selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 13:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Erik wrote:
Jag tycker mer att det är sorgset att Linn tappat fokus på att tillverka produkter som ger välljud.
De gamla kunderna som lurats in i Exaktfällan är nog lite ömma där bak.

Gilad är girig och har inte Ivors känsla för musik och detaljer, för honom är vinst det enda som räknas. Om det blir på kort sikt genom chockhöjning av priserna så tror jag han är nöjd.

Det kostar såklart att utveckla och Linn har gjort det tidigare. Att hänga upp det på en DAC är bara marknadsföring. En DAC är långt ifrån det viktigaste i en spelare.

Jag blir inte upprörd av prissättningen, jag blir sorgsen. Det är bara ytterligare en bekräftelse att det nya Linn inte är för mig
Kan hålla med vad det gäller Exakt, Space Optimization och aktiv drivning. Det har inte varit något som jag traktat efter eller använder. Dock anser jag att LP12 och deras streamers har blivit bättre ju längre Linn utvecklat dessa.

Vilken version av LP12 anser du låter bättre än den nuvarande? Och vilken/vilka av tidigare streamers anser du låter bättre än nuvarande? För du anser ju att ”Linn tappat fokus på att tillverka produkter som ger välljud”.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Dec 24, 2022 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Att Linn tappat fokus på välljud anser jag på grund av deras fokus på Exakt där stor del av utvecklingen ligger, Sen har de inget slutsteg som är bra heller (Solo ok men inte prisvärt). De har inget försteg. Streamermässigt är en Hakai bättre om den är rätt byggd, iallafall jämfört med en KDS.

Dagens topptolva är nog den bästa. Jag har den själv förutom Exstatik. Dagens T-kabel är sämre än den grå/Silver som kom med SE i början.
torig wrote:
Erik wrote:
Jag tycker mer att det är sorgset att Linn tappat fokus på att tillverka produkter som ger välljud.
De gamla kunderna som lurats in i Exaktfällan är nog lite ömma där bak.

Gilad är girig och har inte Ivors känsla för musik och detaljer, för honom är vinst det enda som räknas. Om det blir på kort sikt genom chockhöjning av priserna så tror jag han är nöjd.

Det kostar såklart att utveckla och Linn har gjort det tidigare. Att hänga upp det på en DAC är bara marknadsföring. En DAC är långt ifrån det viktigaste i en spelare.

Jag blir inte upprörd av prissättningen, jag blir sorgsen. Det är bara ytterligare en bekräftelse att det nya Linn inte är för mig
Kan hålla med vad det gäller Exakt, Space Optimization och aktiv drivning. Det har inte varit något som jag traktat efter eller använder. Dock anser jag att LP12 och deras streamers har blivit bättre ju längre Linn utvecklat dessa.

Vilken version av LP12 anser du låter bättre än den nuvarande? Och vilken/vilka av tidigare streamers anser du låter bättre än nuvarande? För du anser ju att ”Linn tappat fokus på att tillverka produkter som ger välljud”.

/mvh


Top
   
PostPosted: Sat Dec 24, 2022 12:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Erik wrote:
Det finns inget rättfärdigande i att någon annan är lika galen.

"Den tekniska nivån den spelar i". Vad är det för trams? Är det inte musik vi vill ha?

Linn är bara ännu ett av de bolag som tar ut det pris det går för att vara exklusiva och ett alternativ för den penningstinne sökaren som tror pris och välljud hänger ihop.


torig wrote:
Tillbaka till trådämnet och synpunkter om priset på Linn Klimax DSM efter prishöjningen. Visst kan 463.000 kr tyckas dyrt, men inte om man ser till den tekniska nivån den spelar i.

Naims streamer ND 555 med dubbla nätdelar (555PS DR) kostar 450.000 kr men då ingår inte, som i Linns fall, ett försteg.

En annan jämförbar produkt är dCS Vivaldi APEX DAC vars pris är 464.900 kr och vill man ha den integrerad med CD/SACD-spelare (dCS Vivaldi One APEX), så är priset 1.100.000 kr.

/mvh
Tekniska höga nivå kan jag inte uttala mig om.Linn för mig har alltid varit ett fabrikat som verkat för att musiken är det viktigaste. För bara knappt 2 år sedan hade jag det bästa Linn
levererade då, Klimax Dsm med Katalyst 183K. Nästa "Uppgradering" kostade 384K. För att ha det senaste januari 2023 kostar Klimax Dsm 463K. 153% prisökning på under 2 år tycker
inte jag är ok!

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited