selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 09:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 14, 2003 22:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning om hur det fungerar med aktiv drift.
Jag undrar bland annat om man kan börja med ett slutsteg och alltså använda ett av slutstegen i majiken ?
Hur funkar det här med dom aktiva korten ?

Det är iofs några år tills det är dags att gå aktivt, men det kan vara roligt att lära sig under tiden :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Jag skulle vilja ha en utförlig beskrivning om hur det fungerar med aktiv drift.
Jag undrar bland annat om man kan börja med ett slutsteg och alltså använda ett av slutstegen i majiken ?
Hur funkar det här med dom aktiva korten ?

Det är iofs några år tills det är dags att gå aktivt, men det kan vara roligt att lära sig under tiden :)
Det går fint att köra med Majiken och ett slutsteg aktivt. Majik har en kortplats för antagligen radio eller aktivt kort. Farsan min körde med Majik och ett LK100 aktivt. Majik drev då diskanten och LK100 basen, men det finns andra teorier om vad som är bäst. Det var det som de rekommenderade på Takt och Ton i allafall. Efter ett tag köpte han ytterligare ett LK100 och flyttade över korten från Majiken till LK100 (det är samma kort) och använde Majiken som försteg tills dess att det dök upp en Kolektor begagnat, då sålde han Majiken. Jag tycker att detta är en mycket vettig väg att gå om man har en Majik.

De aktiva korten delar upp signalen innan den går in i slutstegen. De passiva filtren i högtalarna kopplas förbi så det blir inte effektförluster eller andra konstigheter som passiva filter alltid ger upphov till. De aktiva korten har också en typ av equalizer som är speciellt anpassad för högtalaren och gör bl.a. att högtalaren går djupare i basen.

Det finns två typer av aktiva kort: Monokort (LK100, Majik, Klout etc.) samt stereokort (LK85, LK140, etc.). Monokorten är besvärliga att montera in och dessa rekommenderas att en handlare monterar. Stereokorten kan man, om man vet vad man gör, montera in själv. Det viktiga är att se till att man själv är jordad/urladdad. Är man osäker är det dock bäst om man låter en handlare sköta även det, det tar inte många minuter.

När det gäller högtalarna så är de nya (Ninka, Katan, etc.) väldigt lätt att koppla om till aktiv drift (ändra kortet bakom högtalaren bara), på de äldre (Keilidh, Tukan, etc.) måste man låta handlaren göra detta.

Observera att man oftast måste placera om högtalarna vid aktiv drift. Högtalarna får då en annan frekvensgång.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 18:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Okej, tack för svaren!
Men måste jag då köpa monokort för att kunna köra mina framtida katan aktivt ??

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
nasoferm wrote:
Okej, tack för svaren!
Men måste jag då köpa monokort för att kunna köra mina framtida katan aktivt ??
Ja, Majik skall ha monokorten, likaså LK100 etc. Tukan och Katan har samma kort. De heter bara olika. Jag hade Katankort till mina Tukan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 21:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Med anledning av att det är lämpligast att låta sin handlare fippla med monokorten måste jag fråga: Hur mycket kostar den tjänsten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Vet inte hur mycket men det är nog inte dyrt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Visst är det så att de äldre LK100 är betydligt besvärligare att montera in korten i än nyare LK100? Gäller samma sak Majik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 20:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Köper du korten av en handlare måste de väl rimligtvis ingå i priset antar jag, iallafall om du tar med elektroniken till butiken. Köper du begagnat kan jag bara, precis som dig, gissa men en eller högst ett par 100-lapper verkar väl rimligt om det bara rör sig om ett ganske enkelt ingrepp, särskilt som en handlare borde gjort det ett par gånger och vet vad som ska göras...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 22:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Att koppla in aktiva kort i mitt 5125 samt tunedem efter det gick på 1000:-

Då hade jag inte köpt kort eller högtalare av handlaren så antar att det är avsevärt billigare om man gör det...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 15:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Jag har också en fundering kring detta ämne...

Blir det alltså så att man måste anpassa korten både efter vilken högtalare, och vilket slutsteg man har? För det är väl olika kort till olika högtalare?

I sådana fall.., finns t.ex kort till ninka (och andra högtalare) både som mono och stereo då?

Hoppas ni förstår vad jag menar :lol:

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
serben wrote:
Jag har också en fundering kring detta ämne...

Blir det alltså så att man måste anpassa korten både efter vilken högtalare, och vilket slutsteg man har? För det är väl olika kort till olika högtalare?

I sådana fall.., finns t.ex kort till ninka (och andra högtalare) både som mono och stereo då?

Hoppas ni förstår vad jag menar :lol:
Japp, det är olika kort till olika högtalare. Ninka, Katan har olika kort. Ninka och Keilidh har samma kort. Sedan finns det även olika kort beroende vad man har för slutsteg. LK85 har inte samma kort som LK100. Däremot passar samma typ av kort i både LK85 och LK140 osv. Hoppas att det klarnar nu! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 18:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Ska vi försöka sammanfatta tråden lite så gör jag en "Sticky" av den.
Kan vara bra att ha i framtiden :)

Sammanfattningen skall innehålla följande:
Utrustningskrav - slutsteg, försteg, integrerade stärkare, kort osv. Vad finns att välja på ? Hur kommer man igång. Vi börjar längst ner på stegen med Majik.
Utförande - Hur man går tillväga för att få allting att fungera. Krävs en handlare ? Hur kopplar man ihop allting?
Övriga rekommendationer

Fredde kan du ta på dig detta så vore det snällt ? :)

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Last edited by nasoferm on Mon Oct 20, 2003 18:46, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 20, 2003 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
OK..., det finns alltså två olika kort till varje högtalare (stereo & mono).

Verkar krångligt det där med aktiva högtalare, men det kanske är värt det...
det sägs ju så i alla fall :)

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 23, 2003 23:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
som jag skrev i det gamla forumet så är det sååå värt "besväret". Innan aktiveringen drev en majik mina keilidh.
I mitt fall var besväret att slanta upp för en lk100, korten kom på köpet :D och låta killarna på hifidelity meka ihop det hela. Det blev på alla sätt brutalt mycket bättre.

Detta är mitt första inlägg på nya forumet. tack till er som fixade ett nytt efter att det gamla försvann.
hoppas att detta forum drivs av en lite stabilare ledning! :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 23, 2003 23:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Välkommen till forumet thomas, hoppas att du ska trivas.
Jag skulle vilja säga att "ledningen" är Ni medlemmar. :)
Det är Ni som driver forumet framåt och får det att fungera.

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited