selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 21:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 08, 2022 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Fick ett email från Linn om uppgradering to KDS/KDSM to Organisk DAC.
Är detta en handlarinstallerad uppgradering eller måste maskinen skickas till Linn?
Svenska priset?

Skulle gärna ta mitt KDSM/2 kort ock flytta över till Renew.. :)


Top
   
PostPosted: Fri Apr 08, 2022 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Det beror hur gammal KDS/KDSM är. Är det en äldre modell så behöver den skickas till fabriken. Nyare modell, typ den innan Katalyst och den med, så sker kretskortsbytet hos handlaren.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Fri Apr 08, 2022 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
torig wrote:
Det beror hur gammal KDS/KDSM är. Är det en äldre modell så behöver den skickas till fabriken. Nyare modell, typ den innan Katalyst och den med, så sker kretskortsbytet hos handlaren.

/mvh
Min har uppgraderats till Katalyst i fabriken så förhoppningsvis kan den kanske uppdateras lokalt.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 09, 2022 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Uppgraderingen till Organik kommer väl med all extra Exakt teknologi som ingår i Linn apparater nuförtiden, så har man en DS/DSM utan de in/utgångarna behöver bakstycket bytas ut. Det gissar jag är något som Linn vill göra på fabriken och inte i handlarledet. Har också för mig att de tidigaste DS spelarna behövde anpassas till senare kortlayouter med att fräsa bort en del i chassit, och den operationen måste säkert göras på fabrik.

Priset 66 800 kr känns ju faktiskt som ett riktigt sjysst erbjudande till trogna kunder, om man jämför med Linns prissättning av sina nya prestigemodeller. NGKSH kostar hälften av en NGKDSM där Organik utgången är det egentliga som skiljer dem åt, vilket skulle kunna tolkas som att Linn värdesätter Organik omvandlingen till 181 100 kr. Så över 60% rabatt på den värderingen uppskattar jag som trogen kund.

Det är naturligtvis fortfarande en himla massa pengar så nu ska det bli spännande att jämföra hur mycket bättre musikupplevelse den summan ger jämfört med tidigare DAC inkarnationer. Stämmer det jag snappat upp - att Linn samtidigt med detta slutar producera nya ”gamla” Klimax DS/DSM, kan jag gissa att efterfrågan på begagnatmarknaden kommer påverkas framöver, för de som vill ta del av Linns senaste teknologi utan att behöva gräva fullt lika djupt i skattkistan som för en NGKDSM.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 10, 2022 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Organik är väldigt bra! Bra jobbat Linn.
Dock är priset på en ny spelare utmanande, men uppgraderingen som de erbjuder är trevligt att de håller fast vid.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 10, 2022 20:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Vore väldigt intressant att höra hur en uppgraderad KDS står sig mot NG KDSM.
Eftersom den nya systemhuben baserad på NG KDSM blivit så populär så borde klockan vara en nästan lika viktig komponent. Någon som hört vilken ”klocka” som följer med uppgraderingen?


Top
   
PostPosted: Sun Apr 10, 2022 22:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Såvitt jag förstår är Organik en ny utveckling hela vägen från den digitala signalbehandlingen i FPGA:n till klockstyrningen, referensspänningar och till slut det diskreta DAC-steget. Det enklaste vore väl då att lyfta över hela den lösningen till "gamla" Klimax-korten. Men det är klart att Linn kanske vill skapa en skillnad till priset för NGKDSM, så vissa delar kanske är medvetet "förenklade". Det ska bli spännande att jämföra :D.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 19, 2022 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ja blev bett om serienummer när jag beställde uppgradering på min KDSM så jag antar att de mailar Linn angående varje enskild spelare var/hur uppgradering ska göras.


Top
   
PostPosted: Mon May 30, 2022 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hej!

Vet inte om ni som bor i Sverige väntar längre eller kortare. Men nytt innehåll till min dsm kommer idag/imorgon. Min DSM är modellen före Katalyst, får det installerat av handlaren min!

På grund av barn i skolålder, och en del renoveringar på hus osv, har jag haft mindre tid att lyssna dedikerat på min egen musik de sista åren, så jag hoppade över Katalyst uppgraderingen. Så jag gläder mig väldigt. Känns som julafton!


Top
   
PostPosted: Mon May 30, 2022 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Comstedt wrote:
jag gläder mig väldigt. Känns som julafton!
Ja, god jul. Grattis!!!

Själv är jag på väg till High Fidelity event på torsdag och hoppas få jämföra KDSM/Katalyst vs KDSM/Organik vs NGKDSM.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Jun 02, 2022 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Ja har lyssnat på katalyst vs uppgraderad dsm til organik, och nyaste NGKDSM
Och jag upplevde det var märkbar skillnad även mellan KDSM och NGKDSM bägge med Organik, inte lika stor som mellan katalyst och organik, men ändå tydlig skillnad.
Dessvärre…


Top
   
PostPosted: Thu Jun 02, 2022 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har för mig de har inbyte om man vill uppgradera hela DSM’en. 100k för KDSM i inbyte här i Norge tror jag det är, i avslag på prisen till NGKDSM


Top
   
PostPosted: Thu Jun 02, 2022 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Comstedt wrote:
Ja har lyssnat på katalyst vs uppgraderad dsm til organik, och nyaste NGKDSM
Och jag upplevde det var märkbar skillnad även mellan KDSM och NGKDSM bägge med Organik, inte lika stor som mellan katalyst och organik, men ändå tydlig skillnad.
Dessvärre…
Dessbättre med tanke på prisskillnaden kanske man skall säga.. nåväl reddan beställt uppgraderingen och skulle "aldrig" tänka mig att byta in mot NGKDSM


Top
   
PostPosted: Fri Jun 03, 2022 19:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
fredrik wrote:
Comstedt wrote:
Ja har lyssnat på katalyst vs uppgraderad dsm til organik, och nyaste NGKDSM
Och jag upplevde det var märkbar skillnad även mellan KDSM och NGKDSM bägge med Organik, inte lika stor som mellan katalyst och organik, men ändå tydlig skillnad.
Dessvärre…
Dessbättre med tanke på prisskillnaden kanske man skall säga.. nåväl reddan beställt uppgraderingen och skulle "aldrig" tänka mig att byta in mot NGKDSM
Det nya formspråket på senaste Klimax Dsm(den fula ankungen) klarar jag inte av att titta på. Gamla klimax stil,klass den glada munnen! Nya vulgär i hela uttrycket, känns som nyrika ryssar som gillar pråligt!
Detta är enda gången jag kan tänka mig att välja pga av utseendet, när prestanda alltid gällt för mig tidigare.

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Sat Jun 04, 2022 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Det låter ju fantastiskt trevligt om NGKDSM. Lyssnade mot KDSM/Katalyst på High Fidelity i torsdags. Samtidigt var det roligare att spela samma låtar på min egen anläggning när jag kom hem igen. Är det space optimisation som fortfarande spökar för mig?

Nästa grej blir att försöka låna hem en KDSM/Organik för att kunna jämföra på riktigt.

Tänkte på att Exakt ställer till det för handlarna, när man ska dema en uppgradering av källor. Resten av kedjan behöver ju vara passiv/analog. I torsdags spelade Kalle och Pär med en Akurate 4200 och passiva Akubarik.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited