selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 17:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 20, 2023 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 792
Location: Förenade Arabemiraten
Linns priser har på senaste åren skjutit i höjden, så då faller det sig naturligt att kolla runt på olika uppstickare.
Det senaste exemplet är ersättarna til Klimax Exakt 350 skall kosta 30-40% mer..
Linn har gång på gång slutat att uppdatera aktiva eller exakta högtalare så det käns inte rkskfritt att halka in på denna bana. Speciellt i mellanklassen.
Att sluta tillverka passiva högtalare med anledning av att det är svårt att konkurera ljudmässigt med konkurrenterna tycker jag känns lite felriktat.

Lejonklous källa saknar det rika bibioteket av appar och "försteg", ljudmässigt har jag inte lyssnat på den så kan inte jämföra.

Denn här RS520:
https://www.hembioconsult.se/stereo/hifi-rose-rs520
Ser ut some en Select DSM med ett rikt urval av funktioner i en prisklass som förivisso är hög, men jämfört med Linn känns överkomlig. Har någon på forumet lyssnat eller använt en motsvarande och hur var era intryck?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2023 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
fredrik wrote:
Det senaste exemplet är ersättarna til Klimax Exakt 350 skall kosta 30-40% mer..
Rimligt och mycket. Idag kostar Klimax 350 Organik 708800 SEK så ersättarna kanske hamnar strax under miljonen.
fredrik wrote:
Linn har gång på gång slutat att uppdatera aktiva eller exakta högtalare
Aktiva. Hur har aktiva högtalare slutat att uppdateras?
fredrik wrote:
Linn har gång på gång slutat att uppdatera aktiva eller exakta högtalare
Exakthögtalare troligen av flera skäl. Kinesiska leverantören kan inte längre leverera 2K/3K/4K Arrayerna och Linn måste spara det som de har på lager för att kunna ta hand om garantiärenden över en lång period framåt. Att det inte kommit Organik till bl.a. Akubarik beror enligt Linn på att det inte ryms. Exakt Akudorik vet jag faktiskt inte men kanske även där platsbrist.
fredrik wrote:
så det käns inte rkskfritt att halka in på denna bana. Speciellt i mellanklassen.
Akurate DS/0 från år 2007 blev end of life under 2022. Det är inte så dåligt kan jag tycka.
fredrik wrote:
Att sluta tillverka passiva högtalare med anledning av att det är svårt att konkurera ljudmässigt med konkurrenterna tycker jag känns lite felriktat.
Håller med. Dock verkar vi i Sverige vara i minoritet som gärna har Linn rakt igenom hela systemet. Att välja andra högtalare än Linn tycks vanligt utomlands.
fredrik wrote:
Lejonklous källa saknar det rika bibioteket av appar och "försteg", ljudmässigt har jag inte lyssnat på den så kan inte jämföra.
Skulle vara intressant att lyssna på den. Tyvärr ganska omöjligt förutom om man befinner sig i Göteborg.
Har dock aldrig hört någon säga något positivt om den - tvärtom faktiskt. Men det går att läsa om personer som gillar den så jag tvivlar inte på att den är bra.
Måste man ha en Apple-enhet och skicka musiken från sin enhet med AirPlay till Källa? Skulle aldrig acceptera det som enda uppspelningsmöjlighet. Oanvändbart.
fredrik wrote:
Denn här RS520:
https://www.hembioconsult.se/stereo/hifi-rose-rs520
Ser ut some en Select DSM med ett rikt urval av funktioner i en prisklass som förivisso är hög, men jämfört med Linn känns överkomlig. Har någon på forumet lyssnat eller använt en motsvarande och hur var era intryck?
Ser helt klart vettig ut. Billig. Påminner mycket om en Selekt DSM. En motsvarande Selekt DSM kostar 154440 SEK. Skulle vara skoj att testa den där HiFi ROSE.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2023 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Rose ser ju klart vettig ut. Härligt med så stor display. Men varför dessa knappar på ovan-(fram)sidan? Gissar att de är programmerbara så det är inte skrivet till vad man ska ha dem. Dessutom sköter man väl en sådan här apparat med sin mobil och/eller surfplatta? Den enda gången man går fram till anläggningen är väl när man ska spela vinyl (eller möjligen CD)?
Samma kritik gäller Linns senaste DSM'er, Majik, Selekt och Klimax.

Det kanske tar en utvecklingsgeneration till innan man hittat rätt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2023 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
Ok. Sydkoreanskt företag. Ser fint ut på pappret. ESS dac används brett i massor av produkter med både bra och tydligen mindre lyckade resultat. Jag tyckte det blev mycket roligare att spela digitala filer när jag bytte från OPPO (ESS) till KDS/1 (Wolfson), inte bara handhavandemässigt.

En anledning till min Linn lojalitet är att jag VERKLIGEN uppskattar användandet, integrationen och pålitligheten i Linns digitala produkter. Det betyder lika mycket för mig som det ljudmässiga resultatet. Jag skulle vilja känna samma förtroende för ett nytt företags produkter innan jag byter.

Man kan tycka mycket om Linns prissättning av sina produkter och vad du får för pengarna. Men de har funnits i 50 år och har tillsammans med sina återförsäljare alltid visat välvilja att ta hand om sina kunder. Den tryggheten är värd en del tycker jag.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2023 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 792
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:
Ok. Sydkoreanskt företag. Ser fint ut på pappret. ESS dac används brett i massor av produkter med både bra och tydligen mindre lyckade resultat. Jag tyckte det blev mycket roligare att spela digitala filer när jag bytte från OPPO (ESS) till KDS/1 (Wolfson), inte bara handhavandemässigt.
Ja som du är inne på är kanske DAC:en är inte det mest avgörande. Tex använde både Unidisk 2.1 och 1.1 ESS DAC:ar men lät och kostade olika.
Helheten kan vara fantastisk eller blä oavsett. Får be någon släpa med en sådan till Linnbutik eller hemlån för att jämföra.

Som du, är jag såld på Linns musikaliska renhet och resa, min LP12:a lät aldrig homogen förrän jag Linnade den rakt igenom.
De har haft väldigt bra support för DS-systemet.
Men Först nixade de sitt eget användarforum och nu blåser de lite snålt, Linn annonserar att Konfig är end of Life, man går bort ifrån att kunna konfigurera sin DS lokalt, utan måste joxa med internetlösning på "cloud".. Jag äger produkten och vill djälv bestäma över den, inte att Linn får för sig at släcka ner supporten och enheten likt Sonos fick för sig.. osv..
Man släpper SO v1 som jag fortfarande använder ist för SO v2 som är mer begränsad i konfigurereringshänsende.. Trenden är inte help entydig.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2023 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
fredrik wrote:
Men Först nixade de sitt eget användarforum och nu blåser de lite snålt, Linn annonserar att Konfig är end of Life, man går bort ifrån att kunna konfigurera sin DS lokalt, utan måste joxa med internetlösning på "cloud".. Jag äger produkten och vill djälv bestäma över den, inte att Linn får för sig at släcka ner supporten och enheten likt Sonos fick för sig.. osv..
Man släpper SO v1 som jag fortfarande använder ist för SO v2 som är mer begränsad i konfigurereringshänsende.. Trenden är inte help entydig.
Håller med. Lite tråkigt att de distanserar sig genom att lägga ner förvaltningen av sitt eget användarforum. Sen ser jag det inte som konstigt att Linn och andra går över till molnlösningar. Det ser ut som en global trend och är förmodligen mer resurseffektivt. Jag är ok med det så länge jag som ägare kan bestämma över min egen produkt = välja om jag vill uppdatera eller inte eller vilken programversion jag vill använda även om den inte längre är officiellt supportad av Linn. Jag har inte full koll på vilken funktionalitet Linn erbjuder i sin tänkta moln app.

Likväl är jag fortfarande fullt tillfredsställd med hur Linn tar hand om sina kunder och produkter. Vilket gör mig till en trogen kund. Jag har och hör talas om andra upplevelser med andra produkter och märken. Fullständigt obegripligt att världens största bilmärke VW kan överleva med sådana usla IT-applikationer som de har till sina bilar. Tur för dom att jag inte bryr mig lika mycket om bilen som att lyssa på musik.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Feb 23, 2023 02:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Roland wrote:
Har dock aldrig hört någon säga något positivt om den - tvärtom faktiskt.
Oj, jag har faktiskt aldrig hört någon säga något negativt om den.

Du kan ju börja här: viewtopic.php?f=13&t=13450


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2023 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
jajo wrote:
Roland wrote:
Har dock aldrig hört någon säga något positivt om den - tvärtom faktiskt.
Oj, jag har faktiskt aldrig hört någon säga något negativt om den.

Du kan ju börja här: viewtopic.php?f=13&t=13450
Hoppsan, första inlägget på 3,5 år.

Läste du ens tråden du länkade till? Det är en person som skriver att spelaren är fantastisk i den tråden och jag har själv bidragit till den tråden.Jag har med andra ord läst den redan för nio månader sedan.

I mitt föregående inlägg i denna tråd skiljde jag på vad som finns att läsa på internet respektive vad jag fått berättat direkt till mig.
Roland wrote:
Men det går att läsa om personer som gillar den så jag tvivlar inte på att den är bra.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 01, 2023 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Roland wrote:
Hoppsan, första inlägget på 3,5 år.
Ja, jag har inte skrivit på många år men jag läser regelbundet. När jag läste ditt inlägg så blev jag väldigt förvånad. Har själv en Källa som jag uppskattar mycket och den känns ju som en naturlig konkurrent till Linn som ständigt höjer sina priser.
Roland wrote:
I mitt föregående inlägg i denna tråd skiljde jag på vad som finns att läsa på internet respektive vad jag fått berättat direkt till mig.
Lite tråkigt när man snackar ner produkter som man inte ens hört själv och refererar till "vad jag fått berättat direkt till mig" utan någon ytterligare information eller möjlighet att ställa frågor till den som faktiskt hört produkten.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2023 03:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
jajo wrote:
Har själv en Källa
Kul. Och kul att du skrev på selleri.
Kan du inte skriva något om det där med AirPlay och vilka musik- och ljudkällor som går att spela upp?
För övrigt är det väldigt lite skrivet om Källa på det här forumet. Kan du inte fylla på i den där tråden som du tidigare länkade till, endast en ägare av Källa som skrivit där.
jajo wrote:
känns ju som en naturlig konkurrent till Linn som ständigt höjer sina priser
Många aspekter vägs in vid ett köp. Gällande funktion så tror jag inte att Källa är en naturlig konkurrent till Linn.
Vilka olika aspekter tycker du gör Källa till en konkurrent till Linn DS?
jajo wrote:
Lite tråkigt när man snackar ner produkter som man inte ens hört själv och refererar till "vad jag fått berättat direkt till mig" utan någon ytterligare information eller möjlighet att ställa frågor till den som faktiskt hört produkten.
Stämmer att jag inte har hört Källa men att jag skulle snacka ner den tycker jag inte stämmer. (se nedan citat)
Roland wrote:
"....så jag tvivlar inte på att den är bra."


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2023 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Ett alternativ till Linn DS som jag testat grundligt är Cambridge CXN V2. Den kostar ca 14000 kr och ligger således i en avsevärt lägre prisklass. Gränssnitt och app för att styra är toppen, verkligen lättanvänt och stabilt. Även stöd för det mesta, Spotify, AirPlay etc.

Prestandamässigt tycker jag den är ok för pengarna. Ganska bra helt enkelt. I jämförelse med min nuvarande Klimax DS Katalyst så är CXN väldigt långt ifrån, men det är ju också en helt annan prisklass.

Cambridge har också en betydligt dyrare produkt som heter Edge NQ. Den har dessutom ett analogt försteg. Jag har inte hört den så vet inget om dess prestanda.

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/p ... ries-2/cxn

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/p ... ge/edge-nq


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2023 13:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jul 30, 2017 09:55
Posts: 70
Location: Haparanda
Christian wrote:
Ett alternativ till Linn DS som jag testat grundligt är Cambridge CXN V2. Den kostar ca 14000 kr och ligger således i en avsevärt lägre prisklass. Gränssnitt och app för att styra är toppen, verkligen lättanvänt och stabilt. Även stöd för det mesta, Spotify, AirPlay etc.

Prestandamässigt tycker jag den är ok för pengarna. Ganska bra helt enkelt. I jämförelse med min nuvarande Klimax DS Katalyst så är CXN väldigt långt ifrån, men det är ju också en helt annan prisklass.

Cambridge har också en betydligt dyrare produkt som heter Edge NQ. Den har dessutom ett analogt försteg. Jag har inte hört den så vet inget om dess prestanda.

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/p ... ries-2/cxn

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/p ... ge/edge-nq
Kanske en dum fråga, men om du jämför Cambridge CXN V2 mot en Linn Majik DS, hur ser förhållandet ut då ?
Kommer Cambridge i närheten av Majik DS eller är den bättre ?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2023 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Kalle05 wrote:
Christian wrote:
Ett alternativ till Linn DS som jag testat grundligt är Cambridge CXN V2. Den kostar ca 14000 kr och ligger således i en avsevärt lägre prisklass. Gränssnitt och app för att styra är toppen, verkligen lättanvänt och stabilt. Även stöd för det mesta, Spotify, AirPlay etc.

Prestandamässigt tycker jag den är ok för pengarna. Ganska bra helt enkelt. I jämförelse med min nuvarande Klimax DS Katalyst så är CXN väldigt långt ifrån, men det är ju också en helt annan prisklass.

Cambridge har också en betydligt dyrare produkt som heter Edge NQ. Den har dessutom ett analogt försteg. Jag har inte hört den så vet inget om dess prestanda.

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/p ... ries-2/cxn

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en/p ... ge/edge-nq
Kanske en dum fråga, men om du jämför Cambridge CXN V2 mot en Linn Majik DS, hur ser förhållandet ut då ?
Kommer Cambridge i närheten av Majik DS eller är den bättre ?
Inte gjort den jämförelsen så jag vet faktiskt inte. Vågar inte gissa heller.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Baidu [Spider] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited