selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 23, 2024 09:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Behov av nytt
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 17:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 12, 2006 16:53
Posts: 39
Location: Piteå
Jag har en hyfsad skivspelare (LP 12, Cirkus, sen Valhalla, Akito, Adikt), taskig cd-spelaare (Pioneer PD 900), mellan-taskig Luxmanförstärkare med rörförsteg och ett par passiva Keilidh.
Min fundering runt en budgetuppgradering är att investera i en Classic (för cd-verket och förstärkeriet), samt ytterligare ett slutsteg och aktiva kort till Keilidhhögtalarna.
Borde inte bli så våldsamt dyrt, åtminstone inte på begagnatmarknaden.
Men tänker jag fel. Finns det smartare lösningar för en tunn börs.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 17:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hej och välkommen hit! Jag skulle ge rådet att snegla på en Majik-I om du funderar på aktiv drift av Keilidh. (Enligt min åsikt kommer Keilidh mycket bättre till sin rätt i aktivt utförande.)

Förresten vill jag minnas att Kamarg här har en fräsch Majik med skivspelaringång till salu.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Liksom ahansson, tror det var 3500:- han skulle ha för sin. Håller med, känns som klockrent val för dig. Bara slå till :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Classik tar ju inte aktiva kort som Majik, och har ju inte någon phonoingång. Men det är ju en oslagbar CD/förstärkar - kombination för pengarna.

Men frågan är om du inte skulle fundera på Lejonklou Slipsik som RIIA + en beggad Classik. Det blir antagligen mycket bättre än aktivt med Majik + LK100/85 (eftersom RIIA:n är så mycket bättre) och inte så mycket dyrare. Dessutom får du ju en CD-spelare.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 20:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
På ett ungefär, vilken budget finns för investeringen? Och hur känner du att du vill prioritera mellan CD/vinyl?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 20:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 12, 2006 16:53
Posts: 39
Location: Piteå
Budgeten 10k, kanske 15. Jag spelar i dag hellre vinyl än cd på grund av svänget i LP 12:an jämfört med min nuvaranda spelare. Men med bra grjer skulle jag tänka mig att halva speltiden vinyl på grund av en jättesamling och halva tiden cd där allt nytt kommer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Classik är riktigt bra som insteg tycker jag

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 21:16 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
För 15 tusen blir mitt förslag Genki-6000, Kairn-6000 och LK100-3000. Så småningom lägg till 1-2 LK100 och aktiva kort.

Hmm, alternativt begagnad Lingo-6000, Genki-6000 och Majik-4000. (Tight med budget, men kanske kan priserna förhandlas något.)

Så kul det är att spendera andras pengar :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 12, 2006 23:23 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Aug 29, 2005 18:24
Posts: 19
Location: Stockholm
Jag skulle överväga en begagnad Classic Movie, eller t.o.m. en Classic Movie Di.

Själv köpte jag en Classic Movie Di från England för 15000 + frakt. Om man använder den bara som CD-spelare låter den bättre än många andra jag har prövat. Sedan har den dessutom 5.1-förstärkeri och avkodar både DTS och DolbyDigital. Det är en otrolig musikmaskin för pengarna.

När jag köpte mina första Linnprylar i mitten på 90-talet lånade jag hem en Wadia-spelare (minns inte beteckningen) för 35000, en Genki och en Ikemi. Jag var inte nöjd med någon av dem.

Jag antar att Ikemi har blivit bättre med åren så jag kan inte uttala mig om hur en sen modell låter, men min Movie Classic Di låter tillräckligt bra för att jag skall kunna glömma bort den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 00:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Sep 02, 2006 19:12
Posts: 16
Hej!

Jag har en LINN Majik (phonomodell) som jag tänker bli av med. (Finns under säljavdelingen).

Det är inte bara därför som jag skiver det här. Men de som har haft LINN Keilidh kan nog intyga med mig att det är inte en "liten" uppgradering att köra dom aktivt. Betydligt större än när man går aktivt på t.ex. Ninka. Och med en Majik kan du gå aktivt senare och du har phonoingång. Det två sakerna kan du INTE göra med Classik. Du vill väl kunna spela på din LP12:a?

Hoppas du kommer på någon bra lösning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Lejonklou Slipsik + Classik. En RIIA i klass med Majik Pre(den nya Majik - förförstärkaren) och en linjeförstärkare som är bättre är Majik(den gamla Majik - integrerade). Jag skulle gå på det mycket hellre än aktivt.

Men visst. Lingo + Majik är kanske ett bättre alternativ. Men då fattas ju CD-spelare.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 15:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 12, 2006 16:53
Posts: 39
Location: Piteå
Tack för alla svar. Det här verkar vara en otroligt fint forum med begåvade medlemmar. Kul som sjutton.

Jag noterar att jag har en hel del kunskapsbrister.
1. Jag trodde det var möjligt att använda Classic som ena förstärkaren att köra aktivt tillsammans med ytterligare ett slutsteg.
2. Jag tog för givet att det fanns Classic med bra phonoingång.

Det lät som en bra idé som föll pladask. Vad jag förstår så är cd-verket i Classicen i det närmaste i klass med Genki, förförstärkeriet stabilt och ett överkomligt pris. Det hade varit mumma.

Då är det väl bara att börja fundera på nya grejer hela vägen. Genki/Ikemi, plus en bra förstärkare med bra phoningång, aktiva kort och ett till slutsteg alá LK 100 eller nåt. Är det så jag ska tolka tipsen? Det låter som om min budget spricker även om hag går på överdrivet begagnade prylar.

Lingo har jag också funderat att investera i. Jag såg en beggad på Tonläget för 4 800. Var i kedjan skulle ni lägga den investeringen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
B Boeckling wrote:
Lingo har jag också funderat att investera i. Jag såg en beggad på Tonläget för 4 800. Var i kedjan skulle ni lägga den investeringen?
Lingo gör fantastiskt mycket för din LP12a! Solklar uppgradering, förutom att det inte gör det lättare för dig att njuta av silverskivorna...

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
TomasA wrote:
Jag skulle överväga en begagnad Classic Movie, eller t.o.m. en Classic Movie Di.

Själv köpte jag en Classic Movie Di från England för 15000 + frakt. Om man använder den bara som CD-spelare låter den bättre än många andra jag har prövat. Sedan har den dessutom 5.1-förstärkeri och avkodar både DTS och DolbyDigital. Det är en otrolig musikmaskin för pengarna.

När jag köpte mina första Linnprylar i mitten på 90-talet lånade jag hem en Wadia-spelare (minns inte beteckningen) för 35000, en Genki och en Ikemi. Jag var inte nöjd med någon av dem.

Jag antar att Ikemi har blivit bättre med åren så jag kan inte uttala mig om hur en sen modell låter, men min Movie Classic Di låter tillräckligt bra för att jag skall kunna glömma bort den.
Jag har kört classic, classic movie DI och nu en Ikemi och den känns bäst :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject: Re: Behov av nytt
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hörru B.Boeckling!
Är det inte dags att du börjar fila på en medlemspresentation? Du har ju nån pall med godsaker på ingående..

Minns inte sist man uppväckte en så här K märkt tråd:)

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited