar där man hör varenda andning brukar just upplevas som extremt jobbiga då man spelar en sämre inspelning eller skiva (parkerplattan) .

Akudorik imponerade på just det sättet, att anläggningen verkligen lyfter all musik.

Sportis, som jag förstår din hållning till TD så kan man inte heller säga att något är bättre eller sämre enl TD. Då det endast är en metod för att jämföra olika produkter mot varandra. Har jag tolkat dig rätt?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 22 23 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited