selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu May 19, 2022 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Jag lägger denna humbla recension här, det var ju trots bara högtalarna som inte var Linn. Men om admin tycker annorlunda, flytta gärna till bättre plats.

Högtalarna aha A2 avlyssnades hos High Fidelity tisdagen den 10:e maj. Tack för det, Kalle och Pär.

A-ha A2 lät pigga och dynamiska, det var mycket musik som kom ur dem. Jag skulle förmodligen kunna leva med dem länge hemma. Men priset för ett helt system skulle bli besvärande högt eftersom man behöver en hel uppsättning Exakt-förstärkeri för drivning. Ljudminnet är som bekant (?) ganska kort men jag skulle nog säga att Exakt-drivna Majik 140 låter väl så bra och rent ljudmässigt tom bättre.

A-ha A2 saknade detaljer i återgivningen och hade dessutom lite bluddrig bas vilket ytterligare bidrog till det lite odistinkta ljudet. Tacksamt var att slippa den skarpa väsande diskanten som många högtalare dras med, förmodligen för att många förväxlar klarhet med diskantrik. De gick dock att spela högt utan att det lät illa, allt kom utan ansträngning eller komprimering. Nästan lite som hornhögtalare eller andra lättdrivna diton som ju kan låta hur kul som helst utan att för den skull låta bra. Det finns inga system som återger verkligheten perfekt så frågan är vilka tillkortakommanden man accepterar? När dessutom merparten av alla inspelningar (när det gäller modern musik) dessutom inte speglar någon verklighet, inte ens en tänkt sådan, så finns det nästan ingen annan bedömningsgrund än "låter det bra"?

Med den frågan skulle jag säga att A-ha A2 är alldeles för dyr för vad den presterar. Man behöver absolut fila på basåtergivningen och få fram mer detaljer i återgivningen. 250 tusen plus kostsam elektronik är på tok för mycket. Majik 140 med Exakt-drivning kostar ca 120 tusen. Det du vinner med A-ha A2 är en mer dynamisk, livlig återgivning. Men du förlorar detaljer och mikrodynamik.

Men här är jag lite kluven, för samtidigt som jag saknar detaljer så upplever jag att A-ha A2 mycket tydligt visar skillnaderna mellan olika inspelningar på ett sätt som Linn-högtalare inte gör. Enligt konstruktörens utsago beror det på att högtalaren har mycket låg distorsion. Jag är lite tveksam till den förklaringen, jag har ett par Celestion Ditton 25 från 1970 hemma, de låter fantastiskt på vissa inspelningar och ganska kass på andra.

Slutkläm: A-ha A2 har nog framtiden för sig. Prisbilden behöver dock förändras, med inbyggd Exakt-elektronik och förbättrad basåtergivning skulle den kunna vara ett alternativ.

/ B

PS Med skammens rodnad måste jag erkänna att jag faktiskt inte vet om 250 tusen är priset inklusive eller exklusive elektronik. Högtalarna är ju konstruerade för drivning av Exakt-elektronik och kan förmodligen inte drivas av en konventionell förstärkare. Någon som vet?

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 19, 2022 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul intryck. Jag hade gärna gått dit, men var bortrest. Finns lite mer info här http://a-ha.se/. Oklar prisbild med tre olika produktvarianter - aktiva med intern elektronik, aktiva utan elektronik samt passiva med aktiv bas - men bara en preliminär prisindikation på 250k NOK. Vilken version spelade de på?

Ja, det är mycket pengar. Men gissningsvis får de betala en hel del för ingående komponenter samt svensk produktion i små serier. På det ska du få tillbaks investeringen i utveckling och marknadsföring också. Aktiva Klimax 350 går loss på 709 000 och passiva betingar 374 000. Det är väl mot den typen av högtalare de siktar tänker jag. Liiite jobbigt om de inte sopar banan med dina ljudminnen från Majik 140, men det är väl lite så hifi marknaden funkar idag. Du får betala väldigt mycket för exklusiva produkter som i absoluta mått inte tillnärmelsevis presterar bättre än betydligt billigare lösningar i relation till prisskillnaden. Ungefär som med andra typer av lyxprodukter.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu May 19, 2022 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:
Kul intryck. Jag hade gärna gått dit, men var bortrest. Finns lite mer info här http://a-ha.se/. Oklar prisbild med tre olika produktvarianter - aktiva med intern elektronik, aktiva utan elektronik samt passiva med aktiv bas - men bara en preliminär prisindikation på 250k NOK. Vilken version spelade de på?
Tack matss att du förtydligade det ursprungliga meddelandet.
Bill kunde lagt in ett foto?
Detta är alltstå en Norsk högtalare som drivs mah exakt?
Har man separata låder eller inbyggt?
Jag vet att Kalle o co är allergiska mot odistinkt bas, så Bills intryck förvillar mig lite, har de inte space?
Hur länge kommer de finnas hos HF?
Det gjordes ingen jämförelse mot vanlig Linnhögtalare?
Kringelektronik?


Top
   
PostPosted: Thu May 19, 2022 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
fredrik wrote:
Detta är alltstå en Norsk högtalare som drivs mah exakt?
Ja, Linn Exakt.
Norsk, Svensk eller Norsk-svensk.
Citat från deras webbsida: "The Norwegian HiFi veteran Odd Rune Hegge and the Swedish architect and former HiFi dealer Anders Annerstedt have jointly started the company Annerstedt-Hegge Acoustics AB."
fredrik wrote:
Har man separata låder eller inbyggt?
Finns i tre olika modeller.
Info från deras webbsida:

A2a is a variant powered by external amplifiers from an active Linn Exakt filter programmed with A-HA's software developed by Speakerfilters in Wales.

A2aa is an active speaker with three built-in output stages with automatic sensing for on / off and input stages as well as three 450W Eigeintakt class D amplifiers developed for us by Boxem in Luxembourg.

A2ap is an active-passive hybrid that has a built-in active crossover filter and a 500W amplifier in the base and a passive filter for medium and treble.
fredrik wrote:
har de inte space?
Space Optimisation, ja.
Space Optimisation+, nej. Tror att det endast är B&W Nautilus som erbjuder Space Optimisation+ förutom Linns egna högtalare.
fredrik wrote:
Det gjordes ingen jämförelse mot vanlig Linnhögtalare?
Nej.
fredrik wrote:
Kringelektronik?
LP12
Klimax DSM/3
Akurate Exaktbox Katalyst
Akurate 4200 + Akurate 2200


Top
   
PostPosted: Thu May 19, 2022 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill kunde lagt in ett foto?
Enda bilden jag tog, sorry.
Attachment:
aha.jpg
aha.jpg [ 1.93 MiB | Viewed 7572 times ]
/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 19, 2022 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Jag vet att Kalle o co är allergiska mot odistinkt bas, så Bills intryck förvillar mig lite, har de inte space?
De var säkert "spacade", jag vill minnas att konstruktören menade på att en senare version av programvaran (som nu bara är släppt för Linns högtalare, men som kommer i sommar för allmänt bruk) skulle förbättra basåtergivningen rejält. Dvs, de var medvetna om att basåtergivningen inte var på topp.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 21, 2022 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
fredrik wrote:
Jag vet att Kalle o co är allergiska mot odistinkt bas, så Bills intryck förvillar mig lite, har de inte space?
De var säkert "spacade", jag vill minnas att konstruktören menade på att en senare version av programvaran (som nu bara är släppt för Linns högtalare, men som kommer i sommar för allmänt bruk) skulle förbättra basåtergivningen rejält. Dvs, de var medvetna om att basåtergivningen inte var på topp.

/ B
Det verkade som konstruktören menade att Space v2 skulle "förbättra" basen, dock kör jag alla mina högtalare enligt space v1 då det funkar bäst i mina rum, därför låter argumentet lite märkligt. Snarare med space v2 så kapas mindre bummel, inte mer. Med v1 kan du även finjustera brytpunkterna och amplitud individuellt. Så det skall inte vara en ursäkt för kasst ljud.

Tonläget hävdar väl inte att deras exaktfilter är dåligt på klångedang.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 09, 2022 20:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Apr 14, 2005 21:18
Posts: 29
Jag var där och lyssnade och kunde konstatera att det där högtalarna kommer aldrig att bli en kommersiell produkt. Varför då? När jag går på en demo på en inbjudan av HF så förväntar jag mig att de ska leverera i klass med de mesta HF kan erbjuda i rimlig likvärdig prisnivå eller bättre vilket inte införlivades. Bara utförandet av lådorna gör priset löjeväckande, ser ut att vara gjorda på hemmaplan i någons garage. Varför skulle någon HF kund betala dessa pengar för något som ser ut på detta skruttiga vis? Jag pratade med konstruktören om spaltöppningarna i sidorna som egentligen härrör från Tomas Åströms patent vilket han inte hade en aaaning om. Jag erbjöd mig att komma med konstruktiva och bättre lösningar till dessa spaltöppningar till mellanregistret men har inte fått någon återkoppling. Lägg ner!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited