selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Dec 17, 2022 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
https://tonlaget.se/prislista230120.html

Endast för Info

God Jul

Lennart LinnArts
Ej Linn Dealer

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Last edited by LinnArts on Sat Dec 17, 2022 11:20, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Dec 17, 2022 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Oj oj, Klimax DSM nu 463000 kr.. Undrar var löjets gräns går?


Top
   
PostPosted: Sat Dec 17, 2022 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Oj oj, Klimax DSM nu 463000 kr.. Undrar var löjets gräns går?
Tja, vad sägs om riia-steg Lejonklou SINGularity MONO MC-RIAA 180000/kanal?

Jag gissar att de allra flesta som köper en Klimax DSM har Exakt-högtalare och då bara behöver punga ut med 181 tusen för hubben (dvs utan analoga utgångar).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Dec 19, 2022 13:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
180.000/kanal måste väl ändå vara typo :-)

//Per


Top
   
PostPosted: Mon Dec 19, 2022 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
180.000/kanal måste väl ändå vara typo :-)
Kan iofs vara, men det är priset som stått väldigt länge i Tonlägets prislista.
Det går tydligen åt en massa komponenter och tid för att selektera ut de allra bästa (inte bara matchning) och lådorna är mer påkostade osv. Stereovarianten är mer normalt prissatt med sin 18600:-

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Dec 20, 2022 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
fredrik wrote:
Oj oj, Klimax DSM nu 463000 kr.. Undrar var löjets gräns går?
Ja nu är löjets gräns passerad med råge !!!

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Tue Dec 20, 2022 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Oj oj, Klimax DSM nu 463000 kr.. Undrar var löjets gräns går?
Ja nu är löjets gräns passerad med råge !!!
Det sade man också när priset/m2 översteg 100 tusen för en lägenhet på Östermalm. Vad kostar dom nu?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2022 02:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Coolt, får överväga en Plupp La’ bäng och en stelopererad lösning i stället då, eller en SME arm från nån ”alternativ” vad man nu ska förEngelska det med? Komissinär?
Vad tror du om att gjuta en egen Keel klon, kalla den för Lead? Bor nära ett skjutfält, samla lite omantlade blyskott, gjuta egen, och som kronan på verket, ett babbits lager egensmidit, kan kalla det Lelle. Lite julhumor, God Jul !

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2022 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
haraldur wrote:
Coolt, får överväga en Plupp La’ bäng och en stelopererad lösning i stället då, eller en SME arm från nån ”alternativ” vad man nu ska förEngelska det med? Komissinär?
Vad tror du om att gjuta en egen Keel klon, kalla den för Lead? Bor nära ett skjutfält, samla lite omantlade blyskott, gjuta egen, och som kronan på verket, ett babbits lager egensmidit, kan kalla det Lelle. Lite julhumor, God Jul !
God Jul på dig själv!

Såg förresten att ett företag (Louqe) gör exklusiva datorlådor i någon form av gjuten aluminium (om jag förstått det rätt). Datorlådan kostar lite drygt tre tusen, kanske något för Linn att ta efter istället för att ta 70 tusen för en "delvis fräst låda" i form av Selekt?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 04:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Metallurgi är en av de få områden jag kan in och utantill, är kass på det mesta, lödning är jag nog bra på om inte bäst, mellansyrran tandtekniker och lika pysslig och precis som mig. Backar i alla fall bandet och frågar mig (eller outar det min brutat ärliga hjärna ser) Lelle här har klampat in på ett forum/ eller vad Bill vill örfila mig med rätta/fora eller vadfan) Bill är fin, en blå person, antagligen ingenjör, autistiska drag, man bara i sig är autistisk hjärna) Är med i många grupper, läser så mycket jag hinner, SME och mycket annat är bra, men aggressiv marknadsföring, snudd på panikartad, tänder mina varningsljus.

Lelle gillar exotisicera, i mina öron/ögon lätt identifierbara sådana, snudd på (psykopati) men väljer light ordet narcissst, drag. Ungefärliga bottnen, satte han då han åtnjöt frukten, av att jag och min autistike fru separerade när dottern med selektiv mutism inte talat med mig på fem år. Där satte Linn Arts slägghammar stämpeln i sitt eget pannben, som psykopat, att hans tolvor inte spelar musik är en annans sak, finns efterblivna/dumjävlar, som gillar det om man får likes på facebooks (med en dyr flaska malt så folk fattar man är seriös) där smäller ”Plupp ála stelopererad tolva högt, men musik eller musikaliskt är det fan inte, hamnar selleri där, ta för fan ner skyten.

Man kan håna hur livet blev för mig(linn arts) men..
2023 startar jag AB med min nya tants ex Järnet, håvat in en del fabrikat Linn Arts nog missat, ha ett bra liv Herr Komissionär, må piratdelarna stå dig bi

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tillbaka till trådämnet och synpunkter om priset på Linn Klimax DSM efter prishöjningen. Visst kan 463.000 kr tyckas dyrt, men inte om man ser till den tekniska nivån den spelar i.

Naims streamer ND 555 med dubbla nätdelar (555PS DR) kostar 450.000 kr men då ingår inte, som i Linns fall, ett försteg.

En annan jämförbar produkt är dCS Vivaldi APEX DAC vars pris är 464.900 kr och vill man ha den integrerad med CD/SACD-spelare (dCS Vivaldi One APEX), så är priset 1.100.000 kr.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Det finns inget rättfärdigande i att någon annan är lika galen.

"Den tekniska nivån den spelar i". Vad är det för trams? Är det inte musik vi vill ha?

Linn är bara ännu ett av de bolag som tar ut det pris det går för att vara exklusiva och ett alternativ för den penningstinne sökaren som tror pris och välljud hänger ihop.


torig wrote:
Tillbaka till trådämnet och synpunkter om priset på Linn Klimax DSM efter prishöjningen. Visst kan 463.000 kr tyckas dyrt, men inte om man ser till den tekniska nivån den spelar i.

Naims streamer ND 555 med dubbla nätdelar (555PS DR) kostar 450.000 kr men då ingår inte, som i Linns fall, ett försteg.

En annan jämförbar produkt är dCS Vivaldi APEX DAC vars pris är 464.900 kr och vill man ha den integrerad med CD/SACD-spelare (dCS Vivaldi One APEX), så är priset 1.100.000 kr.

/mvh


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Erik wrote:
Det finns inget rättfärdigande i att någon annan är lika galen.

"Den tekniska nivån den spelar i". Vad är det för trams? Är det inte musik vi vill ha?

Linn är bara ännu ett av de bolag som tar ut det pris det går för att vara exklusiva och ett alternativ för den penningstinne sökaren som tror pris och välljud hänger ihop.

Vadå ”lika galen”?? Tror att det kostar en hel del att utveckla och tillverka i egen regi istället för att försöka vidareutveckla en redan existerande DAC tillverkad i fjärran östern.

Tror också att korrelationen pris/prestanda stämmer. Personligen blir i alla fall inte jag sur, tvär eller särskilt upprörd över prissättningen av en produkt.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Köper man en apparat för en halv mille vill man naturligtvis att det syns att den är dyr. Så då blir det ytterligare 100 tusen för lådan. Vem betalar en årslön för en låda som ser ut så här?Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Dec 23, 2022 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Jag tycker mer att det är sorgset att Linn tappat fokus på att tillverka produkter som ger välljud.
De gamla kunderna som lurats in i Exaktfällan är nog lite ömma där bak.

Gilad är girig och har inte Ivors känsla för musik och detaljer, för honom är vinst det enda som räknas. Om det blir på kort sikt genom chockhöjning av priserna så tror jag han är nöjd.

Det kostar såklart att utveckla och Linn har gjort det tidigare. Att hänga upp det på en DAC är bara marknadsföring. En DAC är långt ifrån det viktigaste i en spelare.

Jag blir inte upprörd av prissättningen, jag blir sorgsen. Det är bara ytterligare en bekräftelse att det nya Linn inte är för mig

torig wrote:
Erik wrote:
Det finns inget rättfärdigande i att någon annan är lika galen.

"Den tekniska nivån den spelar i". Vad är det för trams? Är det inte musik vi vill ha?

Linn är bara ännu ett av de bolag som tar ut det pris det går för att vara exklusiva och ett alternativ för den penningstinne sökaren som tror pris och välljud hänger ihop.

Vadå ”lika galen”?? Tror att det kostar en hel del att utveckla och tillverka i egen regi istället för att försöka vidareutveckla en redan existerande DAC tillverkad i fjärran östern.

Tror också att korrelationen pris/prestanda stämmer. Personligen blir i alla fall inte jag sur, tvär eller särskilt upprörd över prissättningen av en produkt.

/mvh


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited