selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 11:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Såväl nya Klimax DSM, Majik DSM och Selekt DSM har ett vred/rund knapp samt lite programerbara knappar upptill på fronten. Är det någon lyckad lösning?

OM man har en vinylspelare måste man ändå ta sig till anläggningen för att byta skiv/skivsida och då är det enligt min mening helt OK att även trycka på nägra knappar eller så. Men vid enbart digital avspelning? Då sköter man ju ändå all hantering via sin app i mobilen. Varför ska man då programera tex knapp 1 för sin favoritradiostation? Eller dutta runt med en ratt för att välja funktioner när man lika gärna kan sitta i soffan och göra det.

För mig känns det lite som när de första digitalt styrda bil-stereoanläggningarna dök upp. För att justera typ tonkurvan eller balansen var man tvungen att knappa in sig in i menyer istället för att bara vrida på en fysisk knapp. Pillrigt och inte så trafiksäkert.

Och nu är vi där igen, med menyer som man ska knappa sig igenom. För min del uppenbarade sig problematiken när jag skaffade min Majik DSM/1. Istället för att ladda ner några sidor manual och printa ut som jag kan ha bredvid apparaterna i en pärm (som med Lingo/Linto/Kairn/Ikemi/LK140) så kan jag enbart titta på molnet för manualen är nog totalt på typ 100 sidor eller mer med alla bilagor/länkar.

Tankar på det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Mar 14, 2022 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Känns mest som om knapparna skall användas i nödsyfte, typ att batterierna i fjärren tog slut en minut efter att pressbyrån och alla tänkbara
affärer som skulle kunna sälja batterier stängt.
Jag använder aldrig knapparna på fronten.
Oftast laddar jag DS med musik med hjälp av ipad, men för att hoppa över låtar, pausa och justera volymen använder jag alltid fjärren.
Vet inte varför, men antagligen upplever jag det som om det tar lite för mycket tid att starta en app bara för att justera volymen.

Sa jag att jag avskyr "ipaden" på moderna bilar? :mrgreen:

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited