selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 00:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue May 02, 2023 09:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 23:15
Posts: 15
Location: Stockholm
Hej!

Jag har ett system med Akurate hub och Akubarik exakt katalyst, och uppfattar att de två senaste omgångarna med mjukvaruuppdateringar för hubben och högtalarna (under senhösten, och den senaste för ett par veckor sedan) har gjort riktigt stor skillnad. Det är liksom bättre på alla sätt, så där så att det nästan känns fånigt att lyfta fram enskilda faktorer, men en väldigt utmärkande sak är att systemet "spelar ut" på ett helt annat sätt nu. Tidigare lät det väldigt återhållet.

Innan uppdateringarna hade jag en ny Klimax hub på hemlån. Den var en klar förbättring, men jag skulle säga att jag idag har ett bättre ljud med min modesta Akurate hub.

Eftersom jag upplevt så stora skillnader blir jag lite nyfiken på andras erfarenheter av de senaste mjukvaruuppdateringarna. Jag har ett ganska besvärligt rum, och SO har stor påverkan. Kanske det kan vara en faktor?

/Johan

_________________
LP12 / Radikal / Keel / Ekos SE / Kandid / Urika II / NGKDSM System Hub / Katalyst Akubarik


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2023 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 792
Location: Förenade Arabemiraten
Hej!

Eftersom jag upplevt så stora skillnader blir jag lite nyfiken på andras erfarenheter av de senaste mjukvaruuppdateringarna. Jag har ett ganska besvärligt rum, och SO har stor påverkan. Kanske det kan vara en faktor?

/Johan
Jag har inte vågat uppdatera då jag nyttjar SOv1 och Konfig, antar att du har SOv2?


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2023 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Eftersom jag upplevt så stora skillnader blir jag lite nyfiken på andras erfarenheter av de senaste mjukvaruuppdateringarna. Jag har ett ganska besvärligt rum, och SO har stor påverkan. Kanske det kan vara en faktor?
Ni som har erfarenhet av SO, ändrar uppgraderingar av Linns mjukvara inställningarna på SO? I så fall förvånar det mig inte det minsta att man kan uppleva stora skillnader mellan olika mjukvaruversioner.

Jag skulle förvänta mig att en mjukvaruuppdatering INTE ändrar några parameterinställningar i SO, men möjliggör nya justeringar och optimeringsmöjligheter OM man kör om beräkningarna. Men jag vet inte eftersom jag inte använder det själv.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2023 10:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 23:15
Posts: 15
Location: Stockholm
fredrik wrote:
Hej!

Eftersom jag upplevt så stora skillnader blir jag lite nyfiken på andras erfarenheter av de senaste mjukvaruuppdateringarna. Jag har ett ganska besvärligt rum, och SO har stor påverkan. Kanske det kan vara en faktor?

/Johan
Jag har inte vågat uppdatera då jag nyttjar SOv1 och Konfig, antar att du har SOv2?
Ja, jag kör SOv2, men det gjorde jag redan innan dessa uppdateringar.

_________________
LP12 / Radikal / Keel / Ekos SE / Kandid / Urika II / NGKDSM System Hub / Katalyst Akubarik


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2023 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 792
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:
Jag skulle förvänta mig att en mjukvaruuppdatering INTE ändrar några parameterinställningar i SO, men möjliggör nya justeringar och optimeringsmöjligheter OM man kör om beräkningarna. Men jag vet inte eftersom jag inte använder det själv.
/m
Hur parametrarna tolkas av mjukvaran kan ändra ljudets karaktär, detta är vad @arraksboll rapporterade om.

SOv1: Konfig räknar ut inställningarna och applicerar dem. Dock kan Konfig inte användas med senaste versionen av firmware:
NOTE: once updated to Davaar 99, all future updates can be applied via Manage Systems, Linn app/Kazoo, or via the front panel menu (on devices with displays)
NOTE: once updated to Davaar 99, device recovery will only be available via Linn app or Kazoo

Linn Cloud kan inte användas fär att skapa/applicera SOv1 profiler (som kan innehålla egna filterjusterningar)

Det vill säga, du har gett upp ägandeskapet av din enhet och Linn "äger" nu denna via sitt moln istället. De hindrar dig dessutom aktivt att applicera de filterinställningarna du själv kan påverka via SOv1.

Det är som TV i Nordkoera, ingen möjlighet att välja kanal och ingen avstängningsknapp. Första steget i en planned obsolecense strategi, Linn kan när som helst tvinga på firmware som stäger av eller förstör din enhet.


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2023 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Som jag förstår det applicerar SO en parametrisk nivåkorrektion och vid behov en tidsjustering, baserat på att du matar in information om rum, högtalare och placering. I SO1 förstår jag det som att användaren har större möjligheter att göra egna justeringar än vad som erbjuds i SO2, som å andra sidan har fler inmatningsmöjligheter för hur rum och omgivningen är beskaffad vilket i sin tur kan leda till att den uträknade korrektionen blir mer optimerad för den faktiska miljön.

Om en mjukvaru uppdatering leder till att SO ändrar korrigeringar och justeringar förstår jag att det kan ge stora ljudliga förändringar. Men det verkar ju helt knasigt, om man nu hittat en inställning man gillar som man absolut inte vill ändra på och ändå vill ta del av helt andra förbättringar kring exempelvis integration av Roon eller Qobuz.

Jag kan tänka mig att uppdateringar av Linns mjukvaror kan ge möjlighet att göra nya justeringar som kan ge positiva effekter på ljudet, men inte att de ändras automatiskt utan användarens medgivande. Det känns tokigt. Kan ni som använder SO verkligen konstatera att uppdateringar av mjukvaran också automatiskt resulterar i andra inställningar i SO?

Jag kanske måste testa själv, fast jag inte har några högtalare som passar för SO. Mina högtalare är konstruerade att passa en placering i vanligt rum redan från början, så SO blir "kaka på kaka".

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu May 04, 2023 08:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 23:15
Posts: 15
Location: Stockholm
Som Fredrik skriver så skulle det kunna vara så att det har skett förändringar i hur mjukvaran tolkar parametrarna. För själva parametrarna har vad jag kan se inte förändrats. Det har tillkommit fler inställningsmöjligheter för rumskonfigurationen men det är inget som jag har nyttjat. Jag ser nu att det i gränssnittet står att SO-algoritmen som används är 3.0.1, uppdaterad 29 nov 2019. Så det talar emot att det är förbättringar i SO jag hör. Desto mer talar för att de som av olika anledningar ligger kvar på gamla mjukvaroversioner går miste om väldigt mycket :)

/Johan

_________________
LP12 / Radikal / Keel / Ekos SE / Kandid / Urika II / NGKDSM System Hub / Katalyst Akubarik


Top
   
PostPosted: Thu May 04, 2023 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Tack för återkoppling Johan! Nu testade jag själv med SO2 i köket. Himla massa inställningar man kunde göra, men själva beräkningarna/optimeringen var ju en "svart låda". Och jag har inte hittat något sätt att se det beräknade resultatet - bara att lyssna. När SO kom har jag för mig att man kunde se korrigeringen som utfördes och göra justeringar direkt i den. Är det den möjligheten som försvunnit i SO2?

Som det funkar nu skulle det ju vara fullt möjligt att Linn ändrar SO optimeringen vid mjukvaruuppgraderingar, när dom hittat på sätt att beräkna korrigeringar ännu bättre. Och att då uppgraderingen automatiskt beräknar om optimeringen för dina gjorda beskrivningar av rum och placeringar. Det skulle då kunna ge påtagligt hörbara förbättringar (eller försämringar, baserat på hur man tyckte systemet lät innan).

Lurigt. Jag skulle ju vilja att Linn är tydliga med att en mjukvaruuppgradering kan komma att ändra SO och därmed det ljudmässiga resultatet. Det naturliga för mig vore ju att Linn med mjukvaruuppdateringen erbjuder mig som användare att göra en ny optimering med förhoppningsvis förbättrat resultat, men att det är jag som användare som bestämmer när det ska ske.

Ska låta SO vara påslagen ett tag i köket och se vad som händer när Linn uppdaterar mjukvaran.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2023 09:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 23:15
Posts: 15
Location: Stockholm
Ja, det stämmer att man inte längre kan se korrigeringen och göra justeringar direkt i SOv2, utan endast indirekt genom att t.ex. ändra "optimization preference". Vet inte om det gäller generellt, men för mig blir default 80% flat frequency response och 20% short decay time. Jag har justerat detta till 70/30, vilket ger ett något fylligare ljud som jag föredrar för det mesta men i några enstaka fall leder till att rummet blir överlastat.

Mycket av förbättringarna kan ligga i exakt-filtren. Så kör man inte exakt kan det hända att man inte upplever så stor skillnad.

/Johan

_________________
LP12 / Radikal / Keel / Ekos SE / Kandid / Urika II / NGKDSM System Hub / Katalyst Akubarik


Top
   
PostPosted: Fri May 05, 2023 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Mycket av förbättringarna kan ligga i exakt-filtren.
Ja, det är fräckt att Linn kan uppdatera och förbättra hela sin sålda produktbas för er med Exaktsystem, genom att släppa ny mjukvara när dom kommer på något smart. Inte många andra hifi-märken som erbjuder det.

Synd att man inte använder Exakt själv :( , fast å andra sidan kan jag skruva på mina egna högtalare precis när jag själv vill 8) .

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu May 11, 2023 10:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Feb 20, 2009 23:15
Posts: 15
Location: Stockholm
Och nu kom det ytterligare en exakt-uppdatering. Jag har bara provlyssnat lite snabbt och skulle säga att det handlar om en lite mindre förbättring denna gång. Detta då i jämförelse med de två senaste uppdateringarna :)

/Johan

_________________
LP12 / Radikal / Keel / Ekos SE / Kandid / Urika II / NGKDSM System Hub / Katalyst Akubarik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited