selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Aug 28, 2022 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Senaste Majik, Selekt och Klimax (DSM) har ju alla mekaniska knappar och vred. Varför det? Alla apparater styrs ju medelst app i mobilen/surfplattan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 29, 2022 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Bill50x wrote:
Senaste Majik, Selekt och Klimax (DSM) har ju alla mekaniska knappar och vred. Varför det? Alla apparater styrs ju medelst app i mobilen/surfplattan.
Med tanke på att KDS(M) har funnits i över tio år utan knappar så kan man väl föreställa sig att Linn hunnit få lite feedback på den. Troligen anser de att marknaden önskar sig fysiska knappar.

Lite förvånande kanske, men jag föreställer mig att om hade jag haft stereon i närheten av lyssningspositionen så tror jag KDSMs nya volymratt vore smidigare att använda än att leta fram fjärrkontrollen eller vänta på att mobilappen får kontakt med DS:en. Både snabbare resultat och mer direkt feedback.

Vad gäller knappar på fronten så skulle iallafall jag uppskatta en knapp som lät mig lätt byta till LP12:ans input när jag lägger på en platta (och ju då faktiskt är vid stereon) efter att ha lyssnat på streaming eller använt HDMI-ingången. Det blir nästan alltid "Varför låter det inget? Ja, förstås.. var är fjärren?" .. och så får jag jaga tillbaka till soffan, hitta fjärren, kisa så jag ser vad det står på KDSMs från soffan nästan osynliga pyttedisplay och stega fram till rätt input. Väl där har låten förstås börjat och jag är irriterad. :D


Top
   
PostPosted: Mon Aug 29, 2022 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
teatime wrote:
Vad gäller knappar på fronten så skulle iallafall jag uppskatta en knapp som lät mig lätt byta till LP12:ans input när jag lägger på en platta (och ju då faktiskt är vid stereon) efter att ha lyssnat på streaming eller använt HDMI-ingången. Det blir nästan alltid "Varför låter det inget? Ja, förstås.. var är fjärren?" .. och så får jag jaga tillbaka till soffan, hitta fjärren, kisa så jag ser vad det står på KDSMs från soffan nästan osynliga pyttedisplay och stega fram till rätt input. Väl där har låten förstås börjat och jag är irriterad. :D
Håller verkligen med! Precis samma erfarenhet. Däremot kan jag klara mig utan volymrapp, om bara Linn till slut kunde fixa så att appen konsekvent visar rätt.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Sep 01, 2022 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
teatime wrote:
Vad gäller knappar på fronten så skulle iallafall jag uppskatta en knapp som lät mig lätt byta till LP12:ans input när jag lägger på en platta (och ju då faktiskt är vid stereon) efter att ha lyssnat på streaming eller använt HDMI-ingången.
Så tänkte jag också, enda anledningen till knappar på DSM'en är väl ändå när man ändå är där, dvs byter skiva på LP12:an. Men behövs det volymkontroll och ett antal programerbara knappar för detta? Man kan ju lika gärna tänka sig en avkännare i LP12:an som kopplar om till rätt ingång när man lägger på en skiva? Nåt ska man väl få för en kvarts mille...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 02, 2022 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag saknar knapparna på min Kontrol. Inte primärt volymjusteringen, men ingångsväljaren av ovanstående anledning och mute. För att spela skivor och rengöra nålen. Enda tillfället jag är framme vid apparaterna och av rätt naturliga skäl inte med en fjärr eller telefon i handen. Det missade Linn när de ”gjorde om” sina gamla DSM från källor till kontrollpunkter. Korrigerat på nya generationen.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Sep 07, 2022 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Design på apparater kan man diskutera hur mycket som helst. Men de designer som tror att alla apparater hanteras i idealiska ljusförhållanden av personer med perfekt syn - de borde byta yrke. En apparat som är byggd så här är en styggelse, speciellt när man betänker att knapparna är programerbara och kan ställa till med vad som helst... En designmässig katastrof om ni frågar mig, gäller även nya Majik och Selekt. Genom designen "tvingas" man dessutom att ha pparaten överst på hyllan. Det kanske man ofta har ändå men jag gillar valfriheten.
Jag gillar displayen, dock, innehållsrik och tydlig. I alla andra avseenden är "gamla" Klimax DSM att föredra, snyggare och enklare hantering. Men jag håller med om att val av ingång samt mute gärna får finnas lättillgängligt i knapp-form för alla skivspelarägare.

Linn har ju historiskt varit ganska duktiga på design (och då menar jag inte enbart utseende) även om de har några plumpar i protokollet. Men Klimax/Selekt/Majik DSM, för att inte tala om missfostret Lingo 4, får mig undra om det inte är något knas med ledningen på Linn. Dom skulle behöva en Steve Jobs typ.

/ B

Image

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 08, 2022 12:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Bill50x wrote:
Design på apparater kan man diskutera hur mycket som helst. Men de designer som tror att alla apparater hanteras i idealiska ljusförhållanden av personer med perfekt syn - de borde byta yrke. En apparat som är byggd så här är en styggelse, speciellt när man betänker att knapparna är programerbara och kan ställa till med vad som helst... En designmässig katastrof om ni frågar mig, gäller även nya Majik och Selekt. Genom designen "tvingas" man dessutom att ha pparaten överst på hyllan. Det kanske man ofta har ändå men jag gillar valfriheten.
Jag gillar displayen, dock, innehållsrik och tydlig. I alla andra avseenden är "gamla" Klimax DSM att föredra, snyggare och enklare hantering. Men jag håller med om att val av ingång samt mute gärna får finnas lättillgängligt i knapp-form för alla skivspelarägare.

Linn har ju historiskt varit ganska duktiga på design (och då menar jag inte enbart utseende) även om de har några plumpar i protokollet. Men Klimax/Selekt/Majik DSM, för att inte tala om missfostret Lingo 4, får mig undra om det inte är något knas med ledningen på Linn. Dom skulle behöva en Steve Jobs typ.

/ B
Design er jo vanskelig og en smakssak. Gamle LK var jo kjempetøff - syntes / tyktes jeg.
Majik/AKurate serie også ganske fine og litt andreledes (ikke mye) enn en del andre sorte bokser. Fint med kanpper som gjør at man enkelt kan skifte input, volum og mute samt sleep.
Har nå en Selekt DSM i tillegg og volum som et hjul er mye letter å bruke enn knapp men jeg er enig i at det er litt upraktisk at hjulet er på toppen. På den annen side så er det lettere å få til andre funksjoner me dhjulet på toppen uten at jeg syns det er så lettvint på Selekt.
Majik DSM/4 har forøvrig ikke hjul og knappene på den nås på samme måte som på de eldre produktene så den kan fint stå rett inn i en hylle. At jeg syns den ser noe "biliig" ut en en annen sak.

Å ikke ha knapper er tungvindt da jeg ofte er ved stereoen når jeg skal gjøre noe med min LP12 og da er det mye lettere enn å ta opp telefonen eller finne fjernkontrollen. Så det blir litt nedtur med en gammel Klimax DSM i så måte (selv om den er stilig).

Øyvind I

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Thu Sep 08, 2022 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
øyvind I wrote:
Gamle LK var jo kjempetøff - syntes / tyktes jeg.
Jag har själv levt med en Kairn Pro i många år och var ganska glad i fjärrkontrollen. Blev aldrig överens med knapparna på fronten. Likadana knappar i rad med dålig kontrast på texten av funktionen är ingen höjdare. Detsamma gäller ju faktiskt nästan alla apparater med anslutningar på baksidan. VEM kopplar in sina apparater med dessa i ögonhöjd och fullgod belysning? Normalfallet är väl snarare att man tittar uppifrån och där det är ganska dålig belysning? Dvs det borde även finnas text upp-och-ner ovanför kontakterna. Jag har varit intresserad av hifi sedan slutet av 60-talet och ännu inte sett en sådan apparat.

Vad som störde mig med LK-serien var programmeringen av visningen av displayen. Den var stundtals ganska komplicerad och krävde läsning av manualen. Men, inställningen återvände till normalen efter bara typ 5 sekunder. Så man behövde vara snabb när man tryckte på knapparna. Ett fel som inte bara Linn har/hade - det är ganska vanligt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited