selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 00:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Aug 02, 2023 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Haft min DS mer eller mindre vilande under något år. Till viss del för att jag aldrig kom överens med Kazoo-appen på min iPhone. Nu tänkte jag dra igång DSen igen men ser då att Kazoo är nedlagt och Linns nya app inte ett dugg bättre på att hantera mina taggar på musikservern.

Finns det några vettiga alternativ och vad använder panelen här för att styra musikuppspelningen?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 04, 2023 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Jag använder Asset UPnP som media server för att sortera och presentera musikfilerna i Linns app som kontrollpunkt. Tycker det fungerar bra, när man väl vänjer sig vid frekventa omstarter av appen för att upprätthålla kontakten med nätverket. Har inte undersökt vilka alternativ jag har som Apple-användare, men de med Android som kontrollpunkt skriver väl om Bubble DS.

Jag testade också Roon en gratisperiod och var mycket imponerad av struktur och fylligt fördjupningsmaterial kring musiken och artisterna. Men tycker det kostar för mycket och min set up är inte anpassad till Roons hårdvarukrav på kraftfull dator som mediaserver.

Bytet till Asset UPnP som mediaserver blev nödvändigt efter att Linn fuckade upp sin Kazooserver, och inte tillåter någon anpassning av mediastrukturen.

Jag har fasta ip-adresser till filserver, ds samt wifi-repeaters i nätverket och det har bidragit till stabilitet. Enda kvarvarande strul är när microsoft uppgraderar operativsystemet på servern som kräver omstarter. Då får man kicka igång Asset manuellt igen.

Jag har också investerat en hel del tid att strukturera tagg-informationen för mina musikfiler så de passar min önskade struktur i Asset. Idag är jag mycket nöjd med det resultatet.

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Aug 04, 2023 15:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag använder Minimserver, gratisversionen. För att jag vill kunna välja katalogstrukturen som jag jobbat på att få till i min NAS. Nackdel att man måste skanna om då ändringar gjorts för att de ska synas. Det funkar utmärkt att använda Linns nya app till den. Men, man kan även använda Lumin som är anpassad till Minimserver. Den är lite instabil och kräver omstart då och då, men då den fungerar är den alldeles utmärkt.

Har testat Asset men fick inte till det med katalogvyn, kanske gjorde jag fel någonstans?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 04, 2023 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Haft min DS mer eller mindre vilande under något år. Till viss del för att jag aldrig kom överens med Kazoo-appen på min iPhone. Nu tänkte jag dra igång DSen igen men ser då att Kazoo är nedlagt och Linns nya app inte ett dugg bättre på att hantera mina taggar på musikservern.

Finns det några vettiga alternativ och vad använder panelen här för att styra musikuppspelningen?
Ser att fler har svarat vilken musikserver man använder, men är det inte vilken kontrollpunkt man kan använda istf Kazoo och Linn du efterfrågar?

Jag har en fundering. Kan det inte vara så att blivit något fel med dina ”taggar” som gör att det inte fungerar? Dvs egentligen är det inte i Kazoo eller Linn kontrollpunkt felet sitter. Vad är det som du upplever är fel med Linns kontrollpunkter?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Aug 04, 2023 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
AssetUPNP server QNAP NAS och Kazoo på Apple iPad funkar år ut och år in, fortfarande utan några som helst hick-ups. Fasta IP-adresser på alla enheter.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 05, 2023 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
AssetUPNP server QNAP NAS och Kazoo på Apple iPad funkar år ut och år in, fortfarande utan några som helst hick-ups. Fasta IP-adresser på alla enheter.
Har samma erfarenhet och använder också utrustning från ovanstående tillverkare. Det ”tuffar och går”. Sedan jag nu har ett par ASUS-routrar i AiMesh-konfiguration, har jag inte ens brytt mig om fasta IP-adresser.

Hade dock tidigare problem då jag hade äldre mjukvara installerad på DS. Kan därför vara en problemlösning att se till att DS är uppgraderade med nyare mjukvara.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Aug 08, 2023 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kör Roon sen ett bra tag. Funkar väldigt bra och om man har dedikerad hårdvara (läs separat dator och har man en sådan för att köra Roon Core enligt Roons spec så påverkar det inte ljudkvaliteten så som jag upplever det). Men som tidigare talare har sagt så är det rätt kostsamt - jag betalade en livslicens på 7 papp för typ 2 år sen så jag har inga löpande utgifter för detta. (Stickspår: Roon har ju också en app Roon ARC för att lyssna på sin musiksamling utanför hemmet - den har tidigare funkat bra för mig men la av nån gång i vintras och jag har inte lyckats öppna upp en tunnel i min router så som Roon föreskriver - gör att jag inte kan använda den delen vilket är lite synd (ingår utan extra kostnad i ordinarie Roon-avgift).)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited